Inkomstenbelasting 2018

Moderators: Hanmar, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Mjetterd

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:05

Hier een vraag: weet iemand hoe het zit met hypotheekrenteaftrek als je samen een huis hebt gekocht en dus fiscaal partner bent voor een deel van het jaar. Omdat we niet heel het jaar fiscaal partner zijn (en dat wil ik ook niet vanwege toeslagen) kan ik niet kiezen voor "samen aangifte doen". Maar als we dan de gegevens invullen krijgen we beide volledige hypotheekrenteaftrek. Dat lijkt me niet de bedoeling? Maar ik zie geen mogelijkheid te splitsen, bij samen invullen kan dat wel heel mooi.

Kings Cadanza sport-sgw (Negro x prestatie v. Alfonso, 2007) M1+2
Kings Once upon a time (van Gogh x Negro )

*Kings Stable*

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:46

PSvanLot schreef:
veerledec schreef:
[quote="verootjoo"
Ik krijg het geld altijd half juni. Dus reken daar nu weer op :P
Heb er zin in want het is weer een lekker bedrag met 3 nullen =:) :$

Is trouwens de hypotheekrente aftrek dit jaar ook omlaag gegaan? >;)
Wij krijgen ineens per januari wat minder terug maandelijks.
[/quote
https://www.businessinsider.nl/hypothee ... anaf-2020/
En dat wordt nog veel erger.

Kun je dit eens uitleggen in eenvoudige taal? Wat gaat het effectief in de portemonnee schelen?

Omdat de inkomstenbelasting (onder de 68000 per jaar) die je betaald minder wordt, en het eigenwoningforfait hoger, krijg je minder hypotheekrenteaftrek. Betekent dat je waarschijnlijk netto iets meer over houd (als je salaris exact gelijk is gebleven) dit jaar van je inkomen, maar minder hypotheekrenteaftrek terug krijgt vab de overheid.

*Kings Stable*

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:26

veerledec schreef:
Niet helemaal zuiver. Je mag de hypotheekrente aftrek tegen een lager tarief aftrekken. En dat tarief wordt verlaagd tot iets van 37%. Het effect is overigens hetzelfde, je hypotheekrente-aftrek gaat flink omlaag.

Klopt dus wel wat ik zeg, onder de 68000 per jaar betaal je daadwerkelijk minder belasting, en is dat de reden dat je minder mag aftrekken. Boven de 68000 wordt het tarief verlaagd waartegen je mag aftrekken, dat is waar jij het over hebt.

*Kings Stable*

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:04

Eliine schreef:
Laat ik het anders verwoorden, Ik vind het gek dat je mogelijk 3 jaar in onzekerheid kan zitten of je het gekregen bedrag ook daadwerkelijk kunt houden. Het gaat niet om een paar tientjes zegmaar.

Vandaar mijn vraag of er hier misschien mensen er ervaring hebben met wanneer je een definitieve aanslag kunt verwachten. Ofdat bijv meestal met een aantal maanden is of inderdaad soms pas een paar jaar na aangifte

Ik heb me laten vertellen dat je normaal wel binnen 3 maanden een definitieve krijgt, die 3 jaar is echt een uitzondering voor lastige gevallen.

*Kings Stable*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie