PhD's?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NoeskaMoos

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:16

Dit is een handig topic! Ik ben masterstudente in Utrecht, nog 1 stage te gaan (heb contact met iemand in Cambridge) en dan is het plan om ook te gaan promoveren. Ik heb nog een vrij brede interesse, maar het liefste in de richting van de ontwikkelingsbio / stamcellen.
Ik lees gewoon gezellig mee hier :D

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:45

Vientje schreef:
Wat gaaf zeg, zo veel in het buitenland! Wat voor project doe je precies?

Grrrr, ik hang al 20 minuten met de helpdesk aan de telefoon in de wacht, aangezien mijn werkagenda zich vannacht spontaan gewist heeft :x En ik heb er heel veel afspraken in staan, die ik nu allemaal niet meer weet....en hier nu echt geen tijd voor vandaag, to do lijst is lang. Stom ICT gedoe altijd!

Ik heb zo'n grote papieren agenda, waar iedereen me altijd om uitlacht. Ik gebruik hem namelijk naast mijn digitale.
Ik schrijf dus alles over, maar de papieren gebruik ik ook om een soort 'onofficiële dagplanning' te maken (zo staat er nu in alle lege ruimtes heel groot SCRIPTIE geschreven haha). Of bijvoorbeeld hoe laat ik weg moet voor een bepaalde vergadering en of ik daar nog iets voor moet printen.
Misschien toch het overwegen waard? Als je agenda zomaar gewist kan worden, lijkt me echt heel vervelend.

Succes ermee!

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:57

Successen, dat is leuk om te horen :)
Ik zit enorm op mijn plek. (7 maanden bezig) Qua publicaties mag ik beginnen met een protocol.

Net langs een oud-studiegenoot geweest die in een andere stad bezig is. Wat heerlijk om erachter te komen dat je nog steeds zoveel interesses deelt! Over 4 jaar moeten we maar bij hetzelfde lab een postdoc gaan doen haha (liefst in een warm land natuurlijk)

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:29

Ik ben een jaar bezig nu (zondag was mijn 1-jarig jubileum haha)
Bij mij gaat het allemaal best OK, sta op 1 lijn met supervisor en heb het geluk dat ik 2 briljante studenten heb (mijn legertje minions noem ik ze, binnenkort misschien uitgebreid naar 3 en dan nemen we de wereld over).

Ik begin nu wel een beetje in 'wat ben ik eigenlijk aan het doen' paniek aan het raken: na een jaar hard werk heb ik aardig wat dingen op de rails staan qua methodes etc., nu nog iets biologisch relevants er van maken (oftewel; gaan doen waar het echt om gaat). Mijn supervisor is een soort van aan het afwachten wat ik er mee wil (= fijn), maar dat is best moeilijk.

Wij hebben sinds kort een postdoc in afrondingsfase van haar PhD elders, die elke paar dagen wel een keer roept "O wat ben ik blij dat ik daar weg ben!" als ze weer eens contact had met haar supervisor.
Dit is een vaker voorkomend probleem lijkt het ;)

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:17

Ik heb (helaas) geen eigen paard, maar ben bijrijder.
Voor 2 avonden in de week en ik merk dat ik daar best al wat moeite mee heb (dus respect voor iedereen die veel meer voor elkaar krijgen!)

Ik 'moet' namelijk elk weekend naar het Zuiden des lands omdat mijn vriend (en konijntjes :+ ) daar wonen. We hebben daar een volledig appartement (mijn doordeweekse woning is maar bescheiden), en ook de vriendenclub en familie zitten, dus zelden komt hij mijn kant op. Dit zijn dus een soort van 'gemiste' vrije avonden omdat ik vrijdag- en zondagavond reis.
Daarnaast is vriend 'gewoon' in een bedrijf aan het werk, dus merk ik dat die er niet op zit te wachten als ik in het weekend ga zitten werken.

Dus moet ik mijn doordeweekse avonden wel aanspreken om soms door te pakken, ik doe experimenteel werk (wetlab) dus vaak passen de experimenten simpelweg niet in 5 dagen per week. Waardoor die 2 avonden paardrijden zwaar bevochten moeten worden voor mijn gevoel. Maar als ik mezelf dan toch naar stal gesleept heb (want ik zou ook eens een keer een avond apathisch voor me uit kunnen staren op de bank, mijn huis schoonmaken of een leven vinden), ben ik altijd blij dat ik het toch maar gedaan heb. Heerlijk even mijn hoofd leeg maken.

Ik zit ook in mijn 2e jaar dus die druk voel ik ook.
Daar komt bij dat mijn supervisor ook haar druk begint te voelen, ze heeft een tenure track contract waarbij ze zich binnen een paar jaar moet bewijzen en de voorwaarden zijn niet mis.
Een deel van dat bewijzen leunt op mij, als eerste PhD van de groep.
Op die manier is het dus dubbele druk, inclusief het 'hoe gaat dit ooit lukken?' gevoel wat ik er soms van krijg.

Maargoed, ik hoor zo vaak mensen zeggen dat het allemaal langzaam op stoom komt en pas op het einde de artikelen komen, dat ik me er niet te veel zorgen over moet maken. Komt vast wel goed :')

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:23

Wow wat een drukke mensen allemaal hier, met veel paardentijd en jij hebt 3 (!) masterstudenten Eline91, respect!
Ik had er afgelopen jaar 2 en dat was wel veel werk soms hoor :+
Maar wel super leuk!

Dit jaar heb ik één aanmelding voor een masterstage (en misschien nog een scriptie hier en daar)

Nickeltje, gefeliciteerd!
Hoe vond je de verdediging gaan?

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:28

:(:) voor Vientje!

Vervelend zeg, dat alles even niet lekker lijkt te gaan.
Hopelijk heeft het rondje buiten je even opgebeurd.

Ik kom op het moment een beetje om in alles, zoveel tegelijk te doen dat er voor mijn gevoel niets echt vooruit gaat.
Gelukkig liet toekomstige student me weten eind van de maand al te kunnen beginnen.
Ik kan wel iemand gebruiken die me het gevoel geeft er niet alleen voor te staan :D

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:02

Haha, je zou het inderdaad vooral positief moeten zien Vientje, als je prof er in gelooft :D

Collega van mij zat er gisteren even helemaal doorheen. Ze is een super drukke 1e-jaars cursus aan het begeleiden, kreeg ineens te horen dat ze maandag werkbespreking moet geven en haar enige experiment van de week (want geen tijd verder: onderwijs) mislukte finaal.
We hebben de wijn maar open getrokken tegen een uurtje of 9 in de avond, er was toch geen hoop meer :+

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:52

Wij krijgen juist best wel wat onderwijs te doen.
Voornamelijk master cursussen van onze PI's waar wij aan bijdragen, maar we hebben dan ook een eigen mastertrack met onze afdeling dus wij moeten wel. Daarnaast wordt er in je 1e jaar meestal verwacht dat je een bachelor practicum-cursus begeleidt, na dat eerste jaar is dat wel uit je systeem want het is super veel werk :+

Thesis / stage begeleiden is ook onderwijs, daar zit ook veel tijd in.

Ik heb soms juist van die weken dat ik denk "maar ik moet ook nog onderzoek doen!?" want dat schiet natuurlijk niet op als je allemaal andere dingen aan het doen bent.
Al vind ik het persoonlijk wel leuk gelukkig, dat scheelt :)

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:50

Haha, ik heb ILVO net geGoogled :+ (ik ben een binnen-bioloog, zo eentje met microscopen dus het zij me vergeven hopelijk)

Ik heb een reisbeurs binnen om in mei naar een congres in Zwitserland te gaan! *\o/*
Ik zou er eigenlijk toch wel heen gaan want ik mag een sessie voorzitten als PhD-Chair, maar mijn baas vindt het natuurlijk allemaal nét iets leuker als ik mezelf financieer.

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:31

Dat klinkt goed Solleke, meer aanbevelingen kan alleen maar beter zijn!
Leuk om in Marokko onderzoek te doen, weer eens wat anders dan de gebruikelijke UK, US of Duitsland (om maar wat wetenschappelijke grootmachten in mijn vakgebied te noemen).

Ik zit weer eens in een crisis want mijn data slaat nergens op.
Zo veel werk en wat krijg je dan? Tja, niet echt logisch en (op dit moment in mijn ogen) ook totaaaal niet relevant.
Geen zorgen hoor, ik kom er ooit :') wel overheen.

Vanavond ga ik een biertje drinken met een oud-studiegenoot die sinds kort in hetzelfde gebouw werkt, maar als je elkaar nooit tegenkomt moet je het zelf maar regelen. Even lekker klagen vanavond haha :+

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:51

Ik had gehoopt dat mijn data na de initiële N=1 proef na alle biologische replica's en nieuwe experimentele set het nog steeds met zichzelf eens zou zijn.
Helaas is alles door elkaar gegooid, zijn de resultaten van set 1 en 2 totaal anders en heb ik net in een bespreking met mijn PI net zo lang moeten graven tot zij er van overtuigd was dat ik het verpest heb.

Ik ga bier drinken _O-

Is er in Marokko nog plek? Water kwaliteit, dat is vast leuker dan genexpressie patronen :+

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:31

Haha, ja zo'n paard gaat niet op je zitten wachten helaas. Klinkt als een drukke periode Vientje, niet bepaald iets waar ik naar uit kijk over 2 jaar ;)
5 artikelen klinkt goed overigens, in mijn vakgebied zou dat echt heel veel zijn.

Ik ben ondertussen al weer wat aan het puzzelen gegaan met de data en ben wat dingen tegen gekomen die fout zijn gegaan, mijn hoop rust er nu op dat het dus aan mij ligt en niet aan de data :+
We zullen het zien haha.
Even een avondje met een oud-studiegenootje en collega klagen onder het genot van een biertje heeft zeker geholpen in ieder geval.

En misschien hebben ze je vertraging iets te serieus opgepakt Bay. Al is het maken van een database meestal een eerste stap voordat je überhaupt coole science kunt doen, dus ik kan me voorstellen dat men zich verheugt op wat je doet als het af is :D

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:13

Na een paar dagen graven lijkt mijn data ergens heen te gaan, ik ben niet helemaal gek! *\o/*

Morgen werkbespreking, kan mijn baas het nog afschieten haha :+
Ik ben haar eerste PhD dus kritisch is een eufemisme

Je zit er al snel in Jettie, ik had na 3 maanden nog steeds niet door naar wie ik moest voor specifieke apparaten / technieken / vragen haha. Ik kan me voorstellen dat het denkwerk ineens wennen is, dat heb ik zelf nog steeds na een tijd lang hard pipetteren en dan ineens moet je er een logisch verhaal van maken.

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:52

Ik ben er ook nog, ga volgende maand jaar 4 al in :wow:

Ik ben nog steeds zeer bezorgd over of ik het ooit ga halen (zoals zeer velen met mij waarschijnlijk), maar ik ben wel weer uit mijn "helemaal niets werkt het is stom!" dal gekropen.
Ik ben dus weer lekker bezig, nieuwe student erbij en hopelijk lekker knallen de komende maanden.

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:34

Na alle horror-begeleiding verhalen heb ik juist een hele fijne begeleidster.
Een jonge PI (ik was haar eerste PhD) die vorige week te horen kreeg dat ze tenure krijgt en dus mag blijven *\o/*

Iemand die zeer ambitieus is, maar altijd plaats voor ons houdt als mensen ipv data-fabriekjes.
Ze vindt het belangrijk dat we plezier in het werk hebben/houden en probeert ons echt bij te staan en grijpt in als ze "in mijn ogen ziet dat het te veel is".
Ik denk dat ik zonder haar een stuk langzamer uit mijn alles is stom-dal was gekropen.
Mijn prof spreek ik vrijwel nooit, maar hij zou denk ik gewoon tijd maken als ik hem om hulp zou vragen.

Ik zie wel dat, nu de groep aan het groeien is, de persoonlijke aandacht begint af te zwakken maar daar komt bij terug dat er nu een team staat dat nieuwe mensen onder hun vleugels kan pakken.

@AlphaDaemon: Ik heb best wel eens dagen dat ik denk "waarom ben ik hier ooit aan begonnen!?" maar over het algemeen vind ik het juist fantastisch leuk om een PhD te doen. Het is één groot avontuur, met een hoop flexibiliteit, zelfstandigheid, afwisseling, leermomenten, leuke mensen, fantastische congressen en kansen waar ik echt wel van kan genieten. Dus ik heb absoluut geen spijt :D
(spreek me over een jaar nog eens, wanneer mijn contract afloopt. Ik ben heel benieuwd hoe het er dan voor staat haha)

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:19

Haha dr. Vientje *\o/*
Goed te horen dat het gelukt (en goed gevierd) is.
Een last die van je af valt?

En nu verder in de baan die je al had of wil je nu iets anders gaan doen?

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:30

Ik ben nog bezig. Ondertussen ruim een half jaar "over tijd" (over de 4 jaar heen) :+

Gedurende het proces ben ik er achter gekomen dat ik niet verder wil in de wetenschap, het gaat me op de lange termijn te veel energie kosten vs wat ik er terug van krijg. En toen kwam er in ons onderzoeksinstituut een baan vrij als management assistant en dat doe ik nu parttime.
Ik doe een beetje van alles (communicatie & outreach, bedrijfsvoering, stukje secretariaat, facilitaire ondersteuning...) en dat bevalt goed.
Alleen het afmaken van een experimentele PhD terwijl je ook een andere baan hebt is nogal een uitdaging. Maar dat komt ook ooit wel weer goed. Hoop ik :')

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:35

AlphaDaemon schreef:
Ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om je PhD af te maken als je al een nieuwe baan hebt. Mag je nog wel op je PhD afdeling komen werken? Ik merk dat dat bij (oud) collega's wel hielp. Die kwamen dan 1 dag in de week bij ons op een flexplek zitten en dan konden ze ook even echt 100% bezig zijn met het afmaken van bepaalde stukken.

Ik heb mijn oude werkplek nog gehouden, maar die is toevallig zo'n 3 meter van mijn nieuwe kantoor én de oude plek heeft geen deur. Resultaat: iedereen loopt op mijn "science-day" naar het nieuwe kantoor, vindt me niet, draait om en ziet me alsnog zitten. Ik word dus constant gestoord.
Ik ben nog aan het zoeken wat wel werkt, thuis schrijven betekent waarschijnlijk "lekker boodschappen doen en het huis eindelijk eens schoonmaken" ipv doorwerken dus ik ben nog op zoek naar een plek waar ik meer verstopt zit. Maar ik spendeer ook nog wel wat tijd in het lab, voornamelijk in de avonduren lekker rustig :+

In december indienen, dan is het einde echt al in zicht JewEmm *\o/*

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:55

Hoe is het gegaan Saleisha?
Hopelijk krijg je snel antwoord :)

Ik zit in een bio(medische) richting. Onderzoek naar adulte stamcellen en Wnt signalling, als dat je wat zegt toevallig.
Als het goed is zijn de experimenten klaar (al geloof ik ondertussen niets meer van dat ik ooit klaar kan zijn >;) ). Nu rest "slechts" het analyse/figuren/schrijfwerk. Naast een andere baan. Ooit komt het allemaal goed, toch? :')

~Charles Darwin~

NoeskaMoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:42

Gefeliciteerd!

Ik ben op mijn 24e begonnen, en ben nu nog aan het afronden (terwijl ik ondertussen een full-time baan heb, die combi raad ik niet aan :+ ).
Qua ervaring; ondanks dat ik het zwaar heb gevonden (vind >;) ), en op dit moment even nul motivatie heb om het af te schrijven, had ik de ervaring niet willen missen. Ik heb enorm veel over mezelf geleerd, veel leuke dingen gedaan, leren doorzetten, fantastische collega's leren kennen (samen uren op het lab doorbrengen schept een bijzondere band) en het heeft me flink gevormd tot wie ik nu ben. Al met al een avontuur, ondanks dat ik periodes heb gehad dat ik er helemaal doorheen zat en geleerd heb niet verder te willen in het onderzoek. Een goede supervisor is ook bij onmisbaar; anders was ik allang weggelopen :') . Het is denk ik een beetje in de categorie "je weet pas hoe het is als je het zelf doet".

Dus ook ik zou aanraden om, als je het wilt, er voor te gaan. Je bindt je inderdaad 4 jaar aan één project, maar in het dagelijks leven voelt dat niet anders dan een jaar iedere dag werken hoor ;)

Als je nog wat twijfelt, mag je dat gerust uitspreken naar je toekomstige supervisor. Dat is denk ik al een goede test; hoe reageert die daarop? Vraag bijvoorbeeld of je kennis mag komen maken door langs te gaan, of stel nog wat extra vragen die na het gesprek bij je opgekomen zijn.

~Charles Darwin~

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie