Motivatie topic; studeren

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dieselpaard

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:02

Ohhhh....ik meld me!
Dit jaar weer begonnen met studeren (heb al wat studies achter de rug) en merk dat het redelijk goed gaat.
Wat bij mij helpt zijn vaste momenten inplannen waarop ik zit. Aangezien ik met m’n zoontje woon, zit ik dus vooral s avonds. Niemand om me heen en ik kan prima studeren. Maar die vakanties!!! Aaarrgghh!! Ik had echt een hoop gepland staan...ik moet er nog aan beginnen! Echt killing! Geen ritme betekent blijkbaar bij mij geen studie.
Ik volg overigens studie docent wiskunde tweedegraads. Daarnaast werk ik nog 3 dagen en moet ik dus 1x per week naar school. Paardlief staat op een laag pitje, rij nog 3x per week. Dat is overigens wel heel belangrijk: ontspannen tussendoor. Soms moet ik echt even naar paard en even niet studeren om daarna weer voo goede moed aan de slag te gaan.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:22

bakkabouter schreef:
Industrieel ingenieur biochemie hier. Ook in combi met gezin en paard, niet met een job.

Het toeval wil dat ik op dit moment wiskunde aan het blokken ben, Dieselpaard :')

Klinkt ook interessant! Lukt het bij jou met de combi gezin, paard en studie?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:56

Even wat tips die ik mijn leerlingen ook altijd meegeef:
- maak een planning van wat je moet gaan doen.
- plan verschillende vakken op 1 dag. Je brein onthoudt dingen beter als je niet te lang bezig bent met 1 onderwerp. Juist door elkaar leren en verbindingen leggen tussen de stof onderling zorgt ervoor dat het beter beklijft.
- voordat je weer gaat leren, schrijf dan alles op wat je al weet over het onderwerp. Kijk dan nog eens naar de stof en leer datgene wat je nog niet weet.
- leer niet langer dan een halfuur, daarna is je werkgeheugen vol. Even wat drinken/eten allen en je kunt weer verder.

Wisten jullie al dat het maken van een samenvatting helemaal geen goede manier is? Het schijnt dat we het heel lastig vinden om de hoofdpunten uit een tekst op te schrijven. Beter is het om te schrijven en te tekenen en vooral kleuren te gebruiken. Het tekenen zou ervoor zorgen dat je het nog beter onthoud!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:08

Fellow schreef:
Ik denk dat het heel persoonlijk is hoe je het beste leert. Voor mij is gebleken dat samenvatten de beste manier is om de essentie van de stof te begrijpen en te leren.
En verschillende vakken op 1 dag zou ik compleet van in paniek raken. Sterker nog, ik focus me liever meerdere dagen/een week op één vak. :')

Neemt niet weg dat het voor anderen goed zou kunnen werken!

Ik zal zo maar weer even een dagje doorbrengen in de bieb. Succes allemaal vandaag!

De ‘truc’ van het leren van meerdere vakken is dus ook dat je verbindingen legt tussen de vakken. Hoe verhoudt het een zich tot het ander? Wat heeft a met B te maken? Juist door deze verbindingen te leggen onthoud je het beter.

En natuurlijk is het persoonlijk hoe je leert! Helemaal eens! Soms wil het wel helpen om iets nieuws uit te proberen ;)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:59

@jewemm: er staat ook gewoon Facebook open op je eerste foto :D
Dat schiet alvast op!

Enkelen moeten echt nog heel hard an het werk! Ik hoop dat jullie het op tijd af krijgen +:)+

Ik heb Facebook verwijderd...lekker rustig! Ik had zon drang om alleen maar te gaan kijken wat anderen deden, dat ik gek werd van mezelf! Nu kan ik ook beter werken. In de kerstvakantie niets gedaan, dus ik loop wat achter en eind vd maand 3 tentamens. Ik moet dus nog flink aan de bak, maar eerst even goed in het ritme komen! Morgen weer voor het eerst naar school (Leeuwarden), alwaar ik hoop dat m’n geheugen weer werkt en ik weer weet wat ik heb geleerd de afgelopen maanden 8)7 (ik ben in de vakantie gewoon echt ALLES vergeten!)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:52

Plannen kan ik wel goed. Ook me aan m’n planning houden gaat goed. Wat voor mij werkt is vaste dagen, vaste momenten en dan in een bepaalde volgorde aan het werk. Behalve als ik vakantie heb...dan lukt het niet zo goed :#

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:27

Ooohhhh!! Sterkte aan degenen die tentamen hebben en op het laatste moment zich voorbereiden. Fingers crossed dat het lukt!
Overigens is er bij mij nog nooit gevraagd naar een cijferlijst. Het ligt dus wel aan je studierichting.

Ik heb gisteren weer college gehad en dat had ik weer nodig. Vanmorgen vol goede moed gestart met het verder maken van m’n samenvatting. Ik snap eindelijk weer waar we mee bezig waren ;) (ik had dus blijkbaar mijn brein in de vakantiemodus gezet :D )

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 17:15

Quiche!! Is snel te maken en terwijl het in de oven staat kun je nog mooi even verder studeren :D

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:46

Ik lees een aantal voldoendes voor tentamens! Goed gedaan dames! Weer iets dat jullie kunnen afstrepen!

Hier ook eindelijk weer iets gedaan. Ik merk dat ik makkelijk een uur kan zitten, 5 min pauze en dan weer een uur zitten. Daarna wordt t voor mij toch wel te laat om me nog goed te concentreren.
Ik heb inmiddels voor een deel af wat ik donderdag al af had moeten hebben. Nog 3 dagen bikkelen en dan loop ik weer bij. Das wel fijn gezien het feit dat ik eind januari 3 tentamens heb en ik echt wel moet leren/oefenen!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:53

Begrijp je de stof wel? Ik heb dit gevoel als ik de stof niet begrijp. Dan helpt t alleen om even wat extra uitleg te zoeken/vragen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:57

Goed bezig hier! Lekker dat de planningen helpen en dat jullie zo goed gaan!

Hier de achterstand aardig ingewerkt! Ik snap eindelijk weer wat ik moest doen ;) Nu vlieg ik redelijk snel door de stof. Merk wel dat ik nu al wat zenuwachtig wordt voor m’n tentamens...kijk er een beetje tegenop omdat het zoveel is en best lastig en ik niet 3 tentamens wil herkansen....

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:02

Hoge werkdruk heb je soms nodig om goed te presteren. Zolang die druk niet altijd aanhoudt, overleef je dat wel!

Hier maandag, dinsdag en donderdag tentamens en manmanman wat zie ik er tegenop! Ik denk dat ik ze allemaal niet ga halen! Tis moeilijk en het is veel en ik begrijp ook niet alles!! Een tentamen gaat over de wiskundestof van een halfjaar...das echt bizar veel! En als ik dan kijk naar de sommen die ik heb gemaakt, vraag ik me oprecht af hoe ik dat voor elkaar heb gekregen!

Zucht...dus...op hoop van goede zegen?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:21

Dat vind ik dus echt een slecht excuus lolliloes! Je doet iets goed of niet. Telt het verslag mee bij het gemiddelde van het vak? Want dan zou een 7 dus mee moeten tellen als 10, want hoger wordt niet gegeven. Die docent zou zich hier klem zetten hoor!

Hier gisteren tentamen gehad, die ging goed! Was ook goed te doen, dus dat was fijn. Net ook nog tentamen gehad en Jezus wat was die moeilijk!! Daar moet je 75% goed voor hebben wil je een voldoende hebben. Ik denk niet dat ik dat gehaald heb. Ik kwam een aardig eind, maar ik wist zeker niet alles. En aangezien het wiskunde is: een foutje in de som maken en je bent punten kwijt. Geheid dat ik wat rekenfoutjes heb (want je mocht geen rekenmachine gebruiken), dus ik acht m’n kans klein. Ik heb geen idee wanneer de uitslag is, maar dat zal vast nog even duren.
Op naar donderdag, dan weer tentamen. Daar heb ik weer goede hoop op!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:04

CalipsoLover schreef:
Resultaten teruggekregen, met mixed feelings. Op zich echt niet slecht, van de 8 vakken heb ik 1 buis, een 8/20. Maar dit examen ging juist heel goed en had ik alles behalve verwacht. Dus toch straks eens gaan in kijken. Het vak waarop ik dacht gebuisd te zijn heb ik dan weer een 13/20 :') _/-\o_
Voor de rest 1x grootste onderscheiding, en 3x onderscheiding, dus de helft van mijn vakken heb ik wel een massief punt, de rest is niet lager dan 12. Dus ja, echt niet slecht zou je denken maar dat 1ne vak knaagt echt wel. :=

ryukapple: Balen, hoe gaat het nu? Heb je een oplossing kunnen vinden?

Ik bedoel dit niet vervelend hoor! Maar ik begrijp echt niks van wat je zegt Y;(
Je hebt een onvoldoende voor een vak waar je een goed gevoel bij had? En een score van 13 uit 20? Is dat goed? En niet lager dan 12? Wat is dat? Op de andere tentamens 12 goed? Ik wil graag begrijpen wat je bedoeld!!

Hier tentamenweek achter de rug. Ik hoop dat ik 2 van de 3 heb behaald. Een toets was echt heel moeilijk, moet je ook 75% op goed scoren...ik denk niet dat ik dat heb. De andere toetsen gingen wel aardig. Ben vooral blij dat t klaar is...naast 3 dagen werken en een kind opvoeden is een tentamenweek echt heel zwaar!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:49

CalipsoLover schreef:
Haha ja inderdaad, in België staan alle punten op 20. Een 10/20 is dus geslaagd. Ben je niet geslaagd dan moet je een herexamen maken. Ik had een 13/20 op een vak waarvan ik dacht dat ik gebuisd ging zijn, een een vak waarvan ik dacht dat ik er door zou zijn heb ik een 8/20. De rest was wel allemaal uitstekend. En eigenlijk mag ik niet klagen, aangezien hier in België je op hogeschool of unif er bijna nooit af komt zonder herexamens. Tenzij je echt Mastermind bent :')
Ben daarnet gaan in kijken en heb echt hele domme foutjes gemaakt, pure stress foutjes, dus weet ook dat ik het op het herexamen wel goed zal doen!

Ah, dankjewel voor je uitleg! Das wel een heel ander systeem dan hier in Nederland! Balen dat je veel van die kleine stomme foutjes hebt gemaakt!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:49

Wat is iedereen goed bezig! Die labjournals zijn echt veel werk zeg! Dat hoef ik gelukkig niet.

Ik heb helaas een her op een vak waarvan ik dacht dat t wel goed ging. Das wel een tegenvaller, in maart herkansen. Verder zijn we net begonnen aan een nieuwe periode, ik heb de eerste les gemist. Ik besloot eindelijk een dagje thuis te blijven, want ik voelde me niet goed, heeft m’n partner een flink ongeluk gehad met een zaag! Nu dus erg druk met zijn verzorging, onze zoon en zelf nog herstellen...ik heb alvast besloten om komende week maar niet te gaan werken. Dat trek ik even niet.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:17

Vet goed! Gefeliciteerd!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:37

Gelukkig niet de enige met uitstelgedrag lees ik! Ik kan me er niet toe zetten en ik weet dat ik daardoor straks echt in de knoei kome. En nog...ga ik niet aan de slag 8)7

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:17

Es_ther schreef:
Morgen ga ik aan school werken, dat beloof ik mijzelf :')

_O- _O-
Heb je ook een tijd afgesproken? Ik moet gelukkig naar school vandaag, dus we gaan iig weer wat doen!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie