Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:16

_classic schreef:
Hallo, ik heb kort enkele pagina's van het topic gelezen. Alleen werd 77 pagina's mij wat te veel :o

Ik ben net klaar met een MBO opleiding in een sector die mij eigenlijk niet boeit. Nu wil ik door naar HBO, maar welke opleiding? Iets als grafisch vormgever o.i.d. lijkt mij erg interesant. Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn met een opleiding als CMD en of jullie mij (kort) de inhoud van de opleiding wat kunnen vertellen.

Ik kan je niet heel uitgebreid vertellen, ik ben alleen naar de CMD opendag geweest van het HAN vorig jaar om mij te oriënteren. Maar wat ik er van mee kreeg is dat het op zich een hele brede opleiding is. Je wordt daar vrij grafisch opgeleid en je kan zelf kiezen uiteindelijk wat voor richting je uit gaat. Of je website's/applicaties gaat bouwen of dat je echt het grafisch ontwerpen gaat doen. Het eerste jaar is een beetje algemeen en daarna kan je volgens mij echt een richting gaan kiezen!

Ik zou zelf zeggen: ga is kijken bij open dagen! Informatiever dan dat wordt het niet!

Things never happen the same way twice, dear one.

Kiki1995

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 17:53

Ik heb nu HP Omen om op te werken. Fijn ding! Rete snel en vond hem niet duur (1000 euro). Gewoon goed opletten wat er in zit. Genoeg werkgeheugen en een goede grafische kaart. SDD is ook wel een dingetje die ik persoonlijk belangrijk vind.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:22

Wil je hem per se als fysiek boek? Ik heb de PDF nog ergens op mijn PC staan volgens mij!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:15

Ik weet dat dit niet het topic er voor is, maar wat vragen jullie ongeveer voor website ontwerpen? Van begin tot eind? Ik doe het ontwerp en bouwen zelf. Het wordt voor een auteur die zijn verhalen en zichzelf meer naar buiten wilt brengen.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:02

Even vooropstellen dat ik ongediplomeerd nog ben (wel 6 jaar kennis in het vak) en dat ik nu nog op school zit.
Het gaat gebouwd worden in Wordpress, ga niks zelf bouwen aan een thema, we gaan er eentje uitzoeken die bij zijn wensen past en vanaf daar ga ik bouwen voor hem. Opzich nog vrij simpel, maar ben bang dat ik me op het werk verkijk. Heb nog nooit echt betaald gekregen voor wat ik doe, dus ik ben hier vrij nieuw in.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:52

Ik kom hier ook even enthousiast zijn! Eerste stage van de opleiding zit er in al weer op met een dikke zeer goed op zak!! (Staat gelijk aan een 9/10!) *\%/*

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:05

Pfff, voorlopig kijk ik wel uit met wie ik freelance werk doe. Hard gewerkt aan een website, netjes hun lijstje met punten afgewerkt (was niet veel, zou maar 20 euro krijgen). Word ik vandaag gebeld of ik het geld toch even terug kon stortten want ze waren niet tevreden. Zuchttt, netjes gedaan. Maar ik heb wel mijn veranderingen aan hun website teruggedraaid.
Erg jammer dat het zo moest :(

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:56

Marit schreef:
Dat is niet uit kijken met wie je freelance werk doet, dat is uitkijken met je eigen voorwaarden opstellen :D Iedereen gaat daarmee onderuit aan het begin maar daar kun je van leren! Niet zomaar geld terug gaan storten als mensen niet tevreden zijn, want dan blijf je bezig. Werk met vooruit betalingen die niet-terugvorderbaar zijn, en pas een tweede betaling bij tevredenheid. Zo blijven beide partijen hun best doen en verlies je nooit al je geïnvesteerde tijd.

Tja, is een van mijn eerste opdrachten. Jongen waarvoor ik het deed belde mij boos op dat hij niet tevreden was en ik heb dan (nog) niet genoeg ruggengraat om te zeggen dat hij kan fluiten naar z'n geld en dat het jammer is. Hij vroeg me een uurtarief, had ik ook netjes doorgegeven en vervolgens vertelde hij dat ik het met 20 euro moest doen. Opzich oké, was simpel om te doen (fonts aanpassen, wat CSS probleempjes oplossen en dingen mooier maken) maar volgens mij verwachtte hij dat ik zijn hele site ging revampen voor 20 euro. Had hem wel duidelijk gemaakt dat ik dat niet doe en dat elke vormgever eerst voorstellen moet voorleggen bij de klant voordat ze echt iets uitvoeren.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:15

De HAN had volgens mij ook nog een redelijk design gerichte CMD opleiding!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:04

Sommige HBO's werken met opdrachten uit het echte werkveld toch? Tenminste dat dacht ik.

Vandaag op mijn opleiding presentatie gehad van een studente van de HAN over hoe CMD er daar aan toe gaat. Ik weet eigenlijk nu nog steeds niet wat ik na mijn studie wil gaan doen :')

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:13

Es_ther schreef:
Kiki1995 schreef:
Sommige HBO's werken met opdrachten uit het echte werkveld toch? Tenminste dat dacht ik.

Vandaag op mijn opleiding presentatie gehad van een studente van de HAN over hoe CMD er daar aan toe gaat. Ik weet eigenlijk nu nog steeds niet wat ik na mijn studie wil gaan doen :')

Bij ons zijn alle projecten met echte opdrachtgevers.
Ben al bij Funda geweest, RAET (groot HR bedrijf), opdracht voor Tivoli gedaan.

Dan heb jij volgens mij voor onze klas gestaan gisteren haha! Grappig :)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:19

Ja klopt! Aventus leerjaar 2 hahha, ik zat aan de linkerkant van de klas met het rode haar :')

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:18

Kom ik weer aan, maar ik ben bijna klaar om mijn diploma te ontvangen! :)

Vorige week vrijdag mijn definitieve producten en mijn digitale archief ingeleverd, dus nu is het afwachten of alles goed gemaakt is dan en dan mag ik eindelijk mijn aller eerste diploma in ontvangst nemen! c:
Baankans heb ik ook al in het vooruitzicht dus tot nu toe gaat alles helemaal goed!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:19

Ik zit op het Aventus ROC in Apeldoorn!

Ben zo blij als ik eindelijk alles afgerond heb! Echt een hoop stress van mijn schouders af. Ik twijfel nog of ik niet alsnog een HBO ga doen, maar dat vind ik voor nu meer toekomstmuziek. Ik wil eerst is kijken of ze niet toch het leenstelsel weer weghalen.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:26

Ik zit zelf bij Vimexx na het hele Versia debacle :')
Ben goed genaaid door die gasten

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:53

Ik zit erg in de stress op dit moment. Afstuderen komt er aan (diploma heb ik al in de pocket) maar wat hierna? Mijn huidige stage bied me misschien een baan aan maar die is nog niet zeker. Wat als dat niks wordt?
Mijn studiefinanciering stopt per 1 juli en dan zit ik dus zonder inkomen. Kan je als student WW aanvragen? Ben op dit moment heel erg zoekende naar wat ik allemaal voor elkaar moet maken en heb honderdduizend 'wat als het fout gaat' plannen :')

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:20

Courses schreef:
Plus WW is alleen aan te vragen als je daarvoor minimaal een half jaar in vaste dienst gewerkt hebt. Alleen maar een WW op basis hiervan aanvragen vind ik nogal .. makkelijk. Je kan toch gewoon solliciteren?

Het gaat me er meer om dat ik straks niet een maand zonder geld zit, ik heb gewoon vaste lasten die ik moet betalen. Heb het voordeel dat ik nog thuis woon, dus het is te overzien.
Ik heb gelezen dat studenten recht hebben op een aantal maanden WW als ze uit school komen. Maar dat moet ik beter uitzoeken. Ik ben echt niet van plan om lekker op m'n reet te zitten en mijn hand op te houden, maar ik zal denk ik wel een maand of wat zonder geld zitten.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:28

Omdat ik aankomende dinsdag een gesprek heb voor een baan. Ik kan op dit moment niet solliciteren omdat dat gesprek loopt. Bovengenoemd is een "wat als" optie. In mijn regio zijn op dit moment niet veel banen in de richting grafisch vormgever en ik ga niet naar de randstad verhuizen voor een baan. Als aankomende week op niks uitloopt dan ga ik idd zoeken in de regio

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:19

Courses schreef:
Kiki1995 schreef:
Het gaat me er meer om dat ik straks niet een maand zonder geld zit, ik heb gewoon vaste lasten die ik moet betalen. Heb het voordeel dat ik nog thuis woon, dus het is te overzien.
Ik heb gelezen dat studenten recht hebben op een aantal maanden WW als ze uit school komen. Maar dat moet ik beter uitzoeken. Ik ben echt niet van plan om lekker op m'n reet te zitten en mijn hand op te houden, maar ik zal denk ik wel een maand of wat zonder geld zitten.

Maar als je nu al weet dat die mogelijkheid er is dan plan je dat toch in? Ik mis het probleem een beetje.

Er is werk in overvloed, het word bijna zomer dus elke vorm van hospitality heeft wel mensen nodig. Dan doe je tijdelijk even iets anders, prima toch?

En ik snap je beredenering over een gesprek hebben en niet kunnen solliciteren ook niet helemaal. Kansen spreiden is vrij normaal? Als je alles op één gesprek gooit is de kans 50/50 dat het fout gaat. Je moet er zélf ook voor werken, niet hopen dat het goed komt. Ik heb oprecht nog nooit gehoord van een WW als je net van je studie afkomt, ben benieuwd waar dat vandaan komt en wat de reden daarachter is mocht daar echt een regeling voor zijn. Je zegt zelf niet makkelijk geld te willen vangen maar je beredenering klinkt daar niet helemaal naar :)

Ik denk dat ik ook een probleem om niks maak hoor, zit gewoon een beetje in de rats met hoe alles te regelen op het moment. Dit is de eerste keer dat ik afstudeer, eerste keer dat ik aan een echte baan begin. Ik zit een beetje met hoe ik alles moet regelen, wat de 'etiquette' in de branche is qua solliciteren en alles.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 13:40

Ik kom nog even terug hier, want ik had dus echt stress om niks blijkt :') Ben gewoon aangenomen en ben vandaag gestart!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:18

Als mensen in regio Achterhoek nog een leuke baan in de omgeving weten dan hoor ik het graag! :)
Ben net na nog geen maand werk weer op straat gezet door het bedrijf... :(

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:08

bobje26 schreef:
Hoe kan dat zo dan? Lijkt me niet dat ze je zomaar op straat zetten..

Ik ben zonder waarschuwing vooraf op straat gezet omdat mijn kwaliteit van werk niet paste bij het bedrijf en ik niet assertief genoeg zou zijn. Hier herkende ik mijzelf niet in, maar goed. Ik vermoed dat er andere redenen zijn die mij niet verteld worden. Ze wouden mij namelijk nog 2 weken laten werken, dat doe je ook niet als mijn werk niet goed zou zijn.

Dus ik ga weer rustig aan een portfolio website opbouwen en mijn CV updaten.

@Warboel: Ontzettend gaaf! Heel veel succes met alles na je studie en een fijne vakantie :D

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:09

bobje26 schreef:
Hm, je zat nog in je proefperiode dus als de klik er niet was snap ik het enigsinds. Nu is een lastigere periode (zomervakantie) maar in principe staan er mega veel vacatures open. :)

Ik ben aangenomen zonder proefperiode omdat ik 2 stages daar heb gelopen. Nu blijft mijn 0-uren contract lopen voor een jaar (ik word ik feite niet meer ingepland) en kan ik dus geen bijstandsuitkering aanvragen... Dus dat wordt echt heel snel solliciteren.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:55

Momenteel ben ik weer aan de bak in een drukkerij maar ik zit toch te twijfelen om door alle tegenslagen weer naar school te gaan..

Wat zijn leuke relevante HBO opleidingen? Ik ben 3 jaar geleden op de HAN in Arnhem geweest voor de CMD opleiding, maar hoorde daarna van verschillende mensen dat de kwaliteit van de lessen erg slecht was.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:15

Geen idee welke richting ik wil! Ik heb hiervoor een MBO grafische vormgeving gedaan met een keuzedeel fotografie en daarvoor een MBO webdeveloper. Zou zelf denk ik ook voor de front end kant gaan denk ik