Inkomstenbelasting 2018

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Princesj, Hanmar, Mondy, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:47

WinSel schreef:
Even een vraagje

Ik doe een thuisstudie via nha, een cursus Italiaans. Heeft niks met mm werk te maken maar gewoon omdat ik de taal wil leren en verzot ben op Italië.

Kan ik deze cursus dan wel of niet opgeven?

Nee, dat is alleen als het tbv je (toekomstige) baan is.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:51

Ik moet 1,- betalen _O- heb ik dan toch weer cadeau gekregen van de BD, de lieverds :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:11

watchthesky schreef:
Stel nu: je hebt een opleiding gedaan (meerdere jaren) die de baas heeft betaald.
Nu ga je uit dienst en krijg je een factuur van de baas. Mag je die kosten dan dit jaar aftrekken als studiekosten?

Ja in het jaar van de factuurdatum. Krijg je nu de factuur, pas in IB ‘19 aftrekbaar

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:38

MizzMontana schreef:
Wij gaan het dit jaar voor het eerst invullen icm een eigen huis en hypotheekrenteaftrek. Ben heel benieuwd naar het bedrag dat we terug gaan krijgen.

Weet iemand of de WOZ-waarde ook van belang is voor het invullen van de inkomstenbelasting zo lang je nog hypotheek betaald? Of is dat pas van belang als je hypotheek volledig is afbetaald? De WOZ is gisteren op de mat gevallen en maar ons idee veel te hoog! (Stijging van 24%, al gebeld met de gemeente vandaag maar daar stond de telefoon roodgloeiend bij alle WOZ taxateurs en die hebben nog niet terug gebeld...)

Ja, want het is o.a. van invloed op je eigenwonigforfait.
Kijk ff goed naar de peildatum van je WOZ. Je moet voor de IB woz-waarde van vorig jaar invullen, waardepeildatum is dan 01-01-2017. Volgens mij is gister de WOZ met peildatum 01-01-2018 op de mat gevallen. Die is dus voor volgend jaar.

Edit: veerledec was me voor, bericht versturen werkte niet :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:50

Sowieso loont het altijd wel om bezwaar te maken tegen je WOZ. Zo’n 80% van de woz-waardes wordt namelijk te hoog ingeschat..
(Die van mij 111k.. een tweekamer woning met energielabel E van krap 45m2.. :+ er is geen vergelijking in mijn buurt, het hele complex is van de woningbouw dus niks verkocht :')

Celiien

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:32

Meah vind het offtopic niet erg hoor. Het heeft ook te maken natuurlijk met je Regionale belastingen, dus proberen om bezwaar te maken kan altijd :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:16

tita schreef:
Myfairytale schreef:

Vanaf 2023. Vanaf 2019 gaan ze gefaseerd afbouwen, ze betalen nog 26,67% uit.

En wat komt daar voor terug?

In de ib in principe niks. Wordt gewoon gelijk getrokken met de mensen die geen kinderen hebben/willen. Wel gaan we naar een twee schijven stelsel ipv 3 schijvenstelsel, en dat is gewoon voor iedereen toepasselijk.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:54

Citaat:
hulpmiddelen die bedoeld zijn ter vervanging van het gezichtsvermogen
Dit zijn bijvoorbeeld de kosten van een blindenstok, een blindengeleidehond of bepaalde aanpassingen aan een computer.
Let op! De kosten van hulpmiddelen ter ondersteuning van het gezichtsvermogen, zoals lenzen of een bril, of het laseren van een oog ter vervanging van een bril, zijn niet aftrekbaar.

Het is ondersteuning van je gezichtsvermogen, niet vervangen. Niet aftrekbaar dus.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:01

Goh ik heb hier even een vraag. Zat even te kijken in mijn aftrekposten van de afgelopen jaren en in 2014 mocht ik nog studiekosten als aftrekpost gebruiken. Hiervan heb ik echter niet alles gebruikt. Nu is echter in 2015 en erop volgend nooit die restant opgemaakt.
Moet ik dan de IB van 2015 corrigeren of de correctie meenemen in 2018? Of mag dat niet eens meer :+ kom er niet helemaal uit namelijk.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:09

veerledec schreef:
Celiien schreef:
Goh ik heb hier even een vraag. Zat even te kijken in mijn aftrekposten van de afgelopen jaren en in 2014 mocht ik nog studiekosten als aftrekpost gebruiken. Hiervan heb ik echter niet alles gebruikt. Nu is echter in 2015 en erop volgend nooit die restant opgemaakt.
Moet ik dan de IB van 2015 corrigeren of de correctie meenemen in 2018? Of mag dat niet eens meer :+ kom er niet helemaal uit namelijk.

Een doorgeschoven persoonsgebonden aftrekpost gebruik je indien mogelijk in het jaar erop. Is op je definitieve aanslag 2014 wel vermeld dat er iets werd doorgeschoven?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rige_jaren

Ja dat dacht ik dus ook.. heeft bij mij echter nooit op mn definitieve aanslagen gestaan en zoals ik t nu zie nu ook niet.. ook voor 2015 geld dit overigens, is ook nog een stuk persoonsgebonden aftrek over ( 2000,- aan aftrekkbare studiekosten, 900,- aan loonheffing).. maar nooit dat restant voorbij zien komen, van zowel 2014 als 2015 niet.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:39

@veerle: dat weet ik, echter heb ik dus 900,- aan loonheffing in t jaar betaald Met een aftrekbare studiekosten van 2000,- (ff fictieve bedragen overigens). 900,- heb ik volledig terug gekregen toen. Dan blijft er toch nog 1100,- aan aftrekpost openstaan naar volgend jaar, of ben ik dan te kort door de bocht?

(Dit dus ook voor 2015..)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie