Inkomstenbelasting 2018

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Princesj, Hanmar, Mondy, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:53

Faelynn schreef:
ohnee ik heb een brief gehad, is de kans dan groot dat ik iets moet gaan betalen? Heb voor het eerst echt een baan (geen bijbaantje meer) dus zal voor het eerst ook echt aangifte moeten doen.
Ik krijg alle dingen als loonheffingskorting al op maandbasis terug, en ook iets van arbeidskorting zie ik vaak op mijn loonstrook staan. Hou ook best wel veel over, verdien iets van 1700 bruto en daar gaat maar zo'n 150-200 euro vanaf elke maand aan belastingen, ben dus heel erg bang dat ik moet gaan betalen.
Heb ook al een geschat inkomen voor 2019 gegeven en die veel hoger gezet dan dat ik werkelijk ga verdienen _O- Krijg nu bijna geen zorgtoeslag meer, maar dan krijg ik dat volgend jaar als het goed is terug toch? bij de aangifte, als ik te weinig gehad heb omdat ik toch minder verdiend heb? Wil niet het risico lopen ineens een groot bedrag te moeten betalen, hou al zo weinig elke maand over en heb dan liever elke maand 50 euro minder dan dat ik in een keer 500 moet gaan betalen, dat word wel een hele lastige namelijk :')

Een brief krijgen heeft helemaal niks te maken met of je terug krijgt of dat je moet betalen. Dat is echt de grootste bullshit die mensen rondbazuinen :+

Wat je zegt klopt, je hebt nu een voorschot op basis van een te hoog inkomen. Is het zo dat je inkomen toch lager is dan je voorschot dan krijg je de zorgtoeslag waar je recht op hebt alsnog op basis van je definitieve aangifte. :)

Always be yourself unless you can be a Unicorn then always be a Unicorn!!!!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:00

karuna schreef:
Ik moet betalen en veel ook. Krijg allimentatie bruto en kan daar dus een stevig bedrag voor afdragen. Vorig jaar de verrassing van de ziektekostenwet bijdrage die hoger was dan voor werkgevers. Vorig jaar in totaal 17800 mogen betalen. Slik. Dit jaar zal ook weer zoiets zijn, alleen nog geen definitieve van 2017 gehad.

Je weet dat je dikke onzin aan het verkondigen bent he? De zorgverzekeringswet is voor iedereen hetzelfde.

Yonker

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:33

Sorry maar ik heb echt geen medelijden met je als je 17.000 euro moet betalen. Dat betekend dat je inkomen super hoog was, veel hoger dan de meeste mensen ooit zullen verdienen. En ik geloof nog helemaal niks van je verhaal dat je in een ander percentage valt. Iedereen in Nederland betaald gewoon hetzelfde, als je hoger inkomen hebt dan gaat dat percentage omhoog..... 17.000 euro betalen in 1 jaar dan moet je echt wel een monster inkomen gehad en kan je het "makkelijk" missen :)

Studiekosten mag je aftrekken, maar daar zit een drempel aan. En je moet geen stufi krijgen. Weet niet wat bij jou het geval is? Als je stufi krijgt kan je het sowieso niet aftrekken.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:52

karuna schreef:
Maar ik heb geen inkomen, alleen allimentatie en wao. Dat maakt het zo onhandig. En zoals ik al zei ik heb op papier een flink hoger inkomen (honderden euros per maand zit daar verschil in) dan ik werkelijk krijg. -O- . Geen recht op welke toeslag, aftrekpost of wat ook. :n geen werkenden korting ook. Netto per maand zit ik onder de 2000 euro maar met wel fikse woonlasten dadelijk (meer dan waar een vrije sector mee accoord zou gaan ivm mijn "inkomen") dus ja op papier heel leuk, in werkelijkheid een heel stuk minder leuk. -O-

Hier ga je al verkeerd, WAO en alimentatie is ook inkomen. Iedereen krijgt op papier meer dan ze daadwerkelijk op de bankrekening zien omdat ze belasting betalen. Als je 17.000 moet betalen dan is het logisch dat je op geen enkele toeslag recht heb want dan verdien je ook gewoon behoorlijk.
Het kan niet zo zijn dat je op papier meer krijgt dan je daadwerkelijk "krijgt".
Ik denk dat jij ergens een denkfout maakt en dat je ergens gruwelijk mis gaat ;)
WAO en alimentatie en ondernemer, dan heb je toch wss een behoorlijk inkomen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:52

_Nicky schreef:
Yonker schreef:
Sorry maar ik heb echt geen medelijden met je als je 17.000 euro moet betalen. Dat betekend dat je inkomen super hoog was, veel hoger dan de meeste mensen ooit zullen verdienen. En ik geloof nog helemaal niks van je verhaal dat je in een ander percentage valt. Iedereen in Nederland betaald gewoon hetzelfde, als je hoger inkomen hebt dan gaat dat percentage omhoog..... 17.000 euro betalen in 1 jaar dan moet je echt wel een monster inkomen gehad en kan je het "makkelijk" missen :)

Studiekosten mag je aftrekken, maar daar zit een drempel aan. En je moet geen stufi krijgen. Weet niet wat bij jou het geval is? Als je stufi krijgt kan je het sowieso niet aftrekken.

Ik denk dat je het tegen mij hebt, toch? :)
Ik heb geen recht op stufi/ov, het gaat om een bedrag van zo’n € 960 (twee termijnen lesgeld in 2018 en de andere kosten zijn de verplichte boeken). Ik zag dat de drempel € 250 is, maar daar zou ik dan boven zitten.

Jup dan kan je gewoon de kosten dus aftrekken :j
Dus dan trek je 960 - 250 aan studiekosten af. Je hebt de studie gevolgd. Dat je dat nu niet meer doet heeft er niks mee te maken.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:37

Als je een VOF hebt moet je altijd een ondernemersaangifte doen en dan moet je idd afrekenen over de winst. Je hebt niet 0 verdiend, op papier heb je 20% verdiend van 20% is van jou. Dat je er niks uit de onderneming gehaald hebt heeft er niks mee te maken.

Je kan bij een ondernemers aangifte aangeven dat je ook in loondienst zit :)

Heb je cijfers van de VOF zelf opgemaakt? Of wel door een kantoor laten doen? Dan doet het kantoor wss ook de aangifte voor jullie.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:50

upendo schreef:
Ik krijg geld terug door reiskosten door ziekte en kosten voor studie.

Volgens mij hoor je de drempelwaarde niet af te trekken van de studiekosten die je gemaakt hebt. Meer een "als je minder dan 250 euro kosten hebt gemaakt mag je ze niet meenemen", boven de 250 euro mag je volgens mij dus alles aftrekken.

Jawel, je mag de kosten boven de drempel pas aftrekken:

Citaat:
Drempel aftrek studiekosten
Voor de aftrek van studiekosten geldt een drempel per persoon. De aftrekbare kosten boven de drempel mag u aftrekken. Hebt u een fiscale partner die ook een studie volgt? Dan heeft uw fiscale partner zijn eigen drempel. In de tabel hieronder staan de drempelbedragen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:53

Als je controle krijgt dan moet je wel echt alles kunnen onderbouwen. Dus de facturen etc.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:56

Of zijn voorlopige aanslag was berekend op een veel lager salaris, of er is gewoon te weinig loonbelasting ingehouden. Is van zoveel dingen afhankelijk.... Hoef niet persee raar te zijn.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:42

Pak de voorlopige aanslag erbij, hier kan je precies zien met welk loon gerekend is. Als je het echt niet vertrouwd kan je altijd nog door iemand laten checken.
Heeft hij verder veel vermogen in Box 3? Hierover moet die natuurlijk ook nog afrekenen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:17

Je bedoeld denk ik investeringsaftrek? Maar heb je wel je winst uit onderneming goed berekend?? Als je investeringen hebt gedaan boven de 450, mag je deze activeren en als je in een jaar boven de 2.300 investeert mag je een deel aftrekken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ftrek_2018

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:44

Zou leuk zijn he als je alles volledig terug krijgt qua studiekosten :')
Het is een aftrekpost waardoor je inkomen minder wordt en je minder belasting betaald :) Hoop dat je het nu wel snapt?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie