[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:35

LiannePuthzy schreef:
Iemand ooit rijles met een kater gehad?

Een keertje. Had de avond van tevoren niet eens zo veel gedronken maar voelde me de volgende ochtend niet op en top. Was vergeten dat ik om 9 uur rijles had. Heb het toen even aangegeven bij mijn instructeur en die zei dat zo lang ik geen alcohol meer in m'n bloed had (was absoluut niet het geval) dat we wel gewoon konden rijden. Hebben expres een wat rustiger stuk gepakt dan normaal en het ging eigenlijk gewoon helemaal prima. Moet wel zeggen dat een kater in dit geval niet meer was dan een beetje moe en minimale hoofdpijn. Als ik me echt beroerd voel zou ik nooit in de auto stappen.

Emmaa_

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:11

Ach joh, als je op tijd stopt en pas om 1 uur rijles hebt zal het vast wel goedkomen. Maar houd jezelf wel in de gaten he, als je het gevoel hebt alsof je reactievermogen beinvloed wordt door het feit dat je brak bent kan je misschien beter verzetten.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:34

Maar was dat iemand die brak was of echt nog dronken? Dat laatste zou ik wel heel brutaal vinden... Ik heb toen idd ook tegen mijn rijinstructeur gezegd dat het gewoon m'n eigen schuld was dat ik m'n rijles was vergeten en dat hij de kosten mocht doorrekenen als ik niet capabel genoeg bleek om te rijden.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:50

We hebben het over 6 a 7 Jillz he, niet over een fles sterke drank. Dat alcoholpercentage is zo laag dat je daar de volgende dag echt niets meer van overhoudt in je bloed hoor :=

En ja, in mijn geval was het gewoon dom. Les was verplaatst en ik was het vergeten op te schrijven in m'n agenda, had het papiertje op mijn nachtkastje liggen en vond dat dus toen ik de volgende ochtend om 8 uur wakker werd met een katertje. Maar vind het een beetje moraalridderig om iemand nou aan te gaan vallen omdat ze 6 Jillz heeft gedronken voordat het officieel tijd is om alcohol te drinken :=

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:40

En ze heeft morgenmiddag om 1 uur rijles, niet vanavond nog. Dus ja, ik vind het moraalridderig om te doen alsof niemand een keer een paar drankjes drinkt voordat ze de volgende middag in de auto stappen.

En ja, natuurlijk is het iets anders als iemand nog dronken is of een hele nacht doorzakt. Maar als je om 6 uur stopt met drinken vind ik het een beetje kinderachtig om zo flauw te gaan doen. Maar goed, dat is mijn mening en laten we het hier verder bij houden want dit gaat enorm off-topic :)

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:31

Nee, in Nederland is de leeftijd om te drinken 18.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:05

Iemand nog tips voor het afrijden? Weet dat het een kwestie van doen is en dat al die tips over overdreven kijken en extra zwierige oorbellen zodat ze zien dat je kijkt bullshit zijn, maar ben toch wel benieuwd of er nog mensen zijn met tips om over zenuwen heen te komen.

Vorige keer ging het echt zo dramatisch mis, ben ergens heel bang dat dat volgende week weer gaat gebeuren. Het zijn ook gewoon pure zenuwen want de laatste lessen gaat alles soepel, geen ingrepen of opmerkingen.. Soms dingen die ik een beetje slordig doe maar niet slecht genoeg om op te zakken als het op m'n examen zou zijn. Nou twijfel ik een beetje of ik een natuurlijk kalmeringstabletje zal nemen, al is het maar voor het placebo effect. Maar vind dat ergens ook weer stom omdat ik na m'n examen ook moet kunnen rijden zonder kalmerende middeltjes.

Oh, en weet iemand of het klopt dat je je examinator mag vragen de route aan te geven met z'n handen ipv alleen zeggen links of rechts? Ben de vorige keer verkeerd gereden omdat het door de zenuwen een poosje langer duurde om te verwerken wat links en rechts nou precies was en het lijkt me super fijn als de examinator gewoon even de hand opsteekt van de kant waar ik heen moet.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:14

Was inderdaad totaal niet de rede dat ik gezakt ben verder (ik reed gewoon slecht), maar het leverde bij mij erg veel stress en zenuwen op. Ook omdat ik daardoor terug Laren in reed, wat eigenlijk niet de bedoeling is en wat ook niet het fijnste dorpje is om je examen in af te leggen.
Maar fijn dat het mag! Dan vraag ik dat. Heb maandag iig nog 1 keer les, dan nog maar even de laatste dingen bespreken met mijn instructeur. Misschien dat hij nog tips voor de zenuwen heeft.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:07

Heb maandag m'n laatste rijles dus zal even met m'n instructeur overleggen wat het handigst is. Denk dat ik het zonder tabletje doe, maar dat ik wel wat langer dan een uur ga voorrijden. Had vorige keer een uurtje en zou eigenlijk dit examen een dagcursus doen, maar omdat mijn examen pas zes weken na de eerste gepland kon worden toch maar gekozen om tussendoor nog af en toe te lessen. Hij zegt dat 3 uur rijden niet meer nodig is, maar ik vind het toch wel prettig om wat langer dan een uurtje achter het stuur te zitten voor m'n afrijden, dan zijn de scherpe randjes er tenminste een beetje vanaf.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:00

Dreamer wat klote zeg :( Hopen dat je snel weer op kan!

Ik had echt een slechte les vandaag. Donderdag voor de tweede keer afrijden maar maakte echt schoonheidsfoutjes. 2 keer met de koppeling in door de bocht gegaan enzo.. had m'n kop er echt niet bij, m'n tante is gisteravond overleden dus kostte me echt even moeite om te focussen. Hebben nu wel afgesproken dat we donderdag 2.5 uur rijden voor m'n examen, hopen dat de scherpe randjes van de zenuwen er dan een beetje af zijn.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:41

We rijden ong 2 uur voor, half uurtje pauze voor een paar sigaretjes en wat koffie. Heb er samen met mijn instructeur echt heel bewust voor gekozen zodat ik het gevoel al een beetje te pakken heb en dan hopelijk soepel kan afrijden.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:13

NS Greenwheels is voor NL'ers een hele handige optie, als je een 'af en toe' abbo neemt betaal je niks maandelijks maar je kan voor dagjes weg wel relatief goedkoop een klein goedkoop autootje gebruiken. Heel veel klasgenoten van mij gebruiken dat als ze moeten filmen en niet met de apparatuur willen slepen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:22

Volgens mij (van wat ik merkte bij mijn examen en meekreeg van mijn instructeur) gaat het er niet om dat je foutloos een rondje kan sturen, maar wel dat je laat zien dat je goed kan anticiperen en dat je probleemoplossend vermogen hebt. Dus niet alleen je eigen foutjes oplossen, maar ook goed opletten wat andere weggebruikers doen en genoeg ruimte overlaten om fouten die zij maken op te lossen. Dus ook als je van rechts komt en je hebt voorrang wat snelheid eruit halen totdat je ziet dat er geen ander verkeer aan komt denderen dat jou niet ziet aankomen etc. Met je koppeling erop de bocht door is niet het allergrootste probleem ter wereld, maar je mist wel aandrijving waardoor je een gevaarlijke situatie kan laten ontstaan. Als je dat 3 keer doet en je mist ook nog eens een straat, is het niet zo gek dat je daar dan wel op zakt.

Je kan met een overtreding inderdaad slagen, maar dan ligt het er wel aan hoe je het oplost en wat je de rest van de rit laat zien. Ik kreeg een opmerking omdat ik te lang wachtte bij een kruispunt, daar zak ik niet in 1 keer op maar ze nemen het wel mee en de volgende keer dat je te twijfelachtig bent bij een kruispunt kan je dus wel zakken omdat je niet besluitvaardig genoeg rijdt.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:08

Nustice schreef:
Ik had eigenlijk vrijwel een foutloos rondje op m'n examen gereden. Tot ik de opdracht kreeg om terug te gaan naar het cbr. :')

Was zo opgelucht dat we teruggingen dat ik weg wilde rijden terwijl ik ingehaald werd. Oeps. Gelukkig corrigeerde ik het snel en op tijd.

En in de straat bij het cbr zag ik bijna een auto over het hoofd van rechts. Maar doordat ik snel en veilig reageerde was ook dat geen probleem. Gewoon geslaagd :)

Het is helemaal niet erg dat je foutjes maakt (mits het binnen de perken blijft) als je maar laat zien dat je het veilig kan oplossen denk ik zo.

Ja, precies. Maar als zoiets met het niet zien van een auto die je inhaalt vaker gebeurt dan 1 keer dan houdt het toch wel op. Dat laat zien dat het geen incident is maar gewoon een structureel probleem met kijken, en daar zak je hard op.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:24

Mijn instructeur was maandag te laat, hij moest onverwachts langs de garage omdat er iets lekte. Ik woon om de hoek dus de persoon die de administratie doet meldde gewoon even dat hij wat later was. Hij had geen tijd om uit te lopen dus ik heb uiteindelijk maar een uurtje gelest en die heeft hij niet gerekend omdat ik heb gewacht op hem. Vond dat wel echt heel netjes :j

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:06

Ik ben weer gezakt helaas. Lette niet goed genoeg op de doorstroming en had een paar situaties waarin ik te twijfelachtig was. Examinatrice zei wel dat het erop of eronder was, waar ik zelf behoorlijk van baal want dat is niet zo heel fijn om te horen eigenlijk. Was heel erg druk bij het CBR zeiden ze dus kans is groot dat ik pas in juli weer kan afrijden. Heb nu wel met m'n instructeur afgesproken dat ik even met de huisarts in overleg ga over iets kalmerends.. m'n pols was 150 tijdens het afrijden en ik zat me kapot te zweten/trillen. Word er gewoon zo zenuwachtig van dat ik overal aan ga twijfelen. Baal er wel echt keihard van, had echt gehoopt dat ik nu gewoon weg kon met dat ding op zak.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:57

In situatie een is het fietser + brommer tegelijkertijd (die kunnen voor elkaar langs), dan vrachtwagen en de voetganger tegelijk.
In situatie twee is het fiets - auto - vrachtwagen. Eigenlijk heeft de vrachtwagen voorrang op de personenauto maar omdat de vrachtwagen moet wachten op de fietser kan de auto gelegenheidsvoorrang nemen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:01

Bij een gelijkwaardig kruispunt is juist het hele idee dat er geen borden staan en dat je het onderling moet regelen op basis van de verkeersregels. Een van de verkeersregels is dat bestuurders van rechts voorrang hebben, maar ook korte bocht voor en voorrang voor rechtdoorgaand verkeer.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:18

LadyMadonna schreef:
Emma, tegelijk kan niet, je moet de cijfers op de verkeersgebruikers plaatsen.

Eloya, als het een gelijkwaardige kruising is, staan er idd geen borden, das nou net t probleem ;)

Ik gok dat het dan niet uitmaakt welke je op 1 of 2 zet, want gelegenheidsvoorrang werd bij mij in het examen gewoon gebruikt. Net als tegelijkertijd gaan.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:54

Misschien eens proberen met een kalmerend tabletje? Ik heb de afgelopen 2 keer afrijden enorm veel last gehad van de zenuwen, die komen pas opzetten als de examinator naast me zit en gaan ook gelijk weer weg als ik weer met m'n instructeur rijd. Heb nu dus voor de volgende keer een betablokker om mijn hartslag een beetje onder controle te houden, dan gaat het hopelijk een stuk beter.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:57

Ik heb via mijn rijschool een theoriecursus gehad waar ik in totaal 12 uur ben geweest (6 weken lang 2 uur per week). In de tussentijd heb ik de stof zelf bijgehouden, en voor mijn examen heb ik nog een keer alles doorgenomen/samengevat. Ik heb hem toen de eerste keer niet gehaald met 1 fout te veel, de tweede keer gehaald met maar 2 fouten terwijl ik er toen bijna niets extra voor heb gedaan. Scheelde dat ik de tweede keer bij voorrangsvragen moest slepen ipv een antwoord kiezen, vind het moeilijk om "rode auto eerst, blauwe auto daarna, daarna voetganger en daarna vrachtwagen" vragen te beantwoorden.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:52

Nou, ik ben vanmorgen geslaagd! Was gezegend met een enorm chille examinator die vooral focuste op de punten waar ik vorige keer op zakte ipv het totaalplaatje (dat overigens wel gewoon klopte gelukkig, haha). Was super rustig op de weg dus heb echt geluk gehad. Van tevoren een bètablokker gehad voor de zenuwen en dat hielp echt als een trein, alles ging een stuk soepeler en ik had mijn lichaam beter onder controle ipv dat trillen en misselijk zijn. Ik ben in ieder geval mega blij!

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:32

Ik heb vandaag voor het eerst in m'n eentje gereden, gelijk een flink stuk. Moest naar de garage en moet een nieuwe katalysator in dus gelijk flinke smak geld :')

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:33

LiannePuthzy schreef:
Tis augustus voordat je t weet :')
Zal vast goedkomen
Word nu al weer zenuwachtig voor aankomende dinsdag

Heb je nog een les voor je examen? Ik heb afgereden met propranolol, dat is een bètablokker en vertraagt dus je hartslag. Ik bleef er verder gewoon wakker en alert van maar had niet de fysieke symptomen van de zenuwen die ervoor zorgden dat ik elke keer niet slaagde. Kan het wel aanraden, maar alleen als je er nog eens mee kan rijden.

Overigens niet om zomaar een bètablokker aan iemand aan te raden hoor, maar het is een heel bekend middel voor examenstress of faalangst en het haalt gewoon net de scherpe randjes er wat af. Je slikt het ook maar 3x (oefenen, avond voor je examen en een uur voor je gaat afrijden). Ik kon het zo meekrijgen bij de HA, niet eens een afspraak hoeven maken.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:49

LiannePuthzy schreef:
Heb morgen nog een les, maandag ook nog 1 en dinsdag dan nog een uur voorrijden

Dan zou ik de huisarts even bellen zodat je het eventueel maandag kan proberen en dan dinsdag gewoon gebruiken. Het scheelt echt enorm veel, ik was ineens de rust zelve terwijl ik eerder echt liep te stuiteren als een malle.