Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tillie20

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:39

Ik ben al jaren bezig met website's te maken voor bedrijven en mensen.
Ik werk op dit moment dan ook in een webdesign bedrijf. Maar ik was ervan overtuigd dat ik hierin geen opleiding wilde doen: je kan immers beter van twee walletjes eten. Na 2 opleidingen gedaan te hebben die het toch niet waren, ga ik volgend jaar CMD doen in Maastricht. Ik ben er nu zeker van dat ik dit wil doen.

Gelukkig kan ik al heel redelijk omgaan met Photoshop, HTML, CSS en Javascript zijn ook geen probleem. Alleen PHP en alles waar een database bij komt kijken: dat is iets ingewikkelder. CMS systemen kan ik natuurlijk wel mee overweg. Verder kan ik vrijwel foutloos Nederlands schrijven, en zakelijk schrijven is ook geen probleem. Dus ik denk dat die opleiding helemaal goed gaat komen ;)

Ik ben nu 18 jaar, en hoop dat ik me door mijn inzet en voorkennis kan onderscheiden van de andere studenten!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:16

Courses schreef:
^ Dat kan nog wel eens vies gaan tegenvallen ;)

Vertel ^^

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:35

Ik denk dat fotografie ook een heel andere opzet is dan meer de programmeer richting op. Wat ik heb gedaan is 90% programmeren en 10% design. Zeker moet het totaal mooi uitzien, maar het grootste deel van het werk bestaat uit het "skelet" maken van een website. Het uiterlijk is alleen wat de klant ziet.

Nu snap ik dat webdesign maar een klein onderdeel van CMD is, maar ik denk dat de opzet hetzelfde is bij elk project. Je moet eerst de kern hebben: daarna kan je pas aan de opmaak beginnen. Ik doe zelf veel aan manipulaties en digitale tekeningen maken, daar werk ik ook aan in Photoshop. Ik vind die ervaring echter niet relevant voor CMD. De tijd die ik gestoken heb ik lettertypes, headers, logo's, achtergronden etc. etc. is wél relevant. Het zijn toch compleet andere handelingen die je moet verrichten, en dat je "je weg" kan vinden in Photoshop betekend dan na mijn mening niet veel.

Het kan zeker tegenvallen. Een van mijn collega's is ook CMD student op dezelfde school waar ik naartoe ga. Hij kan qua webdesign hetzelfde als ik. Voor alle andere onderwerpen zal ik nog heel veel moeten leren, maar ik denk dat ik zeker een voorsprong heb op andere leerlingen. Zo ben ik nu bezig met een website voor een juwelier, ik denk niet dat veel mensen op deze leeftijd en met een gebrek aan opleiding zo'n kans al hadden gekregen.

Nu wil ik alles behalve zelfvoldaan overkomen, want zo komt het wel over als ik bovenstaand nog een keer lees. Maar wat ik er gewoon mee wil zeggen is dat ik van mening ben dat ik wel degelijk een voorsprong heb. Maar dat kan ook een nadeel zijn: jezelf overschatten. Toekomst zal blijken ;)

Hoe gaat het nu op CMD bij jou? Bevalt de opleiding?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:42

Laat ik het zo zeggen: ik hoop dat je geen gelijk hebt! Maar anders is het ook niet erg ;)
Misschien ligt het ook aan de school, wat voor een onderwerpen heb jij dit jaar gehad?

Het is in ieder geval wel fijn dat je je P kan halen dit jaar! Is alweer een stapje dichterbij! Ga je dan door naar de uni of blijf je op het HBO? Grote klassen zijn inderdaad minder, maar bij alle opleidingen die ik tot nu toe gedaan heb is dat heel gewoon. Bij deze opleiding hebben we zelfs alleen maar hoorcollege's met +/- 200 man. Daar word je ook niet vrolijk van inderdaad!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:30

@Chimello, ik weet niet of je het over een specifieke fotograaf hebt. Maar ik snap het nut sowieso niet van copyrights of watermerken op foto's om stelen te voorkomen. Copyrights kan je met een knop er vanaf halen, en door een watermerk op de foto te zetten, kan je niks meer van de foto zien. Dan kan je je weer afvragen waarom je als fotograaf je foto laat zien, als er met een watermerk niks meer van overblijft.

Als het als reclame in een hoek staat heb ik er geen bezwaar op. Maar het wérkt gewoon niet. Mensen zullen je foto's altijd blijven stelen (helaas). En dan zijn de copyrights negen van de tien keer ook gewoon énorm lelijk.

Toevallig trouwens: je woont best in de buurt! Ik woon in Maastricht, ben verhuist vanuit Riemst.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:02

Bij CMD Maastricht is er ook een soort intake. Dat wil zeggen: je moet een opdracht maken. Maar omdat er niet genoeg aanmeldingen zijn wordt iedereen eigenlijk aangenomen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:26

Dat is bij ons ook verplicht inderdaad. Maar wat ik dan weer wel raar vind: een vriendin van me heeft een HAVO diploma zonder wiskunde, en zij wilt zich ook gaan aanmelden voor CMD. Maar de 21+ test die ze dan zou moeten doen bevat helemaal geen wiskunde =\

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:51

Ik denk dat het sowieso in iedere sector slecht gaat. Dus ik denk niet dat dat zoveel zegt over de grafische banenmarkt, of zeg ik nu iets raars?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:53

chimello schreef:
Nee, in het algemeen. Ik kijk naar een foto topic en weer al zo'n afschuwelijk veel te groot logo in een verkeerd lettertype, overheersend over een prachtige foto.
Ik snap dat mensen hun naam erop willen maar moet dat zo loeigroot? Je verpest je eigen fotokunsten door zo'n dominerend logo erop te gooien.
Goed, ze kunnen altijd stelen, maar k vind een website of naam nog wel oke, maar aub geen papyrus of comic sans. Ik dacht dat zelfs fotografen nog dat wel doorhadden :o

Hahahaha! Zo denk ik er ook précies over inderdaad! En vooral die twee lettertypes zijn not-done! Zoveel moeite kost het niet om op Dafont een leuk lettertype uit te zoeken en desnoods je naam gewoon als logo te gebruiken :+

Je hebt trouwens echt mooie tinkers! Ben vaker geloof ik advertenties van je tegengekomen, van tinkers die te koop stonden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:07

Ik heb een macbook air 11" van mid 2012. Helaas begint de SSD nu kuren te krijgen en kom ik (geen idee waarom) niet in aanmerking voor een nieuwe SSD(Die wat gebruikt zijn in mijn Macbook zijn namelijk teruggeroepen). Dus binnenkort maar eens een nieuwe SSD kopen, iemand daar ervaring mee?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie