[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:12

LadyMadonna schreef:
Iemand verder nog tips? Instr vind dat ik in basis goed rij, maar het mag allemaal net wat vlotter. Niet agressiever of gevaarlijk natuurlijk.
Maar ik rij vaak 10 km onder de max snelheid, in de bebouwde kom ben ik érg voorzichtig...
Vandaag een heel stuk smalle dijk gereden waar je 60 mag en ik rij 45/50 omdat harder voor mij dan niet veilig voelt, terwijl.... als het niet veilig zou zijn, zou die snelheid niet gelden....

Nooit harder rijden dan waar je je comfortabel bij voelt. Mijn instructeur zei altijd dat ik de max snelheid moest aanhouden, maar alleen waar mogelijk. Dus op wegen met veel bochten of waar ik slecht overzicht heb rij ik gewoon niet zo hard, klaar.
Ik ben dus gezakt omdat ik niet besluitvaardig genoeg reed, het is wel iets om op te letten. Uiteindelijk kan je zelf ook weer gevaarlijke situaties ontwikkelen als je niet besluitvaardig genoeg rijdt. Het kost wel tijd, bij mij is het uiteindelijk vooral over gegaan omdat ik de auto wat beter onder controle kreeg en ik situaties wat soepeler kon inschatten, toen ging het vanzelf. Nu ik alleen rij gaat het al helemaal prima.

Don't look back in anger.

Emmaa_

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:25

Ja heel herkenbaar hoor, ben precies daarop gezakt de tweede keer. Ik reed niet besluitvaardig genoeg en dat is vervelend voor verkeer om je heen omdat zij niet kunnen horen wat jij denkt en dus ook niet weten wat jij van plan bent. Dingen als doorschakelen naar 3 of op 2 blijven tsja, dat is super afhankelijk van de situatie en hoe ver het stuk is. Ik heb hier een stuk van 100m waar ik 50 mag na een scherpe bocht, met daarna een haarspeldbocht die de opgang is naar de dijk. Dan kan ik prima even naar 3, maar laat hem ook regelmatig in z'n 2 staan als er niks achter me zit.

Je lest nog niet suuuper lang toch? Ik zou het gewoon even aankijken want het is vaak ook een kwestie van oefenen en km's maken. Als je wat langer rijdt herken je die situaties een stuk eerder waardoor je ook eerder weet wat je moet doen (terugschakelen, remmen, dot gas erbij etc). Spreekt je instructeur je er wel op aan?

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:28

Eloya schreef:
Oh ladymadonna het is alsof ik over mijzelf lees. ik ben echt exact zo
lastig is dat hè, dat teveel nadenken.
maar op een overzichtelijke 80 weg dan heb ik geen moeite met 80 rijden
maar een smalle 50 weg rijd ik geheid 40 liever dan 50

Mijn instructeur geeft het wel aan, maar subtiel gelukkig. ik denk dat als iemand mij echt zou zeggen dat ik het "fout" doe ik dicht klap

Maar dat is toch ook niet erg? Ik ben zondag naar de veluwe gereden en moest over een heel krap stuk weg (als je een tegenligger tegenkomt moet je echt beide flink aan de kant) waar je 60 mag. Heb het hele stuk 40 gereden met hier en daar wat versnellen op een recht stuk.. :=

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:56

Ik vind het nog steeds wel lastig af en toe hoor. Als ik in een 30-zone rijd zal ik niet 15 gaan rijden, maar als ik op een mega onoverzichtelijk kruispunt af rij haal ik wel wat snelheid eruit zodat ik op tijd kan zien of er verkeer van rechts aan komt waar ik voor moet stoppen. Zelfde geldt voor 50-wegen waar een scherpe bocht in zit of iets in die trant. Natuurlijk moet je vlot meerijden met het verkeer, maar ik ga niet harder rijden dan waar ik me op dat moment comfortabel bij voel, vooral niet als beginnende bestuurder. Je plekje op de weg afdwingen is iets wat je echt moet leren, wat lastig is in een lesauto en ook daarna omdat je bepaalde situaties gewoon nog niet zo goed in kan schatten door gebrek aan ervaring.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:54

Ik reageerde alleen op wat jij zei over dat het slecht advies is wat ik destijds gekregen heb. Dat je op de tussenliggende stukken gewoon meegaat met het verkeer en dus zo veel mogelijk de max snelheid aanhoudt lijkt me heel normaal, maar op stukken waar het niet kan (denk dus aan rare bochten of kruispunten) langzamer.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:10

sabrinagirl schreef:
Hoe heete die pillen xdie iemand inhad genomen ik zou die graag willen sta nu onderhand al helemaal strak van de zemuwen ben echt een stresskip

Ik heb propranolol gehad, een bètablokker. Ik knal zo door valdispert en valeriaan heen qua zenuwen dus dit was voor mij de laatste optie en werkte perfect.

Qua bijzondere verrichtingen heb ik altijd geleerd dat het niet erg is als hij er niet in 1 keer helemaal kaarsrecht in staat, zo lang je maar goed blijft kijken en ander verkeer zo min mogelijk of niet hindert. Het is dan wel de bedoeling dat je het corrigeert als je scheef staat en dat ook weer netjes doet. In theorie maakt het niet zo veel uit als je daar 5 keer over doet, maar als je 10 minuten ander verkeer ophoudt oid dan is dat weer niet ok. Een beetje scheef is niet het einde van de wereld maar het is wel de bedoeling dat je ook met je rijbewijs op zak gewoon netjes kan parkeren natuurlijk.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:09

Ik heb toen 3 pilletjes gekregen, hoefde alleen te bellen. De bedoeling is dat je er eentje neemt een uur voor een les zodat je kan kijken hoe je ermee rijdt, en dan de avond voor je examen eentje (zodat je rustig kan slapen) en een uur voor je gaat afrijden. Voor mij hielp het fantastisch, puur omdat het geen kalmeringsmiddel is maar je hartslag gewoon kunstmatig laag houdt waardoor je die zenuwen niet zo voelt. Ik reed super kalm rond met dat spul op, terwijl ik de 2 examens daarvoor echt zat te stuntelen door de zenuwen. Het is geen wondermiddel maar het gaf mij net genoeg rust om het gewoon te halen en te rijden zoals tijdens mijn lessen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:34

Inderdaad snelheid eruit halen, op tijd beginnen met sturen en goed blijven kijken zodat je uiteindelijk recht uitkomt. Gewoon rustig aan doen, als het niet in een keer lukt rij je hem er weer uit en zet je hem recht. Ik parkeer nu dagelijks 2 keer in en uit en ik heb hem er zelden in 1 keer kaarsrecht in.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:17

ikke schreef:
Emmaa_ schreef:
Inderdaad snelheid eruit halen, op tijd beginnen met sturen en goed blijven kijken zodat je uiteindelijk recht uitkomt. Gewoon rustig aan doen, als het niet in een keer lukt rij je hem er weer uit en zet je hem recht. Ik parkeer nu dagelijks 2 keer in en uit en ik heb hem er zelden in 1 keer kaarsrecht in.

Want je stuurt te veel...... }>

Je moet inderdaad op tijd beginnen met sturen maar je moet eigenlijk vooral NIET sturen.
Dat is voor een deel ook de juiste feeling met je auto, dat je ook op tijd en in het juiste (rustige!) tempo terug kunt sturen zodat je in een keer recht uit komt.

Klopt helemaal hoor, heb in m'n eigen auto nog wat moeite met op een rustig tempo achteruit rijden, moet het goede koppelpunt nog even onder de knie krijgen. Wegrijden gaat (na 45 minuten in een stilstaande file) gelukkig wel goed, maar achteruit is nog even een beetje onbevangen. Komt wel goed :))

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:56

Voor achteruit inparkeren is mijn simpelste tip een auto kopen met achteruitrijcamera :') kan het prima op m'n spiegels doen maar zo'n camera is toch wel verdomden handig

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:58

Meestal plannen zij het examen voor je in en ga je er ook met de groep naartoe.

Ik vind na 4 lessen al de puntjes op de i ook een beetje onrealistisch. Het kostte mij iets van 15 uur voordat ik überhaupt volledige controle had over de auto, en dat is echt geen trage leerlijn.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:54

LiannePuthzy schreef:
Ach ik ken mensen die na 10 lessen van 2u hun rijbewijs hadden (maar die hadden wel al ervaring met landbouwvoertuigen)

Ik heb ook na 20u voor de eerste keer afgereden en ben toen echt puur genekt door de zenuwen. Had daarvoor wel wat lesjes in Utrecht gehad dus dat scheelde iets, maar alsnog. Het kan absoluut, maar na 4 lessen een auto volledig onder controle hebben in dusdanige mate dat je alleen nog maar de puntjes op de i moet zetten klinkt wat ambitieus. In een automaat kan ik dat uiteraard een stuk beter begrijpen.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:32

Komt allemaal door de zenuwen meiden, jullie slagen vast!

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:42

Wat klote zeg meiden!

Snap dat het vervelend is Melissa, maar bij een regulier examen houden ze daar ook geen rekening mee. Als je je rijbewijs eenmaal hebt ga je de auto ook 80 keer af laten slaan en dan moet je ook gewoon verder kunnen rijden. Op zo'n examen natuurlijk vervelend omdat het een momentopname is!

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:53

Haha grappig hoe dat verschilt! Ik was echt aan het stuntelen tijdens mijn eerste twee examens, maar kwam weer tot rust toen ik eenmaal op de snelweg zat. Heb het nu nog steeds, kan heel makkelijk afstanden over de snelweg touren, vind in woonwijken rijden wel poedersuiker haha

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:28

Ook hier hele lange wachttijden. Ik had geluk dat ze toevallig een inhaalslag op zaterdag deden en dat ik daar bij kon, maar het is echt idioot druk. Mijn zusje kan ook pas 14 augustus terwijl ze hem in mei al heeft ingepland.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:23

Het is vrij gebruikelijk om gelijk na je theorie je examen in te plannen, voor mij iig. Dan had ik tenminste een datum om naartoe te werken zonder dat ik nog lang moest wachten op beschikbaarheid van het CBR

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:26

Het viel mij ook wel op dat de plaatjes die je online op theorievragen krijgt heel anders/minder logisch zijn dan op je daadwerkelijke theorie. Vond ze bij het CBR een stuk duidelijker, die zouden nooit zo'n foto erin gooien in ieder geval.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:15

Jaaa wat fijn! Gefeliciteerd :D Nu lekker je examen inplannen :):)

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:20

Een instructeur heeft helemaal geen gaspedaal toch?

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:50

Mijn eerste les was in Utrecht, maar m'n instructeur is toen naar een leeg parkeerterrein gereden, daar de bediening uitgelegd en wat zelf geoefend met opschakelen tot 3 en sturen. Daarna zelf door Utrecht naar huis gereden, wat wel even stressen was maar was er toen tenminste gelijk vanaf.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:14

In Utrecht ben ik pas na een paar lessen de snelweg op gegaan. Mijn zusje heeft haar hele rijbewijs hier in Almere gedaan (of tenminste, ze moet half augustus afrijden :)) ) en die is toen wel vrij snel de snelweg op gegaan, na vier lessen ofzo geloof ik. Maar dat heeft een rede: in Almere zijn alle fietspaden, busbanen etc super goed van elkaar gescheiden, waardoor je heel anders rijdt dan in bv Laren of Eemnes, waar ons afrijgebied ook ligt. Als je dus goed wilt leren kijken etc zal je toch de snelweg over moeten naar een locatie waar je wat meer uitgedaagd wordt.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:55

Ik heb 15 uur gereden in Utrecht, toen 20 in Almere en toen heb ik de eerste keer afgereden. Toen door schoonheidsfoutjes en extreme zenuwen gezakt. Daarna 4 uur gereden, weer afgereden, weer gezakt door zenuwen := Toen nog een keer 4 uur, afgereden met een betablokker en gehaald. De controle over de auto had ik vrij snel te pakken maar ik reed vooral nog vaak te twijfelachtig, waar je gewoon hard op zakt. Moet zeggen dat ik pas sinds ik m'n rijbewijs heb en bijna dagelijks rijd ook echt het idee heb alsof ik kan autorijden, toen ik hem net had voelde ik me echt kamikwaze en een gevaar op de weg. Was ook elke keer nog heel zenuwachtig om alleen in de auto te stappen.

Als ik ernaar terugkijk denk ik dat ik te snel te veel van mezelf gevraagd heb, ben gelijk in m'n eentje de ring van Utrecht over gegaan naar de garage in Nieuwegein, en dat ging in principe goed maar mijn auto heeft nogal een gebruiksaanwijzing waardoor ik hem telkens af liet slaan, daar nogal van in paniek raakte en in de stress raakte. Na een tijdje ben ik vooral veel binnen Almere gaan rijden en nu dagelijks naar school, en nu gaat het perfect. Maak me overal een stuk minder druk om en heb eindelijk het idee alsof ik er een beetje tussen pas := Al blijf je aan sommige dingen wel merken dat je een beginnende bestuurder bent, ik blijf als het druk is liever wat langer achter een vrachtwagen plakken dan dat ik hem gelijk ergens tussen duw.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:01

Klopt inderdaad heel erg ikke. Ik heb leren rijden in mijn lesauto en toen ik voor het eerst in m'n eigen auto stapte voelde het echt alsof ik opnieuw moest leren rijden.. Voor mij was het grootste leerpunt filerijden (constant wegrijden vanuit stilstand was echt heel fijn om de koppeling onder de knie te krijgen) en toch ook wel blijven doen. Vooral inparkeren ging aan het begin echt heel slecht in mijn eigen auto, puur omdat hij een andere draaicirkel heeft en ik mijn normale truucjes dus niet kon toepassen. Ook is hij wat gevoeliger, geen diesel (dus moet gas geven als ik achteruit wil rijden) en slaat hij onwijs snel af. Nu ik dat allemaal onder controle heb voel ik me heel comfortabel in de auto, maar daarvoor was dat echt niet het geval. Je leert inderdaad bepaalde kunstjes als je leert autorijden maar echt leren doe je pas als je zelf de weg op gaat.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:06

Oh absoluut, maar vooral de 'vuistregels' die je vaak van een instructeur leert werken mijn inziens in de praktijk soms wel anders. Ik moet ook zeggen dat ik heel anders kijk sinds ik mijn rijbewijs heb. Ik kijk bijvoorbeeld ook als ik wil inhalen altijd ook nog even over mijn linkerschouder, terwijl ik dat tijdens les niet mocht doen.