Duits-Nederlandse Bokkers, kunnen jullie me helpen?

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, benangelique, Dani, Shanna, khirshanta

Blue_Eyes

Duits-Nederlandse Bokkers, kunnen jullie me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 11:38

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag aan Bokkers die vanuit Duitsland naar Nederland zijn verhuisd of v.v., of veel met Duitsers te maken hebben.
Ik geef NT2-les aan een groep Duitse luchtmachtofficieren, echt heel leuk! Nu willen zij graag een lijstje met do's en don'ts betreffende Nederland, Nederlanders en de cultuur. Ik kan er de nodige opnoemen, maar tegelijk kom ik ook niet zo ver, vooral omdat ik niet helemaal kan inschatten wat voor Duitsers een open deur is en wat echt anders is voor onze oosterburen.

Wie kan me helpen aanvullen?

Wat ze zelf aangedragen hebben/wat ik zelf al had opgeschreven:
* Geen kuilen maken op het strand (daar kwamen ze echt zelf mee :') )
* Proberen Nederlands te spreken
* Nederlanders praten niet over geld
* Afspraken maken voor je langskomt

Bedankt alvast!

If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Kairos

Re: Duits-Nederlandse Bokkers, kunnen jullie me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:47

- Liever in het Nederlands proberen te praten in een winkel, dan gelijk in het Duits. Je kunt namelijk altijd nog overgaan op Duits/Engels als het niet lukt :) Eventueel zelfs met handen en voeten erbij als je een woord echt niet weet, leer je gelijk weer iets nieuws. (maar deze staat er al zo goed als tussen zie ik) Oh en iets wat ik persoonlijk fijn vind is als mensen eerst even:'Hey, mevrouw/meisje,' zeggen, zodat je wel meekrijgt wat ze zeggen, want ik gok dat ik er ook als het nog wat moeizaam gaat wel uitkom, maar niet als ik met iets anders bezig ben :)
- Niet je auto parkeren op zo'n manier dat de zon vervelend in huizen kan reflecteren :')
- Als je iets kapot maakt een briefje achterlaten met naam en telefoonnummer (anders gaan Nederlanders over het algemeen via Facebook zoeken naar de dader)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:17

Kairos schreef:
- Als je iets kapot maakt een briefje achterlaten met naam en telefoonnummer (anders gaan Nederlanders over het algemeen via Facebook zoeken naar de dader)

Dit is in Duitsland ook gebruikelijk?

- Niet in alle restaurants is het gebruikelijk dat je wacht totdat je een tafel toegewezen krijgt; als er geen gereserveerd-bordje op de tafel staat, kan je in principe gewoon gaan zitten.
- Niet standaard harder rijden dan de snelheidslimiet (hier hebben Duitsers nog wel een handje van, 80 betekent 90-100 :+ )
- Noem het geen Holland!
- Pas op met fietspaden, ga hier niet op wandelen. Andersom is het ook niet de bedoeling om op de stoep te fietsen, dit zie ik toch met enige regelmaat gebeuren in Duitsland.
- Wen eraan dat met een pinpas betalen makkelijker en sneller is; in Duitsland wordt nog heel veel contant geld gebruikt. Het is in Nederland ook gebruikelijk dat je je eigen pinpas in de automaat stopt en dat het niet voor je gedaan wordt.
- We zijn geen 'knuffelland'. In Duitsland is het veel normaler om elkaar een snelle knuffel te geven, in Nederland zijn we toch iets afstandelijker.
- Niet in elk Nederlands huis hoef je je schoenen uit te trekken, waar dit in Duitsland wel gewoon is.
- Tot slot: koop je wiet niet bij de eerste de beste koffieshop :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:30

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar in Nederland geldt over het algemeen een maximum snelheid van 130km/u op de snelweg. En als er, zoals op de A15 bij Ochten, bordjes staan met 90 dan betekent dat dus niet dat je als een idioot over de linkerbaan heen moet gassen :')

Snooki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:33

Ook naar de rechterrijbaan gaan op de snelweg. En onze 80 km wegen zijn geen 60 km wegen! ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 16:37

Bedankt, daar heb ik al wat aan! Maar: hoe meer tips, hoe beter! Deze heren (en een enkele dame) zijn van de categorie 'we halen er alles uit wat erin zit' :D

If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:39

Uit mijn contacten met Duitse vriendin weet ik dat het in DU heel normaal is tussen de middag warm te eten en wij doen dat 's avonds. Weet niet of je daar iets aan hebt haha.

Benieuwd naar mijn kunst? http://www.zilfstar.com o.a. met **Speciaal Project: Zilfstar at Art Basel**
Check ook mijn insta https://www.instagram.com/zilfstar/
Omgeving Utrecht/Stichtse Vecht en interesse in theatercursussen, dramatherapie, coaching en equine-coaching/therapie? Kijk eens op http://www.wanorde-theater.nl

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 16:41

Altijd!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:46

Heel flauw maar mij gebruiken i.p.v. me.

When nothing goes right,

go left.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:52

5 mei is een feestdag en dat is hun schuld? :')

Sorry, familiegrapje. Oom had een klein bedrijfje met een aantal Duitse klanten en moest op een gegeven moment aan zo'n Duitse klant uitleggen waarom hij op 5 mei dicht was. 'Ehm... weil wir den Krieg gewonnen haben' werd niet echt op prijs gesteld als antwoord :')

Fight for truth. Justice. Freedom. Reasonably priced love. And a hard boiled egg.

Zin in draken, heist jobs en fluffy lesbian romance? Klik dan hier!

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:53

Snooki schreef:
Ook naar de rechterrijbaan gaan op de snelweg. En onze 80 km wegen zijn geen 60 km wegen! ;)

Dit gebeurt bij ons nogal veel. Bij een bordje 50 na 80 km weg niet direct in de ankers gaan. Erop anticiperen en uitrollen

De blauw borden met witte rand en snelheid zijn geen snelheidslimiet, maar advies snelheid

Puc kleine hengst met een groot ego

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:55

Rytir schreef:

Waarom dit? Het is beide correct?

Oh, misschien ook dat wij niet zo strict zijn met rusttijden? In Duitsland willen de buren nog wel boos voor de deur staan als je op zondag de vaatwasser of wasmachine aanhebt. En 's middags tussen 13:00 en 15:00 mag ook niet. En 's ochtends voor 8:00 (?) mag ook niet. En 's avonds na 22:00 ook niet meer :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:56

Rytir schreef:

Wanneer je welke gebruikt leren ze neem ik aan wel in de NT2 les :+

Maar verder:
- je hoeft niet als een achterlijke over de linkerbaan en dan met je groot licht te knipperen omdat je er langs wilt. In NL is het de bedoeling dat je zodra het kan weer naar rechts kan.

[o]

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:01

Op verjaardagen niet alleen de jarige feliciteren...

Maar misschien doen ze dat in Duitsland wel het zelfde als hier. Geen idee

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 17:02

Daar hadden we het inderdaad in een andere context al over gehad ja :D Ons concept van verjaardagen vieren is best apart :')

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:08

vanuit mijn woonplaats- en werkervaring; houd je kinderen in de gaten. in Nederland is het niet normaal dat een kind door een winkel heen en weer rent zonder dat er een ouder in de buurt is.

je mag best Duits spreken als je geen nl/Engels kunt maar ga er niet vanuit dat iedereen ook perfect Duits terug kan praten
én; als een (verkoopster/winkelier/wie dan ook) iets in het Nederlands vraagt of zegt en je verstaat het niet: zeg dat dan ipv schaapachtig te lachen of het te negeren.

maar dat zijn misschien meer mijn persoonlijke ergernissen vanuit een dorp dat zomers opeens verdriedubbeld in (voornamelijk duitse) inwoners, dan dat het echt iets cultuurgerichts is. :+

met L' ego kun je niet bouwen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:12

Er zijn boeken geschreven over de Nederlanders door een Amerikaanse die hier kwam wonen. Misschien heb je daar iets aan? Ook erg vermakelijk geschreven :')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:17

Wel grappig...de meeste dingen die ik hier lees erger ik mij over aan de Nederlanders :+ zoals niet 60 rijden als het 80 is, of op de snelweg weer rechts rijden als je iemand hebt ingehaald. Of laten uitrollen en niet constant remmen, kinderen niet zomaar alleen rond laten lopen etc.

Sinterklaas is nogal een verschil met Duitsland. In Duitsland is kerst HET grote feest en sinterklaas krijg je normaal gesproken een kleinigheid met noten en appelen in een zakje.

In restaurants niet blijven zitten en wachten voor de rekening, maar zelf opstaan en naar de kassa stappen is ook een verschil.

[UK] [ART][WIP] Leerbewerken western sporenriemen

Volg mij op mijn reis door de wereld van het leerbewerken https://mymealeather.home.blog/

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:37

- Dat we in Nederland veel sneller over gaan op je/jij ipv U (En er soms binnen de familie ook U gezegt wordt, in duitsland is alles buiten de familie U en alles in de familie standaart je/jij)
- Dat we het in nederland waarderen als je niet de hele tijd ingewikkelde woorden gebruikt en je als je het doet vaak raar aangekeken word. (In duitsland hebben ze er soms nogal een hadnje van om voor elke 2de woord een heel ingewikkeld woord te gebruiken :P )
- Dat er inderdaad heel veel met de bankpas wordt gedaan en dat je niet overal meer contant can betalen.

Zal eens nadenken verder, kom net waar van familie in Duitsland vandaan :P

Edit:
- dat je je vaak wel een dag kan ziekmelden zonder gelijk naar de dokter te hoeven en een briefje te halen (geen idee of dat overal in Duitsland zo is, maar mijn familie klacht altijd over dat doktors briefje dat ze moeten halen)
Laatst bijgewerkt door Sanne_com op 18-02-19 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

SA-DYOSHOTS
Paarden en Huisdieren fotografie
Kijk op mijn website voor meer informatie -
http://www.sa-dyoshots.com ~ Facebook

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:41

Deze zag ik nog niet voorbij komen, maar:

In Duitsland kun je gemakkelijk vragen om 'kassa bij' als klant zijnde als je de rij te lang vind. In Nederland werkt dat niet zo :')

13'11'15

tu me manques

MeMarijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:05

Zelf heb ik een half jaar voor mijn stage in Duitsland gewoond. Ik vond het nogal een verschil dat je in Duitsland qua officiële "regeldingen" bijna niets online kan doen vanwege de Datenschutz en dat je overal een papiertje met een handtekening en een stempel voor moet hebben.

Sommige collega's leek het een verademing om dingen snel online te kunnen regelen. Anderen vrezen meteen voor hun privacy.

Oh ja, mijn Duitse huisgenoot vindt ons "fluffy" brood raar. Het roggebrood of rogge/tarwe mix brood dat in de Nederlandse supermarkten meestal in een klein hoekje staat vond hij wel te eten.

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:52

zie wel echt veel dingen langskomen die echt niet typisch nederlands of duits zijn, maar gewoon huftergedrag of opvoeding.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:03

Dimphyl schreef:
vanuit mijn woonplaats- en werkervaring; houd je kinderen in de gaten. in Nederland is het niet normaal dat een kind door een winkel heen en weer rent zonder dat er een ouder in de buurt is.
:+
Sinds waarneer is dat :') Ik zie niet anders en dan met hun graaiklauwtjes overal aan zitten.
In nl zijn de winkels op zaterdag altijd open. In duitsland is dat niet zo.
Ik weet niet hoe ver je de verschillen willen maar in duitsland zit een keuken bv vaak niet bij het huis in bij verkoop in nl eigenlijk altijd wel.
Verzekerings technisch is dat in nl je honden bv in je gezinspolis zit en je in duitsland die apart moet verzekeren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:04

Het meeste wat ik hier lees is alleen maar irritatie van de Nederlander naar de Duitser toe. En heeft imo weinig te maken met de verschillen tussen de culturen.

MeMarijke schreef:
Ik vond het nogal een verschil dat je in Duitsland qua officiële "regeldingen" bijna niets online kan doen vanwege de Datenschutz en dat je overal een papiertje met een handtekening en een stempel voor moet hebben.

Dit is idd waar. Ze zijn hier heel bang voor het Datenschutzgesetz. En heel veel dingen gaan nog ouderwets via de post.

MeMarijke schreef:
mijn Duitse huisgenoot vindt ons "fluffy" brood raar.

:D Ja in Duitsland is donker brood normaal, wit kennen ze hier bijna niet.

Sanne_com schreef:
- Dat we in Nederland veel sneller over gaan op je/jij ipv U (En er soms binnen de familie ook U gezegt wordt, in duitsland is alles buiten de familie U en alles in de familie standaart je/jij)

Ook dit is waar. Het U gebruik is hier nog veel normaler dan in Nederland.

Over het gezeur met de bankpas en betalen. Weet dat het in Duitsland gewoon nog lang niet overal werkt zoals in Nederland. Contactloos betalen kan hier in heel veel winkels nog niet (overigens met een Duitse pas in NL werkt het helemaal nog niet, ik bezit een Duitse pas en kan tot nu toe nog nergens daarmee in Nederland contactloos betalen). En er wordt in Duitsland gewoon nog veel meer ouderwets geld gebruikt.

Veriye schreef:
Sinterklaas is nogal een verschil met Duitsland

Jep. In Duitsland hebben ze Knecht Hubrecht ipv zwarte piet (zoek hem maar eens op, schrikken). Maar Sinterklaas is hier bij lange na niet het feest zoals wij hem kennen. Er is veel verschil tussen de Duitse landen (wat wij provincies zouden noemen) en het gebruik sinterklaas. In het zuiden is het bv heel anders dan in het noorden.

Verjaardagen vieren in Duitsland. Nu weet ik niet of het geheel Duits is of alleen hier in de omgeving. Maar de verjaardagen worden hier zo gevierd. Alle jaren behalve de jaren die eindigen op 0 en de 5 worden alleen door de ene helft gevierd, wil zeggen als de vrouw jarig is komen alleen de vrouwen. Als de man jarig is alleen de mannen. Behalve dus als de jarige 20, 30, 40, 50, 60 enz enz en 25, 35, 45, 55 enz wordt. En het is hier idd normaal dat je alleen de jarige feliciteert. Wat ik overigens ook helemaal niet zo raar vind. Dat is toch ook de jarige. Waarom moet iedereen die er omheen zit dan ook gefeliciteerd worden?

Rust en stiltetijden zijn in Duitsland idd nog veel gebruikelijker dan in Nederland. Zondag is een rustdag (al denkt mijn buurman, en een echte Duitser daar heel anders over :D En ja ik pest em er regelmatig mee). Die dag maak je gewoon geen lawaai tenzij het echt nodig is. Als de boeren hier op zondag het land op moeten is het niet anders, maar als het niet moet gaan ze niet. En voor de rest zijn de tijden net zoals in Nederland, voor 8 uur en na 22.00 uur behoor je ook geen lawaai meer te maken.

Apacheshadow schreef:
De blauw borden met witte rand en snelheid zijn geen snelheidslimiet, maar advies snelheid

Dit is zo ongeveer de enigste zinnige die ik hier gelezen heb van alle autorijdingen en ergenissen over de Duitsers. En zal ik dat feestje ook nog even omdraaien. Als die Hollanders naar Duitsland komen en 80 rijden buiten bebouwde kom hebben ze niet op lopen letten. Er staat nl bij de grensovergang een bord dat je hier buiten de bebouwde kom 100 mag rijden.
En omdat je hier buiten de bebouwde kom gewoon normaal op je gas kan trappen, passen ze hun snelheid, zodra er wel borden staan met een lagere snelheid, ook direct aan. De borden komen hier soms op plekken waar je ze en niet verwacht en ook zijn ze lang niet zo opvallend als in Nederland. En als je dan ook nog weet dat er heel vaak direct achter zon bord op snelheid gecontroleerd wordt. Tja mss geeft het een beetje inzicht in het waarom.

Kwa verkeer nog wel een groot verschil. Heel veel kruispunten hebben voor het afslaande verkeer nog eens extra haaietanden in de korte bocht (die naar rechts dus). Dit houdt in dat het verkeer wat daar rechtsaf wil slaan voorrang moet verlenen aan het verkeer wat de lange bocht heeft en dus van tegenover linksaf wil slaan. Dit kennen ze in Nederland helemaal niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:09

En in duitsland flitsen ze je van rechtvoor in je gezicht :+ . Je weet in ieder geval dat je geflitst bent.