Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:44

Lastig Lalidan, ik heb zo 1,2,3 ook geen echt goed idee. Ik weet niet of een facebookachtige actie bij jouw dienstverlening past. Hoe is je contact opgebouwd? Kunnen mensen een vast formulier invullen? Heb je genoeg 'calls to action' op je website? Ik zou het wellicht eerder daar in zoeken.
Edit: misschien kun je ook inspelen op het gevoel op de website. Veel mensen vinden het misschien spannend en een hele stap, daar kun je misschien ook nog iets mee op de website om een vertrouwd gevoel af te geven (misschien doe je dat al)

Hier nog 5 likes nodig om tot de 30 te komen en ik de statistieken kan gaan zien :p.. Ik ben nog steeds dagelijks met mezelf in discussie als het gaat om facebook. Wel of niet actief in zetten.... Maar als 1 van jullie nog interesse heeft om ons tot aan de 30 te laten komen... Heel graag.. :p. (zie onderschrift)

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:48

Mellis86

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:49

Leuke actie foxy!

Yoehoe hier de 30 likes... (ga mezelf maar niet met jullie facebook likes vergelijken..) maar toch blij. Thx!

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:05

Zo jullie hebben weer hard gekletst vandaag. Mooie stickers komen er voorbij! Altijd leuk. Hier de auto niet bestickerd, ook niet van plan. Wel misschien de paardentrailer. Sinds vorige week heb ik een prachtige nieuwe ifor williams trailer. Die leent zich wel voor mooie bestickering, maar nog even afwachten op het juiste moment. Het bedrijf is op dit moment zo in beweging met uitbreidingen dat ik het lastig vind een goed moment te bepalen, het is toch vrij definitief zo'n sticker.

Verder nog toffe auto's voorbij komen, las nog iets over de mini. Nou ze zien er leuk uit maar daar is alles ook mee gezegd :p. Ik heb zelf enkele jaren in een mini gereden (nieuw model) en wat een stijve bak is dat. Altijd last van mijn rug en echt een kart op wielen, zo fel en laag. Met een stoplicht kun je niet eens zien op wat voor kleur het licht staat met een klein raam. Eens maar nooit meer, auto. Maar cool was ie idd wel, ik had een paarse met een wit dak :p.

En tot slot heel het weekend heel hard gewerkt aan onze assortiment uitbreiding met de voeg & lijm spullen. De voorraad is besteld en zal snel binnenkomen en dan kunnen we aan de slag. De website staat al helemaal klaar en we worden ook al gevonden op google (nu staat alles nog op uitverkocht). Zal wel wennen zijn, gaan we ineens met pakketjes aan de slag, toch ook weer een hele ander tak van sport. Viel niet mee om dat er netjes in te bouwen in de website mbt verzendkosten e.d.. Ben erg benieuwd wat dat gaat doen.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:16

pmarena schreef:
Joh, voeg & lijm spullen?

Hoe past dat bij het zand en grind enzo dan? :)

We gaan het hovenierspakket van Simson lijmen verkopen. Dat past uitstekend bij zand en grind. Het is een professioneel pakket wat wij exclusief in NL online mogen verkopen aan de particulier (en professionals zijn ook welkom natuurlijk). Het zijn dan met name steenlijmen, voegmortels en drainagemortels. Ofwel producten die vaak worden gebruikt in combinatie met grind, split en zand. Denk daarbij aan de opbouw van een oprit, of straatwerk, onkruid tussen tegels tegen gaan, impregneer middel. Maar ook vervangende producten van zand, zoals brekerzand (daar voegen de meeste mensen het straatwerk mee), maar dat kan dus ook met voegmortel. Dat heeft als voordeel dat je voor langere periodes vrij bent van onkruid of mos.

Daarbij is ons assortiment niet gebonden aan zand en grind, maar zijn we juist aan het uitbreiden richting professionele tuinproducten en grond en bodem gerelateerde zaken (zoals o.a. de polyvlokken).
Laatst bijgewerkt door Mellis86 op 25-02-13 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:17

pmarena schreef:
Okee! Maar ga je ook tegels en muurblokken enzo verkopen dan? Ik vind het daar meer bij passen :o

Wel gaaf dat je het alleenrecht krijgt, doe je goed +:)+

Voorlopig nog niet, maar wie weet in de toekomst. Ik heb er over nagedacht om voor de lijmproducten een aparte webshop te bouwen, maar toch besloten dit niet te doen. Ik probeer zoveel mogelijk in mogelijkheden te denken. Bol.com is op een dag begonnen met boeken en zie waar ze nu zijn. Ik vergelijk me overigens niet met Bol.com, maar het geeft wel een idee dat we proberen zoveel mogelijk open te staan voor kansen die voorbij komen, en me niet te laten beperken door ons huidig assortiment. Het een leidt altijd tot het ander.

Dit is een unieke kans die je niet moet laten liggen. Het is een bouwproduct wat verwerkt wordt met grondproducten, in de categorie hoveniers en doe het zelf ' tuinmensen'. Past precies, naar mijn mening.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:38

Zo, het Simson Hovenierspakket staat online en kan besteld worden! Toch wel weer trots dat het er allemaal opstaat. Blijft toch altijd wel een hele klus om een hele assortimentsuitbreiding op de website te plaatsen, zeker omdat dit voor ons weer een ander logistiek model is, namelijk pakketverzendingen. Dat is toch weer heel iets anders dan big bags van rond de 1500 kilo.

Nu zit ik alleen nog met de verzendkosten in mijn maag. We gaan de pakketten onder de 10kilo verzenden met PostNL, de verzendkosten zijn duidelijk en tarieven zijn natuurlijk gewoon vrij opvraagbaar bij PostNL. Nu zie ik dat veel webwinkels gewoon de 6,75 op de website rekenen, echter is dit zonder BTW. Terwijl je wel BTW plichtig bent op verzendkosten als bedrijf. Ik heb dus 8.16 op de website staan, want je moet voor particulieren altijd inclusief prijzen rekenen. Op de pagina ‘bezorgkosten’ heb ik wel de inclusief en exclusief prijzen vermeld, zodat klanten daar de 6,75 herkennen. Hoe gaan jullie daarmee om? Zetten jullie ook de inclusief prijzen neer?

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:49

Dat dacht ik zelf in eerste instantie ook, maar volgens onze boekhouder en PostNL zelf dus niet. BTW vrij verzenden geldt alleen voor particulieren, nooit zakelijk, zoals ik heb begrepen.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:55

Die informatie is juist, als inkoopprijs. Als bedrijf koop je 'verzendkosten in'. Dat doe je voor 6,75 (om bij de kleine pakketten te blijven). Als particulier ben je BTW vrijgesteld voor verzendkosten, dus betaal je daadwerkelijk 6,75. Als bedrijg ga ik echter mijn verzendkosten 'doorverkopen' en dus ben ik BTW plichtig. Heel veel webshops doen dit verkeerd en je betaalt dan dus BTW uit eigen zak.

Edit bron belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... berekenen/

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:20

Tja, je hebt verschillende manieren om een robuust bedrijf op te bouwen, en alles weggeven is daar in mijn mening niet 1 van :p.

Veel bedrijven zullen wellicht het verschil compenseren door het product dan duurder te maken. Andere pakken 'zelf het verlies'. Ik ben nog aan het zoeken wat de beste manier is.

Echter als je gaat rekenen wat de gemiddelde marge is op een product en je gaat goed rekenen wat het kost. En dan niet alleen inkoop, verpakking en verzenden. Maar ook alle handlingscosts, zoals inpakken, bonnetje uitprinten en pakketje wegbrengen (laten ophalen kan ook, maar dan betaal je daar natuurlijk ook weer voor) en tot slot overige persooneelskosten (nu zijn we het nog zelf, maar als je personeel hebt moet je dat ook nog doorrekenen) en dan tot slot nog alle overhead, zoals de ruimte, licht e.d, maar ook bijvoorbeeld voorraadrisico en renteverlies door investeringen in voorraad. Kun je je wel voorstellen dat op het moment ik de BTW ook nog voor mezelf ga pakken en je af een toe ook een leuke actie e.d. wilt houden je nooit een robuust bedrijf op kunt bouwen.

Ik ben ook heel benieuwd waar alle 'prijzenpakkers' over 10 jaar nog zijn. De ene na de andere valt om en dat komt vaak doordat ze alle kosten niet goed op een rijtje hebben of ze gewoon te laag in de markt zitten in de hoop dat volume verkoop het wel gaat opvangen. Ondanks dat we nu nog relatief klein zijn in de webshop wereld, probeer ik mijn kostenstructuur wel gelijk correct op te bouwen. Zowel voor de klant als voor onszelf, het gaat altijd twee kanten op.

Webshops zoals Divoza en Eppeljeck moeten het echt hebben van het volume en kunnen daardoor zo laag zitten. Bol.com houdt er natuurlijk weer een hele andere logistieke grondvorm op na. Maar als kleine webshop kun je daar gewoon (nog) niet in mee.
Laatst bijgewerkt door Mellis86 op 28-02-13 09:23, in het totaal 4 keer bewerkt

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:31

Dat is echt afhankelijk van de markt heb ik al wel gemerkt. Bestel maar eens steenlijm op een willekeurige website. De meeste shops rekenen gewoon 40 euro tot 1tje van zelfs 75 euro!

Het blijft zo dat de grote partijen de markt bepalen, om in paardentermen te blijven dus een Eppeljeck. Maar als kleine webshop kun je dat toch gewoon niet volhouden? Stel dat je als kleine webshop nu ineens gaat groeien (maar nog niet formaat ala eppeljeck, maar gewoon 1 a 2 medewerkers, voorraad en bedrijfspand) en dus voor grotere kosten komt te staan en iets meer volume, kun je dat dan nog volhouden met de prijzenstructuur die je nu hanteert? Of ga je dan naar een andere prijsstructuur?

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:39

Ik denk ook niet dat je omvalt van alleen de BTW, maar het is niet alleen de BTW, dat probeer ik aan te geven. Het zijn ook alle andere lasten die ook meespelen, waar je wel gelijk rekening mee dient te houden in prijsbepaling. Tuurlijk hoef ik nog geen lasten van een groot magazijn te berekenen, maar het is wel noodzakelijk dat je goed op de hoogte bent van alle lasten die een webshop (of een gewoon bedrijf) met zich mee brengt.

Wat als ik ook nog handlingskosten + verzendmateriaal ga mee rekenen dan gaat het hard inclusief de 'weggegeven BTW'.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:47

oh dat doe ik ook niet hoor. Als ik zie hoeveel duizenden uren er al in de shop zitten en wat ik per uur zou kosten en dat dan in een product zou moeten verwerken dan verkoop ik nooit meer iets.

Maar mijn ervaring leert dat het juist belangrijk is bij een opstartend bedrijf om goed je kosten in de gaten te houden en dan niet alleen inkoop vs verkoop, maar ook oog te hebben voor al het andere. Dat je dan vervolgens wel overwogen besluit om dat even voor lief te nemen, dat is dan uiteraard een keuze (die iedere starter ongetwijfeld zal maken). Maar het is wel prettig om daar van begin af aan inzicht in te hebben en weloverwogen de keuze te blijven maken. In plaats van 'iedereen rekent 6,75, dus ik ook maar', zonder te weten of dat eigenlijk wel uit kan in je eigen bedrijf.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:16

pmarena schreef:
Ik vind het gewoon een stukje klantvriendelijkheid en service om niet boven die al aanzienlijke 6,75 euro te gaan zitten. Omdat je anders al snel het signaal geeft dat je als bedrijf overal op wilt verdienen en de klant niks "gunt" zeg maar. Daarom klikken ook zoveel mensen (inclusief ikzelf :P ) weg als ze zien dat de verzendkosten hoger dan normaal zijn.

En zelfs al hanteer je die 6,75 euro, dan nog is het heel normaal dat je als klant toch even verder kijkt of er ook niet iemand datgene dat je zoekt verkoopt en levert voor wat minder of zelfs helemaal geen verzendkosten :P

Inderdaad kost het je ook zo veel klanten als je nog meer vraagt, dat het zich prima compenseert qua aantal bestellingen en dus winst, als je zelf ook een deel van de verzendkosten draagt :j

Je krijgt meer klanten, en je geeft die klanten een goed gevoel dat ze niet uitgeknepen worden en dat je ze iets gunt, ik vind dat enorm belangrijk :j

Het is niet per definitie zo dat meer omzet ook leidt tot meer winst, helaas. Dus meer klanten / pakketten versturen heeft niet perse voordeel als je marge daardoor significant lager is. Als consument vind ik verzendkosten belangrijk, maar heb daarbij wel enige vorm van realiteit. Ik weet dat verzenden geld kost en ik ben ook zo slim om te weten dat als het gratis wordt verzonden er elders wel iets wordt 'geregeld' in de prijs. Het gaat inderdaad om klant beleving, met (naar mijn mening een beetje) zakelijkheid. En naar die juiste tussenweg zoeken we allemaal denk ik.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:28

HorseTopShop schreef:
Wat betreft de verzendkosten... Je betaald er BTW over, maar die kan je ook weer terug vragen.
Wij berekenen verpakkingskosten etc. helemaal niet mee in de verzendkosten of bij de producten. We proberen alles zo goedkoop mogelijk te houden voor de klant. Hierdoor bestellen ze meer/vaker en verdienen we er meer aan.

Dit is niet helemaal correct. Je kunt alleen maar BTW terugvorderen over inkoop en niet over verkoop. Verzendkosten vallen onder de verkoopfactuur, ofwel BTW afdragen. Jij betaalt dus die BTW en dat kost je per pakket ongeveer 1,20 (uitgaande van een pakket van € 6,75) als je besluit de BTW niet door te berekenen.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 07:38

Super Shanna, plaats je maandag een linkje? Kunnen we kijken (anders vergeet ik het vast weer). Is trouwens al bekend wie de product prijs heeft gewonnen? Daar had je toch ook aan meegedaan met diverse producten?

Leuk nieuwe website Hilda! Altijd spannend.

Beterschap voor Kaaren! Hopelijk ben je er snel weer bovenop.

Welkom Femke!

Tot slot wil ik nog 1x terugkomen op de BTW op verzendkosten en dan hou ik er mee op. Maar wellicht zitten er jonge / startende ondernemers ook te worstelen met verzendkosten en BTW en dan is volgens mij het doel van dit topic dat we de informatie zo correct mogelijk neer proberen te zetten, dat anderen er ook wat aan hebben, toch?

HorseTopShop schreef:
Wat betreft de verzendkosten... Je betaald er BTW over, maar die kan je ook weer terug vragen.
Wij berekenen verpakkingskosten etc. helemaal niet mee in de verzendkosten of bij de producten. We proberen alles zo goedkoop mogelijk te houden voor de klant. Hierdoor bestellen ze meer/vaker en verdienen we er meer aan.

Dit is niet helemaal correct. Je kunt alleen maar BTW terugvorderen over inkoop en niet over verkoop. Verzendkosten vallen onder de verkoopfactuur, ofwel BTW afdragen. Jij betaalt dus die BTW en dat kost je per pakket ongeveer 1,20 (uitgaande van een pakket van € 6,75) als je besluit de BTW niet door te berekenen.[/quote]
HorseTopShop schreef:
Ik heb prijsafspraken met een verzendbedrijf. Deze berekend over de afgesproken prijs BTW. Deze BTW kan ik met de belastingaangifte weer opgeven en dus terug krijgen.
Dus in eerste instantie betaal ik er BTW over en later kan ik die weer terug vragen.

Op deze manier kost het je nog steeds geld. Stel je koopt verzendkosten in voor 5 euro exclusief btw per pakket. Voor het gemak rekenen we even 1 euro BTW. Het is een inkoopfactuur dus je betaalt 6 euro inclusief, maar die 1 euro BTW kun je inderdaad terugvorderen. Daadwerkelijk te betalen bedrag: 5 euro, op inkoop.

Zoals ik begrijp uit het verhaal van TopShop ga je het vervolgens ook weer verkopen voor 5 euro. Echter ben je verplicht op verkoopfactuur altijd prijzen inclusief BTW te vermelden. Op het moment dat je dus verkoopt van 5 euro, is dat inclusief btw. Dus zeg weer 1 euro BTW (voor het gemak). Op verkoopfactuur moet je BTW afdragen, dus verkoop je eigenlijk voor 4 euro. Tussen inkoop ex btw en verkoop ex btw zit dus 1 euro negatief verschil. Het kost je dus nog wel degelijk geld op deze manier.

Uiteraard moet iedereen voor zichzelf weten hoe ze met de (verzend)kosten om gaan en of je de BTW wel of niet wilt doorbelasten. Maar ik had alleen de behoefte om de informatie correct op internet te zetten over BTW en verzendkosten, nu hou ik er over op… sorry. Mocht ik er naast zitten, hoor ik het overigens graag, maar zo heb ik het geleerd :p.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:21

Voor mij is de video niet beschikbaar joyce..

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:52

Wat een positieve berichten Joyce! Super! We gaan voor je duimen dat het wat wordt, het klinkt goed in ieder geval! Ineens komen dingen dan samen.

Mear ook een nieuwe baan, gefeliciteerd!

Zou iemand even met mij mee willen kijken op de website? Ik kreeg zojuist van een bekende te horen dat ze de opties niet kunnen openen in een product. Bijvoorbeeld bij dit product kun je een kleur selecteren: http://www.zandcompleet.nl/aanbiedingen ... oegmortel/

Ikzelf kan de kleur gewoon selecteren, en op de andere laptop in huis ook (beide andere browsers). Zou iemand even mee willen 'klikken' om te kijken of bij jullie de opties wel of niet openen?

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:58

Thx! (daarmee is het probleem nog niet opgelost, maar dan is het misschien een instelling op 1 laptop).

Wat bedoel je met vrijgeven Pmarena? Ik kan gewoon door selecteren? Of bedoel je iets anders?

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:41

Thx! goed te horen!

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:04

arrghhh wat een stress..... De website ligt er idd uit!! ...... Poedersuiker!! Ik denk dat ik ondertussen wel de 'fout' heb gevonden... Teveel bezoekers op het hosting pakket (dat is dan wel positief, maar wel balen dat je niet eerst een waarschuwing krijgt als je over je data gaat).. Ik heb net geupgrade en mijn support gemailt, hopelijk is dit het...

En dit is ook 1 van de grote nadelen van werken en een onderneming ernaast... je zit gelijk niet meer zo lekker op je werk :p

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:17

Ik weet natuurlijk nog niet 100% of dat het is, ik heb ze een mailtje gestuurd en voor de zekerheid alvast geupgrade.. Verder nog wat andere acties uitstaan.. Het is zo vreemd dat alleen de homepage werkt... Ik ben met een andere site ooit ook eens over mijn limiet gegaan maar toen lag gewoon alles eruit. Verder ben ik eigenlijk wel heel tevreden over mijn hoster, dus wil nog niet te snel over ze gaan oordelen.

Maar aan de andere kant gelukkig dat in ieder geval de homepage nog werkt. Kunnen mensen in ieder geval nog bellen. Zeker voor de klanten die nog op een levering wachten is het vreemd als ineens een website totaal eruit ligt... arrhh echt balen.. Hopelijk is het snel opgelost..
Laatst bijgewerkt door Mellis86 op 05-03-13 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:26

Jeeejjjj... me happy! Het lag overigens niet aan de hoster (voor niets geupgrade, maar ach ik zat toch al in het rood, dus dat kan geen kwaad). Het lag aan een update die ik gisteren heb uitgevoerd en ineens mijn permalinks eruit gooide... Pfooeeww dat was ff stressen zeg.. Wat fijn dat jullie het zo snel zagen! Wat moest ik toch zonder Bokt :p.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:28

Leek mij ook raar, maar gezien ik vannacht een mail kreeg met de melding dat ik dus over mijn limiet ging, had ik gewoon de relatie zo gelegd. Verder was er vannacht namelijk bizar weinig veranderd. Gisteren voordat ik naar bed ging heb ik nog gekeken namelijk.. nah jah... Mijn hartslag is in ieder geval weer gedaald en ik kan zo rustig mijn vergadering in..

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:50

Zeg dat wel.. Ik had er niet aan moeten denken dat het nog niet opgelost was en ik heel de dag 'vast' zat in vergadering.. Dan had ik er weinig van meegekregen denk ik.. Maar goed de rust is weer wedergekeerd, bakje thee er weer bij en weer genieten van een werkzame site :p. Toch wel bizar, iemand uit Amerika heeft mijn probleem opgelost en dat binnen een half uurtje. Dat is pas goede service. Wie weet in welke time zone hij zit (ik krijg support vanuit Wordpress thema en dat zijn in mijn geval Amerikanen).