[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:16

Kairos schreef:
Ging echt een stuk beter vandaag!:) Nog niet precies hoe het hoort, maar het sturen ging iig al beter en schakelen ging ook wel aardig :)

Joh, je leert nog. Zou gek zijn als je het al precies goed deed :D Wel fijn dat het al een stuk beter ging. Hoeveelste les was het?

Ik mag woensdag weer rijden! Kijken of het fileparkeren nu eindelijk vlekkeloos gaat lukken. Vorige keer heb ik er nog wat tips&tricks over gekregen. Was trouwens wel een mooie situatie :P Er stond een hele luxe auto in de straat, dus zei mijn instructeur: 'ben je goed verzekerd? Want uhm.. Je mag hem achter die Audi neerzetten!'. Ook wel leuk om hem daar eens achter te parkeren, in plaats van achter een simpele doorsnee auto.

Ik merk nog wel dat ik het lastig vind om instructies te onthouden terwijl ik bezig ben met het rijden. Afgelopen keer moest ik de tweede rotonde naar rechts, en was ik na de eerste rotonde al vergeten welke kant ik bij de volgende op zou moeten. Maar even kijken hoe ik dat op ga lossen :)

Voor elk probleem is er wel een goede chocola te vinden!

Whale

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:07

Instructies vergeten heb ik soms ook haha. Maar mijn rijinstructeur zegt altijd "Maakt niet uit als je verkeerd rijdt, als je het maar veilig doet!"

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:10

Bubblewrap schreef:
Kairos schreef:
Ging echt een stuk beter vandaag!:) Nog niet precies hoe het hoort, maar het sturen ging iig al beter en schakelen ging ook wel aardig :)

Joh, je leert nog. Zou gek zijn als je het al precies goed deed :D Wel fijn dat het al een stuk beter ging. Hoeveelste les was het?

Ik mag woensdag weer rijden! Kijken of het fileparkeren nu eindelijk vlekkeloos gaat lukken. Vorige keer heb ik er nog wat tips&tricks over gekregen. Was trouwens wel een mooie situatie :P Er stond een hele luxe auto in de straat, dus zei mijn instructeur: 'ben je goed verzekerd? Want uhm.. Je mag hem achter die Audi neerzetten!'. Ook wel leuk om hem daar eens achter te parkeren, in plaats van achter een simpele doorsnee auto.

Ik merk nog wel dat ik het lastig vind om instructies te onthouden terwijl ik bezig ben met het rijden. Afgelopen keer moest ik de tweede rotonde naar rechts, en was ik na de eerste rotonde al vergeten welke kant ik bij de volgende op zou moeten. Maar even kijken hoe ik dat op ga lossen :)

2e! Ik moet wel echt van dat verkrampte af (deed het namelijk nu weer zo extreem :’)) Vond het eerst weer even heel spannend, maar deze methode (harder dan vorige week) ging het al beter. Als ik 15 km/h rijdt kom ik totaal niet uit met waar ik wil remmen, met 60 kwam ik langzaam in de buurt. En bochten gaan ook echt beter als je kijkt :')

~ The comeback is always stronger than the setback ~

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:58

Ik heb vrijdag mijn her van praktijk examen, vandaag nog les gehad en kreeg mee dat wanneer ik zou rijden als vandaag ik makkelijk zou slagen. Vorige keer waren het echt zenuwen, bochtje achteruit tikte ik de stoep aan, dat is me echt nog nooit gebeurd en dat bleef in mijn hoofd zitten waardoor de hele rit gewoon echt slecht ging, gelukkig een hele lieve examinator toen welke aangaf dat ik meteen weer praktijkexamen moest plannen omdat ze echt aan me merkte dat het zenuwen waren. De moeilijke situaties had ik volgens haar super goed opgelost, maar ze kon me helaas echt nog niet laten slagen.

Vrijdag de 13e om 8.00 mag ik dus weer praktijk. Vanochtend ook om 8 uur gereden, beetje in de schemer maar mooi de halve les achter anderen aan file rijden, super goed kijken dus. Waarschijnlijk donderdag nog even een les en dan hoop ik dat ik vrijdag hier kan melden dat ik mn pasje aan het aanvragen ben

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:45

Hou in je achterhoofd dat schoonheidsfoutjes maken echt geen probleem is, het gaat er om of hoe je het oplost.

Ik moest een bepaald stuk rechtdoor en had pas vrij laat door dat de baan voor rechtdoor ineens de baan voor rechtsaf werd en ik een baan op moest schuiven. Rustig spiegelen goed kijken richting aangeven en 1 baan opgeschoven. Heb hem zelfs af laten slaan voor stoplicht. Maakt allemaal niet uit als ze maar zien dat je alles onder controle hebt en het inzicht hebt om het weer op te lossen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:28

Hallo, ik meld mij hier ook maar even :D
Mijn naam is Joyce en ik ben sinds eind oktober weer aan het lessen. Toen ik 18 was ooit begonnen maar vond het eng en ven snel gestopt.

Nu vind ik het nog spannend, maar ik moet hem van mijzelf halen omdat ik hem straks gewoon nodig heb. Het voordeel is dat ik nu wat ouder en serieuzer ben.
Over een half uurtje moet ik weer lessen en ik vind het weer spannend haha. Maar eenmaal bezig gaat het wel aardig op zich.

Voor de wereld maakt één hond niet zoveel verschil, maar voor die ene hond is het wel een wereld van verschil

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:54

Welkom!
Het is echt een kwestie van kilometers maken. Heb je een fijne instructeur?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:03

Ik heb twee hele lieve instructeurs! Een man die mij rustig kennis laat maken met de auto. Hij weet hoe eng ik het in het begon vond en heeft gezegd mij eerst met de auto vertrouwd te laten maken en dan pas verder te kijken. Hij stelt mij elke keer opnieuw op mijn gemak.

Daarnaast les ik bij zijn afwezigheid bij een vrouwelijke collega van mijn leeftijd. Zij heeft ook de test rit bij mij afgenomen. En ze zegt steeds dat ik vooruit ga. Vanochtend nog les van haar gehad, en zij laat mij al wat meer doen. Ze zei net ook weer dat ik niet zo onzeker moet zijn en niet moet twijfelen omdat ik het allemaal wel weet. Alleen het ernaar handelen lukt mij niet altijd, ik sla dan soort van op slot. Over het algemeen gaat het goed maar toch heb ik elke les wel een situatie waarbij ik een black-out heb, en dan echt gewoon niet weet wat ik moet doen... heel vervelend... herkent iemand dat?

Voor de wereld maakt één hond niet zoveel verschil, maar voor die ene hond is het wel een wereld van verschil

brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:09

herken ik wel hoor. had gister nog tijdens mijn les dat ik hard moest remmen voor een voetganger op het zebrapad. vervolgens stond ik best wel lang stil omdat ik me even niet kon bedenken dat ik weer door moest :')

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:03

Hai, ik meld me!

Ik les sinds kort ook eindelijk... Maar jeetje wat is mijn rijschool moeilijk met plannen, word zomaar in gepland op dagen dat ik niet eens kan en nooit heb toegezegd, waar ook 2 a 3 weken tussen zit, ik laat weten wanneer ik wel kan en dat is ook weer 2 weken later. Heb 2 weken geleden mijn eerste les gehad... Kreeg ik gister ochtend een appje dat hij toch wel een andere dag kon deze week dus ik vraag naar het tijdstip en 10 minuten later is het plekje vergeven...? Gelukkig heb ik er maar 5 in totaal maar dit schiet niet op zo...

''Even the smallest person, can change the course of the future.''

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:06

Ooh Doef ik zou direct voor iets anders kijken.. fatsoenlijk lessen als je niet zelf kan inplannen is echt vreselijk, dan ben je over een jaar nog niet klaar :n

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:08

Ah ja heel herkenbaar. als tip probeer zoveel mogelijk vooruit te plannen face to face. bij mijn vorige school was er iemand apart van de planning en kon haar alleen appen. Er zaten toen na verloop van tijd de hele tijd 2/3 weken tussen, en soms zelfs 8. verschrikkelijk zeg!

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:12

Daarom ben ik blij dat ik gewoon face-to-face kan plannen met mn rijinstructeur en niet via een omweg. Hij pakt gewoon zn agenda erbij en hoppa, geregeld.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:15

Mijn taktiek voor het plannen van de volgende les is na de les gewoon meteen in de auto de volgende plannen, dus als je afgezet wordt nog even blijven zitten en de les plannen, en als een andere lesklant je wegbrengt kun je dat stukje dat de andere rijdt mooi een nieuwe les met je instructeur plannen. Een keer een appje dat de instructeur toch niet kan helemaal prima, maar meteen weer een nieuwe les en als het vaker voorkomt zou ik toch naar wat anders gaan zoeken, ik vind dat je niet je hele planning overhoop hoeft te gooien omdat die man ineens niet meer kan.

[o]

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:20

Dat was bij mijn eerste les inderdaad ook het geval! Helaas ben ik vorige week afgezegd door hun gezien er iemand examen had en er een auto stuk was, nu een week verder maar alles zit steeds vol voordat ik überhaupt de kans krijg om mijn werktooster te bekijken.

''Even the smallest person, can change the course of the future.''

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:39

Lastig dat plannen

Ik heb morgen mn 4e poging van mn theorie... nu met dagcursus

Hakuna Matata

Kelsey, Kenny, Buddy, Jochie, Lazy, Simba & Nala All of me loves all of you
Minoes, Frida, Beertje, Prima Donna ,Snuffie, Happy, Rakker, Semmy, Lizzy en Brandy, I miss you forever, forever and always..my heart breaks a little when I hear your name..

brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:47

succes! zo'n dagcursus helpt echt enorm.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:51

brokjes schreef:

dankjewel!
Ik hoop het haha. Vorige keer had ik 8 fouten op het kennis gedeelte...
Wel heel vroeg die cursus :')

Hakuna Matata

Minoes, Frida, Beertje, Prima Donna ,Snuffie, Happy, Rakker, Semmy, Lizzy en Brandy, I miss you forever, forever and always..my heart breaks a little when I hear your name..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:35

Jessica_1998 schreef:
Lastig dat plannen

Ik heb morgen mn 4e poging van mn theorie... nu met dagcursus

Spannend! Ik ben ook al een keer gezakt en heb volgende week cursus met examen erachter aan. Succes vast morgen!

Vooral die foto vragen met drie opties vind ik erg lastig! Waar je moet remmen laat ik gas los en andersom. Helaas hebben ze daar geen ezelsbruggetjes voor..

Dat afzeggen en moeilijk inplannen van lessen herken in gelukkig niet. Ik heb nu tot en met januari vast. Zodra ik mijn rooster van februari heb kan ik weer verder plannen. Gelukkig zijn ze bij de ANWB waar ik zit heel makkelijk!
Ik zou inderdaad eens bij anderen gaan kijken want dit gaat wel erg lang duren op deze manier.. succes!

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:46

Voor gevaarherkenning werkt het hetzelfde als in de auto: als je een direct dreigend gevaar ziet (een bal die de weg op rolt, spelende kinderen die mogelijk tussen auto's vandaan komen etc) remmen, anders is het gas los. Ik vind die vragen altijd een beetje arbitrair omdat je in een echte situatie veel meer context hebt (hoe hard je rijdt, of dingen bewegen etc) dan op zo'n foto, maar remmen is echt alleen bij dreigend gevaar of als je te hard rijdt, gas los is als je te hard rijdt voor een bepaalde situatie maar er is geen dreigend gevaar.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:17

Jessica_1998 schreef:
brokjes schreef:

dankjewel!
Wel heel vroeg die cursus :')

4 fouten op gevaarherkenning
0 op kennis
1 op inzicht dus gehaald
:D

Hakuna Matata

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:24

Gefelicitaart Y)(^)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:26

brokjes schreef:

dankjewel!
Wel heel vroeg die cursus :')[/quote]

4 fouten op gevaarherkenning
0 op kennis
1 op inzicht dus gehaald
:D[/quote]

Wat goed! Gefeliciteerd!

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:38

Dankjulliewel!

Hakuna Matata

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:22

Helaas gezakt op besluitvaardigheid, te lang wachten bij het optrekken vanuit een woonwijk een 50 weg op. Ik baal zo erg. Verder een nette rit volgens de instructeur. Nou, we gaan maar weer aan de slag. Waarschijnlijk in de 1e of 2e week van januari weer een poging....

[o]