PhD's?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Vientje

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:13

Ik zweer bij RefWorks :)

Hier is trouwens inmiddels artikel 3 de deur uit (1 en 2 gepubliceerd al :D ) en is mijn project verlengd tot volgende zomer. Na een tijd vol twijfel ziet het er nu naar uit dat volgende zomer promotie afronden haalbaar is!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:16

Ik hád al gepromoveerd moeten zijn, maar heb bijna een jaar verlenging gekregen := Verwachting is nu eind 2015 te promoveren, zit in de laatste loodjes van interventie.

Inmiddels 2 goede publicaties staan, wij moeten er minimaal 3. Nummer 3 leek tot vanochtend een zekere publicatie aangezien 2e revisie maar een paar korte simpele vragen opgeroepen had, maar toen ik vanochtend wilde in gaan dienen bleek een andere reviewer vannacht (anderhalve week na krijgen v verzoek om revisie, paar dagen voor deadline >;) ) nog een hele riks uiterst kritische vragen/opmerkingen ingediend te hebben ^) Nu dus maar vragen om uitstel en om de tafel met de co-auteurs, is niet zo tof deze feedback (wel grotendeels terecht overigens!) -O-

Die timing is zeg maar zwaar beroerd }:0 Me = not amused :+

Verder zijn artikel 4 en 5 hier al aardig op poten en is de intro en verdere losse stukken van proefschrift al klaar (voorwoord, dankwoord, etc), alleen de discussie van proefschrift is nog even een punt.

Jij nog steeds zo goed op stoom, jij wilde deze zomer klaar zijn toch? :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:50

Dat klinkt wel heel interessant Hilli, leuk zo'n andere wending maar dan toch gerelateerd :) Zoiets zou mij ook behoorlijk trekken!

Top Macavity, dat klinkt productief en soepeltjes verlopend! En ook meteen door als postdoc, fijn! Zelf geregeld qua financiering of hadden ze nog ruimte voor je?

Noeska: hele bekende tweedejaars-dip! Kom je wel doorheen, gewoon doorbikkelen :j

Singa, wat een nare situatie....helaas hoor je dat veel, is funest voor je promotie :(:) Hier was ook veel al uitgestippeld, en mijn -enorm slimme, geleerde, vakidioot en vooraanstaand in het onderzoeksveld zijnde- begeleiders waren dan ook erg sturend. Continu het gevoel dat ik het wiel na aan het maken was wat zij uitgevonden hadden :') Maar daarbij werd/wordt wel prettige begeleiding gegeven, en wat zij willen zien is ook precies hetgene wat het onderzoeksveld nodig heeft. Dus heb me daarbij neergelegd: ik doe dan wel niet helemaal mijn "eigen" ding, maar het blijft uiterst nuttig en relevant. Daar heb ik mijn motivatie uitgehaald. Mijn eigen onderzoeksfeestje vieren ga ik dan wel doen als ik meer kilometers op de teller heb zelf :) Hoewel ik geen ambitie heb wbt postdocs oid, ik wil ook de uitvoering in eigen hand houden en niet volledig verdwijnen in manage- en schrijfwerk.

Idd niet gebruikelijk dat er zo'n bak aan feedback nog "achternagestuurd" wordt bij een verzoek om revisie, begeleiders en co-auteurs waren ook uiterst verbaasd. Maar ja, wat doe je eraan....heb dus maar deadline uitstel gevraagd (en gekregen), gevraagd of comment van reviewer 3 ook nog te verwachten valt (nee _/-\o_ ) en ben aan de slag gegaan. Inmiddels zit eerste versie van de reactie/aangepast manuscript op de mail naar de co-auteurs, hopelijk is hij al aardig OK. Ik heb er wel een hard hoofd in dat het geaccepteerd gaat worden, die reviewer was zó vreselijk negatief... :o

Motiveert ook absoluut niet om er aan te werken, heb na 3 dagen gefrustreerd beeldschermstaren in volledige blok een oude truc van stal getrokken: alle commentaren apart op A4 afgedrukt, benodigde documenten pen en papier erbij gepakt, mezelf er mee opgesloten en een deadline van 3 uur voor finishen van het "tentamen" gegeven :Y) Call me crazy, maar na 3 uur had ik een acceptabele handgeschreven versie klaar liggen hoor _O- Weg writersblock :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:30

Wow, leven :D Wat leuk!

Hier inmiddels vijfdejaars en buiten contract bezig (4 jaar en 9 maanden contract gehad). Drie artikelen gepubliceerd, eentje nu gesubmit en nog eentje binnenkort naar tijdschrift. Nu bezig de puntjes op de i te zetten wbt intro/discussie etc van het proefschrift, de planning is om het in december naar de leescommissie te sturen *\o/*

In mijn tweede jaar kwam mijn eerste artikel uit (review), daardoor werd de druk wel minder. Maar idd, dat gevoel van "er moet wat gebeuren" had ik vooral in het tweede jaar sterk. Meeste publicaties komen hier ook in het staartje dus dat was wel lastig.

Ik heb al sinds het begin een eigen paard en rij daarnaast ook nog een paard bij. Het is pittig, ik heb vooral keuzes moeten maken wbt sociaal leven (tijd maar ook financieel). Maar ik zou het een volgende keer wel weer zo doen :) Gaat niks boven een buitenritje ter inspiratie :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:20

Oh wat interessant, een heel ander type proefschrift! Dat lijkt me zo veel lastiger dan artikelen als proefschrift. Heb al moeite met mijn helikopterview in de algemene discussie := Zitten er wel vorm/inhoudseisen aan zo'n boek? Ik vind het standaard format van artikelen altijd heel fijn werken nl. Wat is je onderwerp eigenlijk?

Ik kan me indenken dat met zo'n boek het zo'n "homp" is waar je tegenop kijkt zonder tussenstations, maakt dat de druk ook zo hoog?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het aantal uren wat ik nu aan proefschrift werk niet weet :o Gemiddeld zal het wel op 10 uur per dag uit komen, maar ik werk steeds korte tijdsstukken. Ochtend meestal op stal, middag paar uur proefschrift, 's avonds nog wat uren, en bij inspiratie 's nachts en/of weekend ook door :+ Maar vandaag had collegaatje bijvoorbeeld vanochtend proefpromotie waar ik vragensteller was, dus staat het hele schema weer op zijn kop.

12 uur aan 1 stuk strak aan proefschrift zitten staat bij mij garant voor 12 verbraste uren, dus ik probeer alleen maar effectieve uren te klokken en verder bij de computer weg te blijven, en dat komt hoe dan ook neer op een dagdeel per dag "vrij". Dan schiet het het meest op :) Het schiet zo iig meer op dan toen ik nog -betaald- 40 uur per week minimaal mezelf achter de computer diende te plakken :o

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:10

Proficiat Dr. Nickeltje! 8-) *\o/* *\o/*

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:23

Sizzle schreef:
Ik heb nog in het eerste topic gezeten met Hilli en Arabesk. Ben inmiddels na 6 jaar postdoc geweest te zijn medical writer. Dat bevalt me tot nu toe erg goed.

Daar heb ik nog nooit van gehoord, wat houdt dat in? :)

Leuk Tivara, UMCG is een fijne werkgever als PhD!

Grappig, een Belgische PhD'er erbij! Zit daar nou veel verschil in met NL? Heb ooit nog in Leuven gesolliciteerd voor een PhD, 371 kandidaten voor 2 trajecten en ik was nummer 3....was goed balen toen :P Leuven is ook wel een toffe stad leek me.

Ik heb enkele Masterstudenten gehad, maar nooit tegelijkertijd gelukkig. Vind begeleiden wel erg leuk om te doen!

Blegh, vandaag mijn paper afgewezen -O- Is een feasibility study en dat is niet goed genoeg (was ook wel een ambitieuze keuze hoor, dat journal voor die paper). Balen! Nu maar ombouwen voor een ander journal.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:56

Sizzle schreef:
Binnen de fundamentele wetenschap is een PhD eigenlijk overal zeer vergelijkbaar: hard pipeteren en papers produceren.

:D

Wat interessant Sizzle! Zitten daar dan ook nog taaleisen (diploma EN/NL oid) aan buiten dat je op wetenschappelijk niveau kunt schrijven? Nooit gehoord van het bestaan! Ben flink aan het oriënteren op wat ik na mijn PhD ga doen, erg interessant om zo een hele andere tak van sport te zien :)

Oeps JewEmm, helemaal gemist! 2 Belgjes dus :D

Ik ken alleen de verschillen NL-VS, wat ik begrijp is het vrij uniek dat je in NL (en nog andere Europese landen, België dus ook?) betaald wordt voor je PhD?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:25

Ik ben degene met de rejected paper :P Maar dank jullie wel voor het meeleven!

Huisartsgeneeskunde kom ik altijd langs van mijn werkplek naar mijn begeleider's kamer :Y) Wat gaat je onderwerp precies zijn?

Pffff na postdoc nog een jaar werkloos....dat geeft de burger weinig moed -O- Solliciteren op het eind van mijn PhD hier is ook geen feestje, voor het eerst in jaren dat ik spijt heb dat ik mijn contract bij mijn vorige baan opgegeven heb voor een traject met een einddatum :o

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:16

Dat is al vlot Macavity, tof!

Hier een gi-gan-ti-sche dip; discussie proefschrift wil niet, paper 4 afgewezen, paper 5 wordt nu een ongenadige bak feedback tussen de regels door aangekondigd, solliciteren wil niet, collega krijgt spontaan een topbaan aangeboden terwijl die nog niet eens gesolliciteerd heeft, enzovoort enzovoort. Ik ben er goed zat van. _-:(

Vandaag dus "gespijbeld" en paard heeft me getrakteerd op een rondje bos-stuiteren :Y)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:35

Oh dat is wel zuur inderdaad Bay! Nominatie is al heel tof natuurlijk maar dan wil je hem ook hebben ook :(:)

Fijn zo hulp krijgen bij al het werk Noeska! :j

Gisteren is mijn collega gepromoveerd, waarbij bij zijn toespraak en ceremonie mijn prof ook nog ten overstaan van de het hele publiek verkondigde dat "collega Vientje ook zéér binnenkort zal promoveren op dit project" :oo := Ik ben nog net niet onder mijn stoel gekropen van schrik _O- Maar fijn om zo'n blijk van vertrouwen in een vlotte goede afloop te horen van iemand die daar ook echt wat over te zeggen heeft, motiveert wel weer :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:00

Aiii dat klinkt niet tof voor je collega Noeska! Ontontbeerlijk in zo'n situatie, een goeie bel wijn....(en chocola :Y) )

Ah nog een hele andere tak van sport, welkom terug Tayga! Behoorlijk fors lijkt me, met zo veel onderwijs?

Ik zie het ook maar als positief wat de prof zegt :D Hij kan het weten... Deze week moeten 2 artikelen de deur uit, de nieuwe format van het afgewezen artikel naar de co-auteurs en mijn laatste paper in semi-definitieve vorm naar begeleiders. Dan hopelijk volgende week en de week erop allebei naar hun journal :) Komende week ook introductie en general discussion van proefschrift naar begeleiders, dus ik hoop heeeeel hard dat de leescommissie-deadline in december me gaat lukken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:00

Wat tof Solleke, spannend! Gaaf dat je zo'n aanbevelingen krijgt :j

Dat klinkt als nood aan veel alcohol en chocola Noeska :(:) Inmiddels alweer iets meer licht aan de horizon?

Hier bezig aan de laatste loodjes. Artikel 1 t/m 3 gepubliceerd, artikel 4 under review en artikel 5 bij de co-auteurs voordat het gesubmit gaat worden. Introductie en discussie proefschrift zijn op voor de tweede ronde feedback (intro al verstuurd, discussie moet deze week de deur uit).

Ik ben nu wel al weer 40+ uur per week bezig aan een andere baan (tijdelijk klantenservice werk, een mens moet toch eten :+ ) en aan het solliciteren, dus laatste loodjes proefschrift daar nog naast is echt wel even heftig %) Gelukkig moet eea binnen afzienbare tijd klaar kunnen zijn, alles gaat wel voorspoedig alleen die *** discussie is nog even een puntje.

Mijn merrie is drachtig en op 19 juni uitgerekend, dus eigenlijk was de volgorde voor toekomst 1) nieuwe échte baan; 2) proefschrift af en promotieceremonie; 3) veulen vangen. Maar zoals het nu gaat ben ik bang dat mijn paard eerder de boel voor mekaar heeft dan ik _O-

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:25

Oeh dan gaan we hard duimen dat het toch nog mee blijkt te vallen met die data!! :)

Oorspronkelijk stonden er 7 artikelen als eerste auteur gepland hier := Maar dat werd hem echt niet natuurlijk. Het blijft nu steken op 5 als eerste auteur (3 gepubliceerd als eerste auteur is minimumeis bij ons) en dan nog een stuk of 4-5 als co-auteur :) Maar het is dan ook wel een omvangrijk project, hadden zo nog wel een paar artikelen uit gekund.

Mijn veulen is inmiddels ook al een omvangrijk project trouwens :D <3

Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:16

Tijdens het schrijven van mijn dankwoord voor proefschrift valt me ineens dit topic in :)) Hoe is het hier met iedereen?

Hier is de eindstreep in zicht: schrijfwerk is klaar, 4 artikelen gepubliceerd en de vijfde submitted, en de verdediging staat gepland voor 24 mei a.s. :):) -:) Laatste loodjes!! Wat tegenslagen gehad het laatste jaar, oa een ongeluk waardoor ik dik 4 maanden uit de running ben geweest qua proefschrift. Schoot voor geen meter op in elk geval :P

Inmiddels wel volledig uit de universiteitswereld en het klinisch onderzoek ingegaan, echt "business" dus. Hele omschakeling maar supertof! wel zwaar, ik werk nu een klein jaar meer dan 40 uur bij bedrijf en ben daarnaast dus nog boekje en verdediging af aan het ronden en de laatste artikelen aan het publiceren. %) Geen aanrader, (tip voor degenen die nog bezig zijn: wees verstandig en rond het af voordat je aan een nieuwe baan begint :') ) maar nog maar 16 weken bikkelen :D

En het "veulen-project" Pinda is inmiddels officieel alweer een jaarling en op kamers in de opfok :D Superblij met mijn knappe paardenkind! <3

Afbeelding

Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:44

Lastig is dat, slechte of afwezige begeleiding...je promotoren zijn zo belangrijk! Volgens mij sneuvelen daar heel erg veel phd's op, ook mensen zonder bijkomende problematiek. Rot zeg!! :(:)

Ik mag me gezegend noemen met mijn promotoren en begeleiders, echt super fijn begeleid. Zijn natuurlijk ook maar mensen, maar ik mag me echt gelukkig prijzen met ze. Tijdens een project management cursus waren we met zijn tienen, daarvan zijn er een stuk of 5 stuk gelopen op de begeleiding...en ik was als enige echt positief erover :\

9-17 bij een bedrijf doe ik nu, en in mijn ervaring ligt de werkdruk hier juist veel hoger dan op de uni.... :o

Mijn manuscript is gisteren goedgekeurd door de leescie....en dat zonder ook maar een enkele opmerking :wow: proefschrift tekst is dus finaal! *\o/*

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:32

Ik ben pas na beëindigd contract gaan solliciteren. Iets eerder had handig geweest :P

Wij kijken qua publiceren niet naar impact factor maar naar ranking, dus hoe hoog het journal scoort in de lijst van tijdschriften in het veld. Eerste kwartiel (Q1) is top, tweede kwartiel (Q2) is gewoon goed, derde kwartiel liever niet en vierde kwartiel mag absoluut niet in je boekje. Ik heb 2 in Q1 en 2 in Q2 gepubliceerd, en nu de vijfde gesubmit bij een Q1. Impact factors wisselen heel sterk maar worden allemaal gezien als dikke publicaties volgens onze regels :) vind het wel een ok systeem, zo hebben ook de kleinere / nieuwere publicatie wereldjes mogelijkheden als je onderwerp zich daarvoor beter leent.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:51

Absoluut niet :)

Maar daar heb ik tijdens het project zelf anders over gedacht :+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:04

Hier afgelopen woensdag gepromoveerd! -:) *\o/* Wat is dat spannend zeg, brrr!!! Maar wel heel tof, het was alle moeite echt waard! Heel apart om te bedenken dat ik me nu Dr. Vientje mag noemen -:) :D

Dus hart onder de riem voor de mensen die hier aan het zwoegen zijn: als het mij na 7 jaar (waarvan 2 jaar naast andere fulltime baan op- niet aan te raden trouwens := ) nog lukt moet het anderen ook vast en zeker gaan lukken :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:41

Dank jullie wel! Het is inderdaad stevig gevierd, inclusief heerlijk studentikoos (nou ja, burger-wannabe-student :') ) een kater van 2 dagen _O- :D

We zijn heel gemiddeld dan Troi :))

Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:46

Dat schiet ook op JewEmm, gefeliciteerd met je publicatie! *\o/*

Dank jullie wel :) Nog steeds op een roze wolk hier, ook al moet ik hard aan de bak voor mijn huidige baan. Vorige week gepresenteerd op een congres in Boedapest :D

Ik blijf bij mijn huidige werk, bevalt erg goed :) wat weinig echt hardcore wetenschap en schrijven en vooral veel doe-werk, maar dat is juist wat ik zoek. Ben wel eventjes klaar met de wetenschap, nu heerlijk praktisch bezig met onderzoek uitvoeren. Multicenter onderzoek waaraan ziekenhuizen over de hele wereld aan mee doen, zo boeiend qua IRB / MEC aanvragen en algehele verschillen in research cultuur, echt leuk en leerzaam :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:31

Hier alles ok, nog steeds bezig mijn laatste artikel te publiceren van mijn proefschrift -O- Schiet niet op! Schrijfweken heb ik nooit gedaan, kennissen wel en die waren er erg positief over.

Verder nog steeds bij hetzelfde werk aan de gang, inmiddels met onze arts-onderzoekers in netwerk bezig te publiceren en daarnaast nieuwe onderzoeken aan het runnen en opzetten, supertof! Momenteel in Boston op congres 8-) Behoorlijk internationaal werk, vooral Europa en VS. Mag zeker niet klagen, bevalt nog steeds super :) En PhD titel komt ook zeker van pas :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:35

Wat een tof aanbod, gefeliciteerd!

Ik was 27 toen ik begon met promoveren, eerst 2 masters gedaan en een paar jaar in een ander vakgebied gewerkt. Ik zou het zeker weer doen! Merk in mijn werk nu (klinisch onderzoek met medici) wel profijt van mijn titel.

Inderdaad, voornamelijk je klik met je begeleiders (plus werkomstandigheden daar) en affiniteit met het onderwerp bepalen of het haalbaar is of niet. De meeste die ik om mij heen heb zien stranden liepen vast omdat de begeleiding niet adequaat was of klikte.