Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:06

Hallo,

een vrij nieuwe meelezer hier, er staan hier een hoop bruikbare tips!
Ik ben in de gelegenheid om binnenkort een privehandeltje in wol uit te breiden naar een bedrijfje.
Dit is allemaal nog niet zeker, maar de kans bestaat. Binnenkort weet ik hier meer over.

Echter zit ik met een vraag die niemand mij correct lijkt te kunnen beantwoorden.
Het zit namelijk zo: Op het moment brengt een vriend van mijn vriend (een Zweedse) mij de wol als hij op visite komt hier in Nederland. Dus eigenlijk om de reiskosten een beetje te dekken via marktplaats.

Nu hier het probleem: De BTW, en type bedrijfsvoering, ik kom er hier in Nederland niet uit en hij komt er in Zweden niet uit.
We werken samen, we kopen beiden de wol op en we delen de kosten voor de transport. We zijn dus eigenlijk werkpartners. In de toekomst wil ik ook naar mijn vriend emigreren in Zweden, dus hoe doen we dat nou met de BTW als we officieel de markt op gaan? Betaald "hij" in Zweden en ben ik gewoon zijn handelspartner? Of ben ik officeel de importeur terwijl ik zelf ook wel eens op en neer zal gaan rijden?

Even stapsgewijs:

Hij koopt de wol op, hij heeft de contact in Zweden en ik ken deze contactpersoon ook. Het is gewoon praktischer omdat hij daar toch al zit en ik hier in Nederland.
We gooien de wol in een bus en rijden die naar Nederland waar we het verkopen. Uiteraard verrekenen we de kosten die gemaakt zijn correct volgens het boek.
Maar niemand kan ons vertellen waar de btw afgedragen moet worden en hoe het nou precies in zijn werk gaat of wat het beste type bedrijf zou zijn (in gedachte houdend dat in de toekomst alles vanuit zweden zal gaan gebeuren). Wie oh wie kan ons een beetje uit de brand helpen?

Xyris

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:01

Even een vraagje, als je om 2019 iets verdient via bijvoorbeeld Etsy maar het wordt pas in januari op je rekening gestort, bij welk jaar hoort het dan?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:18

Thanks oké, het gaat om digitale producten dus heb geen kosten, is het wijs om 1 december te beginnen? Ik registreer me immers pas in januari als zzper, maar wil graag zien wat mijn producten doen in de decembermaand. Etsy gooit zelf de facturen eruit maar kan ze wel op de achtergrond in de gaten houden. De betaling zal pas in januari plaatsvinden. Neem is risico om het op deze manier te spelen?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:11

Ja precies, en daarnaast ook voor huur- en zorgsubsidie. Thanks!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:22

Ik ben nog niet helemaal thuis in facturering, maar je hebt gelijk, het moet wel haalbaar blijven. De focus van mijn producten ligt tussen de 20 en 40 euro maar er zijn ook een soort budget artikelen die inderdaad voor dat soort prijzen eruit gaan (onderdelen van de grote pakketten).

Maar inderdaad, inboeken in januari, mits mogelijk. Weet niet of het technisch gezien acceptabel/handiger is om het mee te boeken in januari en het hele stukje december eruit te laten.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:42

Hier ook mailchimp, nog niet zo heel lang mee bezig, maar vind het een fijn programma!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:06

Op Etsy krijg je een soort 'voorrang' als je geen verzendkosten rekent, die moet je dan eigenlijk bij je vraagprijs berekenen. Maar aangezien verzending naar sommige landen abnormaal duur is en je niet kan voorspellen wie wat waar vandaan besteld, heb ik zelf een punt gezet achter Etsy voor ik uberhaupt fatsoenlijk was begonnen :')

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:13

Ik ben gaan kijken bij verschillende bedrijven die wereldwijd post verzenden, zoals DHL enzo, je schrikt je soms helemaal lam := maar ik meen dat je wel kan kiezen in welke landen jouw goederen worden aangeboden en welke niet. Ik vond het zelf gewoon teveel werk en ben in zee gegaan met displate, daar regelen ze alles voor mij, ik hoef alleen maar mijn werk te uploaden (voordeel van digitaal werk) zij printen en verzenden het voor mij. Geeft minder winst maar ook minder gedonder.

Ik weet niet precies wat jij maakt?

*Oh, houtbewerking zie ik, dat neemt aardig wat ruimte en gewicht in, gewoon een kwestie van gewicht en dimensies opgeven in combinatie met het land van bestemming en je weet wat het je gaat kosten.

Benelux + Duitsland is meen ik nog wel te doen qua kosten.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:42

Ik denk dat je daar wel een andere markt aanspreekt, tenminste, als ik naar mezelf kijk. Ik ga naar marktplaats voor tweedehands dingen, spullen die over het algemeen ooit bij een bedrijf zijn gekocht.
Ik ga naar Etsy om iets unieks handgemaakt te vinden, dingen die ik dan hoogst waarschijnlijk ook nog cadeau doe aan iemand.

Werkt het? Tsja, das altijd de vraag, maar niet geschoten is altijd mis!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:34

Ja dat klopt inderdaad, dit is wat google zegt:
Citaat:
Voor betalen rekent PayPal nooit transactiekosten. Voor het ontvangen van geld, worden €0,35 + 3,4% van het bedrag transactiekosten gerekend. Bij inkomsten boven de 2500 euro per maand, kan dat omlaag tot €0,35 + 1,5% (dit is variabel, dus hoe meer inkomsten, hoe lager de transactiekosten)

Je moet dus eigenlijk je materiaalkosten + gewenste winst + kosten van Etsy + evt. btw + verzendkosten + 3,4% paypal kosten + 0,34 transactiekosten rekenen voor je werk.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:02

Haha sorry, in sommige gevallen hoef je geen BTW te rekenen, maar ik weet zo even uit mijn hoofd niet meer hoe dat precies werkt. Je moet dan onder een bepaald bedrag aan inkomen vallen meen ik. Maar al die regeltjes blijven k*t.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

Ik wil nog even toevoegen voor iedereen die producten verkoopt en een beetje handig is met photoshop of een soortgelijk programma, al je zelf geschikte foto's kan maken kan je heel makkelijk zelf complete mockups maken, www.designcuts.com heeft voor alles wel wat.

En als je via www.redbubble.com digitale werken verkoopt, mag je hun mockups ook gebruiken voor je eigen website en promotie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie