[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

saskiakefie

[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 22:47

Ik wist niet dat ik zo zenuwachtig kon zijn :7
ok situatie. Ik heb zo'n 60 rijlessen gehad, tussentijdse toets gedaan en daarna examen. Gezakt.
Nu moet ik over precies 2 weken weer examen doen en ben nu al zenuwachtig. Vannacht nachtmerrie gehad en dat bleef echt een beetje hangen ;( Ik was met m'n tussentijdse toets een beetje zenuwachtig, maar viel mee omdat er niet zoveel vanaf hing. Tijdens mijn examen echt heel erg de eerste 5 minuten zat ik gewoon met trillende benen te autorijden. Ik heb wel een week lang valdispert geslikt van te voren maar daar was niet erg veel van te merken... :D
Punt is dat ik nu nog zenuwachtiger ben dan voor vorige keer, vertrouwen is een beetje weg, en ik wil het persé halen. Ik moet het halen van mezelf, zo niet dan... Nouja goed, het voelt voor mij zoveel anders als een school examen. Daar was ik ook zeker zenuwachtig voor, maar dan kon je rustig nadenken als je het even niet weet en evt een (gratis) herkansing. Met auto rijden moet je direct beslissingen nemen.

Verder heb ik nauwelijks inkomsten, moet wel alles zelf betalen en heb al wat geld bij moeders geleend en ik haat het om niet genoeg te hebben, ben altijd erg zuinig. :+ Heb ook een hele hoop gespaard maar da's simpelweg wel op nu. En een familielid kwam ook al met zo'n verhaal van 6 keer zakken... no way.. Het is zo ziek duur allemaal :\

Vandaag weer rijles gehad, en ik moet zeggen ik heb het wel een beetje gehad :+ Ik heb echt een aardige instructrice, daar niet van. Ze heeft vandaag geprobeerd me wat vertrouwen in te praten, helaas niet erg gelukt..
Maar goed het is nu nog 2 weken, wil niet weten hoe het óver 2 weken is.

Zo even m'n hartje gelucht :o Ik ben benieuwd naar tips en dan niet echt over het autorijden want ik weet wel hoe het moet en krijg ook genoeg tips, maar om m'n zenuwen onder controle te houden, want straks is dat nog wat me gaat nekken..
En graag niet vergelijken met dat er veel ergere dingen zijn en dit maar geld is etc want daar weet ik helaas alles van. :) Maar misschien nog iets van pillen die beter werken en die je toch mag gebruiken ook al moet je autorijden? Ik weet niet zeg maar wat. :P

Moderatoropmerking:
In overleg binnen het team hebben wij besloten om van dit topic een informatief topic (op STW) te maken.
Alle vragen omtrent het rijbewijs of rijexamen, ook het praten over hoe zenuwachtig je bent of wanneer je mag afrijden mag besproken worden in dit topic. Let wel op dat het niet offtopic gaat.
Ook is in dat overleg een titelwijziging besproken, de nieuwe titel luidt nu: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Wij wensen jullie veel plezier in het nieuwe centraal. Bij 500 pagina's mag er een nieuw [Info]topic aangemaakt worden.

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 22:52

Ja bijzondere verrichtingen zijn idd niet zo erg als je die slecht doet als je maar goed kijkt :j Ik had met m'n examen 2 ongewone situaties met vrachtwagens, waar ik gewoon niet de beste keus heb gemaakt, dus dat was wel balen. En in combinatie met nog wat andere kleine foutjes. Ik was een twijfelgeval maar toch gezakt..

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 00:01

Bedankt voor alle reacties! :) Faalangst examen zou wel een optie zijn, hoewel me dat ook wel vreemd in de oren klinkt, omdat ik geen faalangst heb.. :P Ja alleen hiervoor blijkbaar :+

Ik ben zelf totaal niet bang voor het autorijden zelf, ik vind het zelfs leuk! Maar het is gewoon dat ik het echt wil halen omdat ik 'm nodig heb en tja voor de financiën. De eerste keer was ik bang dat ik een domme fout zou maken en dat ik mezelf dat niet zou kunnen vergeven, maar die angst is toch wel weer meer weg, terwijl ik niet minder zenuwachtig ben dat er toch iets gebeurd :P

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 00:12

ohja, het helpt bij mij wel als ze domme grapjes maken haha :') Ff die spanning doorbreken. Maar ik ben bang als ze vragen stellen of veel gaan praten dat ik afgeleid raak. De radio wil ik ook al uit hebben enzo, terwijl die bij lessen wel altijd aan staat :P

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 00:21

Omdat dat naar mijn idee nog meer prikkels zijn, het liefst heb ik geen radio en helemaal stil, mja mn instructrice gaat toch wel praten met de examinator. Misschien is het wel een illusie, ik weet niet heb het idee dat ik me dan het best kan concentreren.... Ik weet het ook niet meer, helemaal stil werkt misschien ook wel op mn zenuwen whaha... :')

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 10:13

Aleeneh schreef:
Werkt het niet als de instructrice wegblijft? Dat heeft bij mij wel geholpen. Dan creëer je minder ruis, en is het meer de examinator en jij samen waardoor het makkelijker is om te focussen. Gewoon de lesomstandigheden proberen na te bootsen. Lekker radio aan en rijden.

Nee want toen ik was gezakt wist ik echt niet waar de fouten waren enzo, en we hebben de volgende les die route opnieuw gereden en ze wist precies waar het fout ging _/-\o_ Dus daar heb ik echt heel veel aan gehad.

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:46

Morgenmiddag mag ik. :)

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 12:48

Dankjullie wel :D Ik word over 3 kwartier opgehaald laat maar komen ! :D

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 12:50

DPTomboy schreef:
mijn openingszin: Wat is er ooit leuk aan de hele dag zenuwachtige mensen beoordelen en dan een deel achteraf nog in tranen zien vertrekken??
waarna hij naar zijn uitleg dat het wel leuk was kwam op wat ik wilde worden, nouja daar zat het woord paard in en gelukkig had hij vroeger een pony dus voordat we de parkeerplaats af waren hadden we al een gesprek op gang :D
Alleen het feit dat ik tegen de auto praatte (zoals ik ook tegen een paard praat) kon hij maar niet begrijpen :p

Haha geweldig _O-

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 16:43

Weer gezakt en niet zo'n klein beetje ook....

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 16:47

Ik weet het niet, maar ik was vandaag verder helemaal niet zo zenuwachtig. De les van te voren ging ook prima. En toen ik die examinator begroette voelde het al alsof ik ging zakken? Heel raar, maar iig tijdens het rijden ging het voor geen meter. Ik maakte fouten die ik in de les nooit maak, zelfs met schakelen ging het mis en daarnaast had ik ook nog eens heel veel pech overal kwam verkeer vandaan, opstoppingen en andere problemen.... Maar m'n instuctrice zei ook dat het niet eens leek op zoals het in de les gaat...

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 15:22

Bedankt allemaal.. Voelde me wel slecht vandaag, maarja het is niet anders.

Examen is nu al aangevraagd, 23 januari helaas pas. Staatsexamen is na 4 zakken pas... Maar ik zal er idd nog wel naar kijken. bedankt voor de tip.

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 16:13

Ziviaantje schreef:
Zie het zo: dan heb je nog een maandje om te oefenen :o Ik was ook heel zenuwachtig.... mijn rijinstructeur zou meerijden tijdens het examen... komen we daar aan, blijkt er een stagiar mijn examen af te nemen, mocht hij niet mee.... Deze Stagiar deed gelijk met mij "examen". Hij deed dus verdomt zijn best om mij gerust te stellen, haha... Resultaat: motor maar 1 x afgeslagen (had altijd ruzie met die auto, sloeg meestal 2 - 3 x per les af :+ ) en met vlag en wimpel geslaagd!! Dankzij de examinator die me heel erg gerust stelde.... Zouden ze allemaal moeten doen!! _/-\o_ Het is al eng genoeg....

Nouja ik rij nu 3 weken niet omdat m'n instructrice vakantie heeft en daarnaast hebben veel lessen toch geen zin aangezien ik het gewoon kan in principe...

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 16:31

maralyn schreef:
Ehhh balen zeg!!

Weetje? Dat je zakt betekend niet dat je slecht rijdt hoor! Nee. Dat je zakt is gewoon, door de zenuwen, of omdat je het geluk op de weg ff net niet hebt!

Ikzelf ben ook 2 keer toe gezakt. En precies vandaag ben ik geslaagd.

Bij de 2e keer zakken, zat ik er zo doorheen, dat mijn niveau enorm naar beneden is gedaald.
Mijn instructeur heeft me stevig op de rails gezet door mij te drillen (niet voor iedereen aan te bevelen hoor. Heb ook huilend in de auto gezeten) maar het heeft mij wel zo gewerkt, dat ik ontspannen ging rijden.

Neem overal de tijd voor. En vooral blijven ademen.

Ik parkeerde achteruit in. Ik vroeg aan mn examinator "ALs hij niet goed staat, mag ik m verzetten?" "Jaa hoor...Geen probleem." Parkeer ik in. Ja hoor, net op het 2e vak.
"Hij staat absoluut niet goed, zal ik opnieuw gaan?" Hij kijkt me droog aan "Neu... Je mag straks toch weer weg. Hoeft niet"

Ik dacht....Nou...zakken ofniet?

"Geslaagd"

Uuhhhh okeey.

Als je het kijkgedeelte onder de knie hebt. (Donker en mist helpt enorm daarbij. klinkt heel stom. Maar heeft mij enorm geholpen.) En mooi op de rest inspeelt, haal jij hem de volgende keer ook!

Je kan het!!!!!!!
En ga ook voor de spiegel staan en zeg het hard op.....Gewoon zeggen "Ik kan het."
Dat beurt al de helft op!!

No way :') :o

En ik wéét dat ik wel kan rijden, m'n instructrice zegt het ook. Maar door dat ik nou van die rare fouten ben gaan maken ben ik daar bang voor dat dat weer gebeurd... En ik weet echt wel dat als je bang bent het juist gebeurd maar ik weet het gewoon ff niet meer ;(

En ja ik ga wel vragen of ze strenger wil zijn? Ik weet niet of het gaat werken maar de vorige keer had ik een fout gemaakt terwijl ik achteraf wel wist dat ik die keuze niet had moeten maken omdat ik zulke fouten ook weleens in de les had gemaakt maar toen had m'n instructrice alleen vriendelijk gezegd hoe het beter had gekund en denk als ze me op m'n donder had gegeven dat ik het beter had onthouden.

Aan de andere kant moet ik natuurlijk niet nóg onzekerder worden dan... Het is moeilijk.. :D Maarja we moeten toch maar wat gaan proberen??

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 16:42

maralyn schreef:
Ja inderdaad, je moet gewoon wat proberen.
Neem jij ook wat in voor het examen aan?

Misschien klinkt dit als valsspelen, maar donderdag ben ik overdag begonnen aan mijn Valeriaan pilletjes. En savonds 2, vanochtend nog weer 2, en dan ook nog slaap lekker thee.
Ik was goed uitgerust vanochtend, en extra kalm door de valeriaan.
Deze heeft mij behoed op stomme activiteiten, zoals oprijden op de oprijstrook en meteen naar de linkerrijbaan rijden, zonder ook maar over mijn schouder te hebben gekeken. En de 2e keer omdat ik een invalide man bij het zebra pad niet had gezien. Meneer stond wel te wachten, maar ja, hij had er ook onder kunnen zitten. En ook bij de 2e keer, een man op de snelweg van de rechterrijbaan gereden dat hij naar links moest. Omdat ikop de snelweg kwam.

Tjsaaaaaa. Dat zijn ook activiteiten die ik eerder gewoon helemaal niet deed.

Zenuwen...rare dingen zijn het

Ja klopt ik neem/nam valdispert in, 3x 2 pilletjes per dag, ben ong week van te voren begonnen..

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 15:56

Ben je nou geslaagd Chivaldi?

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 16:01

Ik had vandaag weer rijles. Begin ging erg slecht maar na een half uurtje ging het gewoon weer goed. Merkte dat ik toen ook weer de controle had en die ontspannenheid wat bij het examen echt helemaal weg was... In de les rijd ik gewoon en ben geconcentreerd en doe wat nodig is tijdens het examen zit ik te stressen en ben bang dat ik fouten maak en ja dan gebeurd het... Echt zo'n verschil.
Maarja ze zei ook weer; 'ja als je zo op je examen rijd dan slaag je' Maarja dat heeft ze nu al zovaak gezegd... ;( Nouja de lessen hebben opzich nog wel nut want ik verbeter wel iedere keer iets. Net wat eerder kijken, meer vooruitzien alleen ik moet gewoon geen vervelende situaties tegen komen... en dat gebeurd steeds net met m'n examen.

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 16:08

ilaan schreef:
Ik was ook heel zenuwachtig. Heb valeriaan geslikt en nog iets waar je ook mee mocht rijden. Verder moet je aangeven dat je zenuwachtig bent. Ik mocht bijvoorbeeld even een paar minuutjes stilstaan totdat ik weer rustig was. Heb hier geen gebruik van gemaakt maar als de optie er is, stelt het al gerust.

En verder;
Na 60 lessen kun je genoeg om dat pasje te halen! Heb er vertrouwen in!
Ik heb 'm ook in 2x gehaald.. Niks geen ramp en betekent zeker niet dat je niet kunt rijden.

Ja wordt voor mij dus nu de 3e keer en denk wel 70 lessen maar ben opgehouden met het bij te houden, leskaart was ook vol dusja..

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 21:04

ZusJacobs schreef:
Hier werd juist aangeraden door examinator op ttt en voor echte examen om juist NIET de rijinstructeur mee te nemen. Dat gehijg in je nek, ik was er blij mee. Niks te bewijzen, gewoon echt voor jezelf. Examinator weet toch niet hoe je normaal rijdt.

Lijkt me dat je geen fijne instructeur hebt dan. Ik zie dat niet als een optie trouwens om m'n instructrice niet mee te laten gaan. ;)

edit: Lees het idd in je bovenstaande post..

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 11:50

wanneer moet je?

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 11:54

oh succes!!!

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 16:41

gefeliciteerd :)

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-14 16:05

CBR neem ik aan anders kun je ehct niet een week later weer op

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-14 17:38

Heb je al examen gedaan Doanique ?

www.konijnentrainen.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-14 18:01

nogmaals heb je al theorie examen gedaan op het cbr?

www.konijnentrainen.nl