Inkomstenbelasting 2018

Moderators: Hanmar, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Mjetterd

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:19

Celiien schreef:
Sowieso loont het altijd wel om bezwaar te maken tegen je WOZ. Zo’n 80% van de woz-waardes wordt namelijk te hoog ingeschat..
(Die van mij 111k.. een tweekamer woning met energielabel E van krap 45m2.. :+ er is geen vergelijking in mijn buurt, het hele complex is van de woningbouw dus niks verkocht :')

Mwoah, het loont wel, maar ook niet heel veel hoor. Voor je OZB scheelt het vaak maar 10-20 euro en voor je IB gaat het nou ook weer niet om groot geld. Of ze moeten er echt tonnen naast zitten natuurlijk.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:22

SMDR93 schreef:
Mag je lesgeld ook opgeven als je een bol studie doet. Geen recht meer hebt op studiefinanciering, dus je betaald de opleiding zelf?

Bol is een gewone studie toch? Waarom niet?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:39

SMDR93 schreef:
veerledec schreef:
[quote="SMDR93"
Mag je lesgeld ook opgeven als je een bol studie doet. Geen recht meer hebt op studiefinanciering, dus je betaald de opleiding zelf?
[/quote
Bol is een gewone studie toch? Waarom niet?

Omdat ik alleen voorbeelden op de belastingsite zie, als de werkgever betaald.
Ik vroeg het me dus af of ik ook op kon geven

Dat ziet op de vergoeding die je in mindering moet brengen op je studiekosten. Als je die niet hebt, kan je alle kosten aftrekken (boven de drempel dan).

veerledec

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:28

Stond dat niet in je VIA?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:17

Je kan toch je aangifte afdrukken? Dan krijg je een pdf dacht ik?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 07:30

Schenking gedaan of gekregen? Gekregen voor de eigen woning?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:01

Op zich heeft dat dan niet veel invloed op je aangifte, behalve dan dat je een lagere eigen woning schuld hebt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:27

Hoger salaris is ook lagere heffingskortingen, daar kan het ook nog inzitten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:27

Banyu schreef:
Weet iemand dit toevallig?
Woon in Roosendaal werk in Breda. Ik heb in April in het gips gezeten , waardoor ik toeb met de OV (bus) moest. Normaliter ga ik altijd met de auto.

Nu las ik dat je dat terug kan vragen. Echter wist ik sit niet heb ik de buskaartjes niet meer. Maar wel altijd gewoon gepind. Geldt dit dan ook?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ar_vervoer
Hier staat het. Het gaat om tabel bedragen.

Verootjoo, jij hebt het over de aftrek van zorgkosten denk ik?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:20

Heeft niks met afstraffen te maken, dat komt omdat dat in de loonbelasting niet goed kan worden verwerkt. Je betaalt net zoveel belasting als met één baan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:10

verootjoo schreef:
Ik krijg het geld altijd half juni. Dus reken daar nu weer op :P
Heb er zin in want het is weer een lekker bedrag met 3 nullen =:) :$

Is trouwens de hypotheekrente aftrek dit jaar ook omlaag gegaan? >;)
Wij krijgen ineens per januari wat minder terug maandelijks.

https://www.businessinsider.nl/hypothee ... anaf-2020/
En dat wordt nog veel erger.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:09

Niet helemaal zuiver. Je mag de hypotheekrente aftrek tegen een lager tarief aftrekken. En dat tarief wordt verlaagd tot iets van 37%. Het effect is overigens hetzelfde, je hypotheekrente-aftrek gaat flink omlaag.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:23

Eef_Bam schreef:
veerledec schreef:
Niet helemaal zuiver. Je mag de hypotheekrente aftrek tegen een lager tarief aftrekken. En dat tarief wordt verlaagd tot iets van 37%. Het effect is overigens hetzelfde, je hypotheekrente-aftrek gaat flink omlaag.

Klopt dus wel wat ik zeg, onder de 68000 per jaar betaal je daadwerkelijk minder belasting, en is dat de reden dat je minder mag aftrekken. Boven de 68000 wordt het tarief verlaagd waartegen je mag aftrekken, dat is waar jij het over hebt.

Ah, we hebben het over twee verschillende dingen dan? Want ik reageerde alleen op de vraag verootjoo over de hypotheekrenteaftrek.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:29

xPabloBokt schreef:
Iemand hier ervaring met bezwaar maken?

Heb schoolkosten ingevuld en voldoe aan alle voorwaarden. Echter is niks hiervan meegenomen in mijn definitieve aanslag |o

Als ik nu bezwaar maak duurt het natuurlijk weer eeuwen voordat het geld binnen is. En kon het nu juist zo goed gebruiken aangezien ik volgende week ga verhuizen.. maar ja, heb wel recht op dat geld dus moet eigenlijk wel iets ermee.

Net geprobeerd te bellen maar de wachttijd is 10 tot 15 minuten en ik moet zo naar mijn werk.

Zeer veel ervaring :D . Heb je een voorlopige of een definitieve aanslag ontvangen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:03

Celiien schreef:
Goh ik heb hier even een vraag. Zat even te kijken in mijn aftrekposten van de afgelopen jaren en in 2014 mocht ik nog studiekosten als aftrekpost gebruiken. Hiervan heb ik echter niet alles gebruikt. Nu is echter in 2015 en erop volgend nooit die restant opgemaakt.
Moet ik dan de IB van 2015 corrigeren of de correctie meenemen in 2018? Of mag dat niet eens meer :+ kom er niet helemaal uit namelijk.

Een doorgeschoven persoonsgebonden aftrekpost gebruik je indien mogelijk in het jaar erop. Is op je definitieve aanslag 2014 wel vermeld dat er iets werd doorgeschoven?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rige_jaren

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:31

Liselot schreef:
Ik heb een voorlopige gekregen, krijg ik altijd. Iemand een idee waarom dat is?

Soms omdat er bepaalde posten zijn ingevuld die eventueel nog nader worden bekeken, soms gewoon omdat het systeem ondoorgrondelijk is ;).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:34

Celiien schreef:
veerledec schreef:
[quote="Celiien"
Goh ik heb hier even een vraag. Zat even te kijken in mijn aftrekposten van de afgelopen jaren en in 2014 mocht ik nog studiekosten als aftrekpost gebruiken. Hiervan heb ik echter niet alles gebruikt. Nu is echter in 2015 en erop volgend nooit die restant opgemaakt.
Moet ik dan de IB van 2015 corrigeren of de correctie meenemen in 2018? Of mag dat niet eens meer :+ kom er niet helemaal uit namelijk.
[/quote

Een doorgeschoven persoonsgebonden aftrekpost gebruik je indien mogelijk in het jaar erop. Is op je definitieve aanslag 2014 wel vermeld dat er iets werd doorgeschoven?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rige_jaren

Ja dat dacht ik dus ook.. heeft bij mij echter nooit op mn definitieve aanslagen gestaan en zoals ik t nu zie nu ook niet.. ook voor 2015 geld dit overigens, is ook nog een stuk persoonsgebonden aftrek over ( 2000,- aan aftrekkbare studiekosten, 900,- aan loonheffing).. maar nooit dat restant voorbij zien komen, van zowel 2014 als 2015 niet.

Loonheffing is een voorheffing, studiekosten zijn persoonsgebonden aftrekposten. Loonheffing kan je dus niet doorschuiven, dat krijg je gewoon terug als er teveel is ingehouden. Je moet even goed kijken naar je 2014 aangifte en aanslag, of het klopt dat er iets had moeten doorschuiven.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:51

Celiien schreef:
@veerle: dat weet ik, echter heb ik dus 900,- aan loonheffing in t jaar betaald Met een aftrekbare studiekosten van 2000,- (ff fictieve bedragen overigens). 900,- heb ik volledig terug gekregen toen. Dan blijft er toch nog 1100,- aan aftrekpost openstaan naar volgend jaar, of ben ik dan te kort door de bocht?

(Dit dus ook voor 2015..)

Nee, het gaat van je inkomen af (dat had xPabloBokt eerder ook, die de belastingtelefoon daarover had gebeld :) ). Dus stel je inkomen was 10.000, daarover betaal je 3.000 belasting. Nu heb je 2.000 studiekosten, dus je belastbare inkomen is 8.000. Daarover betaal je dan 2.000 belasting. Als er dan aan loonheffing 3.000 was ingehouden, dan krijg je 1.000 terug. Er schuift niks door, alle studiekosten zijn afgetrokken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:10

Nikass schreef:
Na 1 april kan het volgens mij tot uiterlijk oktober duren.

Mijn mond viel trouwens open van die combinatie toeslag (heet het zo?)
Men krijgt gewoon geld omdat je werkt en een kind hebt? Whut??
Ik kan het alleen maar toejuichen dat ze daarmee stoppen.

Drie maanden.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... e_aangifte
En je krijgt geen geld, je betaalt minder belasting.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:46

Pepper3 schreef:
Wij hebben nog steeds niks gehoord, ik ben benieuwd hoe de belastingdienst eigenlijk te werk gaat. Zouden ze gewoon bij de eerste aangifte die binnen is beginnen? En daarna de lijst afwerken.

Nope. Het gros wordt in batches door de systemen verwerkt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:08

Eliine schreef:
Iemand hier toevallig ervaring met hoe lang het duurt voordat een voorlopige aanslag wordt omgezet in een definitieve? Op belastingdienst lees ik binnen 3 jaar maar dat lijkt me nogal een ruim begrip :?
Heb het geld wel binnen maar is dus gebaseerd op de voorlopige aanslag. Weet bijna zeker dat ik het goed heb gedaan maar zul je altijd zien dat ik toch terug moet betalen ofzo := maar om dat geld nu 3 jaar apart te gaan zetten...

Jup, max drie jaar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:04

Meestal wel ruim binnen die drie jaar. Maar dat zegt niets over jouw situatie.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:24

Eef_Bam schreef:
Eliine schreef:
Laat ik het anders verwoorden, Ik vind het gek dat je mogelijk 3 jaar in onzekerheid kan zitten of je het gekregen bedrag ook daadwerkelijk kunt houden. Het gaat niet om een paar tientjes zegmaar.

Vandaar mijn vraag of er hier misschien mensen er ervaring hebben met wanneer je een definitieve aanslag kunt verwachten. Ofdat bijv meestal met een aantal maanden is of inderdaad soms pas een paar jaar na aangifte

Ik heb me laten vertellen dat je normaal wel binnen 3 maanden een definitieve krijgt, die 3 jaar is echt een uitzondering voor lastige gevallen.

Binnen drie maanden een voorlopige of een definitieve. Het betekent echt niks als je eerst een voorlopige krijgt hoor. En ja, die drie jaar komt niet vaak voor, maar toch zie ik het echt wel voorbij komen en daarbij is niet altijd wat aan de hand.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:06

Simbaa schreef:
Ik ben jaloers op jullie. Bij mijn vriend moest de aangifte via zijn werk, omdat hij vaak in het buitenland zit. Helaas hebben zij het pas eind april op kunnen pakken en duurt het waarschijnlijk nog wel even voordat we bericht (en geld ;)) krijgen.

We krijgen een flink bedrag terug dat ik grotendeels in de aanschaf van een paardje mag stoppen, dus ik kan niet wachten :D

Hebben mensen ervaring met laat aangifte doen en wanneer de teruggave dan is?

Binnen drie maanden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:07

Simbaa schreef:
Haha huh? Dus ze pikken steeds een aangifte uit de stapel om te beoordelen :D

Het is 2019, er ligt al heel lang geen fysieke stapel meer ;).