Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:44

Hier nog een docent :D
Mijn vak is Engels, maar ik heb ook Nederlands gegeven en geef nu AVO.
Ik heb zo'n 8 jaar gewerkt in het VMBO en ben recent overgestapt naar VSO. Ik werk nu in een gesloten jeugdinrichting voor jongeren tussen 12-18 die ernstige gedragsproblemen en zeer lage iq's hebben.
Even terugschakelen dus van VMBO examenklassen naar jongeren die veelal nog op basisschoolniveau werken. Maar.... erg toffe overstap kan ik wel zeggen :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:24

mamamier schreef:
Haha, en Goof is mijn collega zie ik nu!!

Seriously :')
Nu moet ik nog gaan opletten wat ik post hier ook :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:33

Haha! Fijn he die vrije woensdag? Ga jij zo nog naar die LVB-cursus?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:44

Emmaa_ schreef:
Voor de rest heb ik nu een 3 havo/vwo klas waar enorm veel slimme en lieve kinderen in zitten. Ik sta op van mijn stoel en doe de deur dicht en ze zijn al muisstil, echt heerlijk!

Zou ik echt de zenuwen van krijgen, van die muisstille brave kinderen.
Geef mij liever lekkere VMBO'ers met hun uitgesproken mening en lekkere verhalen tijdens het werken :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:44

Sonja89 schreef:
Na een half jaar keek ik bijvoorbeeld ook niet meer op van hoe ze docenten durfden te noemen... !

Dat doen ze niet meer als daar flinke consequenties aanhangen.
De VMBO'ers die ik had durfden dat echt niet in hun hoofd te halen, ik knikker je er net zo hard uit en je kan je gemiste tijd dubbel komen inhalen.
Daarbij gaf ik ze ook geen aanleiding om mij als docent zijnde onaardige dingen naar mijn hoofd te gooien, ze waren graag in mijn les en waardeerde me juist flink als docent.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:48

Sonja89 schreef:
Goof, hierbij heb ik het niet per definitie over mezelf als docent, maar ook over hoe de docenten in het algemeen behandeld werden. Dit heeft natuurlijk ook een stukje met beleid van de school te maken, zoals welke consequenties er schoolbreed tegenover gesteld worden...

Ah ok.
Ja, snap je punt ja. Zulke dingen staan of vallen met het beleid en met de aanpak van het MT. Zulke dingen zouden niet hoeven gebeuren, is doodzonde, maar dan moet je idd wel het beleid mee hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:18

miinynke schreef:
Al een tijdje geleden dat iemand gereageerd heeft hier, maar even een vraagje. Ik heb op het moment een lastige havo 3 klas. Je zult het vast kennen: druk, veel praten, moeilijk om de aandacht erbij te houden. En dan ook nog eens een van de lessen van 3 tot 10 voor 4... Wat voor tips hebben jullie voor mij? Ben al bezig met structuur, duidelijke regels en contact met leerlingen 1 op 1.

Ik heb dit jaar ook een erg drukke klas, mavo 3, en die heb ik notabene op vrijdag het 8e uur.
Ik ga sowieso zelf een indeling maken voor waar de kids zitten en daarbij ga ik echt heeeel kinderachtig bij ieder geluid namen op het bord schrijven. 3 Waarschuwingen is een uur terug komen.
Kiezen of delen, gaan ze zich niet aanpassen, dan ga ik het even 2 weken op deze manier aanpakken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:53

Doe ik ook wel eens. Gewoon langer doorgaan totdat ik klaar ben, ze nemen mijn tijd tijdens de les in beslag, dan ik hun tijd na school....

Ik ben ook wel eens weggelopen in een hele drukke groep waarmee ik niet kwam tot het nakijken van hun werk, genoeg waarschuwingen gegeven al, gezegd dat ik op mijn gemak koffie ging drinken en dat ik de geleden schade na school in zou halen.
Kwam ik terug na een kwartier was er van de 31 loedertjes 1 opgestaan om het voortouw te nemen en die had mijn nakijkboek gepakt, was achter mijn bureau gaan zitten en had klassikaal met de overige 30 loedertjes keurig netjes het werk nagekeken en verbeterd. Vervolgens zaten ze allemaal aan hun nieuwe weektaak te werken.

En daarom houd ik van pubers <3 <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:05

miinynke schreef:
Goof schreef:
Doe ik ook wel eens. Gewoon langer doorgaan totdat ik klaar ben, ze nemen mijn tijd tijdens de les in beslag, dan ik hun tijd na school....

Ik ben ook wel eens weggelopen in een hele drukke groep waarmee ik niet kwam tot het nakijken van hun werk, genoeg waarschuwingen gegeven al, gezegd dat ik op mijn gemak koffie ging drinken en dat ik de geleden schade na school in zou halen.
Kwam ik terug na een kwartier was er van de 31 loedertjes 1 opgestaan om het voortouw te nemen en die had mijn nakijkboek gepakt, was achter mijn bureau gaan zitten en had klassikaal met de overige 30 loedertjes keurig netjes het werk nagekeken en verbeterd. Vervolgens zaten ze allemaal aan hun nieuwe weektaak te werken.

En daarom houd ik van pubers <3 <3

Hihi ik stiekem, ook :D maar dat moeten we maar niet tegen ze zeggen ;)

Ik zeg het wel eens tegen ze, krijg ik altijd hele rare blikken. Volgens mij denken ze dat ik niet wijs ben <<)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:01

In groep 3 zou ik dat sleutelspel niet doen, zij hechten weinig waarde aan "dit is mijn autosleutel en dit is die van mijn flat".

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:56

Steef schreef:
He Juf Emma ;)

Mijn ervaring van de middelbare is vooral in het begin je streng voordoen en iedereen straf geven, zodat iedereen tegen je opziet. Naarmate het jaar zwakken ze vaak een beetje af, maar wanneer er iets mis gaat hoeven ze maar 1 keer iets te zeggen en iedereen is weer stil. Als je in het begin over je heen laat lopen blijft dat gewoon zo...

Verder gewoon niet te streng zijn, en vooral geen kwetsende opmerkingen maken tegen leerlingen over hoe dom ze zijn (vooral niet tegen slechte leerlingen) die worden daar alleen maar minder van..

Dat is wel wat zwart-wit zeg.
Ja, je kan in het begin iedereen straf geven ja, dan ga je in je machtspositie kruipen, maar daar worden echt je lessen niet beter van.

Zoals al gezegd kun je beter zorgen dat je consequent bent en dus daad bij woord voegt en houdt dan dat je maar iedereen straf gaat geven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:51

Zo TS, dat lijkt me wel lastig ja.

Ik ben 33, zie er ook nog steeds uit als 25 en ben ook nog eens klein, dus leerlingen (middelbaar onderwijs) staan aan het begin van het jaar vaak om zich heen te kijken van "he, waar blijft onze docent".

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:56

Waarom zou je daar geen idee meer van hebben?
Het is voor mij inmiddels weer even geleden dat ik puber was en op school zat, maar je vergeet je eigen ervaring sowieso niet.
En als docent steek je veel tijd in je leerlingen, praat je veel met ze en zodoende leer je erg veel van ze, ook wat er in hun leven speelt en in hun hoofd omgaat. Ik denk dat je op elke leeftijd prima betrokken kunt zijn als je maar wil leren en tijd en energie in een puber wil (blijven) steken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:46

Karin92 schreef:
Heeft iedereen hier ook in het basisonderwijs gewerkt? Of zijn jullie allemaal gelijk naar het middelbaar onderwijs of mbo onderwijs gegaan. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik ben direct in het VMBO begonnen, heb nog nooit een seconde in mijn leven het basisonderwijs overwogen om eerlijk te zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:18

Iedere dag anders zo he haha.
Zo naar die vakantie zijn ze bij mij ook erg druk hoor, had ook niet de meest relaxte dagen maandag en dinsdag. Nog twee daagjes, kunnen we bijkomen ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:26

Jee jij gaat wel heel vroeg op iedere dag zeg!
Ik heb de mazzel dat ik maar 1x in de week het 1e uur moet starten, verder start ik later.

Ik ga de week ook gebruiken om bij te slapen hoor, en weer eens mensen te zien die ik in 'normale' weken nooit zie omdat ik simpelweg geen tijd heb. Dan is de week alweer voorbij. Maar bijslapen is prioriteit :+ :+ :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:55

Ik kan dus de meeste dagen om half 8 op.... En dat vind ik al een drama :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:13

Huh dus hij heeft nu een dop in zijn maag? Dat lijkt me niet best...

Ik had vorige week een adhd'ertje die de op van zijn stoelpoot eraf had gewrikt, zijn vingers erin stopte en ze vervolgens niet meer los kreeg..... Ik heb hem even een minuut of 10 laten zitten alvorens hem te helpen, daar schrok hij zo van dat hij nooit meer aan die stoelpoot is gekomen :+
En ja, dit is middelbaar onderwijs :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:36

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:01

mayniac_val schreef:
Mijn tweede klassen heb ik ter introductie van de Amerikaanse Revolutie een woordweb over Amerika en een aflevering van een of andere tekenfilm voor kleine kinderen over de kolonisatie van Amerika laten zien, vind het iedere keer verbazingwekkend hoe enthousiast die kinderen worden van zulke suffe dingen _O-

Ongelooflijk he. Ze kunnen 15 zijn en dan nog gaan stralen als ze een tekenopdracht krijgen, zo mooi <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:19

Picassox schreef:
Wat er geleerd moet worden (ongeveer): ik denk omgang en verzorging, en andere basisdingen. Klas heeft geen ervaring met paarden en nauwelijks kennis ervan. Is dus heel basaal.

Hoe zou jij dit dan aanpakken?

Zoals gezegd; bedenk eerst een einddoel of eindproduct en werk daar naar toe.
Als ze nog geen enkele kennis van paarden hebben begin dan bijvoorbeeld met het maken van een woordweb en breid daar op uit.
Werk dan bijvoorbeeld uit naar wat je allemaal kunt met paarden, waarom mensen paarden hebben en wat er aan verzorging bij komt kijken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:02

Hehehe heerlijk he mayniac-val! :D

gefeliciteerd Marleen! Superleuk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:51

Ik ook :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:35

Vandaag trouwens een meisje uit de 2e klas:
"Mevrouw, wat heeft u eigenlijk onwijs mooie ogen.... diepe zucht"
Ik daarna met een glimlach van oor tot oor de les door <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:03

Oei, schade dus?
Bij ons niet gelukkig, wel een file voor school omdat alle kids door pappie en mammie gebracht en gehaald werden, stond ik verdorie met de auto stil voor mijn eigen werk :+

Vind het altijd wel interessant hoe het weer invloed heeft op het gedrag van kinderen.