Gaan werken in ploegendienst

Moderators: Hanmar, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Mjetterd

Amy223

Gaan werken in ploegendienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-20 16:45

Ik heb een baan aangeboden gekregen, opzich ben ik er enthousiast over, maar er wordt gewerkt in ploegendienst en dat heb ik nog nooit gedaan!

Ik zou dan 2x vroeg hebben, 2x laat en 2x nacht. Dan een dag vrij. Zondag standaard vrij.

Wie doet dit of heeft het ook gedaan?
Wat zijn de voor en nadelen?
Is het houdbaar met eigen paarden?

Het is zo'n rooster :

https://ploegenroosters.nl/4-ploegendie ... ter-2-2-2/
Laatst bijgewerkt door Amy223 op 04-02-20 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:49

Is dit per week?

Dan gaat wel heel je ritme er aan lijkt me :=

Ploegen hebben voor en nadelen. Op zich heb je voor bij de paarden wel meer tijd in daglicht.

Mijn vriend werkt ook in ploegen, maar dat is steeds een hele week hetzelfde. Ik zelf zou t alleen echt niks vinden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:50

Ik zou hier niet voor kiezen. Na 2 nachten heb je wel meer dan 1 dag nodig om bij te komen en weer naar vroeg te kunnen schakelen.

Edit weet je zeker dat dit klopt? Meestal is het 2V, 2L, 2N en dan 4 dagen vrij.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Amy223

Re: Gaan werken in ploegendienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-20 16:51

Ja het verschuift dus iedere week, de zondag is standaard vrij.
Het is een 2-2-2 rooster :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:53

Als er continue maar 1 dag vrij tussen zit zou ik het niet doen.
Na je nachten heb je wel echt 2 dagen nodig. Althans ik dan

Ik werk ook in ploegen en heb soms 3 dagen nacht en dan 2 vrij dan 3 ochtend 1 vrij en dan 3 avond.

Waar heb je gesolliciteerd? want klink echt hetzelfde hoe het mij verteld was maar bij mij is de praktijk anders

Daks mijn alles

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:56

Amy223 schreef:
Ja het verschuift dus iedere week, de zondag is standaard vrij.
Het is een 2-2-2 rooster :)

Met dit rooster kom je op zondagochtend pas de nacht uit? Of is het niet vroeg - vroeg - laat - laat - nacht - nacht? Want je zult niet op donderdag de nacht ingaan terwijl je die dag ook al late had. Wat dus betekend dat je op vrijdag en zaterdag avond de nacht in gaat, en er dus pas zondagochtend uit komt.

Amy223

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-20 17:00

Er zit 24 uur tussen, dus stel woensdag en donderdag laat, dan begin je vrijdagnacht weer.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:03

Ja dat zeg ik. Dus dan kom je op zondagochtend de nacht uit. Maar ik zien nu pas je edit in de openingspost. Ik ging er vanuit (en volgens mij meerdere), dat je iedere week ma - di vroeg, wo - do laat, vr - za nacht had, maar dat is dus niet zo. Want anders had je nog geen hele zondag vrij. Dan nog zou ik zelf niet met dit rooster willen werken.

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:06

Gewoon proberen hoe het bevalt? Verdient vaak wel lekker, maar als je helemaal naar de kl*ten gaat door het ploegenwerk en de nachten dan moet je afwegen of dat het waard is.
Met paarden lijkt me dit wel fijn, je hebt meer daglicht dan bij een normale 8-17 baan..

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:10

van mensen die ik ken die net zo'n ploegen rooster hadden, vonden het heel fijn werken, en dus alleen maar positieve verhalen.
Zelf heb ik altijd in 2 ploegen gewerkt, en dat vond ik altijd fijn in combinatie met paarden.
Beter dan nu, nu ik kantoortijden werk (8.00-17.00)
Laatst bijgewerkt door AmyJamess op 04-02-20 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Do not read the next sentence

Spoiler:
You little rebel! i Like you

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:12

Ik werk ook in ploegendiensten. 2x vroeg, 2x laat, 2x nacht en dan 4 dagen vrij.

Ik vind het heel erg fijn. Veel meer vrije tijd en veel meer salaris :D

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:26

Ik zou dit geen fijn rooster vinden. Werk zelf in 5 ploegen, ook 2-2-2 en dan 4 dagen vrij. Dan heb je iig nog ritme. En die 4 dagen heb ik eerlijk gezegd ook wel nodig na de nachtdienst. Op je eerste vrije dag kom je uit de nachtdienst, dus dat telt al niet helemaal als vrije dag vind ik, je moet toch slapen (ik tenminste wel een beetje). Je hebt wel echt veel meer vrije tijd doordat je steeds na 2 diensten weer 24 uur vrij bent. En het salaris is fijn. Toch overweeg ik om te stoppen, ben een slechte slaper en het wordt er niet beter van :x

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:31

zonnebloem18 schreef:
Ik zou hier niet voor kiezen. Na 2 nachten heb je wel meer dan 1 dag nodig om bij te komen en weer naar vroeg te kunnen schakelen.

Edit weet je zeker dat dit klopt? Meestal is het 2V, 2L, 2N en dan 4 dagen vrij.

Zoals ik het rooster lees, heb je na de late dienst 2 dagen vrij.

Ik zelf werk in 2 ploegen en vind het wel een voordeel dat je met daglicht meer (met paarden) kunt doen. En extra salaris ervoor.
Mijn paarden dien er niet moeilijk mee, maar krijgen (bijna) onbeperkt hooi.

Ps, ik heb geen ervaring met nachtdiensten, dus kan dat niet over oordelen.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:38

De late dienst eindigt zondagochtend, waarna je wel wat moet slapen, en dan moet je zondagavond weer een beetje op tijd op bed voor de vroege dienst op maandag.

Ik denk dat dit schema funest is voor je slaap, er is geen tijd om bij te tanken. Na 3 nachten ben ik 4 dagen vrij en die heb ik ook echt nodig.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:52

ik heb ploegendiensten gewerkt, maar dan had ik een hele week hetzelfde rooster.
Hele week vroeg of hele week laat. Ik vond dat al heel moeilijk. Het duurde bij mij echt een paar dagen voordat ik gewend was aan op een andere tijd slapen.
Elke 2 weken wisselen was voor mij beter.

Het rooster wat jij aangeeft, zou voor mij funest zijn geweest.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:55

Amy223 schreef:
Ik heb een baan aangeboden gekregen, opzich ben ik er enthousiast over, maar er wordt gewerkt in ploegendienst en dat heb ik nog nooit gedaan!

Ik zou dan 2x vroeg hebben, 2x laat en 2x nacht. Dan een dag vrij. Zondag standaard vrij.

Wie doet dit of heeft het ook gedaan?
Wat zijn de voor en nadelen?
Is het houdbaar met eigen paarden?

Het is zo'n rooster :

https://ploegenroosters.nl/4-ploegendie ... ter-2-2-2/

Het rooster in dit voorbeeld heeft 3 vrije dagen na de nachtdienst

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:56

Bovenstaand 4 ploegen rooster is wel te doen. Als het je wat lijkt zou ik het zeker doen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:18

Mijn vriend werkt ook in ploegen maar dan 2-2-2-4 dagen vrij. 3 dagen en soms maar 2 vind ik echt heel kort. De vroege diensten zijn vaak echt heel vroeg. Bij ons gaat de eerste wekker dan om half 5 en zit mijn vriend om kwart voor 5 in de auto. Hij zit nu pas weer in zijn 4e cyclus na een jaar lang in dagdienst gewerkt te hebben en het is wel echt weer even heel zwaar voor hem. Merk het aan alles. Dus die vrije dagen heb je wel echt nodig om het vol te kunnen houden. Ik zou twijfelen als ik eerlijk ben.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:34

Mijn vriend heeft 3 haar ploegendiensten gedraaid en is blij dat ie er vanaf is. Totaal geen ritme poedersuiker tijden na 2 nachten had ie sowieso 2 dagen nodig om weer te resetten voor een vroege. Het is heel zwaar en helemaal met dat rooster zou ik t nooit doen.

[o]

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:37

Over het algemeen is een achterwaarts roterend rooster beter als je regelmatig-onregelmatig diensten draait (dus nacht-weekend-avond-weekend-dag-weekend-nacht-etc)

Ik draai zelf dubbel onregelmatige diensten (geen vast roterend rooster) en dan moet je wel een makkelijke slaper zijn anders gaat het niet goedkomen. Ik ben een soort vogeltje, als ik horizontaal ga en je legt er een dekentje over ben ik over het algemeen zo vertrokken (vooral overdag |o)
Het is wel een aanslag op je privé leven dus overleg goed met een evt partner als je die hebt.

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:03

Mijn man liep jarenlang ploegendiensten en daar zouden ze dit systeem ook gaan invoeren. Hij is afgehaakt, want je houdt geen vrije dag meer over. Dagdienst betekent dat je alleen 's avonds een paar uurtjes hebt, avonddienst betekent dat je in de middag al naar je werk moet en dus in de ochtend zo goed als niets kunt doen, de nacht betekent overdag voorslapen of in ieder geval de dag erna slapen en dus heb je nog niets aan je 'vrije' dag. Zondag is bijkomen van het ritme: je kunt niet echt slapen, want dan kun je de nacht erop niet meer slapen als je de volgende dag alweer naar je dagdienst moet. Mijn man vond het al niets, maar ik zou er zelf ook zeker niet voor kiezen.

Eindelijk een klein beetje boerin!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:07

Als je er een baan voor op moet geven zou ik t niet doen. Maar als je niets te verliezen heb ga ervoor. En ondervind of je het kan en het bevalt.
Ik heb 3 ploegen gewerkt. Dus weekenden vrij maar 1 week vroeg1 laat en 1 nacht. Ik kon er goed tegen. Heb ook diensten van snachts 2 tot 11 gewerkt, vond ik ook prima, maar ik weet niet hoe jouw lichaam reageert.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:13

@ pipo: Als je inderdaad de ene week vroeg, de week erop laat, de week daarop nacht en sowieso het weekend 2 dagen vrij bent, dan is het niet erg en voor veel mensen nog wel haalbaar (ik zeg expres niet iedereen, want ik kan bijvoorbeeld absoluut niet tegen avond-/nachtdiensten :o ). In dit geval is het in dezelfde week twee dagen vroeg, twee dagen laat, twee dagen nacht en dan één dag 'vrij' om vervolgens weer hetzelfde riedeltje te moeten doen. Dat lijkt mij bijna onmogelijk om langdurig vol te houden.

Eindelijk een klein beetje boerin!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:40

Shenavallie schreef:
@ pipo: Als je inderdaad de ene week vroeg, de week erop laat, de week daarop nacht en sowieso het weekend 2 dagen vrij bent, dan is het niet erg en voor veel mensen nog wel haalbaar (ik zeg expres niet iedereen, want ik kan bijvoorbeeld absoluut niet tegen avond-/nachtdiensten :o ). In dit geval is het in dezelfde week twee dagen vroeg, twee dagen laat, twee dagen nacht en dan één dag 'vrij' om vervolgens weer hetzelfde riedeltje te moeten doen. Dat lijkt mij bijna onmogelijk om langdurig vol te houden.

Daarom zeg ik ook” als je er een baan voor moet opgeven niet doen!! Als je niets heb, probeer het gewoon. Kan het niet, pech, kan t wel.... lekker!

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:53

Mijn vriend werkt al 35 jaar in ploegendienst en hij leeft nog :D Met een 2-2-2 rooster. Hem bevalt het goed maar ik vind het minder. Het lijkt wel of hij altijd werkt als ik vrij ben :-). Sociaal leven samen is echt plannen. Hij is een heel goede slaper anders had ie het nooit gered. Leg hem ergens horizontaal en hij slaapt. Merk wel dat hij door de ploegendienst vaak duf is op momenten dat ik vol energie ben. Maar het kan dus wel, ook langdurig. Alhoewel ik wel denk dat het slecht voor je lichaam is, steeds een ander ritme.

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)