PhD's?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:02

Kom hier ook even binnenvallen. Sinds dit jaar ben ik aan het promoveren in Gent. Biologie.

Er is ook een gratis ref manager beschikbaar, Mendeley. Heel fijn programma! Tijdens m'n studie heb ik leren werken met RefManager en later geprobeerd met EndNote, maar Mendeley vind ik toch fijner.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:34

Nog lang niet gepromoveerd, daar staat ook nog ruim 3 jaar voor, maar bezig met de eerste data analyses. Verder staat het experiment voor dit voorjaar en zijn er 3 masterstudenten die bij mij hun thesis gaan doen. Dit wordt een druk jaar, maar ik heb er zin in...!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:09

Sorry, ik kan je niet helpen, heb nog niet zo'n situatie meegemaakt... Maar ben wel benieuwd hoe anderen met zo'n situatie om gaan! Ik heb ook al veel PhDs een halverwege-dip zien krijgen.

Nog iets anders. Ik heb het nu een paar keer voorbij zien komen, maar wat is 'interventie'?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:35

Nickeltje: Gefeliciteerd!

Hier ook 3 masterstudenten. Maar de combinatie van hun (veld)werk begeleiden tijdens mijn eigen veldwerk was misschien iets te veel van het goede. Komend jaar in elk geval geen master studenten, maar in februari wel een bachelor student.
Ik ben nu aan m'n 2e jaar bezig. Toch scheelt het wel dat er 3 studenten zijn, want in combinatie met mijn eigen werk heb ik (volgens mijn promotor) al genoeg data voor een proefschrift. Maar ik wil er een afgerond verhaal van maken, dus ga ik komend jaar nog een experiment doen, en het jaar erna misschien ook nog. Of dat wordt een onderwerp voor een masterstudent.

De combinatie met eigen paard heb ik sinds een jaar. Nou ja, eigen paard. Paarden van van m'n moeder. Vorig jaar heb ik ze (in overleg met m'n moeder) te koop gezet, omdat ik al het werk met ze doe, maar nu zo ver weg woon... Maar het voelde niet goed. Dus in overleg hebben we ervoor gekozen om de paarden te houden en de jongste in te laten rijden. Betekent dus wel dat ik probeer bijna elk weekend naar m'n moeder te gaan, omdat het te ver weg is om dit op een doordeweekse avond te doen. Het is een keuze die ik gemaakt heb, maar ik ben er erg blij mee! Die 11 uur in de trein elk weekend levert een verplicht rustmoment voor mij op. En daarbij geeft het werken met m'n meisje zo veel energie, dat ik het er graag voor over heb!

JewEmm

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:34

Ik ben ook een Belgische PhD er, ook al ben ik zelf een Drent ;) Zijn we toch zeker met 2 belgische PhDs!

Er zit zeker wel verschil tussen Nederland en België qua PhD, maar dat is net als in Nederland afhangend van je universiteit. Ik denk dat ik in Gent toch wel een redelijk gelijkend PhD traject heb als wat ik anders in Groningen gehad zou hebben.

Balen van je paper....!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:55

Toch kan er een zeer groot verschil zitten in je aantal vrije dagen en of je bursaal bent of niet, maar ook in hoeveel onderwijs je moet geven of hoeveel cursussen je zelf nog moet doen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:33

Het ILVO ken ik ook wel! Daar fiets ik altijd langs als ik voor ons project naar het FORNA Lab van de UGent in Gontrode fiets.

Vlak bij het ILVO ligt ook één van onze onderzoekplots. (net achter Caritas)

Heeft dat ook te maken met die nieuwe varkensstal die daar gebouwd is?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:39

Ook een beetje laat... maar gefeliciteerd!!!

KLein updateje van mijn kant. Ik heb nog 1 jaar te gaan. En vandaag kregen we te horen dat het paper van ons hele project (ik ben 2e auteur) geaccepteerd is! Inmiddels mijn eigen 1e manuscript bijna klaar om te versturen. En eigenlijk zit al het praktisch werk er nu ook op. Nu dus analyseren en schrijven, schrijven en schrijven...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:50

Het is weer lang stil geweest hier!
Hoe gaat het bij iedereen?

Ik heb net mijn eerste grote internationale conferentie achter de rug. Super leuk, interessante discussies gehad, nieuwe mensen ontmoet, oude bekenden sinds lange tijd weer gesproken... Mijn presentatie ging ook lekker! De data daarvan is nu bijna gepubliceerd. Nou ja, Revision is af, co-authors moeten er nog even naar kijken. Dus dat is hoofdstuk 1 klaar.
Verder ben ik ook bijna klaar met hoofdstuk 2 en ben ik ook goed op weg met hoofdstuk 5. De rest moet nog allemaal, maar ik ga met een heel lekker gevoel de kerstvakantie in.

Hebben jullie wel een schrijfweken gedaan? Ik vind ze ideaal!
Een week ergens weg van de uni verblijven met een aantal collega's en met maar in doel: schrijven! OP een of andere manier gaat het daar efficiënter. En als je 's avonds niet aan het werk bent heb je wel interessante discussie of kan je lekker met z'n allen een boswandeling maken.
In Januari staan er voor mij nu 2 gepland. Maar ik was deze week zo hard op weg dat ik maar de analyse van hoofdstuk 5 ben gaan doen, anders heb ik niets te schrijven op de schrijfweek _O-

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:51

Hier net terug van congres. Echt mijn beste congres ooit! Super veel (voor mij) relevante en interessante presentaties. Veel contact met mensen, misschien een optie voor een post-doc. Veel ideeën op gedaan, discussies gehad en ook gewoon plezier gehad.
Ik ben wel weer toe aan een schrijfweek, maar ik denk dat dat er niet meer van gaat komen.
Mijn realistisch plan is om in december mijn doctoraat in te dienen!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:42

M'n contract is inmiddels ook al een paar maanden afgelopen, dus het wordt tijd _O-

Werkplekken blijven lastig. Ik kan thuis meestal vrij slecht werken. In de trein zitten werkt voor mij dan wel weer echt heel goed, maar ja... Van treinreizen word je uiteindelijk ook heel gaar. Aan mijn eigen bureau werk ik echt het fijnste, maar toch ben ik met de aanwezigheid van mijn collega's vrij snel afgeleid. Inmiddels komt het er op neer dat ik het productiefste werk tussen 5 en 8 's avonds. Wanneer er niet veel mensen meer aanwezig zijn.
Maar vandaag lekker niet. Even prioriteit geven aan een foto-opdracht nabewerken!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:48

Mijn gesprek voor mijn PhD is misschien niet een voorbeeld gesprek.... Ik heb het vooral over de jeugd-natuur vereniging gehad. Maar dat kwam denk ik voort uit de vraag hoe je interesse voor het onderwerp is ontstaan.
De enige concrete tip die ik je kan geven is: wees op tijd! Ik was er ruim op tijd, maar door allerlei verbouwingen in het gebouw zelf kon ik de plek niet vinden en was ik als nog net te laat...
Bij mij kwam ook de vraag "hoe sta je er tegen over om naar België te verhuizen"
En inderdaad ook, "dit is het onderzoek, want zijn je eerste ideeën om dit aan te pakken". En ook hier op een project dus vragen over samenwerking.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:19

Ik ben ook op mijn 24e begonnen. En afgelopen woensdag, zo'n 5 jaar later, heb ik mijn proefschrift ingediend!
Het was zwaar, voor mij niet de begeleiding, die was perfect, mijn meer het vechten met mezelf.
Begeleiding is inderdaad belangrijk, maar wat mij betreft geldt dat ook voor het goed kunnen vinden met je collega's. Wanneer je begeleiding minder is, kan je dan in elk geval bij hen terecht. Bij ons is er vrij veel activiteit vanuit de PhD studenten en de postdocs gekomen, om elkaar te helpen en te motiveren. We hebben eens in de zoveel tijd een schrijf week. Niet alleen gezellig, maar ook super efficiënt. We hebben Coding Clubs, elke keer (eens in de 1-2 maand) geeft iemand anders uitleg over een onderwerp en hebben we een soort hoor- en werkcollege erover. (Tidy-data, ordinaties, grafieken maken op verschillende manieren...). De journal clubs komen niet zo hard van de grond, maar elke keer als er een paper verschijnt doen we wel aan traktaties (taart of een rondje geven op cafe). Lang verhaal kort, als je het goed kan vinden met je collega's, dan heb je niet het gevoel dat je helemaal alleen aan het werk bent.

Daarbij nog iets... Weet je nu al of je verder wilt in het onderzoek? Het klinkt misschien cru, maar als je besluit/besloten hebt niet verder te willen, dan is het afronden van een PhD een stuk moeilijker, omdat een deel van de drive weg valt. Het is niet dat een PhD waardeloos is wanneer je niet in het onderzoek blijft, het is echt een enorme leercurve. Je leert plannen, kritisch zijn, projectjes opzetten, samenwerken, vanalles... En misschien het belangrijkste, je leert jezelf kennen.

En de laatste, je kan altijd stoppen met je PhD! Om wat voor reden dan ook. En stoppen betekent absoluut niet dat je gefaald hebt of wat dan ook, het betekent dat je een duidelijke keuze voor jezelf hebt kunnen maken en daar mag je dan ook trots op zijn.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:07

Ik zou het ook zo weer doen hoor! Of voor nog eens 5 jaar door gaan! Gegarandeerd dat ik dan nog steeds niet op tijd klaar zou zijn, haha.
Vandaag kwam er een student langs (wordt door iemand anders begeleid), en daar wordt ik zo enthousiast van. Spontaan weer nieuwe ideeën voor vervolg onderzoek!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie