Motivatie topic; studeren

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:49

Ik meld me ook :) Ik loop nu stage (master biologie), maar kan me er soms slecht toe zetten daadwerkelijk productief te zijn op langzame dagen.

Wat ik voor tentamens altijd deed was gewoon mijn boeken etc open voor me leggen terwijl ik andere dingen deed. Uiteindelijk ging ik dan vanzelf wel iets lezen waar mijn oog op viel, en dan heb je een beginnetje en is het makkelijker om verder te gaan.

Oh en beloon je zelf in het begin voor iedere 5 minuten die je goed besteed hebt! Dus niet s avonds balen dat je maar 5min aan school gezeten hebt, maar geef jezelf een complimentje dát je aan school gezeten hebt ipv de hele dag uitgesteld hebt! :)

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:47

horsiegek schreef:
Fellow schreef:
Pff ik meld me ook.. Had eigenlijk de hele kerstvakantie moeten blokken maar dat is niet geheel gelukt. :')
Welke achterlijke idioot bedenkt het ook om tentamens/examens in januari te plannen :

Spoiler:
Belgen? :(:)

Helaas is dat niet voorbehouden aan onze Zuiderburen :+ Vorig jaar hadden ze onze hertentamens op 2 januarie geplanned {:)-:(

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Eelmo

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:45

Ik heb eigenlijk altijd een game of film soundtrack aanstaan tijdens het studeren. Stardew Valley of LOTR/The Hobbit vind ik hele fijne muziek als ik me moet concentreren.

Geen idee wat er van waar is, maar game soundtracks schijnen ook gemaakt te worden met het idee dat je je goed moet kunnen concentreren. Los daarvan, ze zijn bijna altijd instrumentaal en dus geen afleidende stemmen :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:02

Ik gebruik ook Forest idd :j Voelt zo goed altijd om je productiviteit echt te kunnen zien :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:28

Ik studeer ook in Nijmegen! Alleen met stage heb ik even niet zoveel te studeren haha.

Qua plannen: ga eerst een periode bijhouden hoe je je dagen indeelt als je niet planned. Dus aan het eind van de dag een planner invullen van die dag. Na een tijdje kun je dan hopelijk patronen herkennen (je meest productieve moment van de dag, wat is je grootste afleiding?), en op basis van die patronen is het veel makkelijker om een planning te maken waar je je aan kunt houden :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:32

Ik ben aan het overwegen om me uit te schrijven voor mijn tentamen. Ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen om te leren voor die herkansing, naast stage.. :(

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:40

Es_ther schreef:
Ik heb altijd geleerd; altijd gaan, ook al heb je slecht voorbereid.
Misschien haal je toch een 5,5 en zo niet, heb je in ieder geval gezien hoe het tentamen eruit ziet.

Dit heb ik ook altijd wel gedaan. Maar aangezien het al een herkansing is weet ik hoe het tentamen er uit ziet. Het dilemma is dan ook meer of ik mijzelf de stress aan wil doen die met het tentamen mee komt (faalangst en een tikkeltje overspannen). Ik houd voor mijzelf werkdagen van 9-17/18 aan, en de enige momenten waarop ik aan dat tentamen zou kunnen studeren zijn in de avond.

Ik werk ook in blokken van 45min - 15min pauze. Op niet college-dagen probeer ik wel altijd rond 8-9u mijn boeken voor me te hebben. Vanaf een uur of 14/15 gaat mijn brein uit namelijk :+

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:43

Sheran schreef:
Ik ben gelukkig klaar met studeren, maar wat bij mij ook hielp was alle dingen die ik moest doen op losse kaartjes schrijven (in blokjes van ongeveer 20 minuten). En dan niet echt alleen maar studiedingen maar ook leuke dingen en huishouddingen die ook moesten. Bv: artikel lezen. Stukje verder schrijven. Stofzuigen. YouTube kijken. En dan trek je steeds zo'n kaartje uit het bakje en ga je doen wat erop staat. Ik vond het heel chill :)

Dat klinkt ook wel als een goede methode :j
En de HP titels :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:25

Wauw, dat is pas uitstelgedrag :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:42

Ik vond labjournaals ook altijd verschrikkelijk.. Nu op stage doe ik het wel graag. Maar ik hoef dan ook niet meer zulke ellendig lange protocollen op te schrijven :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:29

Ik vat ook altijd met pen&papier samen en daarna lees ik mijn samenvatting na en markeer met kleurcode belangrijke dingen (kernwoorden, titels, opsommingen etc). Dan hoef ik daarna altijd alleen nog maar de gekleurde stukken terug te lezen/studeren.

Als ik echt moeite heb met een onderwerp ga ik hardop tegen mijn vriend zitten vertellen waar het over gaat en hoe dingen werken. Dan merk je ook gelijk welke punten je nog niet (genoeg) begrijpt :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:42

Dat hangt af van de manier van scoren. Is er een giscorrectie/gokkans? Als in: punten aftrek voor een fout antwoord en punten scoren voor een goed antwoord? Of is het gewoon een x% goed = voldoende?

Mijn motivatie voor stage is ook echt ver beneden 0. We lopen mega achter met het praktisch werk en lijken maar niet bij te kunnen werken. Ik draai nu dus dagen van minimaal 9-17, maar vaak langer en ik snak echt naar een paar vrije uren :(

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:59

Onderwerpen zonder voor de handliggend maatschappelijk belang zijn ook heel lastig te verdedigen. Ik merk het nu met mijn stage ook heel erg. Onderwerp is leuk! Maar waarom is dit belangrijk...? >;) Dat is ook wel demotiverend. Maar ook fundamenteel onderzoek kan uiteindelijk maatschappelijk relevant zijn. Dat omdenken is alleen zo moeilijk.

Succes allemaal aankomende week *\o/*

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:02

Die docent zou het hier ook aan de stok krijgen met studenten, OLC en misschien zelfs examencommissie. Ik zou het zeker ergens melden. Zonde van je gemiddelde.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:42

Belgie scoort 0-20 ivp 1-10 zoals in Nederland. Dus pas bij een 10 heb je je vak gehaald (equivalent van een 5 of een 6 in Nederland). Een 12 op 20 is dus voldoende, maar ze had misschien beter verwacht/gehoopt :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:23

zodan :wow:
Nu vakantie in Belgie toch? Wel verdiend!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:18

Ik heb gister een hele dag naar mijn scherm zitten kijken en zowaar 3 zinnen van mijn stageverslag geschreven (Deadline eind april). Hopelijk vandaag een betere dag. Hoewel het er blijkbaar voor andere mensen uitzag alsof ik heel hard aan het werk was :+

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:23

Wat balen taartje :(

Ik heb gister wederom niet een heel productieve dag gehad, maar daar had iedereen een beetje last van. Het is deze week ook niet heel stil geweest op de afdeling en ik heb dus nog 2 maanden tot de deadline. Dat helpt allemaal niet mee.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 08:22

5.5 is voldoende, gefeliciteerd beide :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 08:26

Vakantie? Watisdah?

Ik heb gelukkig 2 dagen "carnavalsvakantie". Voordeel van een katholieke universiteit (Nijmegen).

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:30

Domi_94 schreef:
Eelmo schreef:
Vakantie? Watisdah?

Ik heb gelukkig 2 dagen "carnavalsvakantie". Voordeel van een katholieke universiteit (Nijmegen).

Haha the same! Ik heb wel meivakantie en een lang weekend rond Pasen en Hemelvaart.

Ik ook gelukkig, ben wel toe aan een paar vrije dagen :j

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:55

taartjee schreef:
Ik weet niet of ik nog motivatie heb om mijn schooljaar af te maken... wat een drama dit...
Heb ik m'n tentamen chemie gemaakt op een rottijd en krijg ik vervolgens te horen dat ik ben gezakt en dat het slagingspercentage van dat tentamen op wel 24% ligt.
Kleine sidenote: De chemie toets zat voor 80% vol met berekeningen, maar het tentamen was een volledige meerkeuzetoets. Oftewel, 1 kleine miscalculatie en je kan je punten vaarwel zeggen. Ik ga vanavond even goed zitten voor een klacht. Ik vind dit echt bijzonder slecht...
Een vak wat bestaat uit berekeningen als een meerkeuzetoets geven...

24% is ook wel absurd laag. Heb je een Opleidingscommissie? Die kunnen vaak ook wel wat met dit soort dingen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:45

Lekker bezig! :D

Ik moet langzaamaan mijn stage en onderzoek gaan afronden en dus ook gaan schrijven. Ik krijg maar niet strak in mijn hoofd (of op papier) wat ik nu precies wil gaan schrijven. Ik heb dus ook geen idee hoe ik moet beginnen aan mijn introductie en een enorme writersblock -O-

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:57

Gefeliciteerd Juliette!

JewEmm schreef:
Dat is een heel mooi cijfer!

Schrijven was voor mij in het begin ook super lastig... Wat voor mij het beste werkt is om eerst heeeeeel veel te lezen. En dan een document er naast te houden met "manuscraps". Dat zijn stukken tekst uit eerdere versies die ik heb geschrapt, ideeën en belangrijke punten uit artikels (met de referntie erbij) die voor dit of een ander manuscript interessant kunnen zijn. Op een gegeven moment heb je aardig wat gelezen en krijg je vanzelf het gevoel dat je wel een stuk, al is het maar een alinea, op papier kunt zetten of een structuur kunt bouwen en de bulletpoints in kunt vullen. Wanneer je wat op papier hebt staan kun je dat in elk geval aanpassen. Dat is meer dan wanneer er niets staat (ook wel bekend als "write oliebol, at least you can edit it"). En dan kan je weer meer gaan lezen, schrijven, editen, schrappen, lezen, schrijven etc...
En... begin met je "aim", materiaal en methoden en resultaten!

Dankjewel voor de tips! :D Manuscraps klinkt als een erg goed idee :j En materiaal&methoden staan idd al grotendeels op papier. Misschien toch maar eerst aan mijn resultaten dan..

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:03

Even doorbijten JewEmm! Mijn supervisor heeft eindelijk een datum voor haar defense, en ik heb (op de Horizon-onderzoekers na := ) deze week nog niet zo'n blij mens gezien :D Goed slapen, extra groenvoer en nog heel even knallen!

Klinkt ook interessant LienC :j