Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: EvelijnS, Hanmar, benangelique, Polly, Dani, Shanna, khirshanta

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:09

Janneke2 schreef:
Er zijn naar mijn mening NUL goede voorwaarden aan een studielening.

Een studie volgen is iiets wezenlijk anders dan een huis kopen, de vergelijking met een hypotheek gaat dus ook niet op.

Ofwel: ik ben dus principieel tegen het leenstelsel: iedereen heeft er baat bij als wie wil studeren een beurs krijgt.

Wel met mate. Ik persoonlijk vind dat je studententijd niet alleen maar is om te studeren maar dat het ook een periode is van zelfontplooiing en ontwikkeling. Wat mij betreft hoort daar op kamers wonen bij, een bijbaantje, mogelijk een vereniging, stage(s) en wat reizen (al dan niet voor je studie). Studeer je nominaal en doe je dit allemaal niet, kom je bijzonder jong, bleu en niet maximaal ontwikkeld je studententijd uit en rol je in het bedrijfsleven. Grote gemiste kans. Maarrr ik vind niet dat de staat voor deze reisjes of buitenlandstudies hoeft te betalen. Ook vind ik niet dat de staat hoeft op te draaien voor foutief gekozen studies. Ik vind wel dat de staat ervoor moet zorgen dat iedereen ten minste voor de nominale tijd van de betreffende studie een beurs ter beschikking moet stellen :)

Chubby

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 06:20

Over die ontwikkeling ben ik het wel deels met je eens Joman, maar dat allemaal doen van geleend geld - ik heb denk ik moeite met de 'mentaliteit'.

Jezelf ontwikkelen en ontplooien, wat van de maatschappij meekrijgen, de wereld zien. Hoe moet dat dan als je een studiedruk hebt van 40 tot 60 uur? Hoezo is daar wel tijd, energie en geleend geld voor - maar een bijbaantje, nee dat lukt echt niet!

Ik vraag me af of het niet óók heel leerzaam is om te weten hoe je met weinig geld rondkomt, hoe je sappelt als je iets geks wil doen zoals een dure hobby aanhouden of op vakantie gaan, of je maatschappelijke betrokkenheid niet minstens zo aangesproken wordt door een maatschappelijke stage in eigen land.

Ben je minder bleu als je leert hoe je met geleend geld rondkomt, of is dat een opmaat voor onze consumptiemaatschappij? Waarbij de gemiddelde burger naast een hypotheekschuld (heel normaal), een studieschuld (heel normaal), een consumptief krediet voor een nieuwe auto (heel normaal), een doorlopende rekening bij de Wehkamp (ach ja, ik werk zo hard voor zo'n tv) ook boodschappen doet van een betaalrekening in de min (je moet toch eten).... :=

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en een kleintje onderweg voor augustus 2019

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:07

Chubby schreef:
Over die ontwikkeling ben ik het wel deels met je eens Joman, maar dat allemaal doen van geleend geld - ik heb denk ik moeite met de 'mentaliteit'.

Jezelf ontwikkelen en ontplooien, wat van de maatschappij meekrijgen, de wereld zien. Hoe moet dat dan als je een studiedruk hebt van 40 tot 60 uur? Hoezo is daar wel tijd, energie en geleend geld voor - maar een bijbaantje, nee dat lukt echt niet!

Ik vraag me af of het niet óók heel leerzaam is om te weten hoe je met weinig geld rondkomt, hoe je sappelt als je iets geks wil doen zoals een dure hobby aanhouden of op vakantie gaan, of je maatschappelijke betrokkenheid niet minstens zo aangesproken wordt door een maatschappelijke stage in eigen land.

Ben je minder bleu als je leert hoe je met geleend geld rondkomt, of is dat een opmaat voor onze consumptiemaatschappij? Waarbij de gemiddelde burger naast een hypotheekschuld (heel normaal), een studieschuld (heel normaal), een consumptief krediet voor een nieuwe auto (heel normaal), een doorlopende rekening bij de Wehkamp (ach ja, ik werk zo hard voor zo'n tv) ook boodschappen doet van een betaalrekening in de min (je moet toch eten).... :=

Ik reis vóór mijn studie in competitieverband. En die buitenlandervaring wordt behaald door een minor, stage of Erasmus. Drie maand jezelf klemzuipen aan de andere kant van de wereld is geen buitenlandervaring die je mee kunt nemen op je CV.

Maar het is wel heel duidelijk hoe jij over studenten denkt, ik ben blij dat er niet zulke verzuurde veertigers met tunnelvisie in mijn omgeving rondlopen.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:29

Chubby schreef:

Je leest selectief. Ik benoem namelijk ook een bijbaantje als onderdeel van je ontwikkeling.

In je bericht doe je net alsof studenten leven als God in Frankrijk en maar geld uitgeven. Volgens mij is het gedeelte aan studenten dat leent om maar wat op vakantie te gaan, iedere dag te drinken en daarnaast niet werken, laag. Volgens mij leer je perfect met geld omgaan wanneer je een beetje bij leent, een bijbaantje hebt en daarnaast jezelf wil ontwikkelen door bijvoorbeeld een buitenland studie etc.

Stage in eigen land, zeker hartstikke mooi! Maar wie betaalt reiskosten? Eventueel een kamer wanneer het ver reizen is? Wie betaalt je levensonderhoud? Want met een gemiddelde stage, ben je 40u in de week aan het werk, en daarnaast misschien nog reistijd kwijt. Stagevergoeding is er vaak niet of niet toereikend. Of moet je dan nog maar een weekend baantje nemen? Of maar een stage dichterbij huis nemen, terwijl dat misschien niet de stage van je wens/en je stage misschien wel je toekomstige werkplek wordt? Alleen omdat je dan wat moet bijlenen? Dat zou stom zijn imo.

Wat mij betreft sla je de plank dan ook volledig mis in je berichten. Je laatste alinea zal ik niet inhoudelijk op ingaan, want dat heeft niets te maken met lenen bij duo en overigens gebeurt dat door de hele maatschappij heen. Heeft niets met een studieschuld te maken.
Wanneer je kinderen hebt, die studeren hoop ik niet dat je de zaak dermate eenzijdig bekijkt. Want je loopt echt verschillende (goede) banen mis, wanneer je het aanpakt op de manier die jij hier verheerlijkt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:35

Joman hoe bedoel je de staat moet niet betalen voor foutieve studies? Ik ben van mening dat een keer switchen moet mogen, gezien de erg jonge leeftijd waarop we een studie moeten kiezen en de slechte of niet realistische open dagen bij scholen. Vond de langstudeerboete van destijds dus ook helemaal niet verkeerd (mits deze iets werd aangepast, bijv. na 5 jaar dezelfde opleiding + 1x switchen in het eerste jaar, dus na 6 jaar totaal pas). Iets vertraging is normaal en een keer wisselen ook. Langer dan dat is de boete wellicht een optie (met uitzonderingen voor bijzondere gevallen uiteraard).

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:51

Inderdaad. De studie die mijn zoon heeft gekozen leek op papier, open dag, nog een open dag en meeloopdag inclusief gesprekken met studenten geweldig. De Hogeschool die de studie aanbiedt kwam heel hoog in de top 10, maar de realiteit blijkt heel anders.
De studie an sich is ook helemaal wat hij wil, maar de Hogeschool is werkelijk ruk en dat geven de docenten zelfs toe. Hij gaat de studie wel vervolgen, maar bij een andere Hogeschool, waarvoor hij op kamers moet en waarschijnlijk het eerste jaar over moet doen wegens totaal niet overeenkomend. Hij heeft geen enkele onvoldoende gehaald dit jaar, maar het kost hem wel een jaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:00

IMANDRA schreef:
Joman hoe bedoel je de staat moet niet betalen voor foutieve studies?

...voor een studie die niets voorstelt (want niet aan een erkende instelling) krijg je geen financiering.
Zelfs geen lening....

Toen oma nog jong was gold de regel dat het eerste universitaire studiejaar een representatief beeld van de studie moest geven - dat werd in 1984 afgeschaft.
Je kiest dus vanuit reclame etc.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-05-19 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:03

Janneke2 schreef:
IMANDRA schreef:
Joman hoe bedoel je de staat moet niet betalen voor foutieve studies?

...voor een studie die niets voorstelt (want niet aan een erkende instelling) krijg je geen financiering.
Zelfs geen lening....

Toen oma nog jong was gold de regel dat het eerste universitaire studiejaar een representatief beeld van de studie moest geven - dat werd in 184 afgeschaft.
Je kiest dus vanuit reclame etc.

Maar de meeste studies zijn toch gewoon aan een van de hogescholen? Dat moet gewoon kunnen.

Met je tweede paragraaf ben ik het eens, een eerste jaar (en de meeloopdagen etc.) moeten een representatief beeld geven van de studie.

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:14

Serendipity1 schreef:
Wat wil je bereiken, een pluimpje omdat je geen studieschuld hebt? Wat een raar topic, vooral de zin waarmee je start

Exact wat ik dacht.. Ga er verder ook maar niet op reageren :')

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:21

IMANDRA schreef:
Joman hoe bedoel je de staat moet niet betalen voor foutieve studies? Ik ben van mening dat een keer switchen moet mogen, gezien de erg jonge leeftijd waarop we een studie moeten kiezen en de slechte of niet realistische open dagen bij scholen. Vond de langstudeerboete van destijds dus ook helemaal niet verkeerd (mits deze iets werd aangepast, bijv. na 5 jaar dezelfde opleiding + 1x switchen in het eerste jaar, dus na 6 jaar totaal pas). Iets vertraging is normaal en een keer wisselen ook. Langer dan dat is de boete wellicht een optie (met uitzonderingen voor bijzondere gevallen uiteraard).

Ik deel die mening niet. Een keer fout kiezen kan, maar ik vind niet dat de staat een dergelijke fout dient te bekostigen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:22

IMANDRA schreef:
En blijkbaar vind je een burn-out een normaal iets, te zien aan je zin ‘geneuzel over burn-out’? Sorry maar dan kan ik je al niet serieus nemen. Een burn out is een heel serieus en vaak heftig iets, dat is absoluut niet gelijk aan een beetje stress tijdens het studeren.

Dat was niet de tekst van Petrichor, maar van mij.
Ik weet heel goed wat een burnout is, maar ook wat de preventie van een volgende burnout inhoudt.
En dat is heel simpel, zoals eerder aangegeven is dat het maken van keuzes. Maar blijkbaar staat die oplossing je niet aan, anders zou je niet zo reageren.
Maar in dit kader.. wat denk je wat slimmer is, een enorme financiële verplichting aangaan voor de toekomst, of jezelf op korte termijn zaken ontzeggen zodat je rust en focus creëert?

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:40

Achterom schreef:
IMANDRA schreef:
En blijkbaar vind je een burn-out een normaal iets, te zien aan je zin ‘geneuzel over burn-out’? Sorry maar dan kan ik je al niet serieus nemen. Een burn out is een heel serieus en vaak heftig iets, dat is absoluut niet gelijk aan een beetje stress tijdens het studeren.

Dat was niet de tekst van Petrichor, maar van mij.
Ik weet heel goed wat een burnout is, maar ook wat de preventie van een volgende burnout inhoudt.
En dat is heel simpel, zoals eerder aangegeven is dat het maken van keuzes. Maar blijkbaar staat die oplossing je niet aan, anders zou je niet zo reageren.
Maar in dit kader.. wat denk je wat slimmer is, een enorme financiële verplichting aangaan voor de toekomst, of jezelf op korte termijn zaken ontzeggen zodat je rust en focus creëert?

Volgens mij is het niet zo zwart wit. Wanneer je voor bepaalde banen wil gaan, moet je alles tegelijk doen. Daar is het en/en en niet of/of.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:00

Joman schreef:
IMANDRA schreef:

Ik deel die mening niet. Een keer fout kiezen kan, maar ik vind niet dat de staat een dergelijke fout dient te bekostigen :)

Maar als die persoon zijn lening terug betaald heeft, bekostigd de staat die toch ook helemaal niet? :')

Er wordt hier door sommigen echt gedaan alsof geen enkele student de intentie heeft om zijn/haar studieschuld terug te betalen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:06

Ik geloof dat Joman wel anders praat als ze in het huidige stelsel studente zou zijn en een keer zou switchen.

Ik was 15 toen ik moest gaan kiezen welke opleiding ik wilde gaan volgen, ik ben in 1 jaar tijd 2 keer geswitcht en ben heel blij dat dat gewoon kon. Op een opleiding zitten die anders is dan voorgedaan is, daar word je dood ongelukkig van.

JM :#

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:13

Of de juiste opleiding gekozen hebben, maar een opleidingsinstituut(een opleidingsinstituut dat nota bene heel hoog aangeschreven staat) dat zijn zaakjes niet op orde heeft treffen. In hoeverre kun je dat pubers, of net pubers-af aanrekenen?

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:15

Shaggy09 schreef:
Ik geloof dat Joman wel anders praat als ze in het huidige stelsel studente zou zijn en een keer zou switchen.

Ik was 15 toen ik moest gaan kiezen welke opleiding ik wilde gaan volgen, ik ben in 1 jaar tijd 2 keer geswitcht en ben heel blij dat dat gewoon kon. Op een opleiding zitten die anders is dan voorgedaan is, daar word je dood ongelukkig van.

Wat een onzin. Voordat ik ging studeren heb ik bij wel 7 of 8 studies gekeken of het wat voor me was. Ik heb fatsoenlijk onderzoek gedaan naar wat ik wilde doen, wat voor mij belangrijk was etc.
Lichtzinnig voor een studie kiezen (tot 2 keer toe zelfs), is volgens mij een verantwoordelijk die bij jezelf ligt. Wat mij betreft kun je daar zelf fatsoenlijk onderzoek naar doen, en ligt dat niet bij een verkeerde voorlichting of wat dan ook.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:17

Shaggy09 schreef:

Ik werd niet toegelaten in de eerste twee lotingen. De derde was 100% decentrale selectie en was ik wel binnen. Daardoor heb ik een andere opleiding gedaan omdat ik niet tussenjaar op tussenjaar wilde doen. Volgens mij kan je dat studenten ook niet aanrekenen.

Import Limburger. :+

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:17

__Sannne schreef:
Joman schreef:

Maar als die persoon zijn lening terug betaald heeft, bekostigd de staat die toch ook helemaal niet? :')

Er wordt hier door sommigen echt gedaan alsof geen enkele student de intentie heeft om zijn/haar studieschuld terug te betalen.

Helemaal niet zelfs :) Ik vind helemaal niks mis met lenen. Maar ik vind (nogmaals) dat een verkeerd gekozen studie niet door de staatskas hoeft te worden gespekt. Kan gebeuren, maar dan draai je daar zelf voor op. Dit ging niet over het lenen van een dergelijk bedrag, maar over het terugbrengen van de basisbeurs voor een bepaald aantal jaren en het verkeerd kunnen kiezen.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:18

Sannens schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik werd niet toegelaten in de eerste twee lotingen. De derde was 100% decentrale selectie en was ik wel binnen. Daardoor heb ik een andere opleiding gedaan omdat ik niet tussenjaar op tussenjaar wilde doen. Volgens mij kan je dat studenten ook niet aanrekenen.

Wie valt het dan aan te rekenen? Moet de staat dat betalen?
Je kunt in je tussenjaar werken. Je kunt ook je andere opleiding afmaken en daarna pas mee-loten bijvoorbeeld. Je bent geen slachtoffer van het niet toegelaten worden he.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:19

Nou Joman, dikke pluim voor jou dat jij wel in 1 x de juiste studie hebt gevonden. Echt chapeau. Kun je, je dan nu even proberen in te leven in je medemens? En inzien dat niet iedereen dat geluk heeft? Je kunt nog zo veel onderzoek doen, het geeft geen garantie dat de opleiding ook daadwerkelijk goed is, en goed bij je past. Een beetje empatisch vermogen zou je sieren.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:21

__Sannne schreef:
Nou Joman, dikke pluim voor jou dat jij wel in 1 x de juiste studie hebt gevonden. Echt chapeau. Kun je, je dan nu even proberen in te leven in je medemens? En inzien dat niet iedereen dat geluk heeft? Je kunt nog zo veel onderzoek doen, het geeft geen garantie dat de opleiding ook daadwerkelijk goed is, en goed bij je past. Een beetje empatisch vermogen zou je sieren.

Wat lichtgeraakt.
Maar bedankt voor je pluim, ik neem het ter harte.

Ik kan me prima inleven in de medemens. Ik vind, dat je een verkeerd gekozen studie, zelf moet bekostigen. Als deze mening niet in jouw straatje past, ga je dan maar op deze manier reageren? Bijzonder kinderachtig.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:22

Even kleine opmerking, ik moest een opleiding kiezen dat is net iets anders dan een studie. Enfin,
Ik denk zeker niet dat dat aan jezelf ligt, ik heb uiteraard ook bij meer dan genoeg opleidingen gekeken. Voor één opleiding heb ik zelfs een week meegelopen, én een intake test gedaan (zowel fysiek als mentaal) en ben daar allemaal positief doorheen gekomen. Maar op de eerste echte schooldag wist ik niet hoe snel ik daar weg moest komen. Wat een mentaliteit..

Wat ik wil zeggen is dat het aan jezelf kan liggen maar dat is absoluut niet altijd het geval en er zijn zeker een hoop scholen die een opleiding heel anders aanstrepen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Ik heb er uit eigen ervaring al een aantal meegemaakt.

Bovendien vind ik 15 ontzettend jong, ik vind niet dat iemand op die leeftijd in staat is om een opleiding voor zichzelf te kiezen.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:24

Shaggy09 schreef:
Even kleine opmerking, ik moest een opleiding kiezen dat is net iets anders dan een studie. Enfin,
Ik denk zeker niet dat dat aan jezelf ligt, ik heb uiteraard ook bij meer dan genoeg opleidingen gekeken. Voor één opleiding heb ik zelfs een week meegelopen, én een intake test gedaan (zowel fysiek als mentaal) en ben daar allemaal positief doorheen gekomen. Maar op de eerste echte schooldag wist ik niet hoe snel ik daar weg moest komen. Wat een mentaliteit..

Wat ik wil zeggen is dat het aan jezelf kan liggen maar dat is absoluut niet altijd het geval en er zijn zeker een hoop scholen die een opleiding heel anders aanstrepen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Ik heb er uit eigen ervaring al een aantal meegemaakt.

Bovendien vind ik 15 ontzettend jong, ik vind niet dat iemand op die leeftijd in staat is om een opleiding voor zichzelf te kiezen.

Je hoeft je van mij niet te verdedigen hoor. Jij kunt het naar jezelf verantwoorden en hebt daar je eigen mening over. Lijkt me prima :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:26

Joman schreef:
__Sannne schreef:

Wat lichtgeraakt.
Maar bedankt voor je pluim, ik neem het ter harte.

Ik kan me prima inleven in de medemens. Ik vind, dat je een verkeerd gekozen studie, zelf moet bekostigen. Als deze mening niet in jouw straatje past, ga je dan maar op deze manier reageren? Bijzonder kinderachtig.

Maar hoe bekostigd de staat dit dan precies, als mensen gewoon hun lening terug betalen?

De aanvullende beurs, die dus eventueel een gift wordt, krijg je max 4 jaar op het hoger onderwijs. Dat is de nominale duur van een HBO of WO opleiding, dus als je een jaar langer nodig hebt ivm het switchen van opleiding, moet je dat extra jaar sowieso lenen. Die aanvullende beurs krijg je dan niet meer.

En wat vind jij dan van zorgtoeslag, huurtoeslag, en kinderbijslag? Bedoel, kinderen kies je ook zelf voor. Daar betaald de staat ook gewoon aan mee.

Ik denk ook dat heel veel mensen vergeten dat het geld wat geleend/gekregen wordt, ook weer terug gepompt wordt in de economie. Als lenende studenten niet meer op een terrasje zouden mogen zitten, zou het hier echt een aanslag zijn op de inkomsten van de horeca. Waar, je raad het wel, voornamelijk studenten werken.
Laatst bijgewerkt door __Sannne op 16-05-19 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:27

Wat heb jij een aparte manier van discussiëren zeg :?
Ik verdedig niks, ik beargumenteer mijn mening.
Als je verder niks inhoudelijks daarop hebt toe te voegen kun je beter niks zeggen.