Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Yucca

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:51

Ik meld me hier ook hier weer! Facturen maken doe ik gewoon nog in indesign, handmatig.
Heb niet schokkend veel facturen, dus dat kan nog gemakkelijk.

IMAGINATION is EVERYTHING

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:36

Lindy1982 schreef:
heb sinds een paar dagen mijn webshop in de lucht ben wel benieuwd naar jullie mening
http://www.lin-flowers.nl

Het ziet er allemaal erg compleet uit! Heb je bewust gekozen voor een bijna-dezelfde naam als je andere website?
Zelf zou ik daar dan niet voor kiezen, beetje verwarrend. Misschien had ik zelf wel 1 website gemaakt voor bloemenwerk + webshop.

Over prijzen gesproken; ik heb 1 bruidspakket met alles erin wat je maar kan kiezen. Daarnaast gewoon losse prijzen. Ik heb ook niet al te veel keuze, dus dat maakt het ook gemakkelijker. Je kiest het aantal uren fotografie + een album. En daarna kan je nog extra's kiezen zoals een DVD, loveshoot, ouderboekjes, ect.

Qua gezondheid gaat het weer aardig, of in ieder geval vandaag weer werken! Uit de longfoto + bloed kwam niet niets uit, dus morgen moet ik een longtest doen bij de huisarts...
Laatst bijgewerkt door Yucca op 17-10-12 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:38

Hilda79 schreef:
Ik ben heel benieuwd wat ik dan per uur voor studioshoots zou kunnen gaan vragen volgens jou.

Qua prijzen voor de trouwreportages. Dit werkt voor mij zo goed. Ik heb gewerkt met een pakket van uren en album of pakket met uren, album en foto's digitaal. Mensen willen altijd iets anders dan wat in het pakket zit. Meer of minder uren, groter of kleiner album etc etc. Nu kunnen ze helemaal zelf hun keuze maken.

Als het werkt zou het vooral zo laten! Je zou voor een uur studiofotografie kunnen vragen wat je ook vraagt voor een uur bruidfotografie (75 euro geloof ik).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:57

Die paar honderd euro voor een bruidsreportage, daar snap ik ook niets van. Hebben die mensen ook 2 camera's, rekenen ze benzinegeld, welk uurtarief hebben ze in hemelsnaam? Ik kan me echt niet voorstellen dat ze daar nog BTW over moeten afdragen en inkomstenbelasting, dan hou je gewoon niets over.

Maar aan de andere kant: stellen die voor zo'n optie kiezen, zijn gewoon niet mijn soort klanten. Bij mij komen ze voor een mooie, proffesionele reportage met een kwaliteitsalbum. En daarbij ben ik niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:52

Ik denk ook niet dat je je prijs moet bepalen aan de hand van wat concurrenten doen. Natuurlijk moet je wel een beetje marktconform zijn. Wellicht moeten fotografen zich proberen niet alleen in prijs te onderscheiden, maar in iets anders. Zo werk ik alleen met een reportage + album. Je kan bij mij niet alleen de foto's krijgen op een USB-stick (jak!) of cd/dvd. Ik heb al nachtmerries bij het idee dat mensen met mijn foto's zelf albums gaan maken op hema.nl of iets dergelijks. En op een album verdien ik trouwens niet veel, dus daarvoor doe ik het niet.

Opzich is het natuurlijk ook onderscheidend om juist te fotograferen en daarna hup, alles weggeven. Alleen daar heb ik niet voor gekozen. Het lijkt mij juist ook dat je dan in een doelgroep beland waar mensen geen waarde hechten aan foto's, of in iedergeval minder. En er dus ook minder geld voor over hebben.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:17

Ik ga zeker wel in gesprek hoor, maar het staat ook duidelijk om mijn site dat ik altijd albums maak. Maar ik merk ook dat gesprekken die ik heb met stellen die bijvoorbeeld enorm ingaan op het feit dat ze écht niet snappen dat een DVD met alle foto's nog geld moet kosten (want de foto's heb je toch al gemaakt?!) toch uitlopen op niets...of iig geen opdracht.

Natuurlijk kan ik altijd iets anders qua album doen als de klant dat wil, geen probleem. Als ze maar een album nemen, haha.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:40

Nee, dan heb je maar 1 klant nodig, meer hoef je er niet te doen ;-)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:48

Dan is je ondernemerschap niet goed genoeg geweest :+
Het maakt niet uit of je 50 bruidsreportage wil doen voor 400,- of 20 voor 1000,-, als je je doel maar haalt.
En dat doel is je jaarsalaris. Als je het niet haalt dan teer je dus in op je reserves of je leeft onder een niveau dat je graag zou willen.

Nog even als aanvulling nav de post van Jolanda: natuurlijk moet je prijs wel bij je werk passen. Ik ken ook fotografen die prijzen hebben die beginnen bij 3000,- maar die zijn ook knettergoed! Die hebben de luxe dat ze dan niet heel veel reportage te hoeven doen, tenzij ze gewoon meer geld willen verdienen. Als je niveau niet zo goed is en je prijs is laag, zul je harder moeten werken.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 17-10-12 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:27

foxy80 schreef:
Ja, maar hoeveel koppels er ons wel niet vertelden dat hun fotograaf toch niet zo duur was... Sloegen wij toch wel van achterover hoeveel keren Pietje of Jantje de verantwoordelijkheid voor de foto' s kregen. Wel was mijn neef op mijn trouwdag zo leuk om bij de fotoshoot in onze tuin stiekem achter de fotograaf dezelfde shots te nemen, dus bijbestellen van die foto' s was heel goedkoop voor de familie zo bleek achteraf. Misschien een tip om in het oog te houden als je een reportage doet.

-O- Jee, dat vind ik behoorlijk onbeleefd...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:28

Paan schreef:
Is er iemand van jullie ooit naar de startersdag geweest van de KVK? Ik zelf namelijk niet. Nu vraagt iemand die wil starten aan mij of het raadzaam is. Geen idee dus. Wat is jullie ervaring hier mee? Zou het ook nog nuttig zijn voor iemand die al bezig is? Want misschien ga ik wel met die kennis mee.

Ik ben er vorig jaar geweest en vond het niet zo. Veel grote accountantskantoren en banken, daar kon ik niet zoveel mee. Seminars waren opzich wel leuk, maar al deels al bekend voor me. Ik zou echt naar het programma kijken of daar wat voor je bij zit, qua sprekers of korte workshops, voor de beurs zelf zou ik niet zo snel gaan.

Ik ben terug van een heerlijk weekendje weg met de paarden! Nieuw talent van mijn paard ontdekt, jeetje wat kan ie hard galopperen zeg...Als een kanon gaat ie af en maar doortrekken, haha super!
Morgen maar weer aan het werk....bah, haha!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:07

Ik had er al even een snelle blik op geworden en het ziet er mooi en vooral 'af' uit! Mag je trots op zijn :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:53

Dank jullie wel voor de felicitaties, 28 jaar alweer, de 30 komt dichterbij.....ai!
Was gistermorgen nog op de regionale radio. Daar is altijd een item 'de hiep hiep hoera taart'.
Dan kan je iemand die jarig is een taart aanbieden. Je snapt het al: ik heb een taart aangeboden gekregen van een andere ondernemer bij mij in de buurt die ik ken van open coffee's en twitter. Hij noemde me 'enthousiast, sprakelend en inspirerend' en daarom verdiende ik wel een taart :+ De DJ vroeg al of we allebei een partner hadden want hij vond het wel verdacht aardig, haha!

Vanmorgen mijn inbox opgeschoont, nu staat er niets meer in.
Kan ik lekker aan het andere werk beginnen!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:30

Zooist, ik denk dat bepaalde manege's/stallen/rijverenigen het wel leuk zouden vinden om te organiseren.
Alleen als je dan ook erbij wil rijden zou het wel op één dag moeten. Alleen zit je dan met behoorlijk wat reiskosten, maar als een rijvereniging het organiseert heb je weer geen huurkosten van de ruimte.

Dan hoef je zelf ook niet zoveel moeite te doen om mensen te werven, want als een rijvereniging het wil organiseren kunnen zij ook mensen trekken/benaderen.

Wat kost een dergelijke workshop per deelnemer? (voor het geval onze rijvereniging zoiets zou willen opzetten)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:23

Ik zou ook contact opnemen met de KNHS. Wie weet willen ze je wel inhuren.
Ik heb namelijk al eens een avond gevolg van ene Rico, sportpsycholoog, over wedstrijdrijden.
Dan heb je het wel over andere bedragen (10tje ofzo) maar het is ook puur een presentatieavond en geen persoonlijke aandacht. Maar dan kan je wel weer mooie privéklanten van over houden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:29

kgambler schreef:
Mag ik aan de bruiloftsfotografen een hele brute vraag stellen? Het is prima als jullie er geen antwoord op willen geven, maar volgend jaar ga ik eenmalig een bruiloft fotograferen van kennisen van me.

Het bruidsstel wilt graag zelf de foto's krijgen en dan zelf in een (Hema oid) album gaan doen. Dit vind ik toch wel erg zonde van mijn werk en doe dit liever zelf (in een mooie en luxe album). Alleen ik heb geen ervaring met welke leverancier van (trouw)albums een goede zou zijn dus ik vroeg me af of iemand me daarin een mooie leverancier zou kunnen noemen? Dan kan ik naar het bruidsstel een voorstel doen waarin ik zelf ook het album aanlever. Dat zal voor hun achteraf denk ik ook veel leuker zijn om alles kant en klaar te krijgen ipv er zelf nog mee aan de slag te moeten. En voor mezelf is het toch ook fijn om een product te kunnen leveren wat ook af is.

Nog enkele aanvullingen: eprintpro, vakcolor, asukabook, verka.
Ik werk zelf alleen icm een album, al heb ik mijn allereerste bruiloften ook op een CD manier gedaan.
Als ik je nog een tip mag geven: laat de kennissen heel duidelijk weten dat hun een speciale aanbieding krijgen. Voor je ht weet sta je bekend als cheap ass fotograaf, haha!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:27

Jee, ik heb nog nooit een spookfactuur ontvangen! Ik adverteer helemaal nergens, ben ook nergens bij aangesloten, dus hoop dat ik er nooit intrap.

Ik ben blij aan het werk: op mijn nieuwe macbook pro! Heeeerlijk! En super gelukkig dat ik hem nu had besteld, want de ventilator van mijn oude laptop is er vorige week mee opgehouden. Nu is het wachten op mijn netwerk hardeschijf en dan kan ik weer helemaal aan de gang!

Wat hebben jullie vandaag allemaal op de planning staan? En maken jullie takenlijsten? Zag net een leuk artikel van een voor mij bekende ondernemer over je takenlijst beheren, wellicht leuk om te lezen voor jullie: http://us2.campaign-archive1.com/?u=4cb ... 902a1055a4

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:52

Ik heb dat vooral gedaan omdat dat mijn enige tak is binnen de particuliere fotografie waarop in mij wil richten. Een aparte site is vaak gemakkelijker voor google en wellicht overzichterlijker voor de klant. Maar als je meer particuliere fotografie doet kan het elkaar juist ook versterken op één site. Zwangerschap, new born, familieportretten...dat zie ik wel als aanloop rondom de bruidsfotografie.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:15

Bijslapen: ook een leuke voor op de to-do-lijst inderdaad! Lekker naar bed of op de bank dan maar :)

Veel regelzaken dus Zooist! Ik vond het wel verhelderend in het stuk van het linkje dat ik geplaatst had, dat je je taken kan onderverdelen in plekken waar je die zaken moet doen. Dus achter je pc, je telefoon, in de stad/winkel, in de auto oid. Zo kijk je niet steeds tegen een enorme lijst aan, waar je waarschijnlijk een groot deel niet van kan doen omdat je niet op de juiste plaats bent. Weet alleen nog niet zo goed hoe ik dat ga toepassen, eerst maar weer eens een nieuwe lijst maken!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:05

Mellis, dat is een hele mooie aanvulling voor het bedrijf!

Mallootje, dan maak je lange dagen en weken, als je alleen in de winkels staat. Maar super leuk dat het al zo fijn doorloopt. Geen klant op een dag, dat lijkt me ook het ergste wat je kan hebben als winkel!

Zooist, dat klinkt echt super zeg! Zo kort bezig en nu al zoveel aanvragen en ook bij grote organisaties. Komt dat allemaal voort uit je netwerk?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:48

foxy80 schreef:
Mijn IT-elf bleek echt de wonderfee. En nog heel schappelijk van prijs ook. En ook nog eens veel goedkopere hosting versierd. Ikke blijblijblij!!!!

Fijn hé, van die computernerds...haha! Mijn broertje heeft al heel wat zaken voor mij opgelost.
Daarom van de week ook maar een magic trackpad voor hem gekocht, voor bij zijn Imac.
Hij blij, ik blij!

Ik moet een paar foto's maken voor 2 ansichtkaarten...alleen het weer werkt niet echt mee -O-
En als het dan eindelijk geweldig weer is met prachtig licht: zit je in de auto onderweg naar een feestje en heb je de camera niet bij je.
Vanmorgen leek het ook zo mooi: wil ik op pad gaan...trekt alles dicht en nu regent het hier.

Dus nu maar andere klusjes opknappen. Mijn to-do-lijst schoont zo wel lekker op :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:38

Ik zou gewoon zelf deze mensen niet meenemen in de loting en er verder niets op uit doen.
Volgens mij zijn er wel meer van die site's, tja dat is ook internet denk ik dan....helaas.

Na wat onderhandeling via de mail met een ondernemersblad heb ik dan eindelijk de opdracht binnen. Woensdag mijn eerste BN-er voor de camera, haha! Bekende voetballer uit de Achterhoek :) Leuk, heb er zin in. Hoop dat het weer ook een beetje meewerkt!

Verder moet ik een architectenbureau gaan benaderen. Weet alleen nog niet goed hoe ik dat ga aanpakken. Ze hebben hier in het buitengebied een heel mooi project gedaan (bijzondere woning) en dat zijn ze nu aan het bouwen. Ik zou er graag de tuin bij ontwerpen, maar ken verder de eigenaren van het project niet. Dus wil kijken of ik via het architectenbureau verder kan komen. Bellen lijkt me het handigste, alleen hoe ga ik dat gesprek voeren? Moeilijk hoor, ben al niet goed met bellen...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:46

Opschrijven was ik inderdaad van plan. Alleen een gesprek beginnen vind ik al moeilijk...hoe open je een gesprek soepeltjes? Wat zeg je tegen de telefoniste? Ik kan me alles al in mijn hoofd halen voordat ik uberhaupt gebeld heb...:+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:18

Super Mellis, daar kan ik mee uit de voeten! Ga eerst het een en ander uitschrijven zodat het al een beetje in mijn hoofd zit en dan gewoon bellen. Al moet ik even kijken of eind vd middag op maandag nou zon geschikt moment is om te bellen, haha!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:19

Het lijkt mij ook goed als er meer algemene lesstof komt over het ondernemerschap. Zelf heb ik wel enkele extra vakken gevolgd tijdens mijn HBO studie, namelijk ondernemersvaardigheden en ondernemersplan. Maar dat ik nu kan zeggen dat ik er zo enorm veel aan gehad heb....;)

Ben toch stiekem een beetje zenuwachtig voor vanmiddag: fotoshoot met K.laas-J.an H.untelaar
Slaat nergens op, maar toch, haha!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:22

Het is voor een Achterhoeks ondernemersblad/magazine. Ze houden met hem een interview over zijn foundation.
En daarbij moeten natuurlijk foto's komen + een coverfoto. Ik ben toevallig in contact gekomen met de maker van het blad, vandaar!