Als (concept)artist een bedrijf beginnen aan huis

Moderators: Amaryllis, Hanmar, Polly, Dani, Shanna, khirshanta

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Xyris

Als (concept)artist een bedrijf beginnen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 10:48

Hey bokkers,

ik sta op het punt mijn eigen bedrijf te beginnen, maar helaas is mijn gemeente nog druk bezig met een fusie en reageert daardoor laat, en als deze reageert ben ik nog niks wijzen. Misschien dat mede-artiesten mij wat wijzer kunnen maken?

- Ik werk vanuit huis op een computer en met materiaal dat al in mijn bezit is.
- Er wordt niks aan het huis veranderd, niet aan de buitenkant en niet aan de binnenkant.
- Er komen geen klanten over de vloer.

Maw er verandert niks aan de huidige situatie, maar hobby wordt werk.

Nu heb ik een mail ontvangen van de gemeente maar die verwijst me door naar ruimtelijkeplannen.nl.
Hier staan 3 gemeenteplannen die irrelevant lijken te zijn.
40 provinciale verordeningen waar ik echt geen wijs uit word.
En nog eens 20 rijksplannen waar ik geen drol van snap.

Volgens mij mag en kan ik gewoon een bedrijf beginnen vanuit huis simpelweg omdat het geen enkele impact heeft op de omgeving, maar ik weet dit dus niet zeker.

Kan iemand mij toevallig meer vertellen?

Tez Art & Design FB | Time-lapse art video's | Art instagram

Meer weten over kleurengenetica bij paarden? Neem even een kijkje!

[o]

Quebelle

Re: Als (concept)artist een bedrijf beginnen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:08

Wil je dit als hoofdberoep of al bijberoep? Het is érg moeilijk om hier van te kunnen leven, niet onmogelijk, maar erg moeilijk. Kijk ook eens naar een kunstenaarsstatuut (al weet ik niet of dit bestaat in NL). Als je dit kan doen in bijberoep kun je dus nog leven van je hoofdberoep, indien dit niet genoeg geld opleverd.

Just reflecting on the fact that when the Universe punches you in the teeth, it never just lets you fall down.
It kicks you in the ribs a couple of times and dumps mud on your head.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 17:10

Vooralsnog ist inderdaad een bij beroep, als ik het zo tref dan kan het fulltime worden. Is wel het doel maar kan hier rustig afbouwen mist dat nodig is, dus dat is niet zo zeer het probleem. Vraag me vooral af of het überhaupt mag qua huisvesting e.d.

[o]

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:22

Wat is nu precies je vraag? Of je een bedrijf mag beginnen? Dan is het antwoord: ja. Ik neem tenminste aan dat je als zzp'er aan de slag zal gaan. Je woning heeft daar verder vrij weinig mee te maken.
Ben je al eens bij de KvK geweest? Zij hebben ook bijeenkomsten waar je allerlei info over het beginnen van je bedrijf kunt krijgen.

Door wie jij bent, door wat je doet.
Ben ik bij jou, is alles goed

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 17:26

Kvk staat inderdaad op het lijstje (volgende maand). Zzp is het geval inderdaad, dit mag natuurlijk gewoon, maar ik weet niet of je je huis mag gebruiken als kantoor, want daar komt het uiteindelijk op neer.

[o]

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:29

Just reflecting on the fact that when the Universe punches you in the teeth, it never just lets you fall down.
It kicks you in the ribs a couple of times and dumps mud on your head.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:46

Huur je een huis of is het een koopwoning? In sommige huurcontracten staat specifiek vermeld dat er geen bedrijf gevestigd mag zijn in het huurpand.

En verder maakt het voor zover ik weet als ZZP'er niet zoveel uit of je bedrijf gevestigd is in een woning of bedrijfspand.
Wel moet je er (geloof ik) rekening mee houden dat de hoofdfunctie van de woning ook bewoning blijft. Anders ben je mogelijk in strijd met het bestemmingsplan.

Ik ben mijn eenmanszaak ook vanuit huis begonnen. Gemeente en kvk hadden daar geen opmerkingen over. Mijn werkzaamheden zijn namelijk voornamelijk buiten de deur.

Oja. Denk wel even om je verzekeringen. Op het moment dat je laptop bijv tijdens zakelijk gebruik kapot gaat, of je hebt kortsluiting in je zakelijke kantoortje, kan het zijn dat je particuliere verzekering het niet (meer) dekt.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:13

Ja, dat mag gewoon.
Je mag een huis alleen niet zomaar ombouwen tot bv praktijkruimte oid. Maar als je er gewoon woont en je doet je werk aan de keukentafel is dat prima.

[o]

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:18

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:24

Voor een bedrijf zoals jij beschrijft hoef je de gemeente daar niet bij te betrekken.
Succes!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 18:27

Thanks voor de antwoorden, vandaar dus dat ik het bij de gemeente niet kon vinden. En Assie, het is een huurwoning, meen dat er niet een dergelijke vermelding in staat maar zal het even controleren. Maar moet geen probleem zijn daar mijn huisbaas mij eruit wilt hebben en ze weet ook dat dat nu niet gaat omdat ik de financiën ervoor mis. Dus winwin als ze het wel toestaat mits erin staat dat het niet mag.

Verzekeringen heb ik me al in verdiept maar wat je zegt is inderdaad een dingetje: Mijn computer is zowel privé als zakelijk, wat nou als ik inderdaad zakelijk verzeker en hij sneuvelt als ik die ene keer per week gta speel, of toevallig net even op bokt zit te surfen. Vind het maar lastig met dat soort dingen.

En bedankt Qerty!

[o]

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:28

Je moet op ruimtelijke plannen je adres invoeren en dan krijg je als het goed is een link naar het bestemmingsplan van jouw woning. En je ziet je woning ingekleurd en daar zie je aan welke bestemming je huis heeft. Meestal is dat de bestemming wonen (goh)
En dan zoek je in het bestemmingsplan dat bij je woning geldt welke regels voor woningen gelden, bijvoorbeeld:

Artikel 26 Wonen

26.1 Bestemmingsomschrijving

De voor 'Wonen' aangewezen gronden zijn bestemd voor:

het wonen al dan niet in combinatie met aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten;

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie