[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:35

Ik kom me ook melden! Zo juist mijn eerste echte les gehad na een proefles vorige week. Heb nu leren schakelen, moet nu alleen nog leren niet te kijken naar mijn schakelen maar te kijken naar de weg :+
Was fijn dat ik al een keer bij een vriendin in de auto had gezeten en op een parkeerplaats zelf al eens had gereden, die heeft me toen al een keer laten schakelen en laten wegrijden enz. Hij is toen 40 keer uitgevallen :+ Maar daardoor is hij tijdens deze les maar 4 keer uitgevallen :Y) Toch best tevreden over.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:03

Lijkt me echt heel fijn flamehorse! Iets om naar uit te kijken.

Rebecca fiets is hele goeie oefening voor auto :+

Vandaag les nr 3 gehad, terugschakelen en zelf stoppen/remmen toegevoegd aan mijn rijtje. Vooruit schakelen gaat al een stuk beter! Heb naar mijn idee wel redelijk door wanneer ik omhoog moet schakelen. Moet af en toe nog even wat meer geduld en meer zachtjes zijn wel :+ Laat vaak te snel de koppeling los of duw de rem te hard in. Had wel een lichte paniekaanval toen ik 100 reed en ik bij het stoplicht naar rechts moest op de 'normale' weg (geen zijweg, geen parallel of middle of nowhere weg). Nog niet veel op de normale weg gereden, uberhaupt nog niet in de 5 gereden := Ging een beetje zo;
Opdracht... langzamer dus gas eerst maar los... verwerken.. moet naar rechts.. moet ook veel langzamer.. Stoplicht wel op groen.. verwerken.. ga niet langzaam genoeg dus bij remmen.. ZACHTJES MET DE REM *instructrice remt op dit punt denk ik wel iets bij*... bijna bij stoplicht, nog altijd groen... Bijna langzaam genoeg, moet nu echt schakelen.. Verwerken.. Koppeling.. Naar de 2.. ZACHTJES LOS LATEN DE KOPPELING.. Yes ging nog soort van okee.. Oh nu sturen.. *instructrice stuurt bij omdat ik niet genoeg oplet*
Verder gaat het over het algemeen wel prima hoor :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:25

Deze week had ik maandag mijn 4e (eindelijk) en gister mijn 5e les.
Maandag ging echt niet heel soepel. Ik had 2 weken geen les gehad omdat ik de eerste tentamenweek had en vorige week had mn instructrice teveel last van de ontsteking in haar rug dus kon het niet door gaan. Maandag heel duidelijk gemerkt dat 2 weken ertussen toch eigenlijk te lang is voor mij :+
Toen gister sloeg de auto af bij het eerste stoplicht en had ik echt zoiets van ja poedersuiker.. Maar het ging daarna zo goed! Op de ring van leeuwarden gereden dus veel stoplichten, rotondes, open brug. Veel schakelen en het gaat steeds beter. Heb ik mezelf mee verbaast.

Volgende week alleen de laatste les in deze auto en daarna krijgen ze een nieuwe := Kan ik dus weer van voor af aan beginnen te wennen :') aan de andere kant wel leuk dat ik ook even in een andere auto kan gaan rijden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:11

Rebecca schreef:
Dat ik eventueel even time out pakken kan om weer bij de les te komen..

Al ging ttt best aardig tot die monsterlijke rotondes weer op mijn pad in de weg lagen :+

:(:) Gewoon de tijd nemen, al sta je een kwartier stil voor die rotonde. Tis niet anders dan een lange bocht toch?

Les vandaag ging weer wat beter! Vorige keer heeft ze me cbr manier van uitkijken geleerd bij wegrijden/stilzetten, en dat zorgt er bij mij ervoor dat ik focus verlies op dingen die ik eigenlijk al lang kan.
Komt denk ik ook een beetje omdat dit dus een nieuwe auto is waar ik op dat moment de 2e les in had en dan heb ik de auto gewoon nog niet genoeg door om iets nieuws te leren.
Nu dus 3e keer les met de nieuwe auto (8e les totaal), kijken ging een stuk beter en heb ook de auto beter onder controle. Ben er alleen nog lang niet.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:03

Succes Absolem!

Ik heb nu 12 lessen gehad (bij ons een uur) en net obstakels erbij gehad. Parkeren ook een paar keer gehad en ik stond tot nu toe (voor mijn idee) verrassend goed in de vakken :') Nou had ik ook wel echt alle ruimte haha
Ik vind het lekker gaan tot nu toe! Over theorie heb ik het dan even nog niet :') Moet nog inplannen maar kijk daar toch wel erg tegenop

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:43

Ik weet het niet. Ik heb wel een online iets die ik ook nog even moet aanvragen. Ik kijk denk ik vooral tegen de toets zelf op, het is niet zo dat de lesstof niet logisch is of iets dergelijks. Niet weten hoe het gaat misschien, niet weten hoe ik met die tijdsdruk ben, graag gewoon in 1 keer willen halen. Voelt alsof er meer aan hangt dan een toets van school ofzo terwijl dat niet echt logisch is :')
123theorie heb ik even snel gekeken, die zit niet in de buurt helaas. Ze hebben in Leeuwarden wel wat anders. Maar ik weet ook niet of dat kan als ik mijn theorie examen heb gekocht in mijn lespakket?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:29

Ik woon ook niet in de buurt van Joure helaas, maar bedankt :) Ik bedenk me wel net dat ik een hele goede korte termijn leerder ben, dus voor mijn examen zou dat een voordeel zijn maar op lange termijn haal ik daar niks uit omdat ik vervolgens na het examen alles even makkelijk weer los laat. Weet dus niet of dat heel slim is...
Maar ik stel het nog even uit, heb de tijd nog wel even voor ik mijn examen ga rijden (zal op zijn vroegst eind februari zijn schat ik zo, met de kerstvakantie er zo tussen) dus het is niet erg als ik mijn theorie dan nog even verzet tot midden januari, dan heb ik ook nog ruim tijd voor een her.
Morgen ga ik wel mijn code voor online eens aanvragen, kijken hoe ik er daarna over denk. TrafficTrainer zit bij mijn pakket in, iemand die daar ervaring mee heeft? Ik heb die sowieso een maand en kan hem via mijn rijschool voor een maand extra ook voor maar 10 euro aanvragen mocht 1 maand niet genoeg zijn dus dat is niet zo heel duur.

Wat jammer Absolem! Ik zou denk ik ook even met je eigen instructrice overleggen. Was ze bij het examen?

Lekker vroeg Rebecca! Ik heb er over een week ook een zo vroeg staan :') Eigenlijk niet zo'n fan van zo vroeg (heb me al een keer serieus verslapen voor een les om 10:00 :+ ) maar ik dacht doe het gewoon een keer.

Jasmijn kijken herken ik! Ik heb soms ook nog dat ik eigenlijk pas te laat ga kijken en het voor mezelf dan alleen maar moeilijk maak omdat je de handelingen dan sneller moet doen -> fouten sneller maken. Gaat gelukkig al een stuk beter inmiddels :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:57

Rijles gaat weer goed! De eerste na de vakantie was echt waardeloos, nu afgelopen twee gingen echt weer lekker.

Theorie nog niet gedaan := Ik kreeg mezelf er niet goed toe gezet. Als ik mn cijfer terug heb (zou deze week moeten) dan kan ik hem definitief inplannen ivm herkansing van school. Voorlopig staat hij 11 feb en ga ik daarheen werken.

Zijn er hier ook mensen bekend met een B+ rijbewijs? Qua kosten e.d? Kan je daarmee ook makkelijk een trailer met 2 paarden trekken? Ik mis een beetje de kennis over auto/trailer gewichten om daar zelf inzicht op te hebben :o In de zin dat ik heb gevonden dat het kan, maar wel afhankelijk van je autogewicht en paarden gewicht e.d. Of raden jullie eerder een BE aan?

laraxXxemma

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:31

Ahh okee. Ik dacht als je die nou makkelijker of tegelijk met je gewone B kon halen. Maar als het gewoon hetzelfde is kan ik beter voor BE gaan later :D
Thanks!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:13

Balen Rebecca! Komt wel goed! Het is gewoon even wennen aan de nieuwe auto, want je kan het wel.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:48

jasmijn16 schreef:
Ik heb 28 januari mijn theorie examen gepland, de dag ervoor een dagcursus en dan 28 januari op. Iemand nog tips?

Ik heb mezelf aangewent om eerst het knipperlicht aan te doen en dan pas te kijken, daardoor kom ik met alles in de knoop omdat ik het knipperlicht aandoe en dan denkt k. Ut, schiet in de stress en moet dan alles tegelijk doen. Daar ben ik dus heel erg mee aan het oefenen. Wat ik nu doe is alles hardop zeggen. Gaat al een stukje beter maar ik ben er nog niet.

Hahaha dit herken ik :')

Vorige rijles begonnen met echt zelf al het kijken te doen. Hiervoor deed mijn rijinstructrice het vaak nog voor mij zodat ik mijn focus had op mijn leerpunt, afgelopen lessen in stukjes geleerd zelf in verschillende situaties netjes te gaan kijken en nu is het leerpunt dus in alle situaties zelf te gaan kijken.

Punt is alleen, het is zo'n automatisme geworden dat ik gewoon mn knipperlicht aanzet als zij zegt "hier naar rechts", dat dat het eerste is wat ik doe. Ik weet het wel, nog voor mn knipperlicht begint met knipperen hoor je mij alweer 'ah godver' *gaat snel kijken* *instructrice lacht* :')
Maar goed was de eerste rijles op die manier vrijdag, dus dat pakken we aankomende vrijdag lekker door :D
Moet zeggen dat ik het wel heel leuk vind omdat ik nu eigenlijk pas echt richting zelfstandig rijden ga.

Ander baalpuntje, cijfer van mn toets nog niet terug dus nog steeds geen idee of ik een her moet gaan maken :( Maandag zijn de 10 werkdagen om dus uitslag moet nu maandag komen maar normaal zijn ze niet zo traag.. Dus nu kan ik nog niet mn theorie gaan inplannen :roll:

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:48

Ooh succes vandaag Rebecca! Ik zal voor je duimen!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:04

Ah nee he, balen Rebecca :(:) Maar wel al een verbetering dat je qua gevoel goed zat dit keer. Dat helpt zeker wel mee qua rust in de auto.

Vandaag dus lesje (voor het begon te sneeuwen gelukkig terug) en kijken verder gepakt. Waar ik het vorige week best goed vond gaan ging het nou weer een stuk minder. Niet slecht maar goed ook niet. Ik baal ook wel dat ik nu telkens alleen vrijdag les heb en niet nog een uurtje in de week, het helpt mij toch echt wel om 2 lessen in de week te hebben. Nu ook pas volgende week vrijdag weer. Daarna gelukkig weer wat sneller les.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:51

Succes Jasmijn!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:46

Nog gefeliciteerd Jasmijn :D

Ik had vandaag een heerlijke les :D echt fijn gereden, super blij mee. Kijken gaat een stuk makkelijker, heb ook veel meer controle over de auto zonder te veel geklungel. En hij is al 2 lessen niet meer afgeslagen dus dat vind ik ook een prestatie :Y)

Theorie is eindelijk ingepland, 4 maart. Is toch beter, heb er nu wel echt ruimte en tijd voor ipv dat ik hem aankomende maandag al doe zo vlak na mn tentamen en die maandag erop kan ik niet. Geeft meer tijd dus duurt langer, maar geeft daarmee ook zeker meer rust en dat vind ik eigenlijk belangrijker.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:08

Was het topic een beetje vergeten :oo
Ik heb mn theorie vorige week maandag in 1x gehaald *\%/*

En mn rijexamen staat begin mei ingepland :D dus gaat goed hier!

Pieneappel wat fijn dat er schot in zit!

Rebecca dat klinkt heel goed! Hoe zijn de rotondes?

Zilfstar wat onwijs klote. Kan het niet beter zeggen, lijkt me vreselijk voor hem. Sterkte, ik hoop dat die rijtest snel ingepland gaat worden :(:)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:47

Super fijn rebecca!

Ik heb met een maandje examen, instructrice zei vandaag dat ze wel blij was dat we het al hadden ingepland.
Ennn ik heb vorige week een auto gekocht! :D Echt stereotype van oud omaatje geweest. Renault Clio, 12 jaar oud maar super goed onderhouden en voor een prijs die ik niet wilde laten liggen. En een super leuk metallic groen kleurtje. Ben er helemaal blij mee <3 nu nog wachten tot ik er in kan rijden :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:05

Gefeliciteeerd Pieneappel!

Ik ben gezakt gisteren. En het was volkomen terecht. Heb nog nooit met zoveel spanning ergens gezeten. Had het totaal niet zien aankomen dat ik zo gestrest achter het stuur zou zitten, ik had er echt geen rust meer in en daardoor reed ik ook gewoon niet soepel. Wist ook echt na 5 minuten al dat zou gaan zakken en dat maakte de rest van de rit niet beter.
Baal echt als een stekker maar kan er voorlopig niet veel aan doen :( Scriptie gaat nu ook eerst voor dus pas over een maand her examen. Even een paar lessen nog boeken en kijken hoe het dan gaat.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:01

En gelijk heb je hoor Absolem. Ze hebben maar even geduld hoor. Heb het zelfs wel eens naar de lesauto gehad dat ze stonden te toeteren bij een stoplicht. Asocialen :roll:

Thanks jongens!

Die mindset van rust kreeg ik echt niet meer goed tijdens de rit. Met uitstappen twee stappen staan trillen en toen was het ook weer goed, maar tijdens de rit niet :n Fysiek ook echt bonkend hart niet normaal, niet omlaag te krijgen. Het was op een gegeven moment ook gewoon een domino aan fouten die ik maakte. Begon met 1, ja okee kan nog. Wel stress gelijk dubbel maar het is okee we kunnen dit. Niet erg als dat alles is. En vervolgens ergens een tweede fout van een werkzaamheden bord missen door dralende mensen bij het zebrapad, half aanstalten tot oversteken maken en toch niet doen. Toen klapte het gewoon dicht en kwamen er alleen maar meer fouten met meer stress... Waarschijnlijk als ik nu in de auto stap heb ik er 10 minuten even "last" van en gaat het dan weer gewoon.
Examinator vond ik zelf wel super fijn. Balen, zal je zien dat de volgende tegenvalt :')

Bedankt voor de tip Pieneappel, ik ga hem onthouden mocht het volgende keer weer niet lukken. Ik wil eerst weten of het eenmalig was, aangezien ik het ook met andere examens, toetsen wat dan ook nooit eerder zo heb gehad.. Ook met gewoon lesrijden niet.
Ah ontspanningsthee met valeriaan heb ik wel nog, die kan ik wel makkelijk proberen volgende keer :j

Afgeslagen heeft ie dan weer niet, dat had ik van tevoren wel gedacht :') Daar mag ik best trots op zijn toch _O-

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:12

Aah gefeliciteerd Nayomie!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:00

Ik ben dinsdag voor mijn herexamen gezakt :(
Dit keer wel meer rust erin, maar toch een ingreep. Ik reed op een tweebaansrotonde af, en links van mij reed een bus. Ik was van plan te stoppen maar die bus ging wel dus toen zou ik ook maar de examinator vond dat geen goed plan en stond op de rem.
Ik begrijp het wel, zeker omdat ik een rotonde eerder ook niet de beste inschatting had gemaakt (hoewel het wel kon) maar het is wel balen.
Ik ben in ieder geval blij dat ik er met een stuk minder spanning in zat.

Wel echt balen dat ik nu 6 weken moet wachten voor mn volgende kans -O-

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:17

Ik ben t een beetje zat aan het worden. Want ik kan wel rijden, ik heb alleen t examen nog niet. Zaten 6 weken tussen de examens dit keer. 1 les gehad daarna niet meer. Zou vorige week rijden maar toen ging de les niet door -O- en dat gebeurd wel meer en ik weet waarom dus ik kan er niet echt boos om worden maar het is wel echt vervelend.

Nu heb ik volgende week examen en deze week nog 2x 1 uur les. Ik ben er zo klaar mee, zoveel gedoe. Ben ook bezig met een verhuizing nu en ik kan zelf niet eens heen en weer rijden |o

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:03

Net examen gehad...

En geslaaagd *\o/*
Ben helemaal happy. Rit ging gespannen maar goed, had dezelfde examinator als vorige keer dus dat vond ik wel fijn. Verkeer werkte fijn mee, geen hele gekke dingen en gewoon lekker kunnen rijden.
Nu nog een week wachten tot in ook daadwerkelijk mn rijbewijs in handen heb maar dan kan ik eindelijk genieten van mn eigen auto :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:54

Bedankt iedereen! Rijbewijs is vandaag eindelijk aangevraagd. Dat kan dus alleen in de gemeente waar je woont..
Best logisch maar ik zit in een verhuizing en had er niet helemaal bij nagedacht dat ik me ook al op nieuw adres had ingeschreven ondanks dat ik nog meer op het oude adres woon := Dus ik stond vrijdag voor niks op t gemeentehuis :') en vandaag in mn nieuwe gemeente aangevraagd. Hoop stiekem dat hij vrijdag al klaar is maar we gaan het zien. Kan ik eindelijk in mn auto rondrijden :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:20

Nayomie schreef:
Bubblewrap schreef:
Mag ik een paar voorrangsvragen over voetgangers stellen? Klopt onderstaande?

1. Voetgangers hebben nooit voorrang, tenzij je een uitrit/inrit in rijdt, borden/stoplichten/verkeersregelaars de voorrang bepalen, of als je af wilt slaan en de voetganger moet rechtdoor. Toch?

2. Als een voetganger op een voorrangsweg loopt en wil oversteken, jij in de auto de voorrangweg op wilt rijden vanaf een gewone weg, dan heeft de auto voorrang. Dit omdat de voorrangsweg geldt voor bestuurders en niet voor voetgangers.

Volgens mij klopt het wat je zegt. Aanvulling voor punt 1, volgens mij hebben voetgangers ook altijd voorrang als je als bestuurder de rotonde verlaat.

Even bij punt 1 nog letten op gehandicapten. Die hebben wel voorrang. Uit mijn hoofd ook ouderen met een rollator omdat die onder gehandicapten vallen, ik meen dat ik die had op mijn theorie. Maar correct me if i'm wrong.