[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:25

Murthul schreef:
Polly ik heb toch echt 2x 3 maanden moeten wachten in eemnes, mijn schoonzusje in Rotterdam 2,5e maand en dat was afgelopen half jaar (ik ben 3 weken terug geslaagd). Online aangegeven wachttijd klopte toen iig ook niet met daadwerkelijke wachttijd in eemnes.

Ik heb in Eenmes ook een aantal keer heeeel lang moeten wachten. Dat had er deels mee te maken dat mijn instructeur liever niet het eerste examen van de dag reed (we zouden dan erg vroeg weg moeten, midden in de spits, vond ik zelf ook niet fijn) en het was destijds echt gigantisch druk. Mijn eerste examen heb ik ook iets van 2/3 maanden van tevoren ingepland, op de tweede moest ik een maand wachten en bij de derde hebben we besloten om het even aan te kijken in de hoop dat er tussendoor nog een plekje vrij zou komen en dat was gelukkig zo. Maar weet dat mijn zusje ook erg lang moest wachten op haar beide herexamens.

Don't look back in anger.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:47

Murthul schreef:
Ik vind het ook best slordig dat ze dat niet meteen verteld heeft, en ook best n lange wachttijd! Ik kon binnen n week terecht voor mn proefles en na mn proefles direct beginnen met plannen voor mn lessen en kon gewoon n week later terecht..

Ik inderdaad ook :j Maar ben er wel binnen gelopen met de mededeling dat ik zo snel mogelijk mijn rijbewijs wou en ben dus ook bij een instructeur geplaatst die op dat moment veel tijd had.

Emmaa_

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:43

Ik begon eigenlijk altijd een uur van tevoren met rijden naar het CBR en ik heb mijn instructeur alledrie de keren meegenomen. Ik heb onwijze last van zenuwen en vond het fijn dat mijn instructeur een beetje kon babbelen met de examinator zodat ik me kon concentreren op het rijden maar wel iets van 'achtergrondgeluid' had. Daarnaast vond ik het zelf fijn dat mijn instructeur de pijnpunten van het examen een beetje aan kon wijzen en daarna nog een paar keer de route met me kon oefenen. Niet omdat ik zakte door de route, maar omdat het mij weer een beetje zelfvertrouwen gaf als ik daarna wel een foutloze rit op dat stukje reed. Zat puur tussen m'n oren.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 07:04

Ik heb tot in de treurnis oefenexamens zitten maken en dat helpt vooral bij gevarenherkenning. Mijn vuistregel was altijd dat als er een waarschuwingsbord te zien was je gas lost moest laten, als je remlichten zag remmen (maar wel goed op de snelheidsmeter letten want als je al 30 rijdt op de snelweg en je ziet voor je remlichten hoef je niet altijd vol in de ankers) en vooral niet vergeten dat je best vaak gewoon niets moet doen. Gevarenherkenning kwam ik heel makkelijk doorheen. Het kennis gedeelte is echt een kwestie van leren, je krijgt heel veel flauwe vragen over dingen die je gewoon moet weten (bijvoorbeeld wat een groen ventieldopje betekent), en veel over de verkeersregels. Die voorrangsregels moet je slepen en dat vond ik heel stressvol aan het begin (wie moet er eerst) maar uiteindelijk moet je het op je examen ook doen dus oefenen is daarmee wel belangrijk. Ik heb mijn theorie de eerste keer niet gehaald met 1 fout te veel en de tweede keer wel gehaald.

Edit: zorg iig wel dat je examens van het CBR oefent en niet zelfgemaakte examens. Ik vond die van ANWB heel vervelend omdat ik vervolgens op het examen hele andere plaatjes en beelden kreeg :=

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:31

nienke555 schreef:
Hoeveel uren les hebben jullie eigenlijk gehad?

Ik heb nu 23 uren gehad, en volgens de instructeur gaan we over een paar lesjes het examen inplannen := Leek me wel wat vroeg, maar ja...

Het kan prima zijn dat de wachttijd bij het CBR nog flink wat weken is en dat je dus nog wel wat uurtjes daarbij op kan tellen. Instructeurs beginnen meestal met plannen als er voldoende stijgende lijn in zit om er vanuit te gaan dat het tegen de tijd dat het examen is aangebroken goed zit, anders ben je alleen maar nutteloos aan het lessen omdat het CBR weer drie maanden op zich laat wachten.

Emmaa_

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:48

Gefeliciteerd Jilletje!

Dat geen eisen herken ik van m'n eerste auto. Die heb ik nog steeds maar als ik terugkom wil ik een andere omdat mijn eisen wat veranderd zijn :+ Een paar huurauto's en je smaak verandert ineens :=

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:59

Nathalie18x schreef:
Gefeliciteerd! Vandaag met m'n oma samen gereden in haar auto voor het eerst. Nu merk je pas hoe het echte rijden is haha.

Haha gek is dat he? Ging het wel goed?

Ik ben de dag dat ik m'n rijbewijs ging ophalen in m'n eentje naar de garage in Nieuwegein gereden, 40 minuten enkele reis. Heb echt doodsangsten uitgestaan := Aan de ene kant was ik wel gelijk van m'n angst om te rijden af maar aan de andere kant zat ik echt trillend in de auto.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:24

Rebecca schreef:
Je zou bijna een verplichte solo rit moeten eisen om te kunnen slagen (net als bij ballonvaarders in opleiding )

Maar gok dat dat met een auto veel moeilijker is. := , zoals collega zei pas als je geslaagd bent dan leer je pas rijden

Ik zit gelukkig nog in de veilige lesauto voorlopig :))

Daar ben ik het zeker mee eens :j Met een instructeur rijden is maar het begin, pas als je zelf moet nadenken over situaties en ze heel snel moet oplossen leer je echt autorijden. Ik reed van mei tot februari vrijwel dagelijks en ik heb nog steeds regelmatig situaties waarvan ik denk oh oliebol wat is de bedoeling hier. Nu moet ik aan de andere kant van de weg rijden en zijn kruispunten doorgaans geregeld met stopborden ipv stoplichten, wat ook weer iets heel nieuws is. Uiteindelijk ben je nooit uitgeleerd denk ik.

Emmaa_

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:07

Ik heb het de eerste twee keer aan iedereen verteld en toen ik de tweede keer weer zakte heb ik het de laatste keer voor me gehouden. Alleen aan m'n ouders en zusje verteld en die hebben het tegen mn tante gezegd, maar verder tegen niemand in mijn directe omgeving. Het is heel goed bedoeld maar ik werd bloednerveus van die 'succes' appjes 's morgens en nu hoefde ik het tenminste ook aan niemand te vertellen als ik zakte :o

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:18

Ik ben beide keren puur gezakt op de spanning en dat vond ik al naar genoeg.. Iedereen bevestigde dat ik prima kon autorijden maar dat de spanning me echt naaide en dat ik daardoor gewoon niet presteerde zoals ik hoorde. Persoonlijk vond ik het best beschamend om dat uit te leggen en daarom heb ik de laatste keer ook niet gezegd hoe of wat. Heb toen met een pilletje gereden en ben met vlag en wimpel geslaagd, dat is een stuk leuker om te melden :))

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:43

De eerste keer moest ik de motorkap openmaken, de tweede keer moest ik alle lampjes en knopjes in de auto zelf uitleggen en de laatste keer moest ik een halve vraag over de banden beantwoorden maar toen had de examinator het ook wel gehad ("dit is je derde keer dus ik ga er vanuit dat je ondertussen wel weet wat we willen horen op deze vragen") en was dat het verder :))

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:26

Je zou ook kunnen proberen aan je instructeur/instructrice te vragen wat hij/zij precies bedoelt met 'wat meer doorpakken'. Ik reed echt niet te langzaam maar was soms te twijfelachtig, maar elke keer dat m'n instructeur riep dat ik te veel aan het twijfelen was vatte ik dat op als meer gas bijgeven waardoor ik te roekeloos door de bochten ging. Uiteindelijk even overlegd en toen kwam ik erachter dat hij niet bedoelde dat ik harder moest rijden maar dat ik op kruispunten minder moest trutten en gewoon moest gaan rijden als er ruimte was.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:18

Nieuwere auto's hebben vaak een knop op de pook die je moet indrukken om hem in achteruit te krijgen als bescherming tegen per ongeluk in z'n achteruit schakelen tijdens het rijden (is niet zo heel denderend voor je motor om dat te proberen). Oudere auto's hebben dat niet :))

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:44

De examinator moet zelfs ingrepen doen als jij het verkeer in gevaar brengt.

En een ingreep betekent niet per se gelijk gezakt, dat ligt er heel erg aan wat er in de rest van de rit gebeurt en wat voor ingreep het was. Als jij niet goed kijkt en de examinator moet remmen omdat je een zebrapad had gemist (hiero) ja, dan ben je gelijk gezakt, maar als er echt een situatie is waarin jij er niets aan kon doen dat hij/zij moest ingrijpen hoeft het niet gelijk het einde te betekenen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:22

LiannePuthzy schreef:
Emmaa_ schreef:
De examinator moet zelfs ingrepen doen als jij het verkeer in gevaar brengt.

En een ingreep betekent niet per se gelijk gezakt, dat ligt er heel erg aan wat er in de rest van de rit gebeurt en wat voor ingreep het was. Als jij niet goed kijkt en de examinator moet remmen omdat je een zebrapad had gemist (hiero) ja, dan ben je gelijk gezakt, maar als er echt een situatie is waarin jij er niets aan kon doen dat hij/zij moest ingrijpen hoeft het niet gelijk het einde te betekenen.

Idd, ik ben vorig jaar geslaagd met een ingreep, stond iets op de weg (paar pionnen ofzo) en hij vond dat ik net iets te hard reed om er langs te gaan (25/30 waar je 30 mag) dus hij remde iets af, maar de rest van de rit was prima dus was ik geslaagd

Precies. Mijn instructeur riep in een twijfelachtige situatie (was ook wel echt heel ingewikkeld) 'karren nou, je hebt voorrang hier!' en dat is officieel ook een ingreep (al is het niet fysiek) en ik ben daar ook alsnog mee geslaagd. Het gaat er vooral om dat je laat zien dat je het verkeer niet in gevaar brengt en je een beetje fatsoenlijk je rondje kan sturen. Iets te zacht op een kruispunt af of iets te hard op een stel pionnen af betekent geen gevaar voor de verkeersveiligheid. De eerste keer mistte ik een zebrapad waardoor m'n examinator vol in de ankers moest, dat was wel echt m'n domme eigen fout. Had het gewoon moeten weten want kende die straat heel goed, maar was puur de zenuwen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:41

Het CBR had een tijdje geleden toch een of ander statement dat ze die eigen verklaring/onderzoeken gaan aanpassen? Het is zo'n omslachtig systeem, zelfs mensen die vrij weinig last hebben van hun eventuele 'beperking' moeten al volledig door de molen en de wachtlijsten zijn vaak enorm lang, net zoals voor mensen die een rijtest moeten doen.

En wat Charizard zegt zou ik ook even bespreken Rebecca. Die paniek is nergens voor nodig en als je jezelf dat nu aanleert krijg je dat straks ook als je in je eentje rondrijdt. Vraag je instructeur idd of je gewoon even ergens mag parkeren na zo'n panieksituatie en bespreek samen met hem/haar rustig en kalm wat er nou precies mis ging en hoe je dat de volgende keer eventueel kan oplossen. Daarna nog een keer precies dezelfde situatie rijden maar dan met de tips in je achterhoofd en dan kom je er vast wel uit.

Ik anticipeerde juist veel te veel, durfde m'n voorrang niet te nemen en stopte als ik nog makkelijk tijd had om 3 keer door te rijden. Dat is er nu gelukkig wel uit, durf wel wat meer m'n plek op de weg te claimen, ook bij mensen die moeilijk doen met anderen laten invoegen etc. Maar dat is ook een stukje ervaring, heb ondertussen ook al aan de andere kant van de weg gereden hier dus al het spannende is er wel af.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:17

Ik heb het uiteindelijk gehaald door de stof goed door te nemen/samen te vatten en daarna vooral gewoon heel veel oefenen. Dan wen je tenminste een beetje aan de vraagstelling en weet je wat je ongeveer moet verwachten, ipv dat je niet oefent en de stof misschien wel kent maar het niet kan toepassen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:14

Ik beeld een L uit met m'n duim en wijsvinger, dat kan alleen met links en zo weet ik het. Ik vind het ook lastig, ook nu ik al een jaar zelf rondrijd. Als m'n navigatie schreeuwt dat ik naar rechts moet kijk ik dus altijd even op het schermpje om te zien welke kant dat ook alweer is, al gaat het steeds makkelijker. Met examen heb ik nadrukkelijk gevraagd of ze het uit wouden beelden met hun handen, en vergeet ook niet dat het niet erg is om verkeerd te rijden op je examen. Ze gaan je niet laten zakken als je links gaat ipv rechts, als je het maar netjes oplost en niet in paniek raakt omdat je de verkeerde kant op bent gereden.

Ik denk wel dat het heeeeel belangrijk is om een goede klik te hebben met je instructeur. Je wil toch dat iemand je een beetje op je gemak kan stellen. Mijn eerste instructeur kon ik echt niet mee door 1 deur, daarom ben ik na 10 lessen ook gestopt. Was echt een beetje een smerig ventje die constant rare opmerkingen over vrouwen en andere vrouwelijke lesklanten aan het maken was. Had toen een pakket dus heb die vol gemaakt maar daarna gestopt. Daarna ben ik gaan lessen bij een instructeur waar ik me echt super bij voelde. Mijn lessen bestonden gewoon uit anderhalf uur kletsen en rondrijden en het was alweer over voordat ik het wist. Dat scheelde zo veel voor mij.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:36

Ja het is een heel groot probleem bij CBR. Weten ze zelf ook en weet de overheid ook. Was laatst een heel stuk over, dat oudere mensen ook echt maanden moesten wachten op hun herkeuring terwijl ze soms gewoon afhankelijk zijn van hun auto.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:52

Valt wel mee met hoe beperkt je bent tegenwoordig toch? Het is misschien iets lastiger zoeken als je gelijk een eigen auto wil omdat het aanbod oudere/goedkopere automaten wat kleiner is, maar ze bestaan zeker wel. Vriend van mijn zusje rijdt een Starletje uit het jaar 0 voor 500 euro en dat is ook een automaat. Zeker als je zo veel moeite hebt met schakelen en het beperkt je echt in hoe snel je leert zie ik niet in waarom je niet gewoon een automaatrijbewijs zou gaan halen.

Ik vind automaat lekker rijden als ik echt lang achter het stuur moet zitten maar zie de voordelen van schakelen ook wel. Ik heb een klein, licht autootje en nu kan ik hem tenminste nog lekker doortrekken in z'n 3 of 4 in plaats van dat hij automatisch doorschakelt, dan kom ik al helemaal niet vooruit op de snelweg. Ik vind schakelen ook gewoon fijn omdat het me wakker en bij de les houdt. Ik doe het tegenwoordig vrijwel helemaal op automatische piloot maar vooral als ik moe ben vind ik het fijn dat ik tenminste nog iets om handen heb buiten in mijn warme auto zitten en gas geven.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:56

Lestrange01 schreef:
Ik heb besloten om ook theorie examen te doen, 15 januari! Ben best zenuwachtig en heb er maanden lang tegen op gezien om eraan te beginnen. Pure onzin eigenlijk want ik ben hartstikke goed in leren :'), maar ik vind het er allemaal zo onoverzichtelijk uitzien, en het boek is zo dik en intimiderend. Uiteindelijk heb ik de tip van een vriendin gekregen dat je echt niet het hele boek in je hoofd moet stampen, maar dat je het een paar keer goed door moet lezen en daarna vooral focussen op het maken van oefen examens

Kijk wel uit als je goed kan leren. Ik ben goed in verbanden leggen en onthou dingen ook op die manier, maar met theorie moet je gewoon echt droge feitjes uit je hoofd leren. Als je vragen krijgt over voorrangsregelingen bijvoorbeeld moet je niet zelf gaan nadenken wat logisch is of wat het meest logisch lijkt voor jou, je moet puur afgaan op wat de regels zeggen. Dat was voor mij een grote valkuil.

Qua brilsterkte heb ik ongeveer hetzelfde als jij (0.5 aan beide ogen en ook nog eens + ipv -) en ik zet mijn bril tijdens het rijden alleen op als ik hem ook op zou zetten als ik niet in de auto stap. Dus als ik hoofdpijn heb (is voor mij een grote trigger), als ik heel moe ben of als ik in het donker moet rijden. Tijdens je examen doe je meestal een kleine ogentest (er hangt een kentekenbord op een afstandje en die moet je kunnen oplezen), als die gewoon goed zit is het prima.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:10

laraxXxemma schreef:
Gefeliciteeerd Pieneappel!

Ik ben gezakt gisteren. En het was volkomen terecht. Heb nog nooit met zoveel spanning ergens gezeten. Had het totaal niet zien aankomen dat ik zo gestrest achter het stuur zou zitten, ik had er echt geen rust meer in en daardoor reed ik ook gewoon niet soepel. Wist ook echt na 5 minuten al dat zou gaan zakken en dat maakte de rest van de rit niet beter.
Baal echt als een stekker maar kan er voorlopig niet veel aan doen :( Scriptie gaat nu ook eerst voor dus pas over een maand her examen. Even een paar lessen nog boeken en kijken hoe het dan gaat.

Hou je kop erop he. Het heeft geen zin om te denken dat je sowieso al gaat zakken, want als het aan het begin ruk gaat en je corrigeert netjes hoeft dat niet gelijk te betekenen dat je klaar bent. Ik heb drie keer afgereden en mijn laatste rit was echt alles behalve perfect. Ik vergat dat ik ergens voorrang had en wisselde veel te laat van baan om de afrit van de snelweg te nemen bijvoorbeeld. Maar in beide situaties corrigeerde ik netjes en beheerst zonder in paniek te raken, en dat heeft ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk alsnog gewoon ben geslaagd.

Volgende keer proberen in te zien dat iedereen het heeft moeten leren. Ik ken niemand die gelijk na het halen van zn rijbewijs gelijk super relaxt en kalm in de auto stapte. Ik vond het de eerste maanden rete spannend en ik heb echt wel fouten op de weg gemaakt waarbij ik niet was geslaagd als er een examinator naast had gezeten. Het is gewoon een leerproces.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:01

Absolem schreef:
laraxXxemma schreef:
Gefeliciteeerd Pieneappel!

Ik ben gezakt gisteren. En het was volkomen terecht. Heb nog nooit met zoveel spanning ergens gezeten. Had het totaal niet zien aankomen dat ik zo gestrest achter het stuur zou zitten, ik had er echt geen rust meer in en daardoor reed ik ook gewoon niet soepel. Wist ook echt na 5 minuten al dat zou gaan zakken en dat maakte de rest van de rit niet beter.
Baal echt als een stekker maar kan er voorlopig niet veel aan doen :( Scriptie gaat nu ook eerst voor dus pas over een maand her examen. Even een paar lessen nog boeken en kijken hoe het dan gaat.

Ik zat ook niet op te letten hoor toen ik de afrit nam van de snelweg hij mijn examen. Vrij stijle helling naar beneden en ik kwam veel te hard aan.dus de abs moet wel even ingrijpen zegmaar. Rest van de rit stik nerveus maar ben wel geslaagd. Ik had wel een faalangst examen de laatste keer.

Eerst propranolol geprobeerd maar mijn reactie vermogen holde vreselijk achteruit daardoor.

Ik heb vandaag mijn eerste stukje zelfstandig gereden zonder iemand naast me . Vond het ontzettend spannend! En de eerste rotonde had ik een drammer achter me zitten die vond dat ik meteen door had moeten sturen en begon te toeteren. Maar ja iets met vreemde auto en eerste keer alleen :'). Eerste keer ook in een benzine. Maar het is goed gegaan. Ik heb maar gewoon even schijt eraan gehad en mijn tijd genomen om de rotonde op te gaan.

Zaterdag ga ik naar mijn zusje in lelystad dat is best een stukje sturen en de A6 is dit weekend ook nog eens dicht richting lelystad dus ik moet binnendoor. Dus ik ben het internet hevig aan het afspeuren voor een navigatie systeem.

Kan je niet gewoon Google Maps gebruiken? USB plugje voor in je aansteker kopen en gewoon een kabeltje eraan hangen. Ik vind via mijn telefoon navigeren echt 1000 keer fijner, vooral omdat de fileinformatie gewoon actueel is.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:10

De ring van Amsterdam is ook gewoon geen pretje, ik heb mijn rijbewijs al een tijdje, rij er bijna dagelijks en heb nog steeds als het druk is af en toe zoiets van pffff even kalm met z'n allen aub. Het is gewoon een kwestie van blijven oefenen, hoe lastig het ook is. Een groot voordeel is wel dat als je straks gewend bent aan rijden op de A10, je alle andere snelwegen in Nederland echt appeltje eitje vindt en ook zonder problemen in grote steden in het buitenland kan rijden.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:06

Met dit weer heb ik hem altijd op de handrem en in z'n vrij. Mijn vader deed het idd ook nooit, maar voor je versnellingsbak is het wel het beste om hem niet in een versnelling te laten zitten. Als het echt rotweer is buiten (hele strenge vorst) dan parkeer ik hem achteruit in en zet ik hem in z'n 1. Dat is ook omdat ik hem soms niet meer in z'n achteruit krijg als het vriest en dat is op zn zachtst gezegd vervelend als je naar je werk moet :))