Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

Mellis86

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:48

Jeej nieuw topic! Ik meld mij ook weer.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:44

Wij werken met RaboOmnikassa. Hebben goede ervaringen met de bank en geeft een vertrouwd gevoel en goed beveiligd. De service mbt installatie was goed. En vanuit de website werk ik met een plugin Pronamics (dus dat bedrijf maakt het technisch mogelijk, bij hen hebben we een licentie). Ik vond het belangrijk dat het NL bedrijven waren en dat er goede mogelijkheden waren tot contact en service, maar vooral veilig. Tot nu toe blijkt dat ook te kloppen.

Binnen de RaboOmnikassa zijn overigens alle betaalvormen mogelijk, ideal, omnitrix, maar ook creditcard e.d.
Laatst bijgewerkt door Mellis86 op 16-10-12 19:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:28

Jullie vraagstelling met betrekking tot prijzen geldt in iedere markt wel denk ik. Het is nu eenmaal zo dat je lagere prijzen kunt vragen als het iets is voor erbij, dan wanneer het je (fulltime) baan is inclusief alle bijbehorende verplichtingen op het gebied van belastingen.

Daarbij is het denk ik ook goed om gewoon je eigen waarde / prijs vast te houden om de markt niet helemaal kapot te concurreren. Als je eenmaal mee gaat doen (collectief dan) in die enorme prijsdalingen is over een paar jaar de 'fotografie markt' (of welke markt dan ook) helemaal niets meer waard.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:15

@ Floortje88, wij werken veel met Google Adwords. En ik moet zeggen we zijn erg tevreden. Het budget en wat cijfers wil ik evt wel per PB mailen, maar inderdaad met 5 euro kom je over het algemeen niet heel ver. Het is maar net waar je voor kiest, je kunt 100 euro over 20 dagen verspreiden (dus 5 euro per dag) of je kunt het er met 10 dagen doorheen draaien met 10 euro per dag. Google geeft het advies het laatste te doen, in ieder geval voor de eerste keer zodat je je effect goed kunt meten. En daar hebben ze natuurlijk wel een punt. 10 bezoekers per dag extra geeft minder goed de impact weer van google adwords dan 100 bezoekers extra op een dag. Je kunt dan veel beter voor jezelf het effect bepalen als je iig de eerste keer even flink investeert.

Zoiezo is het goed om een google adwords account te hebben (dus even los of je wel of niet investeert in reclame maken via google) omdat daar het programma 'zoekwoorden optimalisatie' zit. Dit is erg nuttig, als je bijvoorbeeld een zoekwoord intypt (voor ons dus bv Zand bestellen). Zie je hoe vaak dit woord gemiddeld wordt gezocht in NL per maand en wat andere relevante zoekwoorden zijn die bij deze zoekterm horen. Daarnaast zie je ook hoeveel concurrentie je hebt op bepaalde zoekwoorden, erg handig.

De eerste keer kun je trouwens altijd een bon krijgen van 50 euro, dus de eerste 50 euro krijg je voor niets (hopelijk heb je gebruik gemaakt van de bon, want het geldt altijd enkel bij het aanmaken van een nieuw account) en kun je dus even experimenteren voor jezelf.

Wij zijn overigens heel netjes en goed geholpen door Google zelf om een goede campagne samen te stellen (we hebben er meerdere).

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:48

Ja hoor je adwords bon kun je nog gewoon gebruiken. Zolang je nog geen betaling hebt uitgevoerd blijf je een 'nieuwe klant'. Gewoon even met ze bellen en dan nemen ze het stap voor stap met ze door. Let er wel op dat je de betaling op handmatig zet, zodat ze niet ineens gaan afschrijven als je tegoed van je bon op is.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:50

Hoe is het afgelopen met je klant Joyce? Heb je de bestelling nog verder in behandeling genomen?

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:42

Oh dat is hier idem dito. Het percentage ligt misschien nog wel veel hoger. Het meeste werk heb ik aan 'klanten' die niets bestellen. Heel veel mensen mailen in 1 of 2 korte zinnen zonder aanhef of afsluiting met de vraag voor een offerte, aantal m3 zand en thats it.

Desondanks doen wij toch altijd ons best om er dan een mooie offerte van te maken en een net mailtje terug, maar zelden hoor je nog iets. Op zich niet erg, maar wel even wennen. Ik zie het maar als reclame, ze hebben je toch gevonden en een mailtje aan je gewaagd. Wellicht onthouden ze je nog als ze echt iets nodig hebben, of iets anders nodig hebben.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:29

Leuke link Conny, had ik nog niet gelezen. Wanneer is de verwachting dat je nieuwe website online komt?

Hier vandaag het eerste ontwerp ontvangen van de visitekaartjes, super stoer zijn ze geworden! Kan niet wachten tot ze gedrukt zijn. Het volgende wat nu ontworpen wordt is een groot reclamebord voor aan de muur op het kantoor om ze ook in de regio het kenbaar te maken. Verder nog flink aan het sleutelen aan de site en aan het ontdekken hoe we regionaal ook meer bekendheid kunnen krijgen.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:31

@ Joyce, het is wel verplicht, het staat zelfs in de Nederlandse Wet. Ik quote even een stukje van ons Webshop Keurmerk.

" De aanbieder mag in de algemene voorwaarden bij de verkoop van producten aan consumenten nooit een vooruitbetaling van meer dan 50 procent bedingen. U moet altijd minstens één betaalmogelijkheid aanbieden waarmee men achteraf kan betalen (of deels achteraf kan betalen). Bijvoorbeeld via betaling onder rembours bij aflevering (pakket met betaalservice) of betaling achteraf op factuur of via acceptgiro. De regeling staat niet alleen in onze algemene voorwaarden maar ook in de Nederlandse wet. Dat het in de wet staat, betekent dat ook niet-leden zich aan deze wetgeving moeten houden. Het niet naleven van deze wettelijke verplichting valt onder het toezichtbereik van de Consumentenautoriteit. U vindt deze bepaling onder artikel 13 lid 2 van de algemene voorwaarden."
Laatst bijgewerkt door Mellis86 op 28-10-12 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:38

Wat wel mag is onder rembourskosten in rekening brengen. Op deze manier kun je jezelf indekken voor de extra te maken kosten en onzekerheid en wordt de optie ook onaantrekkelijker, als je dat wilt tenminste.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:27

Dan vrees ik dat jullie toch niet helemaal goed zijn ingelicht. Ik heb even de wet erbij opgezocht

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/B ... 17-02-2011

Het gaat dan om lid 2.

Citaat:
De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.

Ofwel, je mag je koper niet verplichten meer dan de helft vooraf te betalen. Doe je dat wel dan hou je je niet aan de wet. Of je gecontroleerd zal worden is een tweede, maar het feit dat het in de NL wet staat vind ik persoonlijk wel een belangrijk onderdeel om het gewoon aan te bieden, evt. met Rembourskosten om het onaantrekkelijker te maken. Toen wij ons aanmeldde bij het keurmerk is dit allemaal netjes overgebracht door het keurmerk, inclusief allerlei andere wettelijke eisen mbt webshops waar je zelf niet zo snel aan denkt.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:38

Dat is idd erg slordig van de KVK en andere instanties. Veel (commerciële) organisaties wagen zich in de voorlichting vaak niet aan wetten, omdat het soms nogal ingewikkeld kan zijn. Als je geen jurist in dienst hebt kan het nogal lastig worden. Maar gewoon een link naar bovenstaande wet zou toch niet heel ingewikkeld moeten zijn, zeker voor de KVK niet.

Mbt andere belangrijke zaken, de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Je bent ook verplicht om ergens op je website te vermelden hoe je met privacy gegevens (zoals alle klantgegevens) omgaat.

Edit: bij ons wordt onder rembours weleens gebruikt. En ik moet zeggen als ik zelf bestel (als particulier) kies ik nooit voor onder rembours, maar wel heel vaak voor betaling op factuur (valt onder dezelfde wet, namelijk achteraf betalen).
Laatst bijgewerkt door Mellis86 op 28-10-12 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 06:51

@ Joyce2; nee hoor, geen probleem.

@szan; bedankt voor het compliment, leuk om te horen :D

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:18

Hier ook een to-do lijst fan. Het laten groeien van de lijst is nooit zo moeilijk, maar punten afhandelen wel. Voor vandaag stond op de planning om een nieuw blog te schrijven en dat is in ieder geval gelukt, verder nog wat andere kleine dingen die ook nog wel gaan lukken. En vanmiddag een spannende afspraak voor wellicht 'new business', daarover later hopelijk meer!

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:24

haha een heel boekje nog wel. Hoe gaan de eerste weken van je winkel eigenlijk Mallootje? Is de stroom bezoekers / klanten een beetje zoals verwacht? Hoe bevalt om hele dagen in je eigen winkel te staan? Gaat het allemaal zoals je zelf had gehoopt / verwacht?

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:47

Lijkt me ook echt super leuk Mallootje. Echt je eigen winkeltje, alles in je handen gehad en alles zelf weer verkopen. Ik vind het al leuk om proefmonstertjes te versturen. Zand in een zakje, sticker erop en weg is je product.

Hier gisteren een heel leuk gesprek gehad en ik kan het nu ook wel vertellen. We gaan ons assortiment uitbreiden met (poly)vlokken, diverse snippers en vezels voor paardenbakken. Erg veel zin in! en benieuwd hoe dat weer gaat lopen. Aanstaand weekend nog een gesprek voor hopelijk nog een bepaalde uitbreiding en zo wordt ook langzaam aan onze winkel steeds een beetje groter (al worden het wel separate websites).

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:35

Ik zou ook voor het streepje gaan. Heb je google Adwords Joyce? Hier zit namelijk het zoekwoorden analyse programma in. Ik ben even zo vrij geweest om de zoekterm 'hondenspeelgoed' in te vullen en te kijken wat de statistieken zijn. Binnen Nederland wordt er gemiddeld 3600 keer op deze zoekterm gezocht. Je zou zeggen, kassa die moet ik hebben. Maar sinds ik in de wereld van SEO ben gedoken blijkt anders. De concurrentie op dit zoekwoord is namelijk heel groot (dit verzin ik niet zelf, dat zegt het programma ook gewoon). Ofwel als 'kleine' webwinkel kun je nooit opboksen tegen de grote op deze zoekterm (en ga je dus juist niet bovenaan komen, tenzij je marketing budget enorm verhoogt :p). Beter is een zoekterm (en domeinnaam) te kiezen op basis van minder concurrentie, zodat je uiteindelijk meer bezoekers zult trekken.

Het is echt de moeite waard om je via internet goed te verdiepen in de wereld van SEO, sinds ik het ben gaan doen hebben we ruim onze bezoekers verdubbelt, zonder te adverteren. Ik zou dus zeker de met streepje vastleggen, maar ondertussen op zoek gaan naar een betere domeinnaam die nog steeds de lading dekt maar met minder concurrentie zodat je gemakkelijk naar boven komt. Wees ook niet bang om domeinnamen te registreren, hoe meer domeinnamen hoe beter je je eigen markt afkadert. Ik heb er op dit moment al meer dan 10 en maandelijks komen daar relevante domeinnamen bij.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:40

Alleen het account is al voldoende om toegang te hebben tot het programma van zoekwoorden analyse. Op dat punt kost het nog geen geld :p. Dat komt daarna pas. Dat programmatje gebruik ik echt super veel om te kijken op welke woorden je kunt / moet inzetten. Idd SEO is een never ending story met vele wendingen :p. Maar op zich wel interessant, ik heb het onderste uit de kan ook nog niet ontdekt, maar vind het wel interessant om te zien dat als je soms bepaalde parameters veranderd er inderdaad ineens een stuk meer bezoekers zijn. Ik vind dat spelletje wel leuk.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:32

Tja, mijn ervaring is dat internetexperts het vooral heel veel met elkaar oneens zijn :p. Maar mijn persoonlijke ervaring (als leek, ik vind mezelf absoluut geen expert) is dat het toch wel aardig in de richting komt. Er zijn ook maar drie categorieen natuurlijk, laag, middel en hoog. bv Hypotheek afsluiten is echt wel de zoekterm voor alle bedrijven op het gebied van hypotheken, google geeft ook aan 'hoog'. Als je dus echt bovenaan mee wilt draaien op die zoekterm moet je marketing on top zijn. De subtermen, bv aflossingsvrije hypotheek gaat een stuk minder hard (nog steeds vaak) en hier kom je dus iets gemakkelijker bovenaan. Minder bezoekers, maar wel sneller bovenaan, dus kan je bv beter zorgen dat de 'subtermen' het goed doen. Ik gebruik adwords analyses van zoekwoorden als indicatie en doe vervolgens zelf mijn eigen werk (naar eigen inzicht nog) wat een goede strategie is. Sowieso blijft een leesbare en gebruikvriendelijke website altijd bovenaan staan, ongeacht alle SEO opties.

De een vindt het nuttig de ander niet, zelfde als met Keyword Density. De een zweert erbij, de ander vindt het niets. De waarheid ligt vast ergens in het midden. Maar ik vind het in ieder geval prettig om te weten dat het bestaat en dat je ermee kunt 'spelen'.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:55

Leuk Yucca! En begrijpelijk dat het spannend is! Je belt de telefoniste en legt uit dat je op zoek bent naar de architect die het woonhuis heeft ontworpen omdat je graag wat vragen wenst te stellen. Als ze dan vraagt wat dan precies zeg je iets in de trant van 'verdere ontwikkeling van het object'. Als je dan de architect spreekt, stel je jezelf eerst voor en zeg je dat je de stoute schoenen hebt aangetrokken omdat het object je zo aanspreekt en dat je nieuwsgierig was naar de verdere ontwikkelingsmogelijkheden mbt de tuin. Indien mogelijk zou je je graag vrijblijvend kenbaar willen maken bij de eigenaren. Als je enthousiast en spontaan bent leidt het vanzelf wel tot een gesprek. Succes, gewoon doen, niets te verliezen! En zet breed in, dus wellicht wordt dit niets, maar kun je misschien eens praten over samenwerking.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:22

@ shanna, ik ben het eens met Kaaren, je producten spreken me ook erg aan, maar ik vind de omgeving waarin ze worden gepresenteerd ook nog niet optimaal. Toen ik aan je naam dacht (voordat ik op de link had geklikt) dacht ik aan een stijlvol, gezellige shop die chiqueheid uitstraalt en ik verwacht dat hierbij de producten op iets hoger prijsniveau liggen (dat kan ik nu nog niet zien natuurlijk). Dat gevoel krijg ik nu nog niet. Het paars spreekt mij persoonlijk ook niet aan, maar dat kan persoonlijk zijn, maar met name het logo zou ik professionaliseren. Persoonlijk zou ik voor een grijze / metallic achtergrond gaan om het geheel wat meer rust te geven en de producten meer te laten spreken. Als je producten op een hoger prijsniveau liggen zou ik je webshop ook nog een hoger niveau trekken om 'practice what you preach' uit te kunnen blijven stralen.

Hopelijk kun je hier iets mee, het is in ieder geval goed bedoeld.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:12

Wie is je doelgroep Shanna? Als je dat voor jezelf duidelijkt hebt kun je kijken of het logo bij de doelgroep past. Als je voor de doelgroep kiest (jonge) meiden / vrouwen die van bling bling houden, denk ik dat je logo nu goed past. Als je voor de doelgroep gaat YUP (young urban professionals) die over het algemeen meer geld hebben te besteden en ook iets exclusievere spullen willen denk ik dat je logo nu onvoldoende past.

Wat mij weleens helpt is profielen maken, wie is je doelgroep en hoe zouden enkele van deze (verzonnen) key figuren kijken naar jouw winkel en vanuit daar denken in de ontwikkeling.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:14

Wordpress vind ik zelf wel een paar stappen ingewikkelder dan standaard plug and play websites. Ik ben eerst ook begonnen met een website zoals jij nu hebt Zoooist, totdat ik al snel tegen de beperkingen aan liep (dingen die ik wilde, die de website niet kon bieden). Door Connepon ben ik toen ook gestart met Wordpress, maar menn ik heb afgezien in het begin. haha. Alleen de 5 minuten installatie stap duurde bij mij al 3 dagen, ik begreep er helemaal niets van. Ineens dingen uploaden via .FTP. Nu zit ik inderdaad ook bij een provider waarbij wordpress standaard is ingebouwd, dus geen ftp gedoe meer (maar nu kan ik het wel). Vervolgens kies je ergens een leuk thema en bouwen maar. De mogelijkheden zijn legio en dat is heel erg prettig (inderdaad via o.a. plugins). Nu ben ik helemaal fan, maar het heeft me flink wat uurtjes gekost. (nu wist ik van te voren ook helemaal niets, dus moest echt alles leren alleen).

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:31

Als je d'r een beetje hobby naar hebt, lukt het je zo. Als je via je hosting kunt installeren ben je al een heel eind. Daarbij is Wordpress een giga groot platform dus op Google is zo veel informatie te vinden dat je er altijd uit moeten komen. Maar hobby erin zien is wel belangrijk, want in het begin kost het je wel aardig wat uren.