Inkomstenbelasting 2018

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:21

Eline1510 schreef:
Heeft iemand ervaring met het terugvragen van reiskosten (auto) voor ziekenhuis bezoeken? Ik heb in 2018 zo’n 2000km aan ziekenhuisritjes gemaakt, maar snap nog niet helemaal hoe ik nu de km prijs moet bepalen.

Stel je hebt in totaal 10.000 km gereden. En 1000 euro aan autokosten gehad (brandstof, wegenbelasting, verzekering en onderhoud).
2000 km aan ziekenhuisritjes. Dat betekent dat je 2000/10.000*1000=200,- op te geven. Afhankelijk van je drempel wordt er dan een deel afgetrokken.

Over het algemeen accepteren ze tussen 0,19 en 0,28 per kilometer wel.

Overigens ga ik er dan van uit dat de ritjes voor jouzelf waren. Voor jouw eigen ziekenhuisbehandelingen dus.

Op bezoek gaan bij iemand in het ziekenhuis is in sommige gevallen ook aftrekbaar. Maar daar zijn veel eisen aan verbonden.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:33

2 banen kan ook betekenen 2x zoveel inkomsten en daardoor meer belasting moeten betalen }> .

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:11

Ja je woont met een huisgenoot. Nee jullie zijn geen fiscaal partner.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:27

linnnh schreef:
Hoe zit het als je geen uitnodiging tot het doen van aangifte hebt, is het dan niet verplicht? :=

Klopt. Dan is het niet verplicht.
Tenzij je denkt dat je moet betalen omdat je bijvoorbeeld geen loonheffing hebt afgedragen gedurende het jaar terwijl dat wel moest. Dan moet je wel verplicht aangifte doen.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:17

Artikel 8 AWR: ieder die is uitgenodigd is verplicht aangifte te doen.
Ben je niet uitgenodigd ben je niet verplicht.
Tenzij.... (art 6 lid 3 AWR en uitv reg) je dus vermoedt dat je meer dan 45,- moet betalen. Dan moet je ook aangifte doen.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:17

Destination schreef:
assie schreef:
Ja je woont met een huisgenoot. Nee jullie zijn geen fiscaal partner.

Dit klopt niet. Als je op het vraagtekentje klikt staat er dat het geen huisgenoot is als het familie is en 1 van de 2 jonger dan 27 jaar is.

Ah. Als de uitleg bij belastingdienst zo is ok. Maar belastingdienst wil dus vooral weten of je fiscaal partner bent. En dat ben je niet in geval van familie en één van beiden jonger dan 27.
Huisgenoten ben je wel. Maar niet in de zin dat het uitmaakt voor je belastingen. Dat bedoelde ik dus ook ;)

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:19

Kaitlyn schreef:
Ik wil ook belastingaangifte doen, maar had in 2018 een koophuis met mijn ex wat naar hem is gegaan. Heb geen idee hoe dat werkt met aangeven. :=
We hadden overigens een samenlevingscontract, en geen geregistreerd partnerschap of huwelijk.

Kijk even of jullie over 2018 nog fiscaal partners waren. Dat maakt namelijk uit. Linkje dat veerle post is dan heel nuttig :)

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:00

Tancreda4 schreef:
Kan mij het ook niet echt voorstellen, 17.800 moeten betalen... geen loon hebben, netto net onder de 2000 zitten en verder niets. Misschien idd een reken/denkfout?

Ik zit ook rond de 2000 netto per maand, wel met loon en niet met andere 'lastige' dingen, maar dan zie ik echt niet in dat je 17.8000 moet terug betalen?? Stel dat je bv 1800 netto krijgt, heb je 21600 in een jaar op je rekening. Als daar dan, nou laten we zeggen 15.000 nog af zou moeten, hou je 6600 voor een heel jaar over om te leven. Dat is alleen je huur al....

2000 netto betekent al meer bruto hè. Dus 24.000 per jaar op je rekening netto betekent dat er door je werkgever even ruwe schatting 6000,- aan belasting al is afgedragen. Daar is al rekening gehouden met arbeidskorting bijvoorbeeld.
Werk je niet (alimentatie en wao is geen werk) krijg je bepaalde kortingen niet. Is er tijdens de uitbetalingen niet afgedragen (gebeurt bij jouw loon maandelijks) dan betaal je dat dus ineens bij je aangifte.
Kan dus best. En mogelijk heeft Karuna een enorme box 3 woning of geld waardoor de heffing hoger wordt.

Even speculeren hè ;)

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:14

Emita; voor zover ik weet mag je dat niet opgeven. Maar ik wil morgen wel even in de almanak kijken.

Liselot: je moet zelf die kosten door de helft doen idd. Omdat je geen fiscaal partner bent rekent het anders niet goed.
Dat gezegd hebbend: ik doe alle aangiftes via een ander programma, dus ik weet niet zo goed welke berekeningen door het "gewone" programma worden gedaan en doorverwerkt.

@Jildau: wat oscar al zegt: misschien is de hypotheek niet doorgehaald. Dat kan de notaris je morgen zo vertellen.
Een schuld (zonder huis) is overigens niet per se negatief voor je aangifte hoor. Het vermindert gewoon je box 3 vermogen.
Anyway, als jij geen aandeel in het huis of de schuld meer hebt, gewoon niet opgeven en dus afwijken van de VIA.

Oppassie, dierenoppas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:43

Als je overigens een vergoeding kreeg van jouw baas voor de reiskosten moet je die weer in mindering brengen op de reiskosten.

Oppassie, dierenoppas.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie