Inkomstenbelasting 2018

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

veerledec

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:40

Inkomensafhankelijke combinatiekorting, voor wie inkomen heeft en een kind onder de 12 jaar.

En ook de groeten van Cinderella en Cindy!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:49

Veriye schreef:
vorig jaar moest ik terugbetalen, maar hebben een kind gekregen, dus misschien dat het wat uitmaakt. Maar ik werkte vorig jaar nog niet met haar omdat ze pas eind oktober is geboren.
Het is maar even afwachten. Hoop dat als ik terugbetalen moet niet teveel is. moet al de zorgtoeslag van vorig jaar terug betalen.

Helaas heb je dan wettelijk geen recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, als je kind ná 1 juli is geboren. Wat ik overigens nog steeds een ongerechtvaardigde discriminatie-grond vindt (want je krijgt da altijd één keer minder korting dan iemand met een oudst-geborene vóór 1 juli).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:11

MelanieB schreef:
Vorig jaar heb ik 'm niet ingevuld ivm uitkering, nu afgelopen jaar wel bij werknemer gewerkt (en nog steeds) en daarnaast m'n eigen bedrijfje opgezet. Dus even voor zitten en alles bekijken.

Wie werkt er nou bij een werknemer :P.
Let even op of je al als ondernemer kwalificeert/wilt kwalificeren of dat nog sprake is van resultaat uit overige werkzaamheden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:23

chamion schreef:
En een erfenis rekening is begonnen met afbetalen (was voor gekozen die een paar jaar vast te zetten, 10 om exact te zijn.

Wat heeft dit voor effect op je aangifte dan?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:37

little_birdy schreef:
Hier geen brief gekregen dat ik het op moet geven .
Maar wat een ongelooflijke onzin zeg dat als je een kind hebt dat je dan geld terug krijgt :?
Door dat soort onzin is dus de belasting ze mega hoog .
Hun kiezen voor een kind waarom zou ik daar in hemelsnaam voor moeten betalen ?

Zij kiezen.

Het is een stimulans om mensen aan het werk te houden. Puur politiek, zoals vrijwel alles is qua belastingen. Jij woont in een verzorggingsstaat, dat betekent dat je aan alles meebetaalt, maar daar dus ook gebruik van maakt indien nodig. Ik neem aan dat je scholing hebt gehad, wel eens op de weg komt, wel eens zorg gebruikt en ook je algemene heffingskorting niet inlevert? Er is ook ouderenkorting, alleenstaande ouderenkorting etcetera. Je werkt? Dan krijg je waarschijnlijk arbeidskorting. Zo werkt het nu eenmaal.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:39

Arielle_ schreef:
Eerdere jaren op 0 uitgekomen of een klein beetje geld teruggekregen.
Ik heb ‘m tot nu toe telkens zelf ingevuld, alleen heb ik vorig jaar een huis gekocht en verwacht ik nu wel wat meer terug te krijgen.
Is dit nog steeds makkelijk zelf in te vullen of aan te raden dit door een accountant te laten doen?

:wave: leuk, een huis!

Met de afrekening van de notaris kom je zelf een heel eind hoor. Op de site van de Belastingdienst kan je vinden wat je kan aftrekken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:08

chamion schreef:
veerledec schreef:
[quote="chamion"
En een erfenis rekening is begonnen met afbetalen (was voor gekozen die een paar jaar vast te zetten, 10 om exact te zijn.
[/quote
Wat heeft dit voor effect op je aangifte dan?

Is inkomstenbron.

Die moet je me even uitleggen. Bronnen van inkomen kennen we in Box 1. Loon, onderneming, resultaat uit overige werkzaamheden. Is het een lijfrente-uitkering of iets dergelijks?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:52

watchthesky schreef:
Gaat het niet om erf- of schenkbelasting? Dat is een aparte aangifte toch, dat gaat niet via de IB.

Dat, en dat was dan tien jaar geleden belast.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:05

watchthesky schreef:
Ik kan niet voor Tancreda spreken, maar ik werk in de belastingsector en ik kan het zelf best aardig berekenen. Niet tot op de euro nauwkeurig en ik neem het risico niet het voor anderen te berekenen, maar ik zit er voor mezelf nooit heel ver naast :P

Ik ook, maar ik waag me er niet aan :P . Overigens kan je natuurlijk gewoon een voorlopige aanslag invullen gedurende het jaar en dan weet je het ook (dat doe ik dan weer wel).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:02

__Sannne schreef:
Even een vraagje, ik woon in een studentenhuis met 5 anderen. Moet ik dan oprecht iedereens naam gaan opgeven? En ik heb van jan tm april 2018 bij mijn ouders gewoond, moet ik hen dan ook opgeven als huisgenoten?

Nee hoor. De enige info die ze echt nodig hebben is wie je fiscaal partner is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:03

Kaitlyn schreef:
Ik wil ook belastingaangifte doen, maar had in 2018 een koophuis met mijn ex wat naar hem is gegaan. Heb geen idee hoe dat werkt met aangeven. :=
We hadden overigens een samenlevingscontract, en geen geregistreerd partnerschap of huwelijk.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lkaar_gaan

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:24

Tancreda4 schreef:
oh wauw, 17800 moeten betalen, dat kan toch gewoon niet?? Ik zou direct 5x failliet zijn met zoiets... Moet er niet aan denken!

Kleine fout in mijn berekening gemaakt (methode was oke, maar ik had een bedrag verkeerd ingevuld). Ik vond het al raar als ik een bedrag zou terug krijgen! Nu 'gewoon' nog iets bijbetalen (had al een voorlopige aanslag gehad). Direct verzonden, valt mij nog mee dit jaar :)

Maar blijf het wel enorm krom vinden dat je wordt 'gestraft' omdat je een tweede baantje erbij hebt. Ik verdien met dat baantje net boven de 1000 (bruto) en heb er geen korting over (alleen bij mijn gewone baan). En dan nog moet ik, als ik dat baantje heb, iig 200 euro extra betalen bij de aangifte. Wordt het bijna niet rendabel dat extra mini baantje erbij te hebben, vooral ook omdat het nachtwerk is :')

Maar goed. Het is altijd nog meer dan als ik het baantje niet zou hebben, en ik hou mijn kennis er mee op peil. Goed voor mijn CV :)

Je wordt niet gestraft, het is een gevolg van het systeem. Iedere werkgever houdt loonheffing in alsof dat jouw enige inkomen is. Dus stel even, je verdient bij twee werkgevers 1.000, en een inkomen van 1.000 is belast met 30%. Dus ze houden allebei 300 in.

Alleen dan ga je aangifte doen, en dan heb je dus 2.000 verdiend. Daarmee val je in een hogere tariefschijf, en moet je dus 40% betalen. Dus 800 aan IB, en je hebt nog maar 600 betaald. Als je één baan had gehad met een inkomen van 2.000, dan was er meteen 800 ingehouden en dus niks aan de hand. Je hebt eigenlijk door het jaar heen te veel op je bankrekening gekregen, en daar langer van kunnen profiteren omdat je twee baantjes had, zo moet je het zien.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:24

_AB_ schreef:
Je kunt ook uitstel voor aangifte vragen!
En nu invullen, kijken wat de schade is en later op sturen kan ook altijd nog. Weet je iig waar je aan toe bent:)

Ja, kost je wel 4% rente als de aanslag te laat wordt opgelegd en je een bedrag moet betalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:07

karuna schreef:
Geen idee hoe lang ze mogen doen over het definitieve aanslagbedrag van 2017. :?

Drie jaar + termijn van het extra uitstel. Als je denkt dat je aangifte niet klopt, zou ik daar toch wel echt zelf achteraan gaan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:07

purny schreef:
Ik snap dus werkelijk niet waarom iedereen zoveel terug krijgt. Ik heb uitkering gehad, ben gaan werken en toch moet ik betalen.

Zie mijn post op de vorige pagina.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:25

Ja, maar dan kan het nog steeds zijn dat die andere uitkeerder/betaler ervan uitging dat jij maar 30% belasting moest betalen, ipv 40%. En als je genoeg verdiende bij die ene waar de heffingskorting aan stond, om die volledig te verrekenen, dan kan het zijn dat je te weinig hebt afgedragen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:11

Dabiscui schreef:
Weet iemand hoe het werkt als je zowel in loondienst en een VOF hebt? Kan je dan in 1 formulier invullen (voor particulieren?) of moet loondienst apart en ZZP apart (in belastingdienst voor ondernemers?)

Één aangifte.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:12

EmmaK95 schreef:
Ik ben ook weer met m'n favo klusje van het jaar begonnen....
Nu ben ik in september 2018 begonnen met een deeltijdopleiding tot leraar. Ik krijg geen stufi, maar heb wel een lerarentegemoetkomig à 1300 euro ontvangen. Weet iemand of en hoe ik dit moet verwerken bij 'uitgaven voor studie of opleiding?'

Ja, dat moet je in mindering brengen op je kosten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:13

Vanillia schreef:
Booooo schreef:
Ik heb ook een vraagje..
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht.
Misschien denk ik te moeilijk :+ Maar bedoelen ze hier letterlijk de aankoopprijs van de woning + kosten?
Dus de koopprijs die in de ondertekende koopakte staat + de kosten die we hebben gemaakt en we af mogen trekken.
Nu kan je over die kosten natuurlijk een deel terug vragen. Maar hoe weet de belastingdienst welk deel aankoop / welk deel kosten is dan?
Bijv. aankoopprijs 200.000 kosten 5.000
Dan vul ik daar € 205.000 in? :+
[ [url=m/rKGWow.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik het me goed herinner van vorig jaar dan krijg je hierna nog wat vragen over hoeveel aftrekbare kosten je hebt gemaakt etc.

Alleen de kosten ivm de financiering, die zijn aftrekbaar. Dus rente plus financieringskosten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:26

Kan, maar logischer is om wat je hebt gekregen in te vullen bij 'vergoedingen'. Resultaat is hetzelfde.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:27

purny schreef:
Iemand een antwoord op dit "probleem"?
Ik ben dus niet beter gemeld toen ik uit dienst ging bij m'n vorige werkgever. Sta dus nog een half jaar op ziek zijnde.
Heeft dit gevolgen voor m'n aangifte?

Is meer een vraag voor het UWV, maakt niet uit voor je aangifte.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:59

Eef_Bam schreef:
Hier een vraag: weet iemand hoe het zit met hypotheekrenteaftrek als je samen een huis hebt gekocht en dus fiscaal partner bent voor een deel van het jaar. Omdat we niet heel het jaar fiscaal partner zijn (en dat wil ik ook niet vanwege toeslagen) kan ik niet kiezen voor "samen aangifte doen". Maar als we dan de gegevens invullen krijgen we beide volledige hypotheekrenteaftrek. Dat lijkt me niet de bedoeling? Maar ik zie geen mogelijkheid te splitsen, bij samen invullen kan dat wel heel mooi.

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Ik kan vanavond wel even kijken of ik het kan testen voor je, als het nog niet is gelukt?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:05

karuna schreef:
Yonker schreef:
[quote="karuna"
Ik moet betalen en veel ook. Krijg allimentatie bruto en kan daar dus een stevig bedrag voor afdragen. Vorig jaar de verrassing van de ziektekostenwet bijdrage die hoger was dan voor werkgevers. Vorig jaar in totaal 17800 mogen betalen. Slik. Dit jaar zal ook weer zoiets zijn, alleen nog geen definitieve van 2017 gehad.
[/quote

Je weet dat je dikke onzin aan het verkondigen bent he? De zorgverzekeringswet is voor iedereen hetzelfde.

Dat dacht ik dus ook :j maar verrassing ik moest vorig jaar toch echt 1300 euro meer betalen ivm afwijkend percentage. -O- Heb belastingdienst nog gebeld erover maar ik schijn om de een of andere reden ergens tussen te vallen kwa regeltjes. Heb niet voor niets nog steeds geen definitieve van 2017 gehad. Mogelijk dat het nog teruggedraaid wordt. Afwijkende combinatie van inkomsten die niet gebruikelijk is. In combinatie met een zzp zonder inkomen.

Maar ja dit jaar rekening gehouden met nog meer moeten betalen, ik ga alleen geen haast hebben met aangifte doen. Zal wachten tot een van de laatste dagen. Des te later moet ik betalen des te langer kan ik doorsparen om mijn buffer goed op peil te houden.

Kaitlinn ik zou daar even over bellen, dat was een van mijn knelpunten van 2017 dus ook. Heb daar vraag over gesteld maar nog steeds geen antwoord over gehad. Huis was deel van jaar van ons samen deel van hem alleen. Ik betaal geen hypotheek maar draag wel bij aan de lasten erover. Dus geen huur maar ook geen eigen huis. Voor 2018 zal het iets simpeler zijn want nu echt geen eigen huis meer.

Er zijn wel twee percentage voor de Zorgverzekeringswet hoor; laag en hoog. Inmiddels is het verschil alleen geen 3% meer:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... jdrage_zvw

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:37

veerledec schreef:
Eef_Bam schreef:
Hier een vraag: weet iemand hoe het zit met hypotheekrenteaftrek als je samen een huis hebt gekocht en dus fiscaal partner bent voor een deel van het jaar. Omdat we niet heel het jaar fiscaal partner zijn (en dat wil ik ook niet vanwege toeslagen) kan ik niet kiezen voor "samen aangifte doen". Maar als we dan de gegevens invullen krijgen we beide volledige hypotheekrenteaftrek. Dat lijkt me niet de bedoeling? Maar ik zie geen mogelijkheid te splitsen, bij samen invullen kan dat wel heel mooi.

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Ik kan vanavond wel even kijken of ik het kan testen voor je, als het nog niet is gelukt?

Ik krijg inderdaad hetzelfde. Ik vermoed dat het niet kiezen van fiscaal partnerschap voor het hele jaar, betekent dat je niet samen aangifte doet in het programma. Je kan dan alleen de aan jou toerekenbare kosten meenemen. Je moet bij het bezit van de eigen woning ook 50% invullen volgens de toelichting, wat gewoon 100% is als je het hele jaar partners bent.

Overigens is de definitie van fiscaal partners voor de toeslagen niet per se gelijk aan de definitie voor de inkomstenbelasting, maar ik weet verder te weinig van toeslagen om daar veel over te kunnen zeggen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:35

Ja, de WOZ-waarde voor de eigen woning is van belang voor de hoogte van het eigenwoningforfait. Je moet die voor 2018 pakken hé.