[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:34

Mag ik me ook melden?
Ik lees al een poosje mee. Ik ben Renee en instructeur voor de auto, brommer en motor in de regio Hoorn.

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:18

Ja klopt.

Apart dat hij gewoon is weggegaan, ik blijf altijd 10 min wachten, bel een keer aan de deur en evt telefonisch contact zoeken, is iemand er dan nog niet dan gooi ik een briefje in de bus en bereken ik de les door.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:51

Wat goed! Gefeliciteerd!!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:05

Haha ik heb ook zo'n leerling dan ga ik altijd meteen kijken of ik niet te laat ben lol. De meesten komen buiten zodra ik voorrij.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:01

Zertab schreef:
Polly schreef:
Haha ik heb ook zo'n leerling dan ga ik altijd meteen kijken of ik niet te laat ben lol. De meesten komen buiten zodra ik voorrij.

Jij bent instructrice? :)

Ja :-)

Afbellen geld hier 24u van tevoren, alle lessen binnen de 24u mag ik doorberekenen. Ik leg altijd aan mn leerlingen uit dat als ik coulant ben naar hun en dus niet reken ik zelf ook niet verdien, ik snap dat zij niks aan ziekte kunnen doen maar dat kan ik ook niet. Ik adviseer altijd om, als ze idd ziek zijn, alsnog zo snel mogelijk af te bellen, hoe eerder ze bellen hoe meer tijd ze mij geven om een andere leerling te vinden voor hun gereserveerde tijd. Als ik iemand anders vind hoeven ze uiteraard niet te betalen.
Je moet het ook zo zien, als ik de tandarts te laat afbel moet ik ook gewoon betalen hoor.

Hoe staan jullie trouwens tegenover contact opnemen in de avonden en weekenden? Moet dat gewoon kunnen en verwachten jullie dan ook reactie of is het in jullie ogen ook weekend voor de instructeur? En als je maandag les hebt en je kan niet, wanneer ga je dan uiterlijk afbellen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:20

Als ik om wat voor reden dan ook afbel reken ik uiteraard niet door.
Als ik ziek ben rij ik zo lang mogelijk door maar ik heb ook weleens een leerling na 45min naar huis gebracht omdat ik echt niks meer binnen kon houden.
En ja, ook een keer afgebeld omdat ik bij de leerling om de hoek aangereden werd en de (schuldige) tegenpartij dusdanig gewond was dat hij met de ambulance mee moest, mijn auto had ook behoorlijke schade dus rijden zat er niet meer in toen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:24

ik antwoord in principe ook wel als ik mn telefoon bij de hand heb maar zondag is daarnaast ook mijn enige dag "vrij" dus dan zit ik niet de hele dag op mn telefoon. Vind je het ook geen probleem als de instructeur jou belt of je bv die maandag kan rijden?

En een stomme vergelijking misschien, maar als je maandag naar de tandarts moet en je bent ziek kan je die ook niet zondag afbellen maar als je maandag afbelt moet je wel betalen..

edit: ja maar niet ernstig hoor. Het stomste was ooit een behoorlijke aanrijding op een rotonde waar wij getuige van waren en bij het helpen van het slachtoffer in afwachting van de ambu bleek dat de veroorzaker een examinator was.. oeps :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:33

Onze autos rijden 6 dagen per week. Van ma-vrij tussen 7.30 en 21u en op zaterdag tussen 7.30 en 16.30 (instructeurs rijden niet 6 dagen die tijden maar wel elke fulltime instructeur 2 avonden en de zaterdag en die is dan 1 doordeweekse dag vrij). Lesafspraken maak je met je eigen instructeur en ik heb dus tegen mijn leerlingen gezegd dat ik 6dgn (ma-zat) bereikbaar ben tussen 7-20 en op zondag alleen in zéér dringende gevallen die echt niet tot maandag kunnen wachten.
Meestal gaat dat heel goed maar eerlijk is eerlijk ik ben in al die jaren ookal 2x 's nachts gebeld. 1x door een dronken leerling die om 8u moest lessen de volgende ochtend en 1x door een leerling die ziek was en bang was dat ze door de wekker heen zou slapen. Denk dat het overbodig is te zeggen dat ik daar niet zo blij mee was. Leerlingen hebben overigens mijn privé-gsm nummer. Heb een tijdje een apart nummer gehad voor het werk maar 2 telefoons meeslepen ging me een beetje ver. Vind het ook geen enkel probleem dat ze mijn privé nummer hebben en als ik thuis ben en mn agenda bij de hand heb app ik ook meteen terug maar op zondag ben ik ook weleens de hort op ;)
Voor vragen mogen ze ook gewoon appen of mailen die beantwoord ik altijd zo snel mogelijk.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:43

kosseh schreef:
Ik kon altijd wel appen. Kreeg antwoord als hij weer kon antwoorden. Maar dat was anders om ook zo. Ik stuurde ook pas iets terug als het me uit kwam.
Als de regel is 24 uur van te voren afwegen en je stuurt op zondag 12 uur een bericht om af te zeggen voor maandag 1 uur vind ik het gewoon kunnne. Je hebt je nou eenmaal aan de regel gehouden.

Maar hoe los je het dan op bij het tandarts voorbeeld? Die kan je toch ook niet op zondag afbellen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:46

waarom? Die moet je ook 24u van tevoren afzeggen anders moet je betalen.
edit: alleen werken die meestal niet in het weekend en zijn dus ook niet bereikbaar..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:53

hmm nou dat betwijfel ik..
Gelukkig ben ik altijd vrij op maandag dus voor mij is het geen probleem meer maar was even benieuwd hoe jullie erover denken. Wij zijn toch altijd wel gesteld op een dagje "zonder werk" maar blijkbaar is dat een beetje achterhaald.
Als je er duidelijke afspraken over zou maken tijdens de eerste les zou het dan wel als redelijk gezien kunnen worden. En dan heb ik het niet erover dat je op zondagmiddag acuut buikgriep krijgt want dat kan ook maandagochtend komen opzetten en ik probeer altijd een ander te vinden.

Hierna hou ik erover op hoor, anders trappen jullie me zo weer uit het topic en vind het juist zo leuk om jullie kant van de lessen te lezen :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:59

Ok, thnx :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:46

De stopopdracht in 2? Die leer ik in 1 je moet rustig wegrijden en als je neus voorbij het voertuig voor je is nog een keer nacontrole, dat lukt toch nooit in 2?
Drempels afhankelijk van hoe hoog ze zijn, in- en uitritconstructies wel in 1 omdat je er scheef afgaat,dus met alle wielen afzonderlijk en ivm voorrang.

Als je het idee hebt dat je niks aan je lessen hebt maak dat bespreekbaar, het kost genoeg..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:03

Met mijn privé auto rij ik 50 in 5 gaat prima.

Ooh zo bedoel je, ja ik laat ook in 2 aan komen rijden

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 05:23

Bij het cbr zien ze afslaan/rotondes ook het liefst in 2, het kán makkelijk in een hogere versnelling maar dat betekend dat je ook vlotter aan komt rijden en dat kan voor een beginnende bestuurder wel net het verschil zijn tussen tijd hebben om te kijken en geen tijd hebben om te kijken. Je instructeur is als het goed is prima op de hoogte van wat ze willen zien en past de opleiding daar op aan.
Ik ben het ook niet altijd eens met wat er gevraagd word maar hey ik wil mn leerling zo snel mogelijk laten slagen dus dan toch zo doen :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:32

wij zijn vandaag lekker vrij ivm koningsdag :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:47

gefeliciteerd!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:38

Als het jou helpt en je niet als een herkauwende koe in de auto zit zou ik er geen problemen mee hebben, maar let er wel op dat het bescheiden blijft.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:08

Zertab schreef:
Ja ik heb les. Rijden zoals ik normaal ook doe...heb pas 3 lessen gehad...

hoe komt het dan dat je er nu al als een berg tegenop ziet (mag ook per PB hoor als je dat liever hebt).
Ik zou het heel erg vinden als een leerling van mij zo vreselijk tegen het lessen zou opzien en zou ook zeker willen dat je het zou zeggen en dan samen zoeken naar een oplossing.
Heb je wel een klik met je instructeur? Wat heb je tot nu toe allemaal al gedaan en waar zie je zo specifiek tegenop?
Nogmaals, je mag altijd een PB sturen, heb meer leerlingen in de auto gehad die met frisse tegenzin bij andere rijscholen vandaan kwamen maar toch lol in het autorijden kregen. Want weet je, als je er zin in hebt en het leuk/uitdagend vind gaan de lessen veel sneller en makkelijker en je hebt er nog wat te gaan tot je examen. Daarnaast betaal je er een hoop geld voor dus dan vind ik leuke lessen wel belangrijk. Kijk, het kan echt niet altijd feest zijn en mijn leerlingen hebben ook weleens de balen maar dat mag ook.. af en toe.

hoop dat ik je kan helpen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:32

Als je daarna de snelweg op mag dan zou ik dat ook weigeren, snelweg pak je als een van de laatste onderwerpen, na het spiegelen, beoordelen en oversteken van kruispunten, rijstrook wisselen etc. Elke rijschool die een van de eerste lessen de snelweg pakt heeft geen idee van de opbouw van een les.
Vraag eens een lesje bij een collega van je instructeur. Ik zou echt niet verwachten dat je alles perfect kan en zeker bij rotondes niet, als het goed is heb je die zelfs nog niet eens gehad met de uitleg en zou je instructeur je daar nog stap voor stap bij moeten begeleiden.
Naast de doorgeef methode met sturen heb je ook de overpak methode die voor sommige leerlingen beter werkt dan het doorgeven.
Maak het bespreekbaar, al is het in tranen! We zijn echt wel wat gewend en als je instructeur niet op de hoogte is kan ze je ook niet helpen!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:45

Corelli schreef:
Schreeuwen? Boos worden? := Ik ben blij dat ik dat niet meemaak, sorry maar dat is toch belachelijk?! :?

Als instructeur moet je weleens een beetje toneel spelen om door te dringen en als je op een goede manier lesgeeft kan dat ook en weet je ook wanneer dat wel en niet kan of moet. Om dat te kunnen is een goede opleiding en de juiste begeleiding als je net begint als instructeur heel belangrijk. Het is niet voor niets dat ik niet zo'n hoge pet op heb van al die figuren die meteen van school een rijschool beginnen en voor de helft van de kostprijs gaan rijden. Die missen de ervaring en de leerlingkennis wat je dan ook vaak terugziet in de resultaten.
Ik ben nog nooit echt boos geweest op een leerling maar zit echt wel eens een beetje te mopperen als er weer eens een loopt te prieken.
Maar dat is dan niet in de leerfase als dingen net aangeleerd zijn maar pas als alles behandeld is en er naar een examen gewerkt word. Al mijn leerlingen geven aan dat dat vaak kwam op een moment dat het ook nodig was en dat dat ze dan net dat laatste zetje gaf om net dat beetje beter te gaan rijden wat voor het examen nodig is. Maar echt boos? Nee hoor echt niet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 04:34

Tumvum schreef:
Komt eigenlijk wel op het zelfde neer als de verkeersregels voor een auto hoor, voorrang aan rechts verlenen op bv gelijkwaardig kruispunt, richtingaanwijzer, goed kijken etc. Niet te moeilijk over denken hoor :P

En vooral goed borden kijken waar je op de rijbaan en op het (brom)fietspad moet ;)

@Kosseh, ik zou het gewoon lekker doen. Je bent beide auto's gewend inmiddels dus het moet theoretisch niks uitmaken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 05:04

Succes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:11

En ook hier weer twee leerlingen de eerste keer geslaagd :-)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:36

Nathalie ik zou ook even bellen morgen. Klinkt als iemand die een proefles af wil pakken

Zertab, wat super dat het goed ging!! topper!!

gefeliciteerd aan alle geslaagden!