Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:58

Goede tips yucca! Bedankt. Dat strooizout hebben we al weleens bekeken, maar was niet interessant gezien de vele concurrenten. Gemengd met zand misschien wel, thx! Grind & Split hebben we al, zijn we ook aan het uitbreiden, maar wordt nu ook al verkocht door, evanals Schelpen.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:55

@ Demspsy, op zich een goed initiatief alleen wat ik altijd jammer vind aan deze websites is dat het geen vergelijkingswebsite is (of het komt nog?). Alle artikelen staan namelijk gewoon onder elkaar per webshop vermeld. Dus als ik een specifieke rijbroek zoek zie ik gewoon 10 artikelen (ik noem maar wat) met 10x diezelfde rijbroek uit 10 webshops. Liever zou ik de rijbroek 1 keer zien en dan de diverse prijzen of USP. Zoals een ‘echte’ vergelijkingssite werkt. Voor mij werkt de huidige site enkel als ‘door de bomen het bos niet meer zien’, er staan zoveel artikelen, enkel opsommingen van assortimenten. Waar zit namelijk het echte vergelijken?

Je zou bv een ‘vergelijkingsmandje’ kunnen maken. Waarin klanten hun artikelen in stoppen en ze zo kunnen vergelijken. Nu moet ik de dingen die ik interessant vindt zelf onthouden en kan ik eigenlijk net zo goed zelf de webwinkels afgaan. Verder lijkt het me nogmaals een goed initiatief met name voor de kleinere webwinkels, maar ik zou nog verder werken aan het echte waarde aspect van de website.

Mellis86

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:46

Zo hier weer terug van de webwinkelvakdagen. En ik moet zeggen het was best interessant. Heel veel standhouders uiteraard opverdeeld in diverse categorien. Er was ook een dierengroothandel (heel typisch overigens). Wel nuttige tips en dingen opgedaan en ook heel veel stands zo voorbij kunnen lopen. Met name op het gebied van 'onder rembours' betalingen wel een nuttig bedrijf gevonden. Ook heel veel logistieke bedrijven, maar niemand wist raad met een pakket van 1600 kilo :p, haha. Al met al zeker geen tijdverdrijf geweest.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:51

Wij hebben een woocommerce webwinkel van wordpress. Ik moet zeggen ik ben iedere dag nog steeds heel erg blij dat ik mezelf heb leren bouwen. Het is zo'n enorm voordeel dat je zelf je websites / webshops kunt bouwen. De onafhankelijkheid is echt een plus ten opzichte van concurrenten die afhankelijk zijn van bouwers. Je hebt ten eerste een flinke kosten besparing (het is gratis, op hosting en domeinnaam na, maar dat heb je overal) en ten tweede een grote flexibiliteit (met name dat laatste vind ik het belangrijkste). Wat we bedenken dat bouw ik, alles is mogelijk, als ik niet tevreden ben, pas ik het gelijk aan. Je bent niet gelimiteerd aan producten, pagina's of wat dan ook. Door middel van plugins wordt een hoop makkelijk gemaakt overigens. Ook het maken van acties, groepen, verwijzingen, optimalisatie, snelheid verbeteren alles is zelf te bouwen. Magento is ook een veelgebruikt platform voor webwinkels (ook dat is zelf bouwen).

Dat is tevens ook het enige nadeel, je moet alles zelf bouwen, enige kennis van .ftp is dan wel een pre. Je hebt veel interesse en geduld nodig, maar dan is de sky the limit. (ik moet zeggen voordat ik begon had ik nog nooit van .ftp gehoord, laat staan dat ik had gedacht zelf een hele webwinkel te bouwen. Voordat ik startte had ik nog nooit een webwinkel gehad of gebouwd en ik ben ook niet technisch, maar dat wordt je wel snel). Er zijn overigens ook veel bedrijven die je op weg kunnen helpen met een wordpress / magento webshop, zij bouwen dan de basis alvast voor je.

Verder vond ik de opstart van de webwinkel niet zo heel moeilijk. Je kiest een platform (in mijn geval dus wordpress) en vervolgens start je met inrichten. Onderweg kom je alles wel tegen, zoals ideal vraagstuk en service vragen, hoe ben je bereikbaar, wat zijn je levertijden, hoe richt je de logistiek in. Ik bestelde bv vaak zelf een product om te kijken hoe alles in zn werk ging en welke vragen ik als consument zou hebben. Ook de aanmelding van een webshop keurmerk hielp ons, zij helpen met het juridisch stuk, algemene voorwaarden, retouren, klachten, privacy, beveiliging etc. Daarbij ook weer een stukje zekerheid richting de klant.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:41

In mijn stukje tekst bedoelde ik wel .ftp. Ik persoonlijk snapte van .ftp echt helemaal niets. Ik snapte er de ballen van met dat uploaden en downloaden, haha. Mijn 5 minuten installatie stap duurde daarom ook 3 dagen :p voor de Angst & paard site (dat was mijn eerste wordpress site). Nu kan ik blind bijna installeren. Maar goed .php kennis is ook wel handig inderdaad voor het op maat maken van de site, dat vind ik persoonlijk dan weer iets makkelijker (al blijft dat altijd nog wel een beetje trial and error).

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:23

Je verhaal zou iets sterker zijn als je ten eerste het platform in zn waarde laat, wordpruts en blogjes voor een platform met meer dan 60 miljoen gebruikers…. Daar kun je als “seo-expert” toch niet omheen, of je het nou wat vindt of niet.

Daarbij is Wordpress meer gebruikt dan Drupal, zeker voor websites die niet teveel ‘high traffic’ hebben. Ofwel een prima platform voor de meest gebruikte doeleinden en nog gebruiksvriendelijk ook, ook voor de professionele zakenwebsite of webshop.

Ik kan me voorstellen dat je als 'echt website bouwer' meer kan dan de veelal standaard functionaliteiten in Wordpress. Maar doordat er zoveel 'standaard functionaliteiten' zijn, wordt het toch weer uniek. Het gaat erom dat je een website bouwt / laat bouwen die past bij je eigen doeleinden (it's all about the right tool for the job). Wordpress e.d. is voor het gross van de mensen daarom prima geschikt.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:12

Goedemorgen! Gefeliciteerd Shanna! Echt super tof! Hopelijk gaat je prachtige hengst net zulke prachtige nakomelingen geven.

Ik ben blij dat de sneeuw weer weg is, het leek wel of het niet alleen buiten sneeuwde maar ook in mn hoofd. Zoveel ideen en dingen die dan door mijn hoofd gaan dat ik ze op sommige momenten gewoon geen plaatsje kan geven, met als gevolg dat ik een beetje blijf hangen. Toen het gisteren ging regenen kwam er ook weer helderheid en heb gisteren dus bijna de gehele dag aan de website gewerkt en ideetjes alvast op papier uitgewerkt.

Verder nog een dilemma die ik jullie op de vroege maandagochtend even wil voorleggen. Een tijd geleden hebben we een mooie offerte aanvraag gekregen, per email. Deze offerte aanvraag heb ik dezelfde dag nog per email netjes beantwoord. Nu heb ik recentelijk van dezelfde persoon een tweede email gehad
waarin hij uitdrukkelijk vermeld graag alsnog een offerte te willen ontvangen en dat dit al de tweede poging is. Ik heb terug gekeken in mijn verzonden emails, maar de offerte staat er netjes tussen en het email adres komt overeen met zowel de eerste als tweede email. Uiteraard heb ik na de tweede email ook direct weer terug gemaild. Gezien het een email adres betreft van een provider die ik zelf ook prive heb, heb ik tevens een test gedaan naar mijn eigen emailaccount, zonder problemen.

Maar het laat me niet los en ik heb sterk mijn twijfels of mijn tweede offerte wel is aangekomen. Of misschien wel binnen is gekomen maar op de spam lijst? Tot op heden heb ik dit overigens nog niet eerder meegemaakt (althans niet dat ik weet).

Wat zal ik doen, ik heb geen telefoonnummer, in de vorige email wel een ontvagstbevestiging gevraagd maar niet gekregen (geen officiele, maar gewoon een vraag in de email). Het betreft wel een interessante offerte aanvraag, zal ik vanuit mijn eigen prive account ook nog een email versturen en het netjes uitleggen met de offerte er wederom bij?

Het zou ten eerste zonde zijn om de kans mis te lopen, maar daarnaast wil ik ook de negatieve ervaring met ons bedrijf voorkomen, zeker omdat ik gewoon al die tijd netjes heb geantwoord.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:30

Het betreft een particulier en ik heb zijn volledige naam en woonplaats. Dus op zich zou ik gemakkelijk het telefoonnummer op kunnen zoeken. Alleen misschien is dat best wel brutaal en kan ik beter eerst vanuit mijn eigen email account nog proberen ipv te bellen? Als hij zo graag gebeld had willen worden had hij het nummer ook kunnen invullen in het contactformulier. Of zouden jullie eerder bellen dan vanuit je prive email mailen?

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:47

Bedankt! Ik heb hem zojuist gemaild vanuit mijn prive account, als ik geen reactie krijg bellen we morgen of woensdag.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:51

Pff sterkte Joyce, hopelijk komt er snel iets op je pad (of wordt Fuzzylicious ineens een doorslaand succes!). Het is qua dat betreft echt zo’n rot periode,
alles ligt stil. En de media maakt het beeld er ook niet rooskleuriger op.

Mooie plaat Kgambler!

En Paan is in volle verwachting van haar nieuwe machine? Lang leve de logistiek, dat krijg je als alle transportmiddelen niet vol zitten. Dan gaat het eerst heel europa door, hopelijk is het er snel!

Hier ook weer spannende uitbreiding voor de website. Gisteren hebben we een gesprek gehad bij een lijmfabrikant die een nieuwe lijn om de markt brengt voor de Hovenier of de handige doe het zelf tuinman. Het gaat om lijmen waarmee je kunt straten (dus ipv straatzand) of kleine buiten muren mee kan metselen (ipv metselzand). Heel handig in gebruik, vrijwel geen verspilling en arbo technisch ook vele malen makkelijker (gewoon een handige spuittube ipv zand, mengen met water grote tubes etc etc). Daarnaast nog een hele lijn aan voegmortels en drainagemortels, dus iedereen die last heeft van mos of onkruid tussen het straatwerk kan dit nu met voegmortel oplossen (ipv brekerszand). Echt prachtig spul (al zeg ik het zelf), een kind kan de was doen en je hebt tot vijf jaar nergens last meer van. Het is beschikbaar en verschillende kleuren en het oogt en voelt heel natuurlijk.

En nu komt het allermooiste, we krijgen voorlopig de exclusieve internet verkoop! Particulier is het helemaal nergens te verkrijgen in heel NL, behalve bij ons en voor de hoveniers is er naast ons maar 1 exclusieve groothandel in NL!

Dit betekent wel enorm veel marketing werk voor ons, maar dat vind ik alleen maar leuk, heel de website weer uitbreiden, reclame maken, en de lijn promoten. Het merk heeft zich in de afgelopen al wel bewezen en is een wereldwijde speler en aan ons de taak om specifiek deze lijn bekendheid te gaan geven. Super leuk en ook wel spannend. Dus ik kom later nog bij jullie terug in de hoop dat jullie eens mee willen denken voor een facebook actie. Gezien ik pas 23 likes heb, moet ik daar nog even aan gaan werken :p.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 08:30

Yep hier ervaring met een lease-auto. Of eigenlijk het gebrek ervan :p. Ik heb voor mezelf 3 jaar geleden ook een hele berekening gemaakt om wel of niet te leasen. Ik heb toen besloten om het niet te doen en op eigen kosten een nieuwe auto te kopen. Leasen is tenslotte een financieringsstructuur, en in maar weinig gevallen wordt je daar beter van. Tenzij je zelf niet de financiële middelen hebt. Dan kun je ‘vrij voordelig’ een nieuwe auto rijden.

Concluderend: Er is weinig zinnigs over te zeggen. Het is afhankelijk van het aantal KM dat je rijdt per jaar en of je zelf voldoende financiële middelen hebt om een goede auto te kopen. Als je een oude auto anders moet kopen met al het onderhoud van dien heb je een ander plaatje dan wanneer je een spik splinter nieuwe auto koopt die van een goed merk is en die de eerste drie tot vijf jaar volledig in de garantie zit.

Ik heb toendertijd iig een hele excel gemaakt met alle kosten, inclusief afschrijving, benzine, verzekeringen en evt. wat kleine onderhoudszaken. Die formats zijn vrij eenvoudig op internet te vinden en zo kun je het voor jezelf even naast elkaar zetten.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:17

Heej, jij ook hier! Gezellig! Welkom! Er zitten hier genoeg collega fotografen voor je.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 08:19

Googled even DIY… .. Do it Yourselfs… juist. Mooie webshop Mear! Ziet er heel mooi uit. Wellicht is het nog handig dat je op de buttons ‘like ons op Facebook’ e.d. kan klikken. Nu was ik aan het klikken en gebeurde er niets. Verder erg strak!

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:03

Lijkt me een leuk idee con! De videoblogs zijn per definitie een goede toevoeging, denk ik. Al zijn geschreven blogs wel gemakkelijker om 'overal' te lezen. Vaak download ik iets en zet het dan op mijn telefoon zodat ik het kan lezen wanneer het uitkomt (bv in de metro). Een video kijk je toch nog niet zo gemakkelijk overal. Maar dat wordt zeker de toekomst.

De glossy lijkt me ook een leuk idee, of bedrijven willen investeren hangt natuurlijk helemaal van de opmaak en stijl af (en aantal lezers en de prijs). Dat kun je vast eens pijlen met bedrijven die je interessant lijken.

Verder ook weer helemaal bijgelezen.
Yukka is druk bezig met dr visie te herzien / beschrijven. Goed bezig! De eerste woorden klinken goed. Zelf heb ik een bedrijfsplan geschreven (ipv ondernemersplan) en gebruik dat altijd om mijn visie e.d. in uit te werken en aan te passen, ook marketing doelen e.d. staan er allemaal in beschreven. Misschien is dat ook iets voor jou? Ik gebruik het iig niet als statisch geheel, ik pas regelmatig dingen aan. Je blijft tenslotte leren en ontdekken.

Shanna heeft kennis gemaakt met de cold marketing, haha en was niet echt gecharmeerd. Ik reageer eigenlijk nooit op die emails, maar bewaar ze wel in een mapje (mits het een beetje bij het bedrijfsidee past), je weet nooit waar je nog eens naar uitbreidt.

Verder hier mega druk, op mijn 'gewone werk' is het heel druk en bij Zandcompleet ook. Het is de week van records verbreken! Vorige week een record aantal big bags verkocht in een week en nu al twee dagen achter elkaar ons record aantal bezoekers op de website verbroken. Erg leuk, al het harde werken aan SEO begint te lonen! Thx to Laura die me wat meer ins en outs heeft geleerd. Ik ben ook echt een Google Analytics verslaafde, haha. En dan moet de drukste tijd van het jaar, het voorjaar nog komen. Erg spannend.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:07

Met deze discussie is volgens mij ' markconform' wel een belangrijk begrip. Als de markt de prijzen kunstmatig hoog houdt mag je daar best wel iets vanaf doen, maar ik zou nooit extreem laag onder de rest van de markt gaan zitten. Voor je het weet maak je je eigen markt kapot en dat is het laatste wat je wilt, dan ben je allemaal verliezer.

Wat wel belangrijker is, wie zijn je belangrijkste concurrenten en wat is je marktpositie om je prijs te bepalen. Als kleine webshop houder in een hele grote markt van sieraden en accessoires heb je toch een andere positie dan een grote keten. De grote jongens bepalen de markt (indien vergelijkbare producten) en daar zou ik me een beetje aan houden en dan evt. een klein beetje lager omdat daar waarschijnlijk als kleine webshop je voordeel zit (kan ik niet helemaal inschatten, ik ken de markt natuurlijk verder niet inhoudelijk).

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:50

Ik had de discussie over het prijzen vechten een beetje gemist.. Maar wel goed van je Liza dat je je excuses aanbiedt.

Anyway, wij hebben gisteren onze eerste bestelling retour moeten meenemen. Menn wat baal ik er van. We hadden een bestelling voor een big bag zand boven in het land en de vrachtwagen is daar naar toe gereden en kon niet lossen. Er hingen kabels boven de weg, waardoor de kraan van de vrachtwagen niet omhoog kon takelen. Als hij al wel naar boven zou kunnen, kon hij vervolgens niet naast de wagen lossen.
Het lukte echt niet, ook nog een paar straten verder geprobeerd en na wat heen en weer gebeld is besloten om de lading mee terug te nemen. Maar ja, alle kosten zijn natuurlijk gemaakt, de klant krijgt het geld terug van het zand, maar de zandkosten vormen maar een heel klein percentage van alles kosten die wij hebben gemaakt. Transport is erg duur in deze tijden en de marges zijn al niet groot. Hoe dan ook, echt heel vervelend. Op de website staat vrij duidelijk vermeld dat we met groot transport komen en dat de vrachtwagens +/- 18 meter zijn. Maar ja, dat maakt het niet minder vervelend. Ik hoop dat we het goed hebben opgelost, ook richting de klant, maar je voelt je er toch altijd rot om (ik tenminste).
Laatst bijgewerkt door Mellis86 op 07-02-13 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:08

Kosten verhalen is op zich niet van toepassing. De klant krijgt niet nog een rekening. Maar het is altijd dubben tussen service en jezelf niet teveel in de vingers snijden. Het transport is tenslotte gewoon geweest en gaat ook weer terug, al die kosten zijn gewoon gemaakt. Wij krijgen enkel zand terug, niet de benzine e.d.. Maar mensen kennen toch een beetje de ala bol.com voorwaarden, maar een big bag zand is geen envelop die je op de post doet. Ons ‘lichtste pakketje’ weegt 330 kilo, en het zwaarste 1800 kilo, dat vraagt hele andere logistieke handelingen en planning.

In de FAQ en transport & leveringen pagina staat in mijn ogen duidelijk met welk transport we komen en dat we altijd vragen om hier rekening mee te houden. Als we vooraf weten dat het lastig gaat worden kunnen we nog een kleiner vrachtwagentje inzetten. Maar dan moeten we het uiteraard wel vooraf weten. Hopelijk gaat het niet teveel voorkomen.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:37

Thx voor de tips, ik ga voortaan in mijn bevestiginsmail van leveringen het transport nog eens benoemen als aandachtspunt. Daarnaast krijgt ieder product een Transportwijze toegevoegd, die linkt naar de pagina van Transport & verzendingen. Daar ga ik dan weer een foto plaatsen van de vrachtwagen, zodat ze kunnen zien dat hij toch best wel groot en sterk is :p.

Met betrekking tot de prijzen discussie haal ik mijn post er gisteren nog eens bij: 'markconform' is een belangrijk begrip. Als de markt de prijzen kunstmatig hoog houdt mag je daar best wel iets vanaf doen, maar ik zou nooit extreem laag onder de rest van de markt gaan zitten. Voor je het weet maak je je eigen markt kapot en dat is het laatste wat je wilt, dan ben je allemaal verliezer.

Vooral dat laatste is belangrijk in mijn ogen. Wat nu als al je concurrenten ineens de webshop zien en denken, oliebol, zij werkt met hele andere (lage) prijzen en zij gaan promt ook ineens zakken met de prijzen, tot zeg maar 10% goedkoper. Hoe reageer je dan als kleine webshop houder? Je hebt de naam niet van de grote jongens en waarschijnlijk ook niet de lange adem (financieel op de bank), zij hebben vaak ook betere verzendafspraken en voor je het weet kun je het ook niet meer op service winnen. Klanten zijn nl maar bereid tot x% meer te betalen voor service (bij webwinkels ligt dit getal lager dan in gewone winkels). Dus doordat je zelf kiest voor een (te) laag prijsniveau, concurreer je straks jezelf weg. Dat blijft iets voor iedere webwinkel eigenaar om continu over na te denken.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:23

Ligt eraan wat je 'zelf' vindt. Ik heb onze shop 'zelf gebouwd', maar wel behulp van een platform, zoals wordpress of magento (ik wordpress). Ook professionele bouwers maken eigenlijk altijd gebruik van een platform zoals 1 van deze bovenstaande, of een andere. Ik vond het vrij goed te doen en ben ook heel blij dat ik het zelf heb gemaakt. Als je wat terug bladerd is hier recentelijk eerder wat over gesproken.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:31

ja hoor is goed te doen, ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Lukt het niet heb je de delete knop ook zo gevonden.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:55

Brrrr ik heb ook helemaal niets met spinnen… Als mijn vriend toevallig weg is en ik spot een spin probeer ik eerst de hond te mobiliseren hem aan te vallen en op te eten en als dat niet lukt pak ik met hele lange armen de stofzuiger en zuig hem op… Vervolgens gaat de stofzuiger naar buiten (stel je voor dat hij er weer uit kruipt)… brrr spinnen zijn echt niet voor mij. Krijg de kriebels al van de foto’s.

Welkom Marleen! Leuk idee heb je.

Leuk een pony in de winkel! Wat komen ze doen met de pony? Zadel passen ofzo?
Laatst bijgewerkt door Mellis86 op 15-02-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:05

Yep ik kan gewoon zoeken, bij mij werkt het. Ook zover het kan kan ik gewoon overal op klikken en een bedrijfspagina aanmaken (dat heb ik overigens niet gedaan). Vallen paardenbakken en het verkopen van polyvlokken e.d. eigenlijk ook onder bedrijven van equigids? Of is dat er tever vanaf?

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:27

… kom even binnen vallen met een andere vraag …. Recentelijk plaatste iemand een link van een webwinkel waar je verpakkingsmateriaal kunt kopen voor de pakketverzending. Ik heb aardig wat pagina’s terug gezocht, maar kan de link nergens meer vinden. Zou iemand nog de link willen plaatsen, ik dacht dat ‘verpakking’ in de URL zat.

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:52

holly schreef:
Verpakkingenzo Melis?

Ja die! Thx!

Mellis86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:48

Herkenbaar Joyce. Ik krijg ook met regelmaat deze vragen. Ook om een simpel websitetje te bouwen. Ik heb tot nu toe inderdaad 1x 50 euro gevraagd en dit is ook direct netjes betaald zonder mopperen. Die 50 euro was overigens niet dekkend aan de uren, maar het ging meer om het principe. Verder heb ik nog niet eerder geld gevraagd, het is ook afhankelijk wie het vraagt. Als andere mensen mij ook met regelmaat helpen vraag ik uiteraard niets. Is het een wildvreemde hou ik het gewoon oppervlakkig met de opmerkingen en laat ik het daarbij. Als je geld gaat vragen vind ik ook altijd wel dat je duidelijk je meerwaarde duidelijk moet kunnen laten zien.