Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:20

Yes, nieuw topic! Gezellig!!

@Duplo, daar ben ik ook op zoek naar. Ik ga me morgen verdiepen in Moneybird... Die zou wel een goed facturatieprogramma moeten hebben...
Ik vind het voordeel van zo'n systeem vooral ook dat je de gegevens makkelijk bij de hand hebt en producten aan kunt maken die gewoon een prijs hebben... Dus niet iedere keer zelf uitrekenen en hoeveel iets kost!
Laatst bijgewerkt door 11AFotograaf op 16-10-12 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:25

Szan schreef:
Wij houden alles bij in Word en/of Pages, en een aantal Excel bestanden. Misschien niet professioneel, maar het werkt voor ons erg overzichtelijk :) Later willen we ons misschien in andere software gaan verdiepen, maar voor nu volstaat deze manier zeker.
De facturen worden bij ons automatisch gegenereerd door MijnWebWinkel. Die automatische facturen kan je ook aanpassen, dus die hebben wij al naar onze zin bewerkt. Orders die buiten de webwinkel om geplaatst worden, krijgen een nette 'Word-factuur'.

Gaat dat dan wel goed met de nummering? Aangezien ze op volgorde moeten blijven?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:56

Wow, dat moet dan wel Indesign + rekenmachine zijn, is het niet? Want Indesign kan niet uit zichzelf rekenen, toch? Pff... moet er niet meer aan denken... Nu nog excel voor mijn eigen administratie + papieren facturen en Word voor digitale facturen (krijg er mijn briefpapier anders niet achter :') ), maar na 3 maanden met een administratiesysteem gewerkt te hebben, wil ik er echt weer 1 hebben! Scheelt toch al wat tijd! Daarnaast is het zo veel makkelijker en minder fout gevoelig.

Wow, dan scheelt het wel heel veel tijd idd

11AFotograaf

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:59

Hebben die suggesties die hier nu staan ook bijvoorbeeld een overzicht per maand (eventueel in vergelijking met vorig jaar)? En de mogelijkheid om meer informatie over je klant in te vullen?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:27

Persoonlijk vind ik het ook wel veel opties, Hilda... Daarnaast, max 30 euro voor een studioshoot (dus zonder nabestellingstegoed) voor een uur fotograferen, dan kun je er idd nooit van gaan leven... Daar ben je minimaal 3 uur voor aan het werk... En daarnaast zie ik geen waarde in de "bepaal je eigen tegoed voor nabestellingen" systeem, want ze bestellen toch wel of niet...
En bij je bruidsreportages staat een bedrag van 495 euro, maar er staat niet bij voor hoeveel uur dat is en wat een klant daar voor krijgt...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:44

Maar ga jij eens uitrekenen hoeveel tijd je kwijt bent met alles en dan hoeveel je per uur verdient... Dat kan niet meer als 10 euro per uur zijn (dus met het gesprek, je eigen voorbereidingen en alles erbij)...

@Taffje, dat klopt en dat is echt een groot probleem. Vandaar dat ik ook van de familiefoto's afgestapt ben en zakelijk ben gaan fotograferen, daar krijg je tenminste wel een goed uurtarief.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:09

Hilda, als iedereen bij jouw studiofotografie een brons pakket besteld (waar je dus zo veel mogelijk overhoudt voor het fotograferen), dan verdien je 30 euro INCL BTW. Met het maken van de afspraak, je studio en camera klaarmaken, het opslaan van de foto's, het opruimen van je studio, het maken van de factuur en alles erbij kun je geen 10 euro per uur verdienen...

@Yucca, dat klopt, maar ik kreeg een tijd geleden ook een aanvraag waarbij ze expliciet vroegen om een traditioneel ingeplakt album, is goed, ik maak wel een prijs en kom met opties, maar laat ook een digitaal album zien... Ze hebben toch een digitaal album besteld... Moet ik dan deze klant nee verkopen omdat ik geen ingeplakt album wil leveren? Ga jij dan ook niet in gesprek met een klant die de foto's alleen op CD wil? Want misschien kun je ze toch nog een album verkopen...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:36

@Hilda, maar het verschil tussen die inkoop en verkoopprijs zou de tijd die je met die bestelling maken kwijt bent moeten betalen. Ik zie het dan misschien anders, maar ik weet wel hoeveel ik per week aan het werk ben en hoeveel ik aan het einde van het jaar over wil gaan houden om straks een mooie huisje en dergelijk te kunnen betalen. Nu gaat dat nog allemaal naar mijn spaarrekening, maar ik wil er wel van kunnen leven, dus ja, dan zie ik het anders en wil ik over al mijn uren toch wel 25 euro per uur verdienen, dus ook de uren dat ik bezig ben met e-mails en dergelijke.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:30

Ik denk wel dat je je prijzen moet opbouwen op een omzet die je wilt behalen. Bijvoorbeeld, ik wil 20.000 euro verdienen door middel van 20 bruiloften. Dan weet ik dat mijn gemiddelde omzet 1000 euro per bruiloft moet zijn. Als er dan een bruiloft is waar ik 1500 euro mee verdien, is het niet zo erg om een bruiloft te schieten voor 500 euro op dinsdagochtend. Maar ik weet als ik alleen bruiloften van 500 euro accepteer, dat ik opeens 40 bruiloften per jaar moet fotograferen voor dezelfde omzet.
Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat mijn betaalde uren nu een duidelijk uurtarief hebben, omdat ik nog op mezelf moet gaan wonen en graag een mooie toekomst wil gaan opbouwen, zodat ik ooit kan gaan zeggen "Dit vind ik leuk en ik heb een goede basis, dus ik kan minder gaan verdienen", zoals Jolanda nu zegt. Maar als ik dat nu doe, ben ik bang dat ik met mijn 30ste nog thuis woon of in een ieniminie appartementje en dat wil ik niet.
Maar ik doe het nu al wel met de dingen waar ik energie van krijg en wat bij mij past, dus als ik dit vast kan houden, is het helemaal de juiste basis ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:18

Hilda79 schreef:
En daar zeg je het al Zooist "dat is hier echt een reguliere prijs".
Ondanks dat NL een klein land is zie je echt grote tarief verschillen in dit soort producten. Overigens durf ik te wedden dat als je gaat rondkijken je ook bij jou in de regio duurdere en goedkopere zult kunnen vinden.

Maar Mariska wat nou dan als je die 20 niet haalt?

Dan weet je wat je moet gaan doen: Marketing!
Dan moet je gaan kijken waarom dat je die 20 bruiloften niet gehaald hebt...

JolandaS schreef:
Helemaal mee eens! Zo werkt het wél, om uit te rekenen of het sowieso haalbaar is.
Je kunt ook niet zo maar bedenken dat je 50.000 euro wil verdienen met 20 bruiloften en ineens 2500 euro per bruiloft gaan vragen. Dan kom je in een ander marktsegment en moet je ook iets heel anders/exclusievers kunnen bieden dan een reportage waar je nu 1000 euro voor vraagt. En dan kan het verkoop argument nooit zijn dat je hoge kosten hebt (dure apparatuur en een hoge huur/hypotheek) maar de reportage moet iets heel bijzonders/unieks zijn wat ze nergens anders krijgen.

Klopt! Maar als je dus maar 15 bruiloften per jaar wilt schieten, dan moet je dus die prijs ervoor krijgen en dan weet je dat je doel sowieso lastiger te behalen is en dat je je marketing moet aanpassen naar je doelgroep.

@Yucca, als een klant er toch voor betaald? Ik heb ook fotografen gezien die het dubbelen van mij vragen, maar waar ik nog geen cent aan uit zou geven. Je prijs moet bij je doelgroep/klanten passen, niet perse bij je werk, want dat is smaakgevoelig. En trouwens, een reportage van € 3000,- waar je direct ook 2 fotografen bij krijgt, valt dan opeens nog wel mee... Maar dat wordt vaak niet gezien...

@Kgambler, ik heb geen idee, maar misschien weet je canvas leverancier dit, die zullen er vaker mee te maken hebben. Mijn canvasleverancier vraagt pas bij 100x100 verzendkosten, dus die zullen dit soort problemen vaker tegenkomen... Misschien GLS? Die bezorgt mijn canvassen...

@Eefje, waarom die extra prijs voor extra personen? Ben je dan ook langer bezig?

Ik ben zelf ook niet van de nabestellingstegoeden. Een klant krijgt nu bij een fotoreportage 5 digitale foto's (dat is toch wat ze willen), waardoor dat ik aan bijna 90 euro aan extra bied, maar wel gewoon een goed bedrag verdien!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:44

Hilda79 schreef:
Eefje en nu wil een klant geen 20x30 afdruk want ja die foto is niet zo mooi en die wil hij/zij niet aan de muur hangen zo groot?

Dan doe je toch iets verkeerd als er uit een hele reportage geen foto komt die je op 20x30 cm af wil laten drukken :o

@Roskur/Hilda: Ik ben het wel eens dat er vaak gezegd wordt dat er geen budget is, maar dat het budget anders ingedeeld wordt. Mijn benadering is zo dat ik de foto's van de bruiloft 1 van de belangrijkste dingen vindt, want, geef eens antwoord op de vraag "Wat hou je over na je bruiloft behalve je herinneringen die vervagen?" ... ;)

@Foxy, om eerlijk te zijn is dat bedrag een redelijk standaard bedrag voor een complete dag reportage met een mooi bruidsalbum. Maar ik snap dat het moeilijk kiezen is. Voor mij is altijd het belangrijkste dat ze mijn foto's mooi vinden en dat er een klik is, want anders kan ik mijn kwaliteit niet leveren.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:38

Yucca schreef:
foxy80 schreef:
Ja, maar hoeveel koppels er ons wel niet vertelden dat hun fotograaf toch niet zo duur was... Sloegen wij toch wel van achterover hoeveel keren Pietje of Jantje de verantwoordelijkheid voor de foto' s kregen. Wel was mijn neef op mijn trouwdag zo leuk om bij de fotoshoot in onze tuin stiekem achter de fotograaf dezelfde shots te nemen, dus bijbestellen van die foto' s was heel goedkoop voor de familie zo bleek achteraf. Misschien een tip om in het oog te houden als je een reportage doet.

-O- Jee, dat vind ik behoorlijk onbeleefd...

Ik vroeg me ook al af hoe ik hier op moest reageren inderdaad...
@foxy: Dus eigenlijk bedoel je met deze opmerking te zeggen: Laat iemand van de familie met je meegaan naar de reportage en alle foto's over je schouder meeschieten, zodat de familie goedkoop kan bijbestellen?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:29

Daar kan ik niets meer aan toevoegen, Jolanda... Klopt helemaal.
Om eerlijk te zijn vraag ik wel altijd 1 familielid mee met de bruidsreportage voor de jurk en dergelijke, maar vraag wel of deze persoon een camera thuis wil laten, want het bruidspaar krijgt de foto's toch, dus dan kunnen ze die gebruiken en is het makkelijker voor het bruidspaar.
Oh, en een goed punt opnemen in het bruidscontract over familieleden die fotograferen tijdens de dag helpt ook ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:16

foxy80 schreef:
Nee, ik bedoelde het omgekeerd, naar de fotografen: als er zo' n zwaan-kleef-aan achter je aan huppelt, dan kan je misschien zeggen dat je liefst zonder bodyguard je werk doet. Wij hadden er ook niet om gevraagd, zag de foto' s pas later, en ik vroeg hem nog zo lomp: hé die lijken zo op die van de fotograaf soms, en toen zij hij doodleuk: "Ja, ben telkens achter de fotograaf gaan staan, makkelijk!" Vond het wel durven van hem! (en ik was zo op van de stress, dat ik dat niet eens gezien heb, 2 fotografen, maar ja hij had zo' n mini digi ding)
En hij heeft dus alleen foto' s in onze tuin, de echte shoot op locatie was hij natuurlijk niet bij, en met de receptie zijn ze ook hun eigen gang gegaan.

Ergens waren we ook nog op onze tenen getrapt, we doen dan de moeite en kosten om een deftige fotograaf in te huren en doet een familielid ongevraagd even mee. Maar ja, het album was zo'n pronkstuk, daar kon niemand naast kijken! Daarnaast had ik tegen mijn vader, die dus een goede fotograaf is (schiet voor speciale bladen), gezegd dat hij echt zijn toestel thuis moest laten, want dat we heus geen nitwit van het internet hadden gehaald...

Sorry dat wij dat zo niet begrepen, maar het kwam anders over ;)

Google adwords heb ik wel eens geprobeerd, maar ingesteld en niet blijven kijken hoe het er mee ging. Zit nog wel in de planning (heb nog wat tegoedbonnen), maar dat heb ik er aan budget ook niet aan over, dus misschien heeft het toch weinig nut...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:58

joyce2 schreef:
Je kan zo'n bon maar 1x gebruiken he! Dus meerdere bonnen bewaren heeft geen zin ;) (Tenzij er de afgelopen tijd wat is veranderd)

@Floortje: Ooohw oops! hahaha Ik dacht, een uurtje is toch niet zoveel? Maar dat is dan aardig buffelen zeg!

Heb een keer zo'n bon geactiveerd idd, maar daarna nog een extra tegoed gekregen van Google om er verder mee aan de slag te kunnen, bleek dat ik mijn vorige tegoed niet opgemaakt had *\o/* Dus ik heb nog wat ruimte om uit te proberen!

Ik werk ook met te doen lijstjes. Maar m'n systeem hierin is nog niet optimaal. Voornamelijk 1 lijstje met prioriteiten, zoals mijn bruidsfotografie website en in een ander lijstje heb ik daar de verschillende stappen van uitgewerkt. Ben er nog mijn manier in aan het zoeken, maar dit bevalt me al wel redelijk.
Urenregistratie doe ik door middel van Toggl.com. Is een soort van stopwatch systeem met een makkelijke registratie ook op projectbasis.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:04

Mag ik even een ego post doen??
Mijn nieuwe bruidsfotografie website is online *\o/* ! Hetzelfde als mijn website voor zakelijke fotografie, maar dan speciaal over mijn bruidsfotografie: http://www.11abruidsfotografie.nl
Ben er zo trots op, want het was echt veel werk...
Laatst bijgewerkt door 11AFotograaf op 22-10-12 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:19

@Holly, tuurlijk, geen probleem.

@Joyce, bedankt! Dat is ook waar ik op doelde, dus fijn dat het zo overkomt.
Is het trouwens niet zo dat je met verzending naar het buitenland altijd andere verzendkosten hebt? Volgens mij is het goedkoper iets te sturen naar België dan naar Amerika of Australië.
Misschien kun je daar iets voor inbouwen dat aangeeft dat de verzendkosten na het bestellen (in overleg) berekend worden? Ik neem aan dat die bestellingen toch allemaal overgemaakt moeten worden.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:19

Staat dat toevallig ook bij de stappen in je bestelprocess? Want het kan zijn dat mensen er overheen kijken, mensen lezen niet echt ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:33

Bedankt!

Dat is ook wel een idee, maar dan heeft de klant toch al betaald?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:41

Daar lijkt het niet op, maar je berichtje komt over als dat je het meestuurt bij de verzending...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:24

@Connepon: Bedankt voor je compliment! En de link naar die website, kan wel eens nuttig zijn inderdaad!

Wat betreft klanten die niet meer reageren, dat heb ik ook vaak. Let er wel op dat ik zoveel mogelijk een follow-up stuur, dus na een paar weken vragen of ze mijn mail goed ontvangen hebben en zo. Soms helpt dit, soms krijg je een nee terug en soms ook helemaal niet. Vergeet het zelf ook wel eens, maar als ik dan toch niets meer van die persoon hoor, maakt me dat dan ook niet uit.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:18

eefje_rudmer schreef:
11AFotograaf schreef:
Mag ik even een ego post doen??
Mijn nieuwe bruidsfotografie website is online *\o/* ! Hetzelfde als mijn website voor zakelijke fotografie, maar dan speciaal over mijn bruidsfotografie: http://www.11abruidsfotografie.nl
Ben er zo trots op, want het was echt veel werk...

maak jij de website ook via wix.com toevallig?

Nope, website is gemaakt met Wordpress, maar mijn webdesigner heeft er zelf een template voor ontworpen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:41

Ik heb het met zowel GLS als Post NL dat ik redelijk zeker kan zeggen rond welke tijd ze komen. Is idd wel makkelijk, maar aan de andere kant komen ze vaak als ik net even 5 min weg ben...

@kgambler: die tip over profotonet is idd wel goed. Veel succes ermee... Reken je wel een normaal tarief, of heb je hem goedkoop ingezet omdat je geen ervaring hebt?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:41

Is dat officieel?? Er is al jaren een gerucht, maar had nog niet begrepen dat dat erdoor was...