Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Hanmar

pluisje88

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:57

Ik ga me er nog verder in verdiepen. Even snel het linkje aangeklikt maar die voorbeelden komen nog niet in de buurt van mijn situatie. Die is minder ingewikkeld denk ik.

Gaat het echt de bedoeling zijn dat je uiteindelijk bij iedereen die hier gebruik van maakt kunt zien dat zij dit doen (en dus minder omzet hebben dan 20.000) door die vermelding op de factuur? Lijkt me nogal onwenselijk om dat aan de grote klok te hangen...
Vraag me wel af, wat nou als je ineens toch een heel goed jaar hebt en dan boven die 20.000 euro omzet uitkomt terwijl dat van te voren niet gepland was?

Wil jij zelf leren werken met een biotensor? Op 11 oktober en 1 november geef ik een tweedaagse training. PB voor meer info.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:18

Dan lig je uit de regeling. :j

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:56

Goedendag mede-ondernemers,

Ik heb een vraagje mbt. mijn eigen bedrijfje, wellicht dat iemand mij kan helpen. Ik heb mijn bedrijfje al een tijdje, maar begin nu echt dingen te verkopen.

Op dit moment doe ik veel met retro tweedehands Nintendo spullen. Ik koop dit in in partijen en verkoop dit weer. voor 2020 heb ik kleine ondernemers regeling aangevraagd, maar voor dit jaar moet ik nog BTW afdragen. Omdat ik partijen inkoop kan ik geen margeregeling toepassen op de verkochte items en moet ik globalisatie regeling toepassen. Hoe werkt dit eigenlijk?

Tweede vraag is hoe houd ik dit bij? Moet ik per partij aankoop elk item opschrijven dat in de partij zit inclusief titel en labelen met een uniek nummer of is het voldoende om het aantal spellen per type op te schrijven en de consoles.

Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:26

Even een super domme vraag (wat ik eigenlijk wel moet weten :+ ), maar als je in het laatste kwartaal alsnog erachter komt dat je onder de KOR valt en alles kan terugvragen. Wanneer krijg je dit bedrag dan terug? Halverwege 2020 pas met de rest van de Belastingzaken?

| Fashion & Beauty fotografe |
Find my photography here! - http://on.fb.me/1ztmsmW
| http://www.thirsanijwening.com |

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:44

Nee. Meestal in februari

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:45

AlterEvo schreef:
Goedendag mede-ondernemers,

Ik heb een vraagje mbt. mijn eigen bedrijfje, wellicht dat iemand mij kan helpen. Ik heb mijn bedrijfje al een tijdje, maar begin nu echt dingen te verkopen.

Op dit moment doe ik veel met retro tweedehands Nintendo spullen. Ik koop dit in in partijen en verkoop dit weer. voor 2020 heb ik kleine ondernemers regeling aangevraagd, maar voor dit jaar moet ik nog BTW afdragen. Omdat ik partijen inkoop kan ik geen margeregeling toepassen op de verkochte items en moet ik globalisatie regeling toepassen. Hoe werkt dit eigenlijk?

Tweede vraag is hoe houd ik dit bij? Moet ik per partij aankoop elk item opschrijven dat in de partij zit inclusief titel en labelen met een uniek nummer of is het voldoende om het aantal spellen per type op te schrijven en de consoles.

Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.

Ik zou dit aan de belastingdienst vragen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:45

Courses schreef:
Even een super domme vraag (wat ik eigenlijk wel moet weten :+ ), maar als je in het laatste kwartaal alsnog erachter komt dat je onder de KOR valt en alles kan terugvragen. Wanneer krijg je dit bedrag dan terug? Halverwege 2020 pas met de rest van de Belastingzaken?

Ik heb het in april terug gekregen, n.a.v. de jaaropgave die mijn boekhouder heeft gedaan begin maart.
Als je in maart de jaaropgave doet krijg je volgens mij sowieso voor juni bericht terug.

De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf. 

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:29

Vraag: versturen jullie nieuwsbrieven?
Zo ja: met welk programma, hoe vaak, en wat zet je er zoal in?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:58

Ik heb ze voor werk met Mailchimp gedaan, super fijn :j Doe het zelf niet, mijn doelgroep bereikt dat niet echt denk ik en kost veel extra tijd

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:42

Hier ook mailchimp, nog niet zo heel lang mee bezig, maar vind het een fijn programma!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:55

Ik breek even in :o

Ik heb een vraag over Etsy en zie zo snel niet waar ik die zou kunnen plaatsen en wellicht dat hier verkopers zitten die ook Etsy gebruiken.

Ik zou wat spullen op Etsy willen zetten, puur hobbymatig, maar het is me niet duidelijk of je de vraagprijs nu inclusief of exclusief verzendkosten moet doen ??

Hopelijk kan iemand hier me helpen :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:06

Op Etsy krijg je een soort 'voorrang' als je geen verzendkosten rekent, die moet je dan eigenlijk bij je vraagprijs berekenen. Maar aangezien verzending naar sommige landen abnormaal duur is en je niet kan voorspellen wie wat waar vandaan besteld, heb ik zelf een punt gezet achter Etsy voor ik uberhaupt fatsoenlijk was begonnen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:09

Ik heb hem nu ook voor een laatste stap (die 18 ct betaling) afgebroken omdat ik er even geen brood meer in zag :)
Je kunt na het opvoeren van je item later de verzendkosten invoeren. Nou is dat voor NL geen probleem, maar 'de rest van de wereld'... hoe moet je dat ooit berekenen ??

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:13

Ik ben gaan kijken bij verschillende bedrijven die wereldwijd post verzenden, zoals DHL enzo, je schrikt je soms helemaal lam := maar ik meen dat je wel kan kiezen in welke landen jouw goederen worden aangeboden en welke niet. Ik vond het zelf gewoon teveel werk en ben in zee gegaan met displate, daar regelen ze alles voor mij, ik hoef alleen maar mijn werk te uploaden (voordeel van digitaal werk) zij printen en verzenden het voor mij. Geeft minder winst maar ook minder gedonder.

Ik weet niet precies wat jij maakt?

*Oh, houtbewerking zie ik, dat neemt aardig wat ruimte en gewicht in, gewoon een kwestie van gewicht en dimensies opgeven in combinatie met het land van bestemming en je weet wat het je gaat kosten.

Benelux + Duitsland is meen ik nog wel te doen qua kosten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:18

Misschien moet ik het hele buitenland gewoon laten varen. Ik vraag me alleen af of Etsy nu echt zoveel meerwaarde heeft als Marktplaats ??

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:42

Ik denk dat je daar wel een andere markt aanspreekt, tenminste, als ik naar mezelf kijk. Ik ga naar marktplaats voor tweedehands dingen, spullen die over het algemeen ooit bij een bedrijf zijn gekocht.
Ik ga naar Etsy om iets unieks handgemaakt te vinden, dingen die ik dan hoogst waarschijnlijk ook nog cadeau doe aan iemand.

Werkt het? Tsja, das altijd de vraag, maar niet geschoten is altijd mis!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:57

Dat is ook wel weer waar en je hebt de onkosten ook aardig in eigen hand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:10

Een ander ding is dat je blijkbaar alleen maar via Paypal of een CC kunt zaken doen met Etsy, terwijl ze wel je banknummer kennen om klanten te laten betalen ??
Ik heb geen CC en Paypal zal wel kosten berekenen ??

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:34

Ja dat klopt inderdaad, dit is wat google zegt:
Citaat:
Voor betalen rekent PayPal nooit transactiekosten. Voor het ontvangen van geld, worden €0,35 + 3,4% van het bedrag transactiekosten gerekend. Bij inkomsten boven de 2500 euro per maand, kan dat omlaag tot €0,35 + 1,5% (dit is variabel, dus hoe meer inkomsten, hoe lager de transactiekosten)

Je moet dus eigenlijk je materiaalkosten + gewenste winst + kosten van Etsy + evt. btw + verzendkosten + 3,4% paypal kosten + 0,34 transactiekosten rekenen voor je werk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 20:01

Het wordt er niet interessanter op :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:02

Haha sorry, in sommige gevallen hoef je geen BTW te rekenen, maar ik weet zo even uit mijn hoofd niet meer hoe dat precies werkt. Je moet dan onder een bepaald bedrag aan inkomen vallen meen ik. Maar al die regeltjes blijven k*t.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:15

DubbelDun schreef:
Ik zou wat spullen op Etsy willen zetten, puur hobbymatig, maar het is me niet duidelijk of je de vraagprijs nu inclusief of exclusief verzendkosten moet doen ??

Als je als hobby wat spullen verkoopt (of dat nu je oude zadel of een zelfgemaakt houtsnijwerk is) heb je met btw helemaal niets te maken. Dat komt pas om de hoek als je een bedrijf bent. Verkoop je best veel voor de hobby dan kan de belastingdienst je als bedrijf gaan zien maar dan heb je het al over duizenden euro's omzet. Hoeveel artikelen denk je ongeveer op jaarbasis te verkopen en om hoeveel geld gaat het?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... sregeling/

PostNL heeft vrij uniforme tarieven (NL, Europa, Rest van de wereld): https://www.postnl.nl/Images/tarievenka ... 165587.pdf

Paypal voor bedrijven is #@! duur, voor particulier gebruik is veelal gratis.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:29

DubbelDun schreef:
Misschien moet ik het hele buitenland gewoon laten varen. Ik vraag me alleen af of Etsy nu echt zoveel meerwaarde heeft als Marktplaats ??

Voor zelfgemaakte spullen heb je niets aan marktplaats.
Wordt nauwelijks bekeken en al helemaal niets besteld, als mensen op marktplaats naar houten spulletjes zoeken dan zoeken ze meestal tweedehands met bijbehorende prijzen.
Op Etsy zoeken mensen juist naar unieke zelfgemaakte dingen en willen daar ook een reële prijs voor betalen.
Wel zou ik op Etsy zorgen voor betere foto’s dan je in de bokt-advertentie hebt staan, met name wat mooier uitgelicht. Zet je spullen op een zonnige dag bij een raam, dan krijg je al veel mooiere foto’s.
En bijvoorbeeld een daglichtlampje in je lamp draaien voor de foto geeft een frisser beeld.

Etsy zelf betaalt uit via je bankrekening, niet via Paypall.
Wel is het aan te raden om Etsy payments te gebruiken, dus dat mensen via Etsy kunnen betalen.
Die heeft veel betaalmogelijkheden, dat is voor klanten makkelijk en komt ook betrouwbaar over.

Ik doe verzenden binnen Nederland gratis, die kosten heb ik in de prijs verwerkt. (Ongeveer 7 euro)
Je kan voor de rest van de wereld een andere verzendprijs ingeven.
Dus bestellen mensen van buiten Nederland, dan moeten ze wel extra verzendkosten betalen.
Ik kreeg een aantal bestellingen uit Amerika, speciaal daarvoor heb ik toen een extra etsyshop geopend met gratis verzenden daar naar toe (en aangepaste prijzen), om eens te kijken of ik dan inderdaad meer voorrang krijg in de zoekresultaten. Maar niet dus, ik krijg daar bijna geen views op.

Etsy rekent 5% aan bemiddelingskosten, en voor etsy-payments ook 5%.
Dit wordt berekend over je verkoopprijs én je verzendkosten, 10% bij elkaar dus.
Maar voor mij wel een fijn verkoopkanaal, ik heb ook een eigen website met webshop, maar het meeste verkoop ik toch via Etsy.
Ik vind je prijzen nog aan de lage kant, dus je hebt wel ruimte om die kosten in je prijs te verwerken.
Verzendkosten naar het buitenland zou ik apart berekenen als je daar al naar wilt verzenden.

*Kruipt weer onder meeleessteen*

Mooi afgewerkte mondmaskers met neusbeugel en filteropening in verschillende maten: https://www.heiltjeaartje.com/mondmaskers

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:37

@kanzi: dank voor je uitgebreide antwoord en wacht nog even met onder je steen terug te kruipen :+ .
Misschien kun je mij nog vertellen hoe ik buiten de CC/Paypal om Etsy die 18 ct kan betalen, want ik kom daar nu niet voorbij...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:43

Nee klopt, één van die twee heb je wel nodig.
Wij hadden al Paypall dus die heb ik er voor gebruikt.

Mooi afgewerkte mondmaskers met neusbeugel en filteropening in verschillende maten: https://www.heiltjeaartje.com/mondmaskers