Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Mellis86

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:14

Vervelend Georgette van de markt. Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Hopelijk heb je ze snel te pakken.

Ik ben dit weekend bezig geweest om productvideo's te maken. Productvideo's van zand? Yep, van zand, haha.
We ontvangen heel veel vragen over de mail over de diverse soorten zand en met name over de waterdoorlatendheid. Ik wil dus video's gaan maken waarbij we water door het zand laten lopen (of soms juist niet) zodat je visueel kunt zien dat het onmogelijk is dat drainzand bv water vast houdt. Dus als je een paddock hebt met drainzand en er blijft water inliggen dan kan het nimmer de 'schuld' zijn van het drainzand, maar is er altijd elders een probleem in de opbouw. Maar dat idee bleek in de praktijk nog een hele onderneming.

Eerst ouderwets met zand gespeeld in de bijkeuken, maar dat was geen succes, de camera bewoog te veel en mijn hoek was ook niet netjes. Dus daarna een statief snel gaan kopen en de achtergrond wat beter maken, kaartjes met zand erbij en weer opnieuw. Komt de gieter weer in beeld. haha. Dus aanstaand weekend weer verder en wellicht komt er binnenkort dan eindelijk een goed filmpje. Hele onderneming in ieder geval. Zeker
omdat ik enkel overdag kan filmen en dus afhankelijk ben van de vrije dagen. Dan kan iets simpels ineens vrij lang duren.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:22

Super Connepon, heel erg leuk. Krijgen alle pagina's een bepaald thema? Ik film overigens 'gewoon' met mijn spiegelreflex camera die op HD kan filmen.

Zie hier een eerste opzet http://www.youtube.com/watch?v=DnYIsrTBpXM&feature=plcp. Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden. Dit filmpje is nog onbewerkt, ik wil eerst even bij jullie peilen wat jullie van het idee vinden voordat ik helemaal aan de slag ga met een openingslogo en verdere bewerking.

Spreekt een dergelijk filmpje aan als je op zoek bent naar meer informatie over zand en wat vinden jullie van de opzet?

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:55

Tekst komt er uiteraard bij, zoals ik zei heb ik de 'ruwe versie' laten zien zonder dat deze bewerkt is. Om evt. tips gelijk mee te nemen, ipv eerst bewerken en daarna weer alles opnieuw te doen.

Met de gieter heb ik geprobeerd, maar dan gaat het nog veel erger spetteren, dat komt 'te hard neer' (dat klinkt een beetje raar, maar het wordt er dus niet mooier op). Droogzand gaat niet, omdat het eerst moet 'inklinken' om het effect goed te laten zien, maar dat is iets wat bij de uitleg van de video hoort. Wel is het een idee om eerst droog zand te filmen, zoals het eruit ziet en dan uit te leggen dat we met nat zand werken in de video ivm de gelijkwaardige inklinking. Het spettert overigens zoveel omdat Ophoogzand dus beperkt water doorlaat en het daarom dus terug omhoog komt. Het spetteren zie je veel minder aan de linkerkant bij het drainzand.

Twee aparte bakken is wel een idee, kun je inderdaad ook beter laten zien hoeveel water er nu in het bakje terecht komt en inderdaad vooraf laten zien hoeveel water ik er in giet. Bedankt voor de tips, zitten weer goede dingen tussen, ben blij dat ik mijn probeersel even online heb gezet, geeft toch weer beter richting waar ik heen moet mijn 'sand the movie' :p. (dat is een grapje he, voordat jullie straks denken dat dat mijn nieuwe slogan wordt). Thx dames!

Edit: de video's vormen een onderdeel van een blog. We krijgen veel vragen over de verschillende soorten zand en ik wil visueel maken waarom je bijvoorbeeld ophoogzand niet kunt gebruiken in je paardenpaddock. Want ophoogzand is vele malen goedkoper dan Drainzand, maar zoals je kunt zien laat Ophoogzand dus geen water door, iets wat zeer belangrijk is in bv een paardenpaddock (om het toch maar even in het thema paard te houden).

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:03

Ja dat zou wellicht kunnen, ik heb gewoon de 'tuingieter', wel met spreidkop (of hoe noem je dat) gebruikt en uiteindelijk de overstap gemaakt naar onze kleine gieter uit het huis. Maar ik denk dat ik nav jullie tips overstap naar gewoon een maatbeker en die dan ook in beeld laat zien. Doordat ik de gieter nu ook uit beeld heb komt het water ook van veel hoger (ruim 50 cm) en door het 'vallen' maakt het ook meer lawaai. Als ik gewoon met mijn hand in beeld water giet geeft het ook al een ander beeld (en minder spetters).

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:16

Welkom & Leuk Emma, heb je een website waar we kunnen spieken? Ik zie dat je aan dezelfde hogeschool nu studeert als waar ik ooit in een goede oude tijd heb gestudeerd voordat ik naar de Uni ging. Welke vestiging zit je? Toffe baan in ieder geval.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:41

Wat goed Joyce! super dat je er achteraan bent gegaan en dat ze je alsnog gaan plaatsen.

Mallootje, dit hebben wij ook gehad met onze actie een tijdje geleden. Op iedere pagina stond het vermeld, maar toch gebruikte het gros de code niet. Wij hebben het gewoon gelaten en afgesproken dat als klanten alsnog 'erachter' komen ze gewoon het kortingsbedrag terug krijgen. We hebben van niemand ooit nog iets gehoord mbt de korting.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 08:27

Zo ik meld mij ook weer eens. Het was inderdaad een tijdje stil hier, maar ik lees nog gewoon mee. Hier wel ontzettend druk met de webshop. Naast de bestellingen, deze week erg druk geweest met het verbeteren van de backend. Zeer veel werk, met maar weinig zichtbaar resultaat :p (maar wel veel persoonlijke voldoending, dat de 'rot' to dotjes ook eindelijk af zijn). De facturen die automatisch verstuurd worden hebben weer een flinke slag gekregen en nog wat andere boekhoudkundige zaken die in de backend van de website zitten evenals de snelheid van de website te verbeteren. Dus hier ook nog vollop aan het werk.

En verder ben ik mezelf aan het leren photoshoppen om ook de plaatjes een upgrade te geven. Gisteren de probeerversie gedownload en na een half uurtje wist ik eindelijk hoe ik de achtergrond van foto's kon verwijderen, lang leve Youtube.

Verder las ik dat Szan ziek is, jeej wat vervelend! Beterschap! Hopelijk mag je snel naar huis.

De andere zijn zo te lezen ook lekker druk, super!

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:25

Yep eens Lauwtje, ik werk met wordpress en onze shop kent wel degelijk landingspagina's. Gelukkig. Zelf als consument ben ik namelijk zo weg op een site als google me het 'roze halster' laat zien (ik noem maar wat) en vervolgens kom ik op de home page en moet ik zelf dat roze halster gaan zoeken. Ik waag er twee of drie kliks aan en ben dan weg. Tenzij het iets is wat ik perse moet en zal hebben, maar als ik gewoon aan het 'shoppen' ben, ben je me direct kwijt.

Landingspagina's is binnen wordpress niet eens zo ingewikkeld, dus dat is ook voor de 'gemiddelde of kleine webshop' prima te realiseren. Ik gok dat Magento e.d. die optie ook gewoon goed hebben geïntegreerd.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:48

Herkenbaar Peetstap. Zelf heb ik een .404 monitor op de webshop. En zie ik nu precies hetzelfde. Deze week heb ik enkele foto's verkleind om de website sneller te maken. Doordat de foto's verwijderd zijn uit de database van de shop en ik ze daarna in een kleinere variant opnieuw heb geupload krijg ik dus ook ineens error meldingen op die oude foto's. Dus ergens in Google staan ze nog, dus als iemand toevallig zoekt via Google Afbeeldingen en toevallig de oude afbeelding aanklikken krijgen ze dus die error.

Ik zou ook niet weten hoe ik dat kan voorkomen (behalve niets wijzigen). Dus als iemand tips heeft, graag!

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:26

Ja hier is Google ook bijna een hoofdpijn dossier, haha. Hoe meer ik leer, hoe warriger het soms wordt. Er zijn zoveel opties, mogelijkheden, linken, niet linken, veel vermeldingen, weinig vermeldingen, key words, relevante inhoud, bovenaan in google, wel niet adwords, hoe adwords in te richten, enz enz enz. De basis heb ik nu goed onder de knie, maar net dat extra is nog lastig. Ik ben sinds vandaag maar begonnen met een marketingplan.

Wat ik ook nog moet uitzoeken is hoe ik regionaal meer reclame kan maken. Nu is het meeste gericht op landelijk, maar regionaal is natuurlijk ook mooi meegenomen. Behalve de lokale krant, weet ik nog niet zo goed hoe ik bv Google kan instrueren om ons vooral ook bovenaan te zetten als mensen in onze regio zoeken via Google. Ofwel Regionale marketing, iemand ervaring mee?

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:45

@ Hilda, al onze foto's hebben ook een tag, maar dit is nu een 'landelijke' ofwel 'algemene' tag. Ik moet natuurlijk kiezen of delen, of voor NL of voor de regio. Aangezien NL groter is dan de regio heb ik nu gekozen voor het Landelijke. Het nadeel is dat we in de regio nu dus totaal niet worden gevonden. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een combinatie methode.

@ Szan, ja Google Adwords kan inderdaad regionaal adverteren, daar moet ik me nog eens wat beter in verdiepen, nu doen we dit enkel landelijk. En dat werkt altijd super goed. Morgen toch Google nog eens bellen.

@ Eilish, welkom! Ik zou je volgorde veranderen in te starten met je ondernemersplan en vanuit daar de benodigde offertes / informatie inwinnen. Je inhoud van je ondernemersplan bepaald namelijk ook voor een groot deel de eisen aan een pand bv. Bestemmingsplantoets kan ook al voordat je de financiering hebt. Locatie is wel een belangrijke factor natuurlijk voor een pension.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:43

@ Joyce, ach de e-mail... Hier ook een puntje. E-mail verkeer is tegenwoordig zo gemakkelijk dat er ook nog maar weinig waarde aan wordt gehecht.

Hoe dan ook, mijn cursus 'mezelf leren photoshoppen' heeft vandaag zijn eerste resultaat op de website gekregen. Het logo heeft een kerstmuts op! (ja ik weet het, vanavond eerst nog sinterklaas, maar morgen moet ik werken en ik ben zo enthousiast dat ik niet meer kan wachten). Het was een heel gevecht met de kerstmuts, maar ik ben zelf wel aardig tevreden over het resultaat. Onder tussen ken ik aardig m'n weg tussen 'lagen' en achtergronden verwijderen en ik weet ook al hoe ik 'sneeuw' kan maken op foto's. Lang leve Youtube en Google.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:47

Fijn Shanna dat het gelukt is! Ik heb voor onze facebook ook gewoon een klein onderdeel van het logo gepakt. Anders pastte het ook niet.

En dit weekend nog iets geks ontdekt, volgens mij heeft er iemand proberen 'in te breken' in de webshop. Mijn eigen administator account werkte niet meer en was geblokkeerd wegens te vaak verkeerd wachtwoord. Gezien ik de enige administrator ben en ik gisteren (totdat ik erachter kwam) niet had ingelogd, moet het wel iemand anders zijn geweest. Gelukkig had ik net een week eerder hard gewerkt aan het beter beveiligen van de backend van de shop. net op tijd.. Maar wel een raar idee..

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:57

ja alles is weer oke. Gelukkig had ik vorige week een hoop dingen omgeleid en anders ingesteld zodat het allemaal niet zo simpel meer is.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:14

euhm nee, die heb ik dan weer niet. Misschien ook eens inbouwen. Ik log een hoop, maar dat weer net niet. Nah jah ze zijn iig niet binnengekomen.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:25

Weet ik dat dit kan. Dat inlogscherm vind ik niet zo spannend. Bij andere websites kom ik er ook zo in (ook niet wordpress websites). Dat scherm mag je best zien (al ben ik wel aan het kijken of ik dit kan veranderen). Maar je moet er natuurlijk niet inkomen.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:59

* komt ook even uit meelees modus *

Super Joyce, als je op TV / Internet live komt melden hé, ga ik kijken! Ben erg benieuwd wat je actie precies inhoudt. Hoe is het met je christmas crackers / zakjes afgelopen? Is de avond al geweest?

Mallootje heeft het heerlijk druk in de winkel lees ik, super! Goede kerst voor jullie dan. En begrijpelijk dat je het soms spannend vindt of het allemaal wel gaat lukken. Maar risiconemen hoort bij het ondernemen en kijk wat je allemaal al hebt bereikt, je staat gewoon iedere dag in je eigen winkel! Hoe tof!

Paan had ergens nog een geslaagd winterfeest, top!

Verder gaan hier alle zaken ook goed, iedere maand is weer boven onze verwachtingen. Super druk zo naast mijn baan, maar heel erg leuk. Verder weer flink wat marketingactiviteiten uitgebreid, vermeldingen op websites, groot reclamebord aan ons bedrijfspand en we zijn nu bezig onze eigen big bags te ontwerpen en laten maken. Verder gaan we zo wel sluiten tussen kerst en oud en nieuw. En dan alles helemaal klaar maken voor het voorjaar, dat is echt 'onze tijd', dus ben erg benieuwd hoe dat gaat worden en hoe het allemaal te combineren valt (en of ik dat wel moet willen dat combineren). Spannende tijden dus.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:47

Super leuke kerstkaarten! Jullie ook alvast fijne dagen.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:57

Leuk floortje, ziet er goed uit. Ik zou alleen nog iets veranderen aan je schrijfstijl. Het kan een stuk actiever en met minder woorden het zelfde krachtiger zeggen, voorbeeldje uit de eerste zin

Wij willen je bedanken voor je inschrijving op onze nieuwsbrief. Of: Vriendelijk bedankt voor de inschrijving op onze nieuwsbrief (tis maar een voorbeeldje).

Persoonlijk vind ik de tekst nu niet lekker weglezen.

Welkom Mear! Hopelijk is je shop snel online!

Hier ook kerstdrukte, iedereen heeft toch graag zand (e.d.) onder de kerstboom blijkt :p.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:43

Vervelend Joyce, kun je geen voorkeursverzendklasse instellen? Ik kan me wel voorstellen dat het een tegenvaller is als je alsnog verzendkosten moet betalen. Het ligt er een beetje aan in hoeverre het in verhouding is. Als je bv 20 euro een product koopt en je moet 7 euro verzendkosten "extra" betalen achteraf zou ik ook geneigd zijn om te zeggen, laat maar. Maar als je voor 200 euro koopt en er komt 7 euro bij, dan is het natuurlijk weer niets (ik noem maar wat bedragen). Hoe dan ook vervelend.

Als het aan blijft houden zou ik bijna zeggen haal de 'afhalen optie' er weer af, hoeveel 'kopers' komen statistisch gezien uit de buurt? Als dat maar heel weinig is, hebben meer mensen 'er last van' dan profijt.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:43

Echt? Dat zou ik nooit doen. Wiens schuld het is, is ook niet zo belangrijk, het gaat erom dat de klant het niet zo had gewild (wilde namelijk niet afhalen). Je kunt dan wel zeggen, pech, betalen en kom het maar halen. Maar daar bereik je niets mee.

Klant is koning, zeker met webshops. Voor jou duizend anderen als het even niet mee zit. En met een beetje pech heb je ook gelijk een slechte recensie op internet aan je broek, klant kwijt en wie weet tegen wie ze het nog meer vertellen. Het is een kleine moeite om de klant even te mailen en het samen netjes op te lossen en ervoor te zorgen dat het niet meer zo gemakkelijk voor komt.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:48

Dat is prima. Maar als een klant vervolgens mailt en zegt.. oh sorry dat was niet de bedoeling niet goed gelezen ik wil helemaal niet ophalen. Zou ik er altijd voor kiezen om het dan netjes gezamenlijk op te lossen. En niet te zeggen 'had u maar beter moeten lezen' (in meer of minder nette woorden). Als het vervolgens vaker voor komt zou ik daarna bedenken hoe het kan dat mijn webshop klanten structureel deze fouten (kunnen) maken. Als het slechts een incident is, niet teveel aandacht aan besteden.

Processen en procesmatige fouten los je op bij de bron. Een goede webshop voorkomt dat een klant deze fouten kan maken.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:10

Spannend Mallootje, maar wat fijn dat de kerstperiode in ieder geval zo goed loopt! Hopelijk kun je iemand geschiks vinden uiteindelijk.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:08

Wat vervelend Joyce, ligt hij plat omdat je teveel bezoekers hebt? In dat geval snel je webhosting ophoogen (daar zit altijd een daglimiet aan namelijk, dat zal het probleem wel zijn gok ik zo). Afhankelijk van je hosting is het dan direct opgelost. Succes!

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:43

Jammer Joyce dat je er zelf weinig aan hebt overgehouden. Maar aan de andere kant heb je een gigantische 'gratis' reclamestunt gehouden. Wie weet zijn de mensen erg tevreden en kopen ze nog eens wat. In ieder geval is je nieuwsbrief bestand weer lekker aangevuld. Naar wat voor iets ben je op zoek voor erbij? Nog een webshop, of een baan?

Hilda gaat toffe foto geboortekaartjes doen, leuk!

en Mallootje start alvast officieel onofficieel aan haar actie, waarom niet. Als je zelf baas bent, bepaal je zelf toch.

Hoe zit het met jullie ondernemersvoornemens voor 2013? Nog mensen met specifieke plannen / doelen voor 2013?

Zal ik voor mezelf beginnen? In 2013 ga ik me inschrijven bij de KVK, zodat het ook officieel voor een deel van mij is. Ik word samen met mijn vader een maatschap en is het familiebedrijf officieel een familiebedrijf. Super trots ben ik dat ik op deze manier met mijn vader kan samenwerken en hopelijk kunnen we er samen een goedlopend bedrijf van maken.

Daarnaast is het doel om de webshop verder uit te blijven breiden met aanverwante artikelen, wellicht nog een shop (of enkele) ernaast voor andere leuke ideen die we hebben, zodat het op deze manier voor mij een fulltime baan / inkomen kan generen. Daarnaast is het plan om ook big bags zand e.d. vanuit huis / het bedrijf (wij wonen bij het bedrijf) te gaan verkopen op het moment dat ik fulltime in de ondermening kan treden. Particulieren uit de buurt kunnen dan afhalen. Op deze manier hebben we tevens aanloop van mensen (vind ik leuk) en ook bedrijvigheid aan het terrein. De ruimte hebben we er al voor, nu de tijd nog.

En zo is het doel dus voor 2013 ontdekken of onze ideeen de potentie hebben voor een volledige overstap. Zodat ik van Universitair afgestuurde met een kantoorbaan naar heftruckchaffeuse / zelfstandig ondernemer kan gaan :Y) (iemand moet die big bags tenslotte op een aanhanger gaan zetten :D ).