Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:26

Ik meld me ook :D Ben laatstejaars aan de lerarenopleiding Nederlands, maar helaas is mijn LIO-stage gestrand vorige week. Dit jaar rond ik al mijn theorievakken af, zodat ik volgend jaar alleen nog de stage hoef te herkansen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 06:29

Saintelette schreef:
Maartje1990 schreef:
Nou, Lio's willen ze altijd toch best graag begrijp ik. Is altijd wel makkelijk toch?

Hmm nou kan amper iets vinden.. Lio'ers krijgen namelijk ook gewoon een aanstelling en dus betaald ;) als je een vierdejaarsstage loopt ben je gewoon stagiair en krijg je niet betaald (maar vaak doe je in principe wel hetzelfde, ookal is dat verboden)

Als eindstagiair sta je ook gewoon alleen voor de klas (het is immers de laatste stage voor je diploma), maar heeft de docent die op de uren ingeroosterd staat de eindverantwoordelijkheid voor de lessen die jij (zelfstandig) geeft.

Als LIO krijg je betaald en ben je ook eindverantwoordelijk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:44

Amber, dat is zeker verboden. Je wordt opgeleid tot assistent en niet tot leerkracht, dus ook met diploma hoor je als onderwijsassistent niet alleen voor de klas te staan.

Wijslander

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:52

Hier gaat het niet helemaal volgens planning... Heb mijn eindstage (LIO) niet gehaald, dus dat wordt een heel jaar opnieuw doen. Erg vervelend om de eerste 3 stages met goede cijfers te halen en net de laatste dan niet, pfff....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:24

MaartJ schreef:
Hoe kan dat Sonja? Ben je het er zelf mee eens of dat ook nieT?

Ik gaf 3 klassen les, waarvan 1 voor mijn stage(beoordeling). Net die ene klas liep het hele jaar al niet lekker... Dus dat was jammer maar helaas.

miinynke schreef:
Mag ik mij ook melden?
Zit nu in mijn 4 jaar van de lerarenopleiding geschiedenis! Doe er een jaartje langer over, dus volgend jaar mijn lio in! Erg zin in. Gister mijn lio-bekaam assessment gehaald, dus ik mag! Hebben jullie ook zulke assessments?

Ja ik heb precies hetzelfde gehad! Aan welke instelling studeer je?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:26

MaartJ schreef:
Wat ontzettend vervelend is dat dan.. Helemaal overnieuw doen is ook niet echt fijn :(

Nee zeker niet... Vooral omdat ik voor mijn tussenbeoordeling nog een 6,5 had... Maarja het is niet anders! Ik ga gewoon voor een zéér positieve ervaring volgend jaar *\o/*

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:02

Oh wat grappig, ik heb mijn minor gedaan aan de NHL in Leeuwarden :D Mooie school!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:22

19marjo90 schreef:
Ik heb dinsdag mijn LIO beoordelings gesprek. Ze hebben tussentijds niets negatiefs gezegd, dus dat zal hopelijk wel goed zitten.

Lekker! *\o/*

Vlak na de tussenbeoordeling kwamen de eerste negatieve berichten. In die andere klassen ging het wel goed, maar die had ik minder uren per week en kreeg ik betaald. Die telden dus niet mee voor mijn stage.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:00

Dank je Courses, haha :D

Ik heb vanmiddag mijn eerste kennismaking gehad op mijn nieuwe stageschool. Toch wel weer spannend al die nieuwe indrukken...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:09

Emmaa_ schreef:
Ik heb tot nu toe het meeste moeite met mijn 1 basis/kader klas. Gewoon hele drukke kinderen die het liefst overal aan willen zitten en alles met hun handen doen.

Ik heb afgelopen jaar ook basis/kader gehad en vond het ook erg pittig. Aankomend jaar krijg ik vmbo-t, lijkt me toch een stuk makkelijker!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:18

Inderdaad gefeliciteerd met je diploma! Bij ons is Engels de grootste van de lerarenopleidingen, groter dan Nederlands...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:29

Nouja, bij Nederlands zijn we met ruim 50 studenten begonnen, waarvan er dit jaar 12 afstuderen. En Nederlands is net als Engels een verplicht vak, dus in vergelijking daarmee is Engels dan nog steeds groot. Aan de andere kant zou ik jezelf niet door statistieken laten tegenhouden, onderwijs blijft altijd bestaan en is altijd in beweging, dus waar er nu misschien weinig werk is (weet ik zo niet hoor), kan dat over 4 jaar weer heel anders zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:34

Dat komt vast helemaal goed! Ik ben vierdejaars aan de opleiding Nederlands ja, had dit jaar moeten afstuderen, maar ik moet mijn LIO (eindstage) herkansen helaas!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:43

Heel herkenbaar Emma! Na een half jaar keek ik bijvoorbeeld ook niet meer op van hoe ze docenten durfden te noemen... Bij mij waren dan ook nog eens 17 van de 24 lwoo-leerlingen. Het is mij niet gelukt deze klas in goede banen te leiden, waardoor ik mijn LIO dus mag gaan herkansen... Maar ooit moet het me toch lukken goed met zulke leerlingen om te gaan, mag ik hopen :D Want als het wél goed gaat met zo'n klas, is dat zo prachtig!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:03

Goof, hierbij heb ik het niet per definitie over mezelf als docent, maar ook over hoe de docenten in het algemeen behandeld werden. Dit heeft natuurlijk ook een stukje met beleid van de school te maken, zoals welke consequenties er schoolbreed tegenover gesteld worden...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:23

miinynke schreef:
hoi allemaal,

Al een tijdje geleden dat iemand gereageerd heeft hier, maar even een vraagje. Ik heb op het moment een lastige havo 3 klas. Je zult het vast kennen: druk, veel praten, moeilijk om de aandacht erbij te houden. En dan ook nog eens een van de lessen van 3 tot 10 voor 4... Wat voor tips hebben jullie voor mij? Ben al bezig met structuur, duidelijke regels en contact met leerlingen 1 op 1.

Hoor het graag! en natuurlijk hoe gaat het met de rest met lesgeven?

Vorig jaar heb ik enorm geworsteld met klassenmanagement en daar heel veel van geleerd:

- aan het begin van de les een 'rustpunt' inbouwen. Met mijn drukke tweede klas begin ik altijd met 5-10 minuten lezen (Nederlands). Hoe druk ze ook binnenkomen, ze weten exact wat ze moeten doen en zijn dan ook binnen enkele minuten allemaal in stilte aan het lezen.
- duidelijke 'stiltemomenten' en 'overlegmomenten' inbouwen en deze zichtbaar markeren. Zelf gebruik ik hiervoor, naast de mondelinge instructie, een powerpoint (met kleuren). Deze momenten wissel ik af: nooit langer dan 10 minuten achter elkaar in stilte luisteren/werken en ook nooit de helft van de les achter elkaar laten praten/overleggen.
- lik-op-stukbeleid. Tijdens de overlegmomenten mag er overlegd worden en ook af en toe best over iets anders dan het vak. Ook vind ik het prima als er eens een geintje wordt gemaakt en soms doe ik dat zelf ook. Maar stiltemoment = stiltemoment. Dan waarschuw ik niet, maar schrijf meteen de naam op = strafwerk. Dit heb ik van tevoren wel 1 keer klassikaal besproken/uitgelegd (ook eerlijk gezegd dat ik geen zin heb om 15 keer een 'eerste waarschuwing' uit te delen en dan bij te moeten houden wie er al 1 gehad heeft en wie niet...)
- niet (altijd) de focus leggen op stilte. Stilte betekent niet altijd dat er goed geleerd/gewerkt wordt en geluid is niet altijd negatief. Ik probeer juist gebruik te maken van de interactie die leerlingen met elkaar hebben, bijv. door kleine samenwerkingsopdrachten, leerlingen met elkaar in discussie te laten gaan enz.

Bij mij gaat het tot nu toe erg lekker dit jaar... Ben van vmbo-b/k naar vmbo-t gegaan op een andere school. Dit is mijn tweede LIO en ik hoop dit jaar echt mijn diploma te halen. Ik heb hoop! :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:38

Whaha Goof, hilarisch!

Tijd inhalen in de pauze/na school doe ik ook af en toe, maar daar wil ik geen gewoonte van maken. Niet voor mezelf en niet voor de lln die er op een gegeven moment aan gewend raken ("Bij die en die moeten we ALTIJD in de pauze blijven zitten.") Je straft natuurlijk ook de lln die wél goed meedoen... Maar voor af en toe kan het prima natuurlijk!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:01

Amaryllis schreef:
Sonja volgens mij hebben wij op dezelfde school stage gelopen, toen was jij 3e jaars geloof ik? Dat was ook iemand met een IJslandse, kan bijna niet missen haha. Bij kck?

Ja, wij kennen elkaar! :D Hoe gaat het met je? Vorig jaar heb ik mijn LIO ook daar gelopen, maar niet gehaald grr... Dit jaar dus opnieuw op een andere school.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 06:44

Emma, had jij dan niet van die leerlingen die zeiden 'dan wacht u maar met uitleggen' of 'dan legt u toch niet uit' en vervolgens gezellig doorgingen met kletsen? Zulke kids heb ik namelijk wel gehad en daarom zou ik de uitspraak 'ik wacht tot...' ook niet snel meer gebruiken, tenzij het om een quiz o.i.d. gaat en ik weet dat de leerlingen zelf willen dat ik verderga met m'n verhaal.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:09

sharonalover schreef:
Dan ga jij toch gewoon verder met je uitleg in hun tijd? Daar ben ik heel erg makkelijk in hoor :P

Als daar de mogelijkheden voor zijn natuurlijk wel! :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:56

Ik ben toe aan vakantie :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 06:58

Ja ik hoef alleen vandaag nog! Jullie?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:10

MamaMiesje schreef:
de frequentie van jankbuien gaat omhoog :')

_O-

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:16

Iedereen straf geven doe ik echt niet... Wel duidelijke grenzen aangeven en die ook hanteren.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:01

mayniac_val schreef:
Bij deze figuurtjes moet je wel straf geven. Meestal is een grote schrijfopdracht wel voldoende, vinden ze niet leuk :=

Straf geven? Ja! Straf geven aan íédereen? Niet mijn manier om te laten zien dat ik orde kan houden :n