Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

MerelBormans

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:37

Een nieuw topic, ben benieuwd naar alle ontwikkelingen en tips die gaan komen :).

Ik reis regelmatig, bezoek mijn website om op de hoogte te blijven
Merel Bormans Photography

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:25

Ik kreeg https://www.freemle.com/ als suggestie, alleen ik heb er niet verder naar gekeken omdat ik geen KVK-nummer heb. Weet niet of jullie daar wat aan hebben?

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:26

Zelf houd ik de gegevens bij in twee excel documtenen, een voor de verkoop en een voor de kosten. De facturen maak ik in word en daar maak ik een .pdf van.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:30

holly schreef:
[ Afbeelding ]

Wat zou jij zelf nog willen veranderen aan deze foto kgambler?
Misschien hebben de andere fotografen tips voor je?

Een paar topics terug waren er wat tips over....ik ben het kwijt....minipak?
Bevalt dat nog steeds, of wat?

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind de schaduw links van zijn nek en onderaan zijn snuit minder mooi, maar dat is een kwestie van nog eens wat uitproberen. Overigens vind ik de foto zelf niet slecht, maar gewoon kleine verbeterpuntjes :).

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:58

Even om verwarring te voorkomen, het was een vraag omdat er werd gezegd dat als we ons best zouden doen er een nieuw topic gemaakt kon worden, ik zal hier ook geen foto's plaatsen, ik snap dat niet iedereen daar op zit te wachten, maar in het oude topic dacht ik dat het wel een aardige opvulling kon zijn.

Wat mij betreft is het prima zo, ik hoef dit topic ook niet "vol te spammen" met foto's, daar zijn inderdaad andere topics voor.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:34

holly schreef:
kgambler, de reacties zijn niet aan jou gericht hoor wijfie, maar gewoon in het algemeen.

Goed, ik heb de foto gezien, vin het ook een mooie foto, maar persoonlijk vind ik hem donker kijken. Ik heb er geen verstand van dus weet niet waar je wat power mist/kwijtraakt, maar misschien dat de andere fotografen hun mening eens zouden willen geven?

Tijdens het wachten op mijn pizza, heb ik daarstraks even op je website gespiekt.
Op je tarieven pagina raakte ik een beetje de weg kwijt. Dat is een beetje bla bla en daar zou ik afhaken denk ik.
Als je dan naar de tarieven pagina van Hilda kijkt is dat een enorm verschil en ook veel duidelijker.
Misschien hebben de andere fotografen ook hier wat tips voor je?

Ik heb niet heel goed gekeken Lindy maar mijn indruk is mooi strak en verzorgt!

Ideal is een musthave denk ik, de meeste klanten betalen via die weg.

Mallootje jij bent Belgische he?
Hoe betaal jij in een webshop?
Anders gezegt, wat zijn de mogelijkheden voor betalen als je in een webshop iets koopt?

Is goed, dank je wel voor het kijken naar mijn website, ik zal binnenkort eens naar mijn tarievenpagina kijken, zou toch vervelend zijn als klanten daarop afhaken.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:53

Hilda79 schreef:
Zooist, dan zitten al mijn collega's hier in de regio onder de marktprijs.
Er zijn er hier bijvoorbeeld sowieso een stuk of 3 heel dicht bij mij die voor 300 euro een trouwreportage maken en dan heb je voor dat bedrag ook al je trouwfoto's.
Idem voor studioshoots, 25 euro inclusief afdrukken is eerder normaal dan uitzondering.

Dat is wel heel weinig!

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:00

Maar ook 25 euro voor een studioshoot inclusief afdrukken. Daar wordt ook geld in gestopt zonder dat er aan verdient wordt.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:49

Ik had trouwens ook nog een vraag. Bij PostNL kan je pakketen met een maximaal formaat voor zending van 10-30 kg: 175 x 78 x 58 cm. Nu heb ik een pakket wat geen 78 maar net iets meer dan 80 cm breed is. Voor het desbetreffende pakket heb ik het opgelost door het zelf te bezorgen, maar weet iemand waar het voor een redelijk tarief verzonden kan worden? (ter info, het pakket is een canvas van 120 x 80 x 5)

PostNL neemt het niet aan, DHL ook niet en voor zover ik het kon vinden rekent UPS meer dan 50 euro voor een verzending.
Laatst bijgewerkt door MerelBormans op 17-10-12 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:50

JolandaS schreef:
Hilda79 schreef:
Je tijd dan dus effectief besteden.
Ik kan wel het dubbele gaan vragen maar als ik dat dan niet krijg omdat de klant dan liever kiest voor mijn buurman/vrouw heb ik geen inkomen. Dan staat dat tarief leuk om mijn website te staan maar kost dat getal mij in wezen geld.

In het topic nav die auteursrechtenbijeenkomst van Arnd kwam ter sprake dat je moet uitrekenen wat je kosten zijn en wat je wil/moet verdienen, het aantal uur dat je per week wil/kunt werken en daar komt dan een uurtarief uit. En daar werd dan uit geconcludeerd hoeveel je voor je reportages moet vragen. Alsof je helemaal zelf je tarief kunt bepalen, ongeacht de kwaliteit van je werk en de branche waarin je zit.

Maar Arnd heeft wel genoemd dat je overtuigd moet zijn van je eigen kwaliteiten en er achter staat dat je iets te bieden hebt.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:42

Mag ik aan de bruiloftsfotografen een hele brute vraag stellen? Het is prima als jullie er geen antwoord op willen geven, maar volgend jaar ga ik eenmalig een bruiloft fotograferen van kennisen van me.

Het bruidsstel wilt graag zelf de foto's krijgen en dan zelf in een (Hema oid) album gaan doen. Dit vind ik toch wel erg zonde van mijn werk en doe dit liever zelf (in een mooie en luxe album). Alleen ik heb geen ervaring met welke leverancier van (trouw)albums een goede zou zijn dus ik vroeg me af of iemand me daarin een mooie leverancier zou kunnen noemen? Dan kan ik naar het bruidsstel een voorstel doen waarin ik zelf ook het album aanlever. Dat zal voor hun achteraf denk ik ook veel leuker zijn om alles kant en klaar te krijgen ipv er zelf nog mee aan de slag te moeten. En voor mezelf is het toch ook fijn om een product te kunnen leveren wat ook af is.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:17

Dank je wel Hilda voor de tip.

Het bruidsstel is zich ervan bewust dat ze een "risico" nemen door mij als fotograaf te nemen met beperkte ervaring in bruiloftsfotografie. Maar ik vind het wel erg leuk om te doen. Ze gaan in Utrecht trouwen (in Juli pas) en dan willen ze een reportage op de Oude gracht en in de Botanische tuinen in Utrecht.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:44

Ik krijg er een paar honderd euro voor. Kan er een mooie flitser van kopen (die ik ook nodig heb, maar sowieso al een tijd lang graag wilde hebben) en houd er daarna nog wat aan over ;).

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:37

Yucca schreef:
kgambler schreef:
Mag ik aan de bruiloftsfotografen een hele brute vraag stellen? Het is prima als jullie er geen antwoord op willen geven, maar volgend jaar ga ik eenmalig een bruiloft fotograferen van kennisen van me.

Het bruidsstel wilt graag zelf de foto's krijgen en dan zelf in een (Hema oid) album gaan doen. Dit vind ik toch wel erg zonde van mijn werk en doe dit liever zelf (in een mooie en luxe album). Alleen ik heb geen ervaring met welke leverancier van (trouw)albums een goede zou zijn dus ik vroeg me af of iemand me daarin een mooie leverancier zou kunnen noemen? Dan kan ik naar het bruidsstel een voorstel doen waarin ik zelf ook het album aanlever. Dat zal voor hun achteraf denk ik ook veel leuker zijn om alles kant en klaar te krijgen ipv er zelf nog mee aan de slag te moeten. En voor mezelf is het toch ook fijn om een product te kunnen leveren wat ook af is.

Nog enkele aanvullingen: eprintpro, vakcolor, asukabook, verka.
Ik werk zelf alleen icm een album, al heb ik mijn allereerste bruiloften ook op een CD manier gedaan.
Als ik je nog een tip mag geven: laat de kennissen heel duidelijk weten dat hun een speciale aanbieding krijgen. Voor je ht weet sta je bekend als cheap ass fotograaf, haha!

Heel erg bedankt Yucca, ik ga er ook naar kijken!
Ik heb inderdaad duidelijk met hem besproken dat de prijs speciaal voor hem is gemaakt ;). Alleen ga ik inderdaad nog bespreken dat ik dat album er graag bij wil doen. Heel fijn dat jullie de albums willen delen. Dat waardeer ik enorm!

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:29

Wist je dat vanaf 1 Januari 2013 er geen jaarlijkse bijdrage meer geldt voor de KvK?
Ik wacht nog even tot die tijd voordat ik me inschrijf.

Maar wel spannend!

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:58

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:46

Kaaaren schreef:
Hier is het echt druk! ben met 3 website's bezig, een logo en er komen veel fotografie aanvragen binnen.
Komende week tentamens dus dit weekend moet ik echt proberen even op school te focussen!

Dat van de KVK wist ik nog niet! Straks de link eens lezen.

Wie weet een goed adres om een foto op canvas te laten afdrukken?

Ik heb canvas en co aangeraden gekregen, zelf nog niet uit geprobeerd alleen.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:16

Zooist schreef:
Ik ben nog gewoon aan het werk bij mijn huidige baan en ben alleen bezig met de voorbereidingen. Wil wel eind van het jaar een weekje vrij nemen om alles echt af te hebben voor 1 januari 2013.

Op mijn lijstje staan nog:
- Site beter maken (is nu een groeidok)
- Administratie opzetten
- KVK nummer
- BTW nummer
- Bankrekening openen
- Beamerscherm kopen
- Alle overeenkomsten opstellen
- Afspraak maken met de mensen die locatie aangeboden hebben
- Workshop in elkaar zetten

Maar dit alles wil ik pas na het weekend doen als ik bij de KVK geweest ben (behalve die laatste 2)

Weet je zeker dat je voor 1 Januari inschrijven wilt bij de KVK? Als je na 1 Januari inschrijft hoef je er niet meer voor te betalen.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:10

Zooist schreef:
Dat staat op de vorige pagina dat ik dat pas na 1 jan doe. :)

Sorry, dan heb ik niet opgelet :o
Omdat er staat dat je dat lijstje echt af wilt hebben voor 1 Januari dacht ik, wijs je er toch nog even op.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:35

Connepon, wat leuk dat je bij Sanoma op gesprek bent geweest! Altijd leuk als je foto's gepubliceerd worden :). Maar ik wil je wel graag waarschuwen, laatst bij de bijeenkomst van Arnd Bronckhorst waren ze niet zo heel enthousiast over Sanoma, dus kijk uit dat ze je niet afzetten en voor veel te lagen tarieven laten werken. Arnd had tijdens zijn bijeenkomst nog best nuttige informatie maar ik zou wel weer even diep in mijn geheugen moeten graven of even opzoek naar de notule die door iemand anders is geschreven van de bijeenkomst.

In ieder geval succes met de mogelijke opdrachten! Wel heel erg leuk! :)

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:04

Ik heb gelukkig goede hulp gehad met mijn website. Als je eenmaal een opzetje hebt kan je er wel goed mee verder komen :). Nu vind ik het leuk om te zitten "tweaken" aan mijn website.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:16

Wat een verhaal Georgette. Erg vervelend dat er zo onprofessioneel met je wordt omgegaan bij zo'n bedrijf. Genoeg reden om daar niet meer te boeken. Ik zal ook 3x uitkijken voor ik met ze in zee zou gaan (hoewel ik denk dat dat niet zo snel gebeurt).

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:58

JolandaS schreef:
Yucca schreef:
Niet per definitie. Ik hoop dat ieder bedrijf klantgericht is, maar dat wil nog niet zeggen dat alles zou moeten gaan zoals de klant dat wil.
Klinkt een beetje zwart-wit zo, maar je kan ook vanuit je visie kiezen voor bijv. geen bestanden weggeven/verkopen. Niet dat dit het juiste is om te doen, maar denk wel dat het goed is om te kijken wat bij je past.

Eens! Ik verkoop alleen lage en medium resolutie bestanden, geen originele. Klanten willen bestanden voor in foto-albums (dat kan met MR) en voor op fora, websites etc (dan kan met LR).
Willen ze een groot bestand voor een canvasafdruk, dan kunnen ze bij mij een canvas bestellen. Ik heb een mooie mail waarin ik uitleg waarom ik liever zelf die canvassen lever dan een groot bestand. Dat kost mij meer tijd en moeite dan een groot bestand verkopen, maar ik weet dan wel zeker dat ze iets moois aan de muur hebben hangen.
Citaat:
Zelf kiezen vind ik wel een goede optie. Alleen vraag ik me dan af: waarom niet gewoon een lagere prijs en dan kiezen ze daarna zelf wel wat ze nog willen?

Met een besteltegoed ben je verzekerd van een minimumbedrag dat ze bij je uitgeven.

Precies, en vaak geven ze daarna nog eens iets extra uit ómdat ze een bestel tegoed hebben waar ze anders wellicht niets zouden hebben uitgegeven.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:51

Ik zou het ook zo laten Mallootje, je snijd jezelf ook in de vingers als je toch ze de korting geeft terwijl ze zelf niet opletten. Als je flexibel bent met het terug storen van die 10% lijkt het me geen probleem voor ze ;).

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:01

Ik ben heel erg benieuwd Yucca! Leuk!