Motivatie topic; studeren

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LienC

Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 20:08

Hallo allemaal,

Ik kon zo snel geen topic vinden, dus vandaar één gemaakt.

Ik denk dat iedereen het wel herkent; hoe vind je motivatie om te gaan leren?
Op dit moment is mijn motivatie ver te zoeken en helemaal in de winter vind ik het maar lastig -O-

Wie o wie heeft hier nog meer last van en heeft zin om elkaar wat te motiveren om toch aan de slag te gaan? *D

* Dit topic is voortgekomen uit studie ontwijkend gedrag :Y)

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 20:27

Zijn er dingen wat voor jullie echt werkt?

Eerder werkten lijstjes bij mij, maar dit jaar helaas niet. Ik kan me er gewoon niet toe zetten.
Soms vat ik wel iets samen, maar na een half uur is concentratie op.

Ik doe trouwens een schakeljaar om in september nog een één jarige master te volgen. Maar dan moet ik uiteraard wel dit jaar halen :Y) Tentamens beginnen over twee weken weer..

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

LienC

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 20:32

Hahaha. Dat is ook een manier.

Lovelys; ik heb het opgezocht en dat klinkt wel interessant. Ik ga een de twee lijstjes maken en kijken of het werkt.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 20:40

Horsiegek; dat zijn veel examens zeg! Succes alvast! Een app is misschien geen gek idee, ik kijk ook veel te lang op mijn telefoon.

Joolien: dat is inderdaad ook mijn manier nu, maar ik haak best snel af. Soms heb ik wel heel veel energie ervoor en dan kan ik ook zo een paar uur bezig zijn en opeens echt iets af hebben. Vooral zo met verslagen, het echte 'leren' voor tentamens vind ik veel lastiger.

Inmiddels een takenlijstje gemaakt, 25 minuten per taak, 22 stuks. Help. :')
Zaterdag de kleine maar even naar de oppas en wat taken doen. En nu ook nog even, werkt wel motiverend omdat het maar 25 minuten zijn :D

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 21:42

Bedankt lovelys! Die methode werkt voor mij, in ieder geval vanavond. Na 55 minuten twee taken gedaan en zelfs nog op stuvia gezet (misschien weer vijf euro verdiend, haha).
Nog 20 te gaan :=

Maar nu in ieder geval niet met een slecht gevoel niets doen, voelt zoveel fijner als je wel iets hebt gedaan.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 21:54

Dat is een goede tip Eelmo. Stuk positiever, denk dat dat voor velen werkt. Met een negatief gevoel kom je ook niet verder..

Tweede periode inderdaad. Na deze periode ben je over de helft van het jaar en is het leven weer wat rooskleuriger (de lente helpt ook). *\o/*
Neemt niet weg dat de tentamens/verslagen van deze periode ook moeten :x

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 23:00

Geen forest gebruikt, maar flashcards en dat werkt ook wel :)

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 18:46

Inderdaad. Maar dat is soms zo lastig. Spreek met jezelf een tijd af wanneer je begint en (heel flauw) begin eraan :)

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 21:00

Vervelend Maartje! Dat zijn de meest rotte berichten. Snap wel dat je dan geen motivatie meer hebt om te leren. Heb je geen flashcards of iets waardoor de stap wat kleiner wordt om toch iets te doen?

Lollieloes; toevallig vandaag een tentamen gehad over te hoge idealen, misschien kan je er iets mee
Citaat:
"Te hoge idealen
Een gelukverstorend fenomeen vormt het te hoge ideaalbeeld, samengaand met
A) een hoge prestatiegrens voordat er sprake is van beloningen of positieve zelfwaardering
B) een scherpe zelfkritiek voor het niet en niet snel genoeg bereiken van die grens.
Het gaat ons om het risico dat een te hoog ideaalbeeld een kwelling wordt: het grote moeten, je altijd moeten vergelijken met de besten op allerlei terreinen en onhaalbare doelen nastreven. Dit leidt tot gevoelens van mislukking, tekortschieten, machteloosheid en zelfverwijten.

Hoe kun je grote verschillen tussen zelfbeeld, zelfideaal en zelfwaardering verkleinen?
1. Beter leren omgaan met je probleem
2. Het ideaalbeeld omlaag halen; prestaties hoeven niet perfect te zijn
3. Ergernis aan de afstand tussen werkelijkheid en ideaal verminderen "

Ik had daar eerder ook last van, maar inmiddels kan de optie 2 goed toepassen. Ik weet dat ik geen 8 kan halen want; 1. Ik werk nog naast mijn studie 2. Ik heb een gezin 3. Ik heb een paard
Dus het is gewoon niet haalbaar en zo perfect als eerder lukt niet en ik heb er inmiddels wel vrede mee dat ik gemiddeld geen 7.5 of hoger sta.

Morgen laatste tentamen en dan is het schooljaar op de helft *\o/*
Dat wachten op cijfers is echt vervelend.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 06:15

Vraagje. Bij een tentamen van 60 meerkeuze vragen (met 3 opties) hoeveel moet je dan goed hebben voor een voldoende? Weet dat er nog vragen uit gehaald kunnen worden, maar ik gok dat 40 niet genoeg is :(

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 18:06

Succes! Dat klinkt lastig.

Ik vond scriptie inderdaad wel leuk, dan levert het echt iets op.

Heb 2 cijfers terug en beide voldoende (zo'n mazzel, allemaal door het aanpassen van normering). Nog 2 te gaan, over 1 ben ik wel positief en de ander niet. Maaaaarrrr.. dat had ik ook met deze twee die toch voldoende zijn.

Volgende blok gelukkig ook wat verslagen ipv alleen tentamens.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 18:35

Ik meld me ook maar weer :')

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 10:07

Eten klinkt goed!

Ik heb 1 van de 3 tentamens gehad, ligt nog een verslag van 6000 woorden te wachten en überhaupt leren voor de twee andere tentamens is ook geen slecht idee.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 10:16

Voorbereiding op thesis, vandaar de enorme hoeveelheid woorden. Wetenschappelijke literatuur, blablabla. Ik heb er zin in :') Vind universiteit echt wel pittig qua thesis vergeleken met hbo scriptie. Die scriptie lijkt nu opeens grote onzin terwijl het een 8 waard was.

Vervelend Esther! Dan werkt het net niet en uiteindelijk onthoud je dan ook weinig..

Ik ga hem invullen! Volgens mij ken ik jou, van 10(?) jaar geleden. De Veenhoeve?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 10:20

Ingevuld hoor! Hoeveel mensen heb je nodig? Via zo'n Facebook groep werkt vaak ook goed.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 20:37

Succes allemaal!

Hier net het tweede tentamen gehad, twijfelgevalletje. Maandag de laatste, dan nog dat verslag. Is wel heel interessant, heb gekozen om onderzoek te doen naar rouwverwerking bij kinderen. Op basis van literatuur drie prentenboeken analyseren om te kijken of het ook volgens de literatuur op een goede en helpende manier geschreven is. Boeken zijn besteld, kan ze morgen ophalen. En nu even literatuur zoeken :D

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 21:46

Maar weer even een schopje :)
Ik zie dat scripties hier lastig gaan, succes allemaal! Wanneer is de deadline?

De komende weken worden weer druk! In twee weken een congres, een deadline voor verslag en twee tentamens. En ondertussen gaan de colleges gewoon door |o
Het goede nieuws; prezi voor congres is af (aankomende maandag) en verslag is bijna af (deadline woensdag). Nog zo'n 500 woorden *\o/*

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 17:46

Ergens in juni vakantie. Dus nog wel een paar weken door ;) maar heb mijn ellendige verslag af, geprint en lever hem morgen in ipv woensdag. Dan kan ik dat voor mijn gevoel afsluiten en focus leggen op de 2 tentamens (over 8 en 9 dagen).

Ergens de komende vier jaar is wel erg ruim! Anders jezelf een deadline geven? Of helpt dat niet?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 21:51

KOFFIE :9k
En dan maal 10.

Kan er niet iemand op de honden passen voor een dagje?

Eerste tentamen gehaald *\o/*

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-20 19:38

Succes allebei! Voor jullie allebei wel tentamens dus die fijn zijn als je ze kan wegstrepen.

Ik heb maandag een tentamen en begin morgen met leren :) verder geen tentamens, dit blok maar 1 vak. Alleen na maandag de rust ook voorbij, want in blok 3 en 4 heb ik twee vakken (in totaal 3 statistiek vakken en 1 met veel saaie stof)

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-20 22:05

Maandag heb ik "methoden en technieken". Gaat over diverse soorten onderzoek. Vorig jaar een 5 op gehaald, dus het moet zeker lukken nu :) statistiek vind ik stiekem leuk, maar ik heb er gewoon geen tijd voor genomen vorig jaar. Ik dacht; ach, ik kan wel van baan wisselen, bijna fulltime werken, een dreumes opvoeden, paardrijden en nog even een premaster doen. Nou nee :') dat lukt niet allemaal in hetzelfde jaar.

Na maandag ga ik braaf oefenen met statistiek!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 16:41

Nou. Vandaag ging beroerd. Tot 12 uur teveel lawaai in huis, daarna anderhalf uur geslapen (iets met een zieke peuter) van vanmiddag kon ik me er alsnog amper toe zetten. Wel het e.e.a. gelezen, maar niet genoeg vind ik zelf. Vanavond maar naar college en duimen dat dat motiveert.. :(

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-20 17:04

Eelmo schreef:
Maar ondanks dat alles vandaag tegen zat, heb je wel íets gedaan. Beloon jezelf daar dan ook voor :)

Nohhh, dat is wel een goede. Thanks! :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie