PhD's?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:36

Nickeltje schreef:
Wat jij beschrijft zou ook als log in "R" geschreven moeten kunnen worden, of wellicht bestaat dit al als package.
Heb je Google al geprobeerd? Of heb je wel hulp van een bioinformaticus ofzo?

Klopt, er bestaan voor sequencing en micro-array R packages. Ik ben er zelf niet bekend mee, maar ik kan eventueel wel navraag doen. Feit blijft dat je daar ook je eigen aanpassingen in zal moeten maken en dat je je heel goed moet bedenken wat je nou aan het analyseren bent.

Ik heb tussen september 2004 en september 2008 als AiO gemaakt. Ik sta inmiddels voor de keuze: proefschrift afmaken, of niet? Ik vind het heel lastig...

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Hilli

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:42

Qua werk: het is altijd meer werk dan je denkt, dus ik ga er maar vanuit dat het nog veel werk is. Het meeste werk zal liggen in mezelf motiveren en die motivatie vervolgens volhouden. Van mijn begeleiders hoef ik dat niet te verwachten :n

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:14

Kipzel schreef:
Hilli, wat zijn je argumenten om je proefschrift wel of niet te maken? Lijkt me wel een mooie afsluiter plus publicatie?

Het ligt ontzettend aan wat je na je promotie-werk wil gaan doen. Ik wil niet gaan postdoc'en en werk op dit moment wel mét wetenschap maar niet in de wetenschap.

Hoe relevant je titel is, hangt ook af van wat je ambitie in je werkende leven is: wetenschapper word je niet zonder titel, geslaagd bedrijfsleventype meer op basis van je competenties dan je titel en dan heb je nog vele smaken er tussenin. De baan die ik nu heb bevalt goed en sluit goed aan bij wat ik kan, maar de doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Ik weet echter niet goed wat ik hierna wil, dus dat maakt het besluit extra moeilijk.

Tayga schreef:
Hoelang denk je nog nodig te hebben Hilli? Het is wel zonde als je 8 jaar werk niet afmaakt.. Hoop dat je nog wat motivatie kunt vinden.

Ik kan niet goed schatten hoeveel werk het nog is. Er liggen 4 drafts in een aantal stadia en 1 bestaat uit nog bijna niks (data uiteraard al wel verzameld). Dan heb je natuurlijk je inleiding en algemene discussie van je proefschrift nog. Dat is alles bij elkaar veel werk. Waar ik het meeste tegenaan ben gelopen is het gebrek aan begeleiding. Ik moet het voor mijn gevoel helemaal zelf doen. Misschien dat dat wel het grootste struikelblok is...

Ik heb destijds gesolliciteerd op mijn AiO-plek. Ik zou overigens ook zo weer solliciteren voor een AiO-plek, ik zou alleen heel veel kritischer zijn op de begeleiding. Dat heeft mij echt genekt.

Mocht iemand nuttige tips, gekke vragen of andere relevante opmerkingen hebben - graag! :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:16

Kipzel schreef:
Hilli wat poedersuiker dat je geen begeleiding krijgt. Snap dat je voor een moeilijke keuze staat.
Kan je geen andere begeleiding eisen of iets?

Nee, dat gaat helaas niet lukken omdat o.a. het werkveld heel klein is. En vanuit mijn begeleider(s) kan ik me ook wel voorstellen dat ze een keer klaar zijn met mij begeleiden. Ik weet niet hoe je zo'n patstelling kunt doorbreken. Ik vind het wel jammer, want de wetenschap blijft me nog steeds interesseren en ik denk dat ik op een andere plek veel meer uit mezelf als wetenschapper had kunnen halen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:58

Kipzel schreef:
Ik denk dat een onderzoeksplan wat de lijnen die al gegeven zijn volgt, wel gewenst is.
Betekend echter niet dat briljante nieuwe input niet gewaardeerd wordt :D

Eens.

Bij mij maakte het schrijven van een onderzoeksplan geen deel uit van mijn sollicitatiebrief, maar je vraagt zo'n plan natuurlijk wel op en je bereidt dat voor. Tijdens het gesprek kwamen er wel vragen over. Niet van die "overhoringsvragen" alsof het een tentamen is, maar inzicht-achtige dingen. Overigens ook alweer 8 jaar geleden :=

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:32

Beide. Zonder elkaar slaat het nergens op. Ook bij mijn werkgever moet in onderzoeksvoorstellen aangegeven worden hoe je op je vertrekpunt bent aangekomen, wat dat vertrekpunt dus is en wat je eindpunt is + de weg naar dat punt toe en waarom je die route kiest boven alle andere mogelijkheden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:25

Goed bezig, MacavityL +:)+

Ik heb wel een heel promotietraject doorlopen, maar uiteindelijk geen proefschrift geschreven. Inmiddels ben ik ook in het stadium dat ik geaccepteerd heb dat dat er niet meer van komt., al blijft het wel eeuwig jammer. Laat ik het er maar op houden dat ik van te voren niet kon inschatten hoe groot de effecten zijn van (het gebrek aan) begeleiding.

Inmiddels werk ik alweer bijna 6 jaar "aan de andere kant van de wetenschap", ofwel ik hou me bezig met het uitzetten van onderzoeksfinanciering en -beleid bij een goed doel (Reumafonds). Totaal ander werkveld dan mijn promotietraject, maar nog steeds elke dag leuk :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:44

Gefeliciteerd, Nickeltje! Supergaaf! :#

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 08:51

Vientje schreef:
Tijdens het schrijven van mijn dankwoord voor proefschrift valt me ineens dit topic in :)) Hoe is het hier met iedereen?

Wat leuk! Eens per jaar komt er toch nog weer een beetje leven in dit topic.

Troi, hoe bevalt het begeleiden van AiOs je?

Studiemiep, ik denk dat de wetenschap niet de beste plek is als je flinke gezondheidsproblemen hebt. Een kind is dan wel weer handig omdat het je tot aan de bevalling wat extra tijd geeft om aan je proefschrift te werken. Daarna lijkt het me maar onhandig, maar dat geldt wat mij betreft voor alles wat je moet combineren met een kind ;-)

Chronisch gebrek aan begeleiding is wel heel herkenbaar en werd uiteindelijk mijn eigen struikelblok. Achteraf gezien had ik daarover veel eerder aan de bel moeten trekken en/of moeten stoppen, maar wijsheid komt met de jaren. Ik ben inmiddels in een totaal ander vakgebied werkzaam en merk dat het wél goed is om de mores van de wetenschap te kennen, maar het gebrek aan een proefschrift heeft in deze functie totaal nog geen deuren ongeopend gelaten. Professioneel gezien kan ik dus ook echt niet zitten met het feit dat ik niet gepromoveerd bent.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:42

AlphaDaemon: ik had niet iets anders gekozen, maar wel de begeleiding anders geregeld, of na een jaar gestopt wanneer dat niet mogelijk was.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 07:41

Het type proefschrift hangt ook enorm af van de discipline. In de biologie zien ze je aankomen met een boek...

Ik kreeg destijds ook wat vragen als 'hoe zou je dat aanpakken?' en vanwege de aard van het project ook over samenwerking. Verder zat er vooral een hoop volk aan tafel (4 man) voor een eerste gesprek.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:46

Jammer Saleisha. Hopelijk vind je snel een andere plek.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:14

Ik was 24. Ik zou het zo weer doen, maar zou veel strenger/kritischer zijn over begeleiding (of de consequenties van het gebrek daaraan). Dat moet je ook leren, dus dat is een wijze les geweest.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:13

Op bepaalde vacatutes worden hoe dan ook brieven geschreven, ook door ongeschikte mensen en ook door mensen die je vacaturetekst niet eens gelezen hebben. Daar moet je niet langer dan een minuut aan besteden... de rest van de reacties zal bestaan uit gerichtere sollicitaties, hopelijk zit er wat tussen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie