Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Emmaa_

Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-13 19:21

Dag allen!

Dit jaar ben ik begonnen op de lerarenopleiding in Utrecht, ik heb het hier erg naar mijn zin en heb ondertussen twee klasjes die ik op stage ook al les geef. Nou zal ik vast niet de enige zijn die juf of meester is toch?

Dus, voor het uitwisselen van lesideeën, tips over het in toom houden van losgeslagen pubers maar ook lekker kletsen over hoe lief kindjes soms ook kunnen zijn, bij deze verklaar ik dit topic voor geopend!

Don't look back in anger.

Emmaa_

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-13 19:26

Nou soms zijn het toch echt de leerlingen hoor :D Het verschilt natuurlijk per klas en hoe je er zelf in staat, maar ik heb wel leerlingen die absoluut het bloed onder mijn nagels vandaan kunnen trekken, bewust ook

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-13 19:29

Ik heb dan wel gelijk een vraagje aan jou - wat is nou jouw idee van een leuke les? En dan heb ik het niet over de hele les spelletjes spelen en films kijken, want dat vindt iedereen wel leuk natuurlijk. Heb jij bepaalde dingen die je kan combineren met ook echt bezig zijn met de stof waarvan jij zegt ja, dat vind ik nou leuk om te doen?

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-13 19:38

Ik studeer de lerarenopleiding voor Aardrijkskunde, deze staat in Utrecht juist erg goed aangeschreven. De hogeschool zelf is soms een beetje onduidelijk en vervelend, maar ik heb er nog nooit echt heel veel last van gehad eigenlijk. Ik heb hele kundige vakdocenten en ik heb het tot nu toe prima naar mijn zin :j

Ik geef les aan leerlingen van allerlei verschillende leeftijden, op dit moment vooral eerstejaars, dus kindjes van een jaartje of 12/13. En je moet op de middelbare school inderdaad "kiezen" voor één vak (je kan er later altijd nog 1 bij gaan doen), ik heb gekozen voor Aardrijkskunde :j

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-13 19:42

Ik herken dat inderdaad wel heel erg. Ik heb inderdaad op dit moment een 1 basis/kader klas en bij die groep werkt het goed om gewoon consequent te zijn. Tot 10 tellen en anders een uur nablijven, dat soort dingen inderdaad. Bij hogere klassen werkt dat inderdaad wat minder, merk ik :P

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-13 17:17

Ik heb vandaag weer een heerlijk lesje gehad! Lieve kindjes :D

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-13 22:41

Nog meer HU-gangers hier toevallig :') Voel me een beetje alleen

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-13 20:32

Bij mij is er nu altijd iemand aanwezig, die loopt alleen soms even weg om wat te kopiëren ofzo

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-13 17:50

Ik heb heeeel veel moeite gehad met het vinden van een stageplek, maar de begeleider die ik nu heb is gelukkig wel blij met mij. Ik neem op de woensdag 2 van zijn drukke lessen over (2 klassen van 31/32 leerlingen) zodat hij kan nakijken en andere dingen kan doen. Het is tijdens de lessen ook gewoon handig om iemand te hebben die een beetje kan rouleren en vragen kan beantwoorden lijkt mij. Feedback krijg ik ook wel, maar dat doen we vaak tijdens de lessen zelf of tussen 2 lessen door. De voordelen van een stagiair lijken mij zwaarder opwegen dan de nadelen eigenlijk..

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-13 18:41

Ik draai de klassen die ik doe gewoon in mijn eentje :)

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-13 20:09

Zo, pfoepfoe... Heb eindelijk al mijn hertentamens afgerond, nu maar hopen dat het genoeg is.....

Hebben jullie (studenten dan) ook al die leuke bekwaamheidseisen en competenties? Ik word er helemaal duizelig van

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-13 20:43

Wow ik heb wel erg veel "verantwoordelijkheid" op mijn stageschool merk ik toch wel. Het is een hele kleinschalige school, maar ik draai samen met mijn WB (werkplekbegeleider) ook gewoon de mentoruren van een klas. Is dan wel een hele lieve en leuke klas (van de week was ik op woensdag een beetje down omdat het uit is gegaan met mijn vriend, hebben ze aan een andere stagiaire gevraagd wat er aan de hand was. Toen zou ik donderdag met ze gaan koken voor wat personeel op school, hebben ze muffins en een grote bak ijs voor me gekocht en zijn ze heel lief zelfstandig gaan koken en daarna zelf alles schoon gaan maken :D )

Die klas zie ik ook een beetje als mijn mentorkindjes. Ik sta ook gewoon alleen bij hun voor de klas maar ik heb dat nooit erg gevonden. Ik vind het juist wel wat leuks hebben, het is zo'n lieve klas dat ik het ook wel aandurf om wat meer met ze te doen dan alleen observeren en wat kleine lesdelen.

Ik weet niet of ik nog een beetje logisch overkom, maar goed haha

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-13 20:48

Bovenstaande gebeurtenis is voor mij dan ook echt zo'n momentje geweest zo van oooooooh wat ben ik blij dat ik in het onderwijs ben gegaan.. Lieverds zijn het, stuk voor stuk <3

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-13 18:56

martina1 schreef:
Toen ik nog stageliep heb ik heel veel alleen voor de klas gestaan. Eerste jaar niet, tweede jaar draaide ik samen met een andere stagiare ter vervanging van onze zieke stagebegeleidster haar lessen. Derde jaar heb ik 1 keer iemand achterin de klas gehad en de rest alleen maar alleen voor de klas gestaan en zo ook tijdens mijn LIO.

Ik heb dus nooit veel feedback gehad en was een hele makkelijke stagiaire voor de meeste begeleiders. Of het de beste manier is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik er niet onder geleden heb. Je leert toch door vallen en opstaan. En ik filmde mezelf geregeld.

Ik heb inderdaad hetzelfde. De ene keer gaat het beter dan de andere keer maar ik heb er zo eigenlijk wel voldoende aan. Vind het fijner om praktijkervaring op te doen en geen "last" te brengen aan mijn begeleider dan constant maar aan mijn handje vastgehouden te worden. Denk dat het niet echt veel kwaad kan voor een eersteklas ook. Ze leren toch vrij "weinig" qua stof, het is eigenlijk puur het bezig houden en motiveren voor het vak.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-13 19:57

Gaaf!! Mag ik vragen waarom je voor de deeltijd variant hebt gekozen?

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-13 17:02

Bij de HU weet ik dat het niet uitmaakt in welke sector je werkt. Bij de deeltijd zitten bij ons (Aardrijkskunde) mensen die al geschiedenis docent zijn maar er zit ook iemand die werkt bij een bedrijf dat luiers verkoopt.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-13 14:34

Rebeccaa schreef:
Ik twijfel heel erg tussen de opleiding pabo of logopedie.
Kan iemand mij vertellen wat de Pabo in het kort eigenlijk precies inhoudt? Leer je echt weer taal en rekenen? Krijg je ook lessen in hoe je om moet gaan met kinderen? Moet je een keuze maken welke groepen je les wilt gaan geven? etc.
Ik moet me eigenlijk deze maand inschrijven voor een opleiding en ik twijfel nog zo erg..

Heee Rebec! Ik doe zelf de lerarenopleiding maar bij ons op school word ook de pabo gegeven en ik weet dat wij heeeeeel veel pedagogische vakken krijgen :j Dus je leert echt hoe je om moet gaan met kinderen idd.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-13 14:41

Ja, ik heb in augustus mijn startfase hoofdbekwaam :j

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-13 18:04

Ik doe mijn opleiding aan de HU!

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-13 10:47

Het ligt er denk ik heel erg aan welk vak je kiest in de lerarenopleiding. Ik weet toevallig dat er voor mijn opleiding (Aardrijkskunde) wel veel banen vrij komen omdat we maar met 18 op de opleiding zijn. Er komen binnenkort veel banen vrij door de vergrijzing en daarom hebben wij wel een redelijke "banengarantie". Als ik kijk hoe veel mensen op de HU de Pabo doen snap ik prima dat er gewoon niet genoeg banen zijn voor al die toekomstige docenten. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld Engels of Geschiedenis.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-13 16:08

Saintelette schreef:
Emmaa_ schreef:
Het ligt er denk ik heel erg aan welk vak je kiest in de lerarenopleiding. Ik weet toevallig dat er voor mijn opleiding (Aardrijkskunde) wel veel banen vrij komen omdat we maar met 18 op de opleiding zijn. Er komen binnenkort veel banen vrij door de vergrijzing en daarom hebben wij wel een redelijke "banengarantie". Als ik kijk hoe veel mensen op de HU de Pabo doen snap ik prima dat er gewoon niet genoeg banen zijn voor al die toekomstige docenten. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld Engels of Geschiedenis.

In welk jaar zit je? (Ik doe em in Tilburg ;) ) maar hier zijn geen banen op dit moment.. In de hele regio hebben er twee banen online gestaan (op bijna heel Noord-Brabant) dus is ook niet bepaald denderend..

In Utrecht :) Ik weet in ieder geval dat ik stageplekken aangeboden krijg waar ze eigenlijk willen dat ik volledige klassen gaan overnemen omdat er een tekort is. Helaas ben ik volgend jaar pas tweedejaars en hebben ze dus niet zo veel aan mij :=

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-13 16:09

Courses schreef:
Wat ik toch eventjes wil zeggen, wat ik al langer eigenlijk wil doen :')

Ik heb echt respect voor de mensen die nu nog docent willen worden. Puur om 't feit als ik zie hoe de jeugd met elkaar en met volwassen om gaat .. Ik zou er echt niet mee kunnen leven.
Hoe docenten behandeld worden en waar ze voor uitgemaakt worden, pfoeh. Echt diepe respect +:)+

Tof dat je dat zo zegt! :D Dat laatste ligt er heel erg aan met wat voor instelling je zelf voor de klas staat... Ik heb nog nooit last gehad van leerlingen die mij uitscholden of boos tegen mij worden, omdat ik ook respect tegenover hun toon en naar ze luister. Maar misschien loop ik op dit moment wel stage op een school met hele brave kindjes haha

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-13 16:50

Het bevalt mij heel goed! En ik loop op dit moment inderdaad op een christelijke scholengemeenschap, volgend jaar wil ik een wat vrijere school opzoeken omdat ik graag wil weten of ik het dan ook nog zo leuk vind haha.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-13 21:07

Ik heb tot nu toe het meeste moeite met mijn 1 basis/kader klas. Gewoon hele drukke kinderen die het liefst overal aan willen zitten en alles met hun handen doen. Elke week een goede praktijkles verzinnen voor Aardrijkskunde is toch wat lastig dus helaas moeten ze van mij ook af en toe de theorie gaan doen. Dit vinden ze dan wat minder leuk :=

Voor de rest heb ik nu een 3 havo/vwo klas waar enorm veel slimme en lieve kinderen in zitten. Ik sta op van mijn stoel en doe de deur dicht en ze zijn al muisstil, echt heerlijk!

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-13 13:22

Goof schreef:
Emmaa_ schreef:
Voor de rest heb ik nu een 3 havo/vwo klas waar enorm veel slimme en lieve kinderen in zitten. Ik sta op van mijn stoel en doe de deur dicht en ze zijn al muisstil, echt heerlijk!

Zou ik echt de zenuwen van krijgen, van die muisstille brave kinderen.
Geef mij liever lekkere VMBO'ers met hun uitgesproken mening en lekkere verhalen tijdens het werken :D

Oh ik vind mijn 1 VMBO basis kader klas ook echt héérlijk hoor. Maar een 3 havo/vwo klas is heel wat anders. Ze zijn niet constant muisstil, alleen het opstarten van zo'n les is echt heerlijk makkelijk. Je zet ze aan het werk en ze doen het ook gewoon. Wat ze wel vaak doen is in discussie gaan, en daar kan ik dan juist wel weer van genieten. Leer ik ook weer hartstikke veel van, de kijk op de stof van een tiener :j