Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

MaartJ

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:13

:wave: Docente Frans in de maak hier :)!
Nu 2e jaars aan de Hogeschool van Rotterdam. Moet nu nog 4 dagen stage lopen. 2 maandagen en 2 woensdagen en dan heb ik er 5 maanden stage op zitten.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:47

Echt serieus, mensen die geen stage kunnen vinden in het 2e jaar? En dan? Dat moet toch ook ingehaald worden enzo, dus loop je sowieso een achterstand op. Bizar is dat, mijn stagebegeleidster vind het heerlijk dat ik er ben. Ik neem nakijkwerk uit handen en tijdens de uren die ik lesgeef zit zij achterin de klas met haar laptop/nakijkwerk.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:49

Ik krijg ook absoluut wel feedback op wat ik doe, en we doen altijd wel aan het eind van de dag nabespreken. Misschien hangt het af van de persoon maar mijn stagebegeleidster baalt in elk geval heel erg dat ik volgende week alweer moet stoppen.. Voor mij heeft het echt 2 kanten. Balen natuurlijk omdat ik 't wel ontzettend naar m'n zin heb, maar ook wel weer fijn dat ik weer wat meer tijd heb en dat er gewoon weer iets is afgesloten.

Ik ben trouwens zelden alleen in de klas. Heb 1x 2 lessen helemaal alleen gedraaid. Toen was ze om 12 uur ziek naar huis gegaan. Hierbij heeft ze eerst gevraagd of ik het zag zitten, zo niet dan zouden ze uitval hebben, maar ik ging er voor. Scheelt wel dat beide klassen die dag ook een so op het programma hadden staan.
Anders zit ze eigenlijk altijd achterin, maakt wat aantekeningen en doet werk voor zichzelf of maakt filmpjes van mij als ik dat vraag en soms loopt ze wel eens weg om iets te kopiëren ofzo. Moet zeggen dat ik het eigenlijk wel prettig vind dat ze er zit. Heb er geen last van en soms loop je als beginnend docent wel eens vast en dan kan ik 't sneaky even aan haar vragen :D

@Emmaa_ dat zijn de leuke dingen he :) Dat mag ik gelukkig ook wel eens ervaren dat die kids ineens een spontane lach op m'n gezicht weten te zetten :D

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:26

Heb je dan ook al een baan? Of is dat dan weer niet verplicht?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:49

Maar loop je dan wel stage of iets dergelijks? Je moet dan toch ergens je praktijkervaring op doen?
Ik weet inderdaad dat er bij mij op school in de deeltijd ook mensen zitten die niet werken of in een andere richting werken, maar hoe zit het dan met stages...
Maar bij mij op school hoeft het met Duaal helemaal niet zo te zijn dat je een betaalde baan hebt, het duale traject is meer gericht op de praktijk dus meerdere uren stage die niet verplicht betaald moeten worden.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:54

Aaah okk dan snap ik het! Best apart trouwens want als je op het MBO een deeltijd opleiding wilt volgen moet je een contract hebben van minimaal 20 uur in de richting waarin je gaat studeren.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:03

Nee joh maakt niet uit, ik vroeg het me gewoon af omdat ik niet weet hoe het zit met de deeltijd.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:50

Wat leuk, in Zeeland :)! Vind het zo jammer dat ik naar Rotterdam toe moest voor mijn opleiding.
Ik had trouwens in mijn 1e jaar ook maar 14 of 15 dagen stage, echt een observerende stage.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:20

Hoe kan dat Sonja? Ben je het er zelf mee eens of dat ook nieT?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:25

Wat ontzettend vervelend is dat dan.. Helemaal overnieuw doen is ook niet echt fijn :(

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:35

Ja dat is dan wel de beste instelling inderdaad!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:53

Ik heb eigenlijk ook alleen nog maar brave kids gehad.. Op het VMBO in mijn eerste stage waren ze wel brutaler dan op het HAVO/VWO waar ik afgelopen jaar stage liep. Maar was ook beide een Christelijke school.

Ben nu druk bezig met stage zoeken voor volgend jaar maar er wordt gewoon niet gereageerd door scholen.. Echt heel vervelend want 29 juni beginnen de vakanties hier en mijn stage begint gelijk met het nieuwe schooljaar.. Althans dat is dus de bedoeling.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:11

Mag ik me ook melden? Weet eigenlijk niet of ik heel in 't begin heb gereageerd maar heb wel steeds (stiekem) mee gelezen en denk toch dat ik er veel aan kan hebben om mee te kletsen!

3e Jaars Lerarenopleiding Frans op de Hogeschool Rotterdam. Ben 25 jaar oud en werk op een school in Vlissingen sinds dit jaar. Geef daar nu 5 uur les aan mijn 'eigen' klassen, is ook meteen mijn stage. Wordt daar in begeleidt door een docent die inmiddels 2 jaar daar met pensioen is. Ze hadden daar dringend iemand nodig en ik had op een andere locatie van die school vorig jaar m'n stage gedaan.. Pittige periode achter de rug met de kids maar inmiddels krijg ik ze weer op de rit en komen we tot samenwerken en leren.
Heb 1 2e klas MAVO of VMBO-T, hoe je het noemen wilt en 1 2e klas HAVO/VWO.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:01

Uhm, bij mij was het min of meer afstrepen.. Ik heb 3 jaar op een manege gewerkt en daar heel veel cursussen/lessen/weekenden etc. verzorgd dus ik heb op een gegeven moment besloten dat ik daar niet tot m'n 65e wilde staan maar dat ik het lesgeven ontzettend leuk vond.
Daarnaast altijd geroepen: 'Als het niks wordt in de paarden, dan wordt ik wel docente Frans'.
Maar goed, besloten dat ik voor de klas wilde en toen gaan kijken welk vak dat moest worden. Alles wat exact was viel al af voor mij omdat ik niks met cijfertjes heb. Aardrijkskunde en geschiedenis, hadden ook mijn interesse niet dus het moest een taal worden. Duits heb ik helemaal niks mee, vind ik vreselijk en aan Engels ben ik niet begonnen met het oog op het aantal studenten wat er aan begint/werkgelegenheid. Dus toen bij Frans aangekomen en mezelf tot doel gesteld dat ik in een jaar m'n P wilde halen en dat ik er anders mee zou stoppen. En dat is gelukt.. Want ik zit er nog!
Daarnaast was Frans wel echt een favoriet vak van mij op de middelbare school en leek het mij ontzettend gaaf om die taal goed te kunnen spreken dus dat woog natuurlijk ook mee in de keuze.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:52

Mijn kids gingen ook prima, gelukkig! Hoop dat dat morgen ook zo is..

Wel leuk er waren in mijn 2 vmbo klasje heel veel onvoldoendes gevallen de afgelopen tijd omdat ze het lastig vinden, de motivatie was laag en er was heel veel commentaar op ze..
Nou had ik het plan opgevat om ze eens mondeling een so te geven ipv steeds woordjes leren, grammatica stampen etc. Ze een dialoogje opgegeven wat ze moesten leren en dat verdeeld over 3 dagen, ze zijn met z'n 17en dus elke dag komen er een paar aan de beurt.
Tot nu toe allemaal voldoendes en ze zijn zo blij als wat!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:00

Jullie ratelen lekker door!

Zie vooral veel enthousiaste berichten langs komen :) Wat een leuk vak is het dan eigenlijk hè..
Heb ook wat ellende voorbij zien komen, jammer genoeg zie ik het bij mij op school ook.. Niet in de vorm van ziek zijn gelukkig. Lijkt me echt vreselijk om daar mee te maken te hebben..

Ik heb net mijn eerste ouderavond gehad. Had 4 ouders en morgenmiddag heb ik er nog 3. Vond het eigenlijk best leuk! Fijn om te zien hoe graag ouders hun kind willen helpen en daarom om advies komen vragen, en hoe leuk ze het vinden als je enthousiast bent over hun kind!
Kon ook elke ouder wel meteen aan de leerling linken qua uiterlijk/gedrag/bewegingen etc. :')

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:45

Pfff dat jullie tijd hebben om zo veel te kletsen hier :') _/-\o_

Bij mij op school is iedereen bezig gek te worden geloof ik.. Leerlingen hebben projectweek dus hebben echt zo iets van 'Vakantie!!! *\%/* '. Ze zijn zoooo enorm druk echt bizar.. En dan moet ik serieus gaan vertellen over alcohol en drugs 8)7

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:45

Hoi!

Ik kom hier even binnen stormen.. Lees echt al heel lang mee en heb ook wel eens gereageerd maar lukt me niet echt om bij te blijven.
Misschien iemand die met mij mee wil denken!
Inmiddels in het 4e en hopelijk laatste jaar van de opleiding tot docent Frans aangekomen en ik zit nu voor mijn minor in Toulouse. Hartstikke gaaf natuurlijk.
Nou moet ik ook een praktijkonderzoek doen/scriptie schrijven dit jaar en ik zit er eigenlijk steeds aan te denken om daar hier alvast iets mee te doen, ik kan alleen niet goed de vinger er op leggen wat ik dan zou kunnen doen en wat haalbaar is. Iets zodat ik een soort vergelijking kan maken met Nederland als ik straks vanaf februari mijn startbekwaam stage moet gaan doen.
Paar zaken waar ik nu aan zit te denken:
- In contact proberen te komen met een middelbare school en bekijken hoe er hier omgegaan wordt met het moderne vreemde talen onderwijs (Engels, Duits, Spaans)
- 'Iets' met de verschillen in modernisering? Frankrijk loopt onwijs achter, ik zag van de week een les waarin gebruik werd gemaakt van een cassette bandje...
- Ik volg een aantal vaken van de Master FLE (Français Langue Etrangère) waarvoor ik lessen Frans moet observeren, deze lessen worden gegeven aan buitenlanders die dus Frans willen leren, in het Frans. Let wel, dit gaat om volwassenen/studenten.. Misschien lastig om hier iets mee te doen aangezien ik straks 2e graads ben.

Misschien heeft er iemand nog een briljant idee of kan iemand mij een stapje de goede richting in helpen? Ik zou er gewoon graag alvast een begin mee willen maken..

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:59

Hoi ! Ik heb hier wel eens gereageerd maar ik lees vooral mee maar ik heb even jullie hulp nodig.

Ik ga nu mijn 5e jaar in voor Docente Frans 2e graad, ik heb de achterstand opgelopen doordat ik 10 maanden in Toulouse heb gestudeerd.. 5 maanden voor m'n minor en 5 maanden omdat ik nog niet terug wilde. Ik hoop straks al m'n toetsen van de opleiding gehaald te hebben en dan rest dus nog mijn Lio stage + afstudeeronderzoek voor volgend jaar en ik hoop in februari afgestudeerd te zijn.
Nu kreeg ik van de week een mailtje van de school waar ik in mijn 3e jaar heb gewerkt, zij hebben een vacature staan en gevraagd of ik mee wil solliciteren. Nu wil ik mezelf echt even heel goed voorbereiden want dit wil ik eigenlijk wel heel erg graag. Wie heeft er tips ?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:13

Merci :) Ik ben trouwens aangenomen !

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:13

Leuk Goof om je nieuwe klas al te leren kennen :)

Ook fijn dat jij mag blijven Haike !

Ik weet het idd snel maar dat komt ook omdat ze donderdag 2 sollicitanten hadden gehad en ik kwam vrijdag.. Dus ze hebben daar snel beslist, voor iedereen wel zo fijn..

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:17

Laat ik me ook maar weer eens melden.. Vroeger me hier ook wel eens gemeld maar toen kwam het er niet van om mee te kletsen door omstandigheden.
2013/2014 in het 3e jaar van mijn studie tot docente Frans al een jaartje op een school gewerkt. Een heel heftig jaar op veel fronten. Daarna was er niet genoeg uur dus moest ik er uit en toen ben ik voor 5 maanden voor m'n minor naar Toulouse gegaan, hier ben ik uiteindelijk 10 maanden gebleven. Vlak na mijn terugkomst, 1 juni, een mailtje van de school waar ik werkte, of ik mee wilde solliciteren, een collega ging met pensioen. Dit was wel op een andere locatie. Daar aangenomen voor 9 uur en uiteindelijk op mijn oude locatie ook nog 5 uur. Dit verdeeld over 3 dagen, 7 klassen en de rest van m'n dagen over om af te studeren dit jaar.
Merk nu vooral dat ik door de afgelopen 2 jaar zo ontzettend veel sterker in m'n schoenen sta.. Ik heb er ook weer onwijs veel lol in om voor de klas te staan.

Vanaf nu dus weer proberen om dit topic ook bij te houden, ik vind het namelijk ook heel leuk om jullie avonturen te lezen.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:20

Differentiëren vind ik ook heel lastig.

Ik heb nu in de 2e klas een aantal opstromers vanuit het VMBO die nu in de 2e klas Mavo zitten. Zij hebben dus vorig jaar geen Frans gehad. Als ze nou alle 3 in dezelfde klas zouden zitten, maar nee, ik heb 3 2e klassen en in elke klas 1 opstromer. Zij missen dus echt de basis vanuit het 1e jaar en ik weet nog niet precies hoe ik die mee ga trekken.
Iemand tips ?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:57

Zijn er hier mensen die de lessen volledig met de tablet geven?

Ik werk op een IPad school en er word van ons verwacht dat wij ook flink gebruik maken van ICT in de les.
Nu ben ik al bezig om mijn eigen youtube kanaal op te zetten om het leren voor sommige leerlingen makkelijker te maken (Filmpje waarin ik een plaatje heb gezet van een woord dat ze moeten leren, het Franse woord er boven en tegelijk ingesproken oftewel 3 manieren om te memoriseren). Dit dus buiten de les om. Welke apps/sites zijn er leuk?
Ik heb wel een collega Frans maar zij is echt verschrikkelijk slecht met ICT, wel een ontzettend goede docente, maar wat betreft ICT trek ik de kar alleen..

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:08

Kahoot ben ik inderdaad bekend mee!

Nadeel is, als 1 docent er mee begint dan nemen 6 anderen het over en ben je binnen 2 weken weer saai en niet meer vernieuwend..