Motivatie topic; studeren

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

taartjee

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:12

Ik kom me ook maar even melden. Koningin uitstelgedrag tot uw dienst :Y)

Heb hier al een aantal goede tips voorbij zien komen, ga de forest app ook zeker downloaden en morgen direct uitproberen! Hele kerstvakantie geen flikker gedaan en loop nog net zo ver achter als voor de kerstvakantie :+
Een bureau heb ik wel, maar ik zit liever beneden in de woonkamer aan de eettafel. Bureau staat direct onder mijn raam en daar komt altijd tocht vanaf, met raam open en dicht en ik ben een mega koukleum. Heb ik alleen typwerk, dan zit ik standaard in mijn bed met mijn laptop op schoot.

Mochten er mensen in enschede (waar ik studeer) of omgeving voorthuizen/barneveld/amersfoort op zoek zijn naar iemand om gewoon mee te zitten studeren, ik houd me aanbevolen! Ik merk dat ik samen met iemand anders toch altijd meer gemotiveerd ben om zelf ook aan de slag te gaan, ook al is het voor iets totaal anders.

Ik studeer trouwens Forensisch onderzoek

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:06

Maartje9 schreef:
Wat leuk dat er meer mensen die rond of in Nijmegen zitten! Arnhem kom ik vaak langs dus dat is zeker ook in de buurt.

Taartjee, ik woon vlakbij Amersfoort :). Studeer alleen in Nijmegen maar woon nog thuis. Toffe studie doe je ook! Wilde ik vroeger ook altijd haha.

Ik ga zometeen ook maar weer aan de slag, verdorie al half 11 en weer nog niks gedaan :')

Ah tof!
Aan welke kant van Amersfoort? Hoevelaken kant of de andere kant op :P

Ik heb net een 3 uur durend hoorcollege achter de rug, super interessant maar werd echt even heel moe van mijn medestudenten die hun kop niet konden houden xD Alleen een beetje jammer dat het voorbereiding is op het project van volgende periode die ik niet ga volgen :+

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:46

Ik hoop dat er vandaag nog wat van studeren in zit. Krijg vandaag mijn bestelling binnen en ik kan eigenlijk niet wachten tot het binnen is _O-
Ik ga zo mijn boeken maar pakken en beginnen met het "saaiste van vandaag: wetgeving voorbereiden voor de les van morgen.
Als dat af is eventjes wat boodschappen doen en dan door met chemie! Chemie hoeft gelukkig vandaag niet af, heb daar het hele weekend, maandag en dinsdag nog voor om dat af te krijgen :)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:22

taartjee schreef:
Ik hoop dat er vandaag nog wat van studeren in zit. Krijg vandaag mijn bestelling binnen en ik kan eigenlijk niet wachten tot het binnen is _O-
Ik ga zo mijn boeken maar pakken en beginnen met het "saaiste van vandaag: wetgeving voorbereiden voor de les van morgen.
Als dat af is eventjes wat boodschappen doen en dan door met chemie! Chemie hoeft gelukkig vandaag niet af, heb daar het hele weekend, maandag en dinsdag nog voor om dat af te krijgen :)

Wil ik dus lekker aan de slag gaan, goed begin van de dag, staat de voorbereiding voor morgen dus helemaal niet online... Dit is wel in de les benoemd die ik toen heb gemist vanwege migraine. Was de laatste les voor de vakantie dus was op zich wel fijn geweest als het online had gestaan.
Net maar aan een medestudent gevraagd wat we moesten voorbereiden en die gaat voor me kijken, maar daar moet ik nu dan ook weer op wachten.
Op deze manier vind ik het echt moeilijk om mijn motivatie voor de dag te behouden gezien die altijd al snel de hort op gaat samen met z'n grote vriend concentratie :Y)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:48

oh gosh, een pakketdienst met een live-tracker zodat je je pakketje kan volgen is NIET handig voor mij en mijn motivatie _O-
Maar wel errug leuk!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:55

probleem is dat pakketje zich zegmaar al in een straal van 1 km van mij vandaan bevind :') Niet goed voor je motivatie dit :P

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:06

xDarkness schreef:
Hier is het druk maar het gaat goed. Ben aan het editen voor een final report voor de afsluiting van ons project, waar ik sinds gisterenavond al 10 uur aan heb gezeten...Iedereen heeft het nogal afgeraffeld en dat is te zien...Hoop werk voor mij dus, helaas... Gelukkig denk ik met een uurtje of twee klaar te zijn en kan men het in zien.

Kom aan dames, jullie kunnen het!

Vraag, welke muziek vinden jullie fijn om te studeren? Of helemaal geen muziek/achtergrondgeluiden?

Oh wat balen dat het zo is afgeraffeld zeg! Vind dat altijd zo zonde, zeker in een project waar je met z'n allen iets neer zet en wanneer mensen dan dingen gaan afraffelen halen ze de kwaliteit van het hele project naar beneden.

Ik luister sws nooit naar muziek met tekst, komt omdat ik heel graag en heel veel zing en als ik de tekst ken dan kan ik mijzelf niet inhouden om niet mee te zingen. Resultaat is dus dat ik alles keihard aan het meeblèren ben en er van mijn werk niets terecht komt :+
Als ik wel muziek luister dan is het vaak muziek van yiruma en dan specifiek deze afspeellijsten:

Verder heb ik de app "slaapgeluiden" op mijn telefoon waar een aantal muziekjes op staan die speciaal zijn ontworpen voor focus ( https://play.google.com/store/apps/details?id=sleepsounds.relaxandsleep.whitenoise&hl=nl )
Ik zet ook heel vaak een livestream aan op de achtergrond, het liefste van een game waar weinig gamegeluid in zit, geen overduidelijke muziek maar waar wel lekker in gepraat wordt. Krijg hier vaak een soort van "hyperfocus" van en vind het heerlijk werken!
En er zijn ook momenten als vandaag dat er niets op staat, alleen het geluid van de afzuigkap :+

Oh, mijn pakketje is er! Kan ik zo weer aan de slag _O-

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:29

Bambelien schreef:
Bedankt voor de tips taartje, ik ga deze muziek vanavond eens uitproberen!

Je moet er echt van houden, het is in principe simpele piano muziek, maar vind het zo heerlijk om naar te luisteren! Wat trouwens ook een goede is, is de muziek van Hans Zimmer. Hij is componist van filmmuziek van onder andere de lion king, Pirates (vanaf film 2), de madagascar films en nog veel meer! Van al zijn nummers zijn allemaal instrumentele versies te vinden, als je spotify hebt kun je die zo vinden als ik me niet vergis!

Ik heb net voor het eerst de forest app gebruikt en mijn hemel wat een uitvinding! Heb net in 50 minuten een plan van aanpak gemaakt voor een komend project en vriendinnetje en ik vonden het wel een idee om alvast een soort stappenplan te maken. We moeten namelijk zelf onderzoek gaan verrichten aan een PD volgens het model dat wij hebben geleerd. Nu hebben zij ook nog een groot eindproject van Mechanica waar volgens het rooster minimaal 20 uur in gestopt moet worden in ongeveer 2 weken tijd. Vriendinnetje schoot al een beetje in de stress omdat ze niet zo goed wist hoe ze dat moest doen en ik vind extra duidelijkheid in zo'n project ook altijd fijn, dus direct aangeboden om in ieder geval voor haar en voor mij zo'n plan op te gaan stellen zodat we tijdens het daadwerkelijke PD onderzoek een steuntje hebben en een leidraad voor hoe we dingen aan moeten pakken. Het werk op het PD wordt namelijk individueel beoordeeld en dat vind zij, mede door haar persoonlijke omstandigheden, heel moeilijk. En aangezien ik het vak mechanica compleet laat vallen en dus ook het eindproject daar niet van hoef te doen, heb ik meer tijd om dit soort dingen voor te bereiden en dat doe ik dan ook echt met liefde. Zij is ondanks haar omstandigheden zo gemotiveerd en gedreven dat ik het zo jammer zou vinden als ze door de stress het PD niet goed kan doen, want ze verdient het echt veel meer dan ik. En door dit papier te schrijven en uit te werken kan ik voor haar al een heel groot stuk stress weghalen, want zo kunnen we goed voorbereid gaan beginnen aan onze opdracht en staat alles gewoon duidelijk op papier.
Dus in 50 minuten met overleg dat papier in elkaar gezet en 2 boompjes laten groeien! Ik vind het helemaal leuk :D

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:48

xDarkness schreef:
Lekker dames! Yiruma en Hans Zimmer zijn inderdaad fijn om naar te luisteren. Sowieso veel game en films related soundtracks zijn fijn. De complete (zonder lyrics) Disney piano collection is ook heerlijk.

Sinds een paar maanden heb ik indie/folk muziek ontdekt en ik ben echt hooked. Zulke mooie (emotionele) zachte nummers. Ik werk er echt heerlijk op en heb zoveel moois ontdekt. YT channels zoals Mr. Foxx Frequency, Wave of Good Noise, alexrainbirdmusic, indiefolkcentral en indieair zijn echt gems.

Mijn concentratie is een beetje op... Vanaf half 9 vanochtend tot en met een uur geleden echt weer diehard mn project ge-edited. De eerste editing ronde is af maar man, wat een werk... heb er dus samen met een klasgenoot dik 15 uur aangezeten sinds gisterenavond. Echt een drama, we hebben echt bijna alles moeten herschrijven, en dan hadden we al een hoop teruggezonden naar de klasgenoten die het geschreven hadden.

Maar moet helaas nog een aantal uur aan de bak, ik heb morgen naast project deadline, ook nog een assignment deadline die nog wat liefde en aandacht nodig heeft -O-

Ah oliebol zeg! Hebben je medestudenten zulke slechte stukken aangeleverd? Wat zonde zeg... Lever je zelf het project in? Zet er dan echt bij dat jij en medeklasgenoot zoveel tijd nog hebben gestoken in het oplossen en herschrijven van de stukken van de rest. Zo hoor je als groep echt niet bezig te zijn met een project zeg...
Moet zeggen dat ik zelf ook niet altijd even goed te motiveren ben, maar ik probeer wel echt goed mee te werken waar ik kan en bij te springen waar ik kan. Mocht iemand dan naar mij toe komen dat mijn stuk niet goed is, is dat even balen maar dan zou ik vervolgens keihard werken om wel het gewenste stuk te kunnen aanleveren. Vind het altijd zo jammer dat er studenten zijn die er echt met de pet naar gooien.

Misschien een kleine pauze inlassen? Even een stukje wandelen, even weg van je laptop/computer en even ontspannen en misschien iets eten?

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:33

Es_ther schreef:
Ik heb altijd geleerd; altijd gaan, ook al heb je slecht voorbereid.
Misschien haal je toch een 5,5 en zo niet, heb je in ieder geval gezien hoe het tentamen eruit ziet.

Klopt zeker!
Ik heb het daardoor in mijn eerste toetsweek voor elkaar gekregen om bij wiskunde (wat ik ontzettend moeilijk vind) om dan wel geen voldoende te halen, maar wel een 3 ondanks dat ik na een half uur ben opgestapt en ben weggegaan. Het was bij mij zelfs zo erg dat ik dus eigenlijk een leeg papier terug heb ingeleverd, maar zo heb ik wel de toets kunnen zien en kan ik volgend jaar beter voorbereid aan het tentamen beginnen.
Wie weet valt het allemaal reuze mee en haal je een voldoende. misschien valt het niet mee, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Zeg, klein vraagje. Ik heb vandaag dus college precies tijdens lunchtijd. Van 11:45 tot 14:00. Mijn enige college en ik mag tijdens college niet eten. Hoe doen jullie dat? Eten jullie nog voor het college of na het college?
Ik heb dan altijd het probleem dat ik van te voren nog geen trek heb en dus niet eet, dan halverwege enorm trek krijg en na afloop ben ik volledig over mijn "hongergevoel" heen en eet ik wederom niets meer.

Na vandaag heb ik 4 dagen weekend dus ik heb gewoon echt weekend en dan 2 dagen tijd om bezig te gaan met school! Moet van mezelf mijn labjournaal vast schrijven voor het practicum wat ik over 2 weken heb zodat ik daar niet over kan gaan stressen, maar wel goed voorbereid ben en zo makkelijker bij kan blijven met mn overige vakken. Wil ook alvast beginnen met het maken van een aantal verslagen die pas halverwege februari ingeleverd moeten worden. Ondanks dat ik onder druk beter presteer zorgt het ook altijd voor zo enorm veel stress dat dat weer migraine triggert en ik vervolgens 2 dagen niets kan doen :+

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:52

Pabie schreef:
@taartje

Ja ik schuif altijd alsnog illegaal eten naar binnen tijdens college dan en wij hebben meestal na 3 kwartier een kwartiertje pauze dus lukt makkelijk. Ruim 2 uur aan een stuk college lijkt me pittig, wat doe je dan als je even naar het toilet moet.

Ik zou zelf dan pas om 2 uur eten, maar ik heb niet zon moeite met om 2 uur lunchen, wel zou ik dan ook pas rond 10 ontbijten.

Zo laat ontbijten gaat helaas niet. Heb een enkele reistijd van 2 uur om van huis naar school te komen, dus zit al in de bus naar station en had mn eten al om half 9 voor me staan. Is helaas wel een nadeel van zo ver weg bij school vandaan te wonen.
Ga zo op station maar een sandwich kopen zodat ik die op school op kan eten.

Plaspauze ligt er maar net aan. Gebeurd ook vaker dat docent aan een stuk door gaat en dan eerder stopt. Al zou ik het wel raar vinden als ze zelf ook niet een kleine pauze zou willen. Vind de tijd echt mega onhandig

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:11

Loolotte schreef:
Brood meenemen en die vlak voor het college opeten zou ik dan doen. Maar dat is omdat ik zelf ontzettend misselijk word als ik honger krijg en dan is de concentratie echt ver te zoeken.

Die meme is echt te waar _O-

Ik ben zeg maar een behoorlijke "picky eater" en vind brood mee naar school echt niet lekker. Nam het vroeger wel altijd mee, maar at het nooit op waardoor ik het weg kon gooien. Dus brood meenemen doe ik al niet meer :p
Op lange schooldagen koop ik altijd eten op school. Kwaliteit prijs verhouding vind ik zeker niet verkeerd en er is altijd keuze genoeg! Als ik iedere dag naar school moest dan moest ik echt naar een andere oplossing zoeken, maar omdat ik gemiddeld nog maar 2 dagen naar school ga vind ik het ook niet erg om eten te kopen.

Wat ook vrij onhandig was, broertje heeft mn brood op zitten eten waardoor ik vanochtend zonder zat :')

Heb een bakje druiven gehaald die ik voor het college kan eten en een sandwich die ik in de trein naar huis op kan eten :)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:22

Ik heb het hele weekend geen zak uitgevoerd en zit nu al een uur zin te maken om met het voorbereiden van mijn labjournaal te beginnen. Moet eigenlijk nog een nieuw schrift daarvoor aanschaffen, maar denk dat ik dat morgen maar ga doen. Nu even een kopje thee zetten en beginnen met het uittypen van de stukken zodat het morgen alleen nog maar overgeschreven hoeft te worden in het schrift.

Ik heb echt ontzettend veel motivatie voor andere dingen en zodra ik bezig moet gaan met school is alles verdwenen als sneeuw voor de zon :')

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:03

Ik moet dus zo'n labjournaal schrijven over 2 experimenten die ik as vrijdag mag uitvoeren. Labjournaal schrijven vind ik alleen zo verschrikkelijk stom omdat het gewoon zo uitgebreid moet. Ben al lang blij dat het niet van te voren nagekeken hoeft te worden, maar het is zo'n pokkewerk :+

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:08

Es_ther schreef:
Het klinkt ook een beetje saai als ik eerlijk ben :=.

Het is ook verschrikkelijk saai. Je bent bijna langer bezig met dat labjournaal voorbereiden en afschrijven dan dat je bezig bent met het experiment zelf. Het feit dat het met de hand geschreven moet worden is ook echt een dingetje. Ik schrijf dus ontzettend traag en waar anderen dit in een uurtje schrijven, doe ik er gerust 4 uur over. Zal even voor de grap de beschrijving voor het schrijven van de inleiding hier neerzetten:

Citaat:
ad 3. Inleiding.
De inleiding beschrijft het principe van het experiment en bevat alleen informatie die van direct belang is voor het uitvoeren van de proeven (dus niet het verhaal uit de inleiding van het experiment overschrijven). Waar nodig dient ook een reactievergelijking te worden vermeld. Het is niet de bedoeling om informatie uit de literatuur letterlijk over te schrijven, maar vertel het in eigen woorden. Vermeld altijd de gebruikte informatie bron.

Aandachtspunten:
 Wat gebeurt er precies? (gedachten experiment)
 Welke structuurformules hebben de stoffen die je gaat bepalen?
 Welke reactie(s) treden er op?
 Welke reagentia worden er gebruikt en wat is hun functie? Hoe reageren deze?
 Wat zijn de omslagtrajecten van indicatoren die gebruikt worden?
 Welke techniek of apparatuur ga je gebruiken?
 Wat is het werkingsprincipe van deze techniek/apparatuur?
 Wat verwacht je dat het experiment oplevert (hypothese)?
 Welke grafieken verwacht je te gaan maken bij het uitwerken van de resultaten? Kan je deze toelichten?

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:18

Goed bezig zeg!

Ik weet zeg maar nu ook niet zo goed of ik 1 journaal moet schrijven of twee. Het is in principe 1 experiment met 2 verschillende methoden. We moeten DNA isoleren uit ons eigen wangslijmvlies op 2 verschillende manieren, maar hier moet je uiteindelijk de zuiverheid van het DNA van bepalen en en dus in feite ook welke methode een meer zuivere DNA isolatie oplevert.
Aan de ene kant denk ik beide methoden scheiden, maar aan de andere kant moeten ze met elkaar vergeleken worden en zou je denken dat alles in 1 journaal moet.

Heb dus al 3 keer mijn doel aangepast omdat ik blijf twijfelen wat te doen :+

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:06

JewEmm schreef:
In 1 journal! In bijna alle labo's worden persoonlijke journals chronologisch bijgehouden. Als je per ongeluk iets van methode 1 verkeerd gebruikt in methode 2 kan je dat chronologisch dus terugvinden. Als je het apart houdt, kan je bijna niet achter mogelijke verwisselingen komen. Mijn ervaring is ook dat er vrij duidelijke richtlijnen zijn via de opleiding/cursus.

Wat ik doe is veel ruimte vrij laten. Eigenlijk heb ik een zelfde structuur in mijn aantekeningen boekje bijgehouden. Twee strepen onder een kopje betekent welk onderwerp het is (LM/Leaf miner = een bepaald hoofdstuk, TD/ Top Down is weer een ander hoofdstuk, Group Meeting is voor onze 3-wekelijkse besprekingen), een streep eronder is dus een subkopje. Maar dan staat er steeds boven welk onderwerp het is.
Hoop dat je dit volgt. _O-

[ [url=m/xu2jII.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo. Taart gegeten (verjaardag van iemand) en nu weer aan de slag!

En katten zijn zooo slecht voor je motivatie! <3

Ik heb inderdaad wel een richtlijn, mag bijvoorbeeld alleen op de rechterpagina schrijven voor de voorbereidingen en links gebruiken voor aanpassingen, verbeteringen etc. Ik gebruik in het schrijven ook 2 kleuren pennen zodat ik het voor mezelf ook duidelijk kan houden :P
Maar ik heb er zeker iets aan! Thanks :D

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:34

Siamsmeesje schreef:
Ik heb geen dramatisch handschrift, maar ik heb altijd moeite met dingen zo geordend op papier te krijgen. Hele verslagen schrijf ik in m'n hoofd, en als het daar bijna af is kruip ik achter de pc om alles in één ruk uit te typen. Dan even laten bezinken en de dag later met inderdaad m'n notities erbij de laatste dingen nog aanvullen en/of beter verwoorden.

Probleem is alleen dat dit niet altijd de beste manier is als de verslagen groter worden :')
En dan lijkt een notitieboekje ingedeeld zoals jij doet wel een mooi voorbeeld :j Morgen maar eens een mooi boekje ervoor aanschaffen, en dan maar gewoon gaan gebruiken/oefenen ermee.

Heb even een stukje uit jouw bericht dikgedrukt. Ik had ook altijd moeite met dingen geordend op papier te krijgen en dan niet alleen wat betreft verslagen. Ik had echt 10 boekjes waar ik dingen in kon schrijven, to do lijstjes, gedachtenkronkels, planning.
Heb sinds een maandje een uitwisbaar, zelf samen te stellen "notebook". Heb nu letterlijk alles bij elkaar zitten: weekplanner, tijdplanner, maandplanner en jaarplanner; lijntjes, ruitjes en blanco blaadje; grote to do lijstjes, kleine to do lijstjes, projectplanner en gecategoriseerde to do lijstjes.

Ik kan zeg maar heel goed plannen, alleen aan de planning houden is zeg maar een groot dingetje. Merk nu, sinds ik dit boekje gebruik dat ik veel meer overzicht heb. Kan opschrijven wat ik moet doen, dat weer onderverdelen in dingen en zo mijn planning er op aan passen. Vaak krijg ik mijn planning nog niet af en ga ik wat anders doen dan ik had bedacht, maar uiteindelijk aan het einde van de week is vrijwel al het belangrijke gedaan.
Gebruik dit boekje ook voor aantekeningen op school, sla het vervolgens op in een app op m'n telefoon en zo kan ik altijd bij mijn notities :D

Ik had vandaag het plan mijn labjournaal af te schrijven, maar moet daarvoor eerst nog even naar het dorp. Moet ook toegeven dat ik vandaag vrij weinig zin heb in het schrijven van het labjournaal dus ik ga zo maar beginnen met het samenvatten van de stof die ik voor wetgeving moet leren. Heb momenteel ook wat dingen in mijn omgeving die mooi op het vak van toepassing zijn, dus ik hoop zo ook nog wat dingen te leren die ik daar eventueel voor kan gebruiken.

Dus zo eerst even opzoeken en opschrijven wat ik allemaal precies moet leren voor wetgeving, ga ik daar vast mee beginnen. Dan straks rond een uurtje of 3 pauze en eventjes een stukje wandelen en boodschappen doen, om rond 4 uur weer aan de slag te gaan. Dan maar even kijken hoe het met mijn zin staat om verder te gaan met het labjournaal :P

Hoe doen jullie dat eigenlijk met plannen? Maken jullie echt een duidelijke planning van dag tot dag of meer een weekplanning en waar je dan per dag bekijkt wat je wil gaan doen? Ik ben in mijn planning vaak veel te enthousiast en prop alles voor een hele week dan in 2 dagen omdat ik denk dat dat wel lukt :+

Ik ga lekker aan de slag!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:29

Zo, anderhalf uur gewerkt aan het samenvatten en heb 7 pagina's samengevat tot anderhalf A4-tje in word. Het nadeel van Wetgeving zijn de vele, vele begrippen en termen die allemaal van belang zijn dus het is lekker zoeken naar de meest duidelijke betekenis. En dan al die verrekte wetboeken :')

Ga nu even pauze houden, stukje wandelen en wat boodschappen doen en dan weer aan de slag!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:58

Siamsmeesje schreef:
Zo'n uitwisbaar iets lijkt me ook wel wat, al is het natuurlijk ook een uitdaging om je planning niet halverwege alsnog aan te passen 8-)
Is dat een soort app op de tablet of wat? Ik heb pakweg 25 jaar niet meer gestudeerd, dus er zijn nogal wat dingen veranderd in de loop der jaren. En ja, er gaat soms een wereld voor me open die in mijn tijd nog helemaal niet bestond. Dus ik leer graag van iedereen nu, want ik wil toch maar verdomd graag deze studie afmaken :j

Plannen ben ik nooit een ster in geweest, ik maak nu een plan voor wat ik die week wil doen, en als het me allemaal lukt ben ik blij. Soms lukt het me zelfs in een dag en nog wat extra, dan ben ik helemaal *\o/*

Ik vind het juist heerlijk dat ik mijn planning makkelijker aan kan passen. Ik heb niet altijd even veel concentratie en mijn concentratie boog op zich is iedere dag echt compleet verschillend. Ik heb dagen dat ik echt alleen maar in een staat van hyperfocus zit en ik dus echt heel veel voor elkaar krijg, maar ik heb ook dagen dat het gewoon niet gaat, geen concentratie te bekennen. Had hier vroeger echt heel veel moeite mee en had regelmatig dat ik dan zwaar teleurgesteld in mezelf was. Nu kan ik er beter mee omgaan en hou ik er in planningen ook rekening mee dat ik een dagje een dip kan en mag hebben en dat het in de planning uiteindelijk niet voor problemen zorgt. Heb ook liever een weekplanning zodat ik kan kijken wat ik wanneer doe. Vandaag had ik bijvoorbeeld totaal geen motivatie om aan mijn labjournaal te zitten, maar heb wel dik anderhalf uur aan een samenvatting zitten typen. Plan was dus het labjournaal, maar omdat ik mezelf een soort van "dwing" flexibel te zijn in de planning krijg ik meer gedaan dan wanneer ik een dagplanning maak. Dan zit ik tegen dingen op te hikken en gebeurt er uiteindelijk niets.

Ik gebruik een fysiek boekje:
Afbeelding

Hierbij gebruik ik de app "camscanner" om dingen op te kunnen slaan en later terug te kunnen kijken. App is gewoon helemaal gratis en je kan je dingen sorteren en een naam geven zodat je ze makkelijk terug kan vinden. Heb het boekje via deze site gekocht: https://nl.ourgreenstory.com/.
Wat ik zelf dan ook wel belangrijk vind is dat dit bedrijf duurzaam is. Vond het zelf altijd ontzettend zonde om al dat papier weg te moeten gooien en dit kan ik keer op keer hergebruiken. Boekje is dus ook helemaal naar je eigen wensen samen te stellen.

In principe is mijn boekje een soort mini whiteboard, voordeel is dat met de speciale pennen die erbij zitten, je geschreven teksten niet snel uitwissen. je hebt er echt een doekje met water voor nodig om het goed uit te wissen.

Even als voorbeeld, mijn maandplanner voor de maand februari:
Afbeelding

Heb het grootste deel hiervan in begin december geschreven en alles staat nog precies zoals ik het heb opgeschreven :D

Ik gebruik dit ding ook echt dagelijks, het is voor mij alles in 1. Gebruik het ook voor aantekeningen die ik tijdens colleges maak en die ik even snel op wil schrijven omdat schrijven soms makkelijker is dan typen, zeker bij vakken als chemie, van die structuurformules in word maken is echt verschrikkelijk :')

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:39

JewEmm schreef:
Klinkt misschien stom, maar wil je niet terug kunnen lezen wat je gedaan hebt?

Hier ging het vandaag vrij waardeloos...
Vanochtend onverwachte omstandigheden. Daarna tot half 5 enkel besprekingen. Nu eten en even een uur pauze. En daarna maar weer hard aan de slag... (Met nog een skype meeting om 9 uur)

To do lijstjes daar hecht ik vrij weinig waarde aan, als ik iets af heb, dan heb ik het af en papieren versies gaan dan altijd direct de prullenbak in :P
Belangrijkere dingen als aantekeningen of notities sla ik wel op in die app zodat ik er altijd naar terug kan gaan.

Ik maakte juist gebruik van allemaal verschillende losse papieren die ik dan weer kwijt raakte en ik vervolgens nog niets had aan de dingen die ik had opgeschreven.

Net nog ruim een uur bezig geweest met samenvatten, nu ben ik er wel even klaar mee voor vandaag. Straks even lekker douchen en op tijd naar bed, morgen op tijd opstaan om te beginnen met het opschrijven van het labjournaal.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:34

Ik zit in de trein naar school, heb mezelf er echt toe moeten zetten want ik had zo geen zin. Moet voor 2 uurtjes naar school midden op de dag en vind dat zo waardeloos. Heb zelf een lange reistijd waardoor ik nu heel veel tijd kwijt ben aan reizen terwijl ik die tijd thuis ook veel beter had kunnen besteden. In de trein leren krijg ik dus niet voor elkaar. Moet dus nog even een manier gaan vinden waarop dit wel lukt en ik mijn tijd beter kan indelen.
Volgende blok het concept rooster gezien en moet dus heel vaak voor enkele lesjes naar school. Hebben jullie een speciale manier of methode waarbij je makkelijker in de trein/bus kan leren? Ik ben absoluut niet wagenziek, dus stukken lezen is voor mij op zich geen probleem.
Mijn probleem met leren in de trein is meestal dat ik te weinig ruimte heb :+

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:19

@siamsmeesje, de app kan je koppelen aan meerdere "clouds". Ik heb de mijne gekoppeld aan mijn Google drive, evernote en onedrive. Zo heb ik altijd meerdere back-ups staan dat mocht je telefoon ooit falen, dat je er op een ander apparaat altijd bij kunt. Je maakt namelijk een account aan met je emailadres. De foto's die je met die app maakt zijn echt fantastisch scherp en helder.
Even een voorbeeldje van een van mn aantekeningen (bokt upload maakt het een stuk minder scherp dan het in werkelijkheid is):
Afbeelding

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:26

Ik moet mijn labjournaal nog afschrijven, maar ik heb zo geen motivatie, al de hele dag niet. Het is echt verschrikkelijk. Heb nog anderhalf uur voordat ik me moet klaarmaken om naar bed te gaan want morgen gaat de wekker alweer om 5:20 :O Kan gelukkig morgen in de trein (anderhalf uur) en op school (2 "tussenuurtjes" van 3 kwartier) de allerlaatste dingen er nog aan schrijven, mocht het echt niet lukken het zo af te krijgen, maar men, ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dat stomme ding... Haalt voor mij zoveel plezier weg aan het stukje practicum wat ik ontzettend leuk vind om te doen.
Ik zet maar even een livestream op en ga maar kijken hoever ik nog kom

Edit;
Morgen wordt voor mij sws een zeer pittig lange dag. Om 6 uur richting de bus zodat ik om kwart over 8 op station ben (als er geen vertraging is) en dan ben ik 5 voor half 9 op school. Dan heb ik les tot 17:15 en aangezien dan precies de trein vertrekt moet ik nog een half uur wachten. In de tussentijd eten halen en met de eerstvolgende trein naar huis. Dan om 19:40 word ik opgepikt op het station het dichtst bij mijn huis, want als ik op de bus moet wachten ben ik pas 20:30 thuis, want die rijdt in de avond maar 1 keer in het uur. Al met al ben ik dus 14 uur van huis morgen, denk dat als ik thuis kom, ik direct ga slapen :+

Edit2;
Ik kom er zojuist achter dat ik een verkeerd schrift heb... Had er eentje met lijntjespapier moeten hebben en ik heb er een die volledig blanco is. Gadverdamme, word me hier toch een partij chagrijnig van -.-

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:03

Mijn lange dag werd iets minder lang, vanochtend wakker geworden met hoofdpijn dus besloten de colleges te laten voor wat het is en dan "fris" het practicum kunnen doen. Ik hoop dat het goed is dat ik mijn labjournaal niet mee Heb, aangezien ik een verkeerde had gekocht. Heb het wel voorbereid, practicum uitgeprint en extra papier mee om dingen op te schrijven. Als het niet mag ga ik maar weer naar huis...