Motivatie topic; studeren

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:41

Pas zei iemand tegen me toen ik begon over geen zin hebben in leren: denk je dat je moeder elke daf zin heeft om de was te doen of om op te ruimen? Toen dacht ik ja das ook wel waar. Dat motiveerde me op 1 of andere manier :D

Roze schoentje

Sheran

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:11

Dat is ook een beetje het probleem van de huidige generatie scholieren (als ik het zo mag stellen). We hebben het steeds over dat ze niks doen en dat we ze moeten motiveren. Eb ik merk ook in de klas dat ze altijd zeggen 'ik heb geen zin' of 'ik ben niet gemotiveerd'. Maar het is ook een héle nuttige skill om dingen te kunnen doen die je niet zo leuk vindt. Dóe het gewoon.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:20

taartjee schreef:
Heb even een stukje uit jouw bericht dikgedrukt. Ik had ook altijd moeite met dingen geordend op papier te krijgen en dan niet alleen wat betreft verslagen. Ik had echt 10 boekjes waar ik dingen in kon schrijven, to do lijstjes, gedachtenkronkels, planning.
Heb sinds een maandje een uitwisbaar, zelf samen te stellen "notebook". Heb nu letterlijk alles bij elkaar zitten: weekplanner, tijdplanner, maandplanner en jaarplanner; lijntjes, ruitjes en blanco blaadje; grote to do lijstjes, kleine to do lijstjes, projectplanner en gecategoriseerde to do lijstjes.

Ik kan zeg maar heel goed plannen, alleen aan de planning houden is zeg maar een groot dingetje. Merk nu, sinds ik dit boekje gebruik dat ik veel meer overzicht heb. Kan opschrijven wat ik moet doen, dat weer onderverdelen in dingen en zo mijn planning er op aan passen. Vaak krijg ik mijn planning nog niet af en ga ik wat anders doen dan ik had bedacht, maar uiteindelijk aan het einde van de week is vrijwel al het belangrijke gedaan.
Gebruik dit boekje ook voor aantekeningen op school, sla het vervolgens op in een app op m'n telefoon en zo kan ik altijd bij mijn notities :D

Zo'n uitwisbaar iets lijkt me ook wel wat, al is het natuurlijk ook een uitdaging om je planning niet halverwege alsnog aan te passen 8-)
Is dat een soort app op de tablet of wat? Ik heb pakweg 25 jaar niet meer gestudeerd, dus er zijn nogal wat dingen veranderd in de loop der jaren. En ja, er gaat soms een wereld voor me open die in mijn tijd nog helemaal niet bestond. Dus ik leer graag van iedereen nu, want ik wil toch maar verdomd graag deze studie afmaken :j

Plannen ben ik nooit een ster in geweest, ik maak nu een plan voor wat ik die week wil doen, en als het me allemaal lukt ben ik blij. Soms lukt het me zelfs in een dag en nog wat extra, dan ben ik helemaal *\o/*

Winter Nat, glad en misschien nog koud

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:58

Siamsmeesje schreef:
Zo'n uitwisbaar iets lijkt me ook wel wat, al is het natuurlijk ook een uitdaging om je planning niet halverwege alsnog aan te passen 8-)
Is dat een soort app op de tablet of wat? Ik heb pakweg 25 jaar niet meer gestudeerd, dus er zijn nogal wat dingen veranderd in de loop der jaren. En ja, er gaat soms een wereld voor me open die in mijn tijd nog helemaal niet bestond. Dus ik leer graag van iedereen nu, want ik wil toch maar verdomd graag deze studie afmaken :j

Plannen ben ik nooit een ster in geweest, ik maak nu een plan voor wat ik die week wil doen, en als het me allemaal lukt ben ik blij. Soms lukt het me zelfs in een dag en nog wat extra, dan ben ik helemaal *\o/*

Ik vind het juist heerlijk dat ik mijn planning makkelijker aan kan passen. Ik heb niet altijd even veel concentratie en mijn concentratie boog op zich is iedere dag echt compleet verschillend. Ik heb dagen dat ik echt alleen maar in een staat van hyperfocus zit en ik dus echt heel veel voor elkaar krijg, maar ik heb ook dagen dat het gewoon niet gaat, geen concentratie te bekennen. Had hier vroeger echt heel veel moeite mee en had regelmatig dat ik dan zwaar teleurgesteld in mezelf was. Nu kan ik er beter mee omgaan en hou ik er in planningen ook rekening mee dat ik een dagje een dip kan en mag hebben en dat het in de planning uiteindelijk niet voor problemen zorgt. Heb ook liever een weekplanning zodat ik kan kijken wat ik wanneer doe. Vandaag had ik bijvoorbeeld totaal geen motivatie om aan mijn labjournaal te zitten, maar heb wel dik anderhalf uur aan een samenvatting zitten typen. Plan was dus het labjournaal, maar omdat ik mezelf een soort van "dwing" flexibel te zijn in de planning krijg ik meer gedaan dan wanneer ik een dagplanning maak. Dan zit ik tegen dingen op te hikken en gebeurt er uiteindelijk niets.

Ik gebruik een fysiek boekje:
Afbeelding

Hierbij gebruik ik de app "camscanner" om dingen op te kunnen slaan en later terug te kunnen kijken. App is gewoon helemaal gratis en je kan je dingen sorteren en een naam geven zodat je ze makkelijk terug kan vinden. Heb het boekje via deze site gekocht: https://nl.ourgreenstory.com/.
Wat ik zelf dan ook wel belangrijk vind is dat dit bedrijf duurzaam is. Vond het zelf altijd ontzettend zonde om al dat papier weg te moeten gooien en dit kan ik keer op keer hergebruiken. Boekje is dus ook helemaal naar je eigen wensen samen te stellen.

In principe is mijn boekje een soort mini whiteboard, voordeel is dat met de speciale pennen die erbij zitten, je geschreven teksten niet snel uitwissen. je hebt er echt een doekje met water voor nodig om het goed uit te wissen.

Even als voorbeeld, mijn maandplanner voor de maand februari:
Afbeelding

Heb het grootste deel hiervan in begin december geschreven en alles staat nog precies zoals ik het heb opgeschreven :D

Ik gebruik dit ding ook echt dagelijks, het is voor mij alles in 1. Gebruik het ook voor aantekeningen die ik tijdens colleges maak en die ik even snel op wil schrijven omdat schrijven soms makkelijker is dan typen, zeker bij vakken als chemie, van die structuurformules in word maken is echt verschrikkelijk :')

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:17

Klinkt misschien stom, maar wil je niet terug kunnen lezen wat je gedaan hebt?

Hier ging het vandaag vrij waardeloos...
Vanochtend onverwachte omstandigheden. Daarna tot half 5 enkel besprekingen. Nu eten en even een uur pauze. En daarna maar weer hard aan de slag... (Met nog een skype meeting om 9 uur)

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:23

Hier ging het vandaag best lekker!
Paar oefentoetsen gemaakt, waarvan 1 met 0 fout *\o/* .

Nu nog even alles rustig doorlezen en dan vind ik het wel prima voor vandaag.

Morgen weer verder leren en verder met mijn verslag. Wil dan de reflectie af hebben.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:43

Succes JewEmm! Je bent jezelf later dankbaar als je zo nog even goed aan de slag gaat :D

Vandaag zelf ook niet zoveel gedaan though.. Begonnen aan een samenvatting en nu nog daarmee bezig, maar hopelijk ben ik morgen wat productiever.

No matter where we go, we take ourselves and our damage with us
So is home the place we run to or is it the place we run from?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:57

Goed bezig hier! Lekker dat de planningen helpen en dat jullie zo goed gaan!

Hier de achterstand aardig ingewerkt! Ik snap eindelijk weer wat ik moest doen ;) Nu vlieg ik redelijk snel door de stof. Merk wel dat ik nu al wat zenuwachtig wordt voor m’n tentamens...kijk er een beetje tegenop omdat het zoveel is en best lastig en ik niet 3 tentamens wil herkansen....

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:39

JewEmm schreef:
Klinkt misschien stom, maar wil je niet terug kunnen lezen wat je gedaan hebt?

Hier ging het vandaag vrij waardeloos...
Vanochtend onverwachte omstandigheden. Daarna tot half 5 enkel besprekingen. Nu eten en even een uur pauze. En daarna maar weer hard aan de slag... (Met nog een skype meeting om 9 uur)

To do lijstjes daar hecht ik vrij weinig waarde aan, als ik iets af heb, dan heb ik het af en papieren versies gaan dan altijd direct de prullenbak in :P
Belangrijkere dingen als aantekeningen of notities sla ik wel op in die app zodat ik er altijd naar terug kan gaan.

Ik maakte juist gebruik van allemaal verschillende losse papieren die ik dan weer kwijt raakte en ik vervolgens nog niets had aan de dingen die ik had opgeschreven.

Net nog ruim een uur bezig geweest met samenvatten, nu ben ik er wel even klaar mee voor vandaag. Straks even lekker douchen en op tijd naar bed, morgen op tijd opstaan om te beginnen met het opschrijven van het labjournaal.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:46

Goed bezig iedereen. Hier vandaag een vrije dag. Gisteren onze eerste case afgemaakt. Daar een 7,8 voor. Deze week nog een case en volgende week de laatste en de week daarna tentamen. Wel gisteren mijn laatste cijfer van periode 2 gehad was een 6,5 dus dat betekent geen herkansingen in februari dus na mijn tentamen 2 weekjes vrij *\o/*

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:09

Hoi iedereen, ik vroeg mij af, hoe leren jullie precies?

Tot nu toe heb ik mijn gehele opleiding, voor elk tentamen, de hoorcolleges (met pen en papier) samengevat.. Dat heeft ook gewerkt (hele 1e jaar alleen maar voldoendes gehaald en nu het eerste blok ook), maar de volgende periode van tentamens komt er weer aan en ik zie het echt niet meer zitten om dat te doen.. We hebben in totaal 25 hoorcolleges gehad dit blok, en ik zie er echt tegenop om dat allemaal te moeten samenvatten.

Nou begrijp ik dat er wel andere mogelijkheden zijn (zoals gewoon de stof doorlezen, of een samenvatting kopen), maar ik ben bang dat ik het dan niet zo goed ga onthouden.. Bij het opschrijven van woorden denk ik er namelijk extra bij na en ik heb het idee dat dat goed werkt. Maar mijn hand vind het niet zo leuk om elke keer dus een boekwerk te schrijven :')

Ik vroeg mij dus af hoe jullie dat doen, lezen jullie gewoon de stof door, of doen jullie nog andere dingen.. wat werkt goed?

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:17

In de ideal situatie volg ik het volgende schema:
- Voor het hoorcollege lees ik de stof in het boek. Ik markeer direct de zinnen waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn. (Ik markeer inderdaad in m'n boeken. De meeste kan ik toch niet meer verkopen omdat er bijvoorbeeld wetgeving is veranderd.)
- Tijdens het hoorcollege maak ik aantekeningen per dia. Ik noteer in een document in word wat er niet op de dia staat; dus extra informatie.
- Na het hoorcollege combineer ik de dia's met de extra aantekeningen. Dit kan in word; maar eigenlijk wil ik het schrijven.
- Na het hoorcollege maak ik een samenvatting met de gemarkeerde zinnen en maak er een lopend verhaal van.

Tijdens het ''echte'' studeren
- Lees ik mijn hoorcollege aantekeningen en mijn samenvatting door. Markeer de zinnen.
- Maak een samenvatting van mijn samenvatting met de hand.
- Gebruik flashcards om te leren.
- Overhoor mezelf 1000 keer en vervolgens laat ik iemand anders me nog eens 1000 keer overhoren.
- Ik gebruik de laatste drie dagen om nog eens alles door te lezen en om oefententamens te maken.

Let wel: dit is de ideale situatie. In de praktijk komt er niks van terecht, en eindig ik met gekochte samenvattingen en hoorcollege aantekeningen die ik van studiegenoten heb gekregen. :Y)

Maar, misschien moet ik de volgende periode toch maar mijn schema gaan proberen te volgen. _O-

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:28

Oh ik heb het met jullie te doen. Ik ben zo blij dat ik niet meer hoef te blokken, daar was ik ook echt niet goed in. :=
Hier gaat het aan school werken best goed. Stel nog wel wat uit, maar dat komt dus door tijd teveel :') Uiteindelijk lig ik lekker op schema.
Mijn afvinkboekje werkt hier ook onwijs goed aan mee. Ik maak geen planning, maar ik schrijf op wat ik af moet hebben en dit kan ik dan mooi afvinken, dat is een goede beloning :D Zo heb ik goed overzicht wat ik meot doen. Ik zet er soms wel bij in welke week ik dat af wil hebben.
Vandaag voelde ik me niet zo lekker en dan vind ik het nog goed van mezelf dat ik 3 uur aan school heb gewerkt, ook al was het niet de opdracht die ik in de eerste instantie voor ogen had. Maar goed, dat is dan gewoon ok,als ik maar iets doe :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:36

Ik leer door hoorcolleges nog een x versneld te kijken en koop als het kan een samenvatting. Verder doe ik goed mee met de tutorials en practica en dat is hier altijd meer dan voldoende geweest.

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:29

Ik vat ook altijd met pen&papier samen en daarna lees ik mijn samenvatting na en markeer met kleurcode belangrijke dingen (kernwoorden, titels, opsommingen etc). Dan hoef ik daarna altijd alleen nog maar de gekleurde stukken terug te lezen/studeren.

Als ik echt moeite heb met een onderwerp ga ik hardop tegen mijn vriend zitten vertellen waar het over gaat en hoe dingen werken. Dan merk je ook gelijk welke punten je nog niet (genoeg) begrijpt :)

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:46

Heei, iemand hier veel verstand van geschiedenis? Ik heb om half 11 een toets over lenin, Stalin SU etc. Maar hoe dachten de mense eigenlijk over lenin en Stalin? Ik kan het nergens op internet vinden, ik denk zelf dat mensen lenin nog wel aardig vonden leiden maat Stalin echt 'haatte'. Maar ik kan het nergens
vinden, iemand een idee?

If there aren't any bad moments in your life, there won't be any good ones..

Jumping a horse, is Just like flying above the world.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:48

Pff ik heb straks een mondeling en ik weet gewoon oprecht niet wat ik nog meer kan leren dan dat ik nu gedaan heb.. In mn hoofd ben ik wel vrij rustig maar mn hele lichaam voelt gewoon gestressed en benauwd aan. Zo'n zwaar gevoel op je borst zegmaar.
Wat doen jullie tegen stress? Ik word heeeelemaal gek :')

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:51

Fellow schreef:
Pff ik heb straks een mondeling en ik weet gewoon oprecht niet wat ik nog meer kan leren dan dat ik nu gedaan heb.. In mn hoofd ben ik wel vrij rustig maar mn hele lichaam voelt gewoon gestressed en benauwd aan. Zo'n zwaar gevoel op je borst zegmaar.

Misschien gewoon rustig proberen adem te halen. En als je niet weet wat je nog kan leren heb je genoeg gedaan, dan zal het vast wel goed komen! Succes alvast!

If there aren't any bad moments in your life, there won't be any good ones..

Jumping a horse, is Just like flying above the world.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:35

Fellow schreef:

Wat vervelend! Ademhaling is inderdaad heel belangrijk... Op internet kan je best wat oefeningen vinden.

En je hebt zoveel geleerd, wat zou je nog meer kunnen doen... Misschien gaat het niet goed, maar dan weet je voor de volgende keer misschien wel hoe je het wel moet aanpakken door de ervaring van vandaag.

Succes! *\o/*

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:46

Fellow schreef:

Heel veel succes alvast! Misschien kan je even een stukje wandelen om je hoofd leeg te maken?

Waldy (v. Wallenstein)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:47

Normaal schrijf ik mn samenvatting, maar dit keer een heel boek van 500 pagina`s aan stof, dus heb hen maar getypt :') . Daar kwam ik op 30 pagina`s uit, dus vond het helemaal prima haha.
Ik leer vooral om er met andere over te praten. Ik heb 2 studiegenootjes die mij dan dingen vragen en andersom. Of als ik het niet snap vraag ik het aan hun.
Zo onthou ik het beter.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:19

Bedankt voor de tips dames, ik lees dat de meesten dus toch met de hand samenvatten. En idd oefenopdrachten maken + overhoren, dat helpt mij inderdaad ook altijd wel goed!

Alle stof doorlezen lukt mij gewoonweg niet :') dat is meestal zo ontzettend veel en kost erg veel tijd. Het 1e blok van het 1e jaar deed ik dat en toen hield ik letterlijk geen tijd meer over voor andere dingen behalve school.

Nu lees ik alleen nog boeken als dat echt nodig is, bijvoorbeeld voor werk colleges of als de docent zegt dat de stof uit het boek erg belangrijk is

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:42

Fellow schreef:

Welke heb je Fellow?

Onthou: je komt er wel levend uit, echt waar.

Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:06

Succes Fellow!

Ik heb net een oefentoets gemaakt, van de 40 vragen 9 fout. Je mag er 12 hebben dus zou betekenen dat ik een voldoende heb.
Nu kijken wat ik fout heb gedaan en dat even goed doorlezen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:17

Succes!
Want mij soms helpt met als ik ontzettend zenuwachtig ben is in m'n hoofd heel rationeel deze gedachte maken: ik ben niet zenuwachtig, ik ben "excited". Lichamelijk heb je in beide gevallen dezelfde symptomen, maar mentaal zit er een verschil. Bij zenuwachtig/gestresst zijn kijk je er niet naar uit, bij excited zijn kijk je er wel naar uit. Dus.. Ik probeer op zo'n moment (meestal voor een presentatie voor groot publiek) in mijn hoofd om te zetten: ik ben niet bang voor de reacties van mensen, of het vergeten van mijn woorden, maar ik heb gewoon veel zin in het vertellen en bediscussiëren van mijn verhaal!

En nu ga ik weer verder schrijven. :P

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos