Baan/keuze/leven stress. Advies?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

Joman

Baan/keuze/leven stress. Advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 10:48

Ik ben bezig met een nieuwe baan, en de twijfel slaat toe :+ Door voor die nieuwe baan te kiezen, gaat er een hoop veranderen. Althans, dat denk ik...
Op dit moment heb ik een baan waar ik wat weinig voldoening uit haal. Ik kan gemakkelijk thuis werken, heb bij tijd en wijle weinig werk en daardoor enorm veel vrijheid. Dat is niet helemaal aan mij besteed. Ik word er onrustig van. Mijn huidige baan en het ontbreken van enige werkdruk heeft er wel voor gezorgd, dat ik veel tijd aan mijn (jonge) paarden kon besteden. Regelmatig ben ik rond 16.30 klaar met werken, ga de paarden doen en ben rond 20u thuis om eten te maken, te eten en te ontspannen. Mijn huidige baan betaalt goed, heeft hele goede arbeidsvoorwaarden.

Bij een nieuwe baan zal ik toch iedere dag tot zo'n beetje 18.30/19u aan het werk zijn. Dit betekent dat ik in de avond nog zal moeten rijden. Voor mij best een omschakeling; de paarden staan een half uur verderop, waardoor het toch wel een avondvullend programma zal worden, in plaats van luxe aan het einde van de middag. Door de afstand ben ik toch wel 2,5/3 uur bezig. Nieuwe baan betaalt goed, arbeidsvoorwaarden zijn wel een stukje minder dan bij mijn huidige baan. Maar de grote vooruitgang zou het werk inhoudelijke aspect zijn, en de uitdaging die ik nu mis.

Ik weet even niet meer wat juist is; ik twijfel al dagen en blijf in cirkels ronddraaien.
Ben even benieuwd naar wat extern advies. Daarnaast ben ik opzoek naar ervaringen in werk/paarden combineren bij een uitdagende baan en redelijk lange dagen werken.

(overigens realiseer ik me dat ik een doemdenker ben. Ik zou het ook gewoon kunnen proberen. Maar wil graag een goede en afgewogen keuze maken!)

Shoot *\o/*

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: Baan/keuze/leven stress. Advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:52

Goh, dat is eigenlijk iets dat je enkel maar voor jezelf kan uitmaken.
Ik zit in situatie 1 (fijne uren, goede baan, goede arbeidsvoorwaarden) maar wél met een uitdagende job, ik zou het voor niks meer willen inruilen.

Ik heb in situatie 2 gezeten (winkeluren, vaak tot savonds 19 uur, weekendwerk, minder loon, job was leuk maar niet enorm uitdagend), en daar zou ik niet meer naartoe willen, ook niet voor een hele fijne uitdagende job.
Ik hecht teveel belang aan work-life balans en vind mijn privétijd veel waard. Ik wil bv ook niet standaard overuren doen, ook niet als dat meer verdient, want dan kom ik in de prive in de knoei (huishouden van 2 pers, 3 paarden op doe het zelf 25 km verderop, grote hond, ...)

Ik persoonlijk zou dus niet kiezen om te veranderen (dan zou ik eerder job 1 houden, ev wat minderen in uren en op zelfstandige basis iets ernaast gaan doen), maar dat is iets dat jij moet bepalen hoe belangrijk de inhoud van je job is tov de rest.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:57

Eerste wat bij mij opkomt: MOET je per se voor die baan gaan waar je nu mee bezig bent?
Wat voor werk doe je, en hoe moeilijk/makkelijk is het om daar een baan in te vinden? Is dit de enige keuze die je hebt?

Waarom zou je bij een nieuwe baan tot 19u aan het werk zijn? Ik ben ook vacatures in de gaten aan het houden, maar werkgevers bieden en vragen steeds meer flexibiliteit i.m.o. Tenzij je in een winkel o.i.d. gaat werken zouden een beetje flexibele tijden wel mogelijk moeten zijn.

Stel dat je de baan die je op het oog hebt krijgt/neemt en het bevalt niet. Hoe snel verwacht je dan iets anders te kunnen hebben, desnoods tijdelijk?

Ik werk 40 uur in 5 dagen, met bijna 2 uur reistijd per dag. Af en toe werk ik een uurtje of wat thuis. Toch ben ik eigenlijk nooit na 17u thuis als ik de paarden niet doe. Hoe ik dat doe? Rond 7 uur 's ochtends beginnen. Paarden staan op de route van werk naar huis, dus die doe ik voordat ik naar huis ga. Dan ben ik rond 19.30 thuis als ik alles gedaan heb.

Hold onto what makes you happy
If it tries to buck you off, just hold on even tighter

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:03

Ik sluit mij helemaal bij bovenstaande post aan. :)

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 11:24

_Roxanne schreef:
Eerste wat bij mij opkomt: MOET je per se voor die baan gaan waar je nu mee bezig bent?
Wat voor werk doe je, en hoe moeilijk/makkelijk is het om daar een baan in te vinden? Is dit de enige keuze die je hebt?

Waarom zou je bij een nieuwe baan tot 19u aan het werk zijn? Ik ben ook vacatures in de gaten aan het houden, maar werkgevers bieden en vragen steeds meer flexibiliteit i.m.o. Tenzij je in een winkel o.i.d. gaat werken zouden een beetje flexibele tijden wel mogelijk moeten zijn.

Stel dat je de baan die je op het oog hebt krijgt/neemt en het bevalt niet. Hoe snel verwacht je dan iets anders te kunnen hebben, desnoods tijdelijk?

Ik werk 40 uur in 5 dagen, met bijna 2 uur reistijd per dag. Af en toe werk ik een uurtje of wat thuis. Toch ben ik eigenlijk nooit na 17u thuis als ik de paarden niet doe. Hoe ik dat doe? Rond 7 uur 's ochtends beginnen. Paarden staan op de route van werk naar huis, dus die doe ik voordat ik naar huis ga. Dan ben ik rond 19.30 thuis als ik alles gedaan heb.

Nee, moet niet. Ik heb een baan en een vast contract. Ik hoef niet weg :)
Mijn huidige functie bevalt me alleen niet omdat het me te weinig uitdaging biedt en de inhoud vind ik niet leuk. Ik zou dus wel weg willen.

De afgelopen tijd heb ik lukraak wat gesolliciteerd via Linkedin en het is heel gemakkelijk om op gesprek te komen/een aanbod ergens te krijgen. Op dit moment is 'mijn soort' best wel gewenst. Het is aldus niet moeilijk om aan een baan te komen. Nu heb ik een concreet aanbod liggen en ik heb een aantal banen afgewezen omdat het me uiteindelijk toch niets leek op basis van de gevoerde gesprekken.
De afgelopen 2 jaar ben ik 2 keer van baan veranderd en de banen bezorgen me steeds te weinig uitdaging. Zolang ik die uitdaging niet heb, blijf ik rondkijken naar iets anders. Dat is best onrustig en moet op een gegeven moment ook eens afgelopen zijn :j

Bij de nieuwe baan, werk ik samen met een aantal mensen die vanuit Duitsland op en neer komen. Zij zijn rond 9u op kantoor en gaan rond 18.30 weer weg. Wanneer zij er zijn, zal ik dus deze werktijden moeten aanhouden. Ik denk zomaar dat echt flexibel werken niet tot de mogelijkheden behoort :Y)

Wanneer het niet bevalt, zal ik gerust snel iets anders gevonden kunnen hebben. Maar vanwege mijn jobhunt in het verleden wil ik nu de juiste keuze maken, en niet lichtzinnig ergens beginnen en weer weggaan op korte termijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:29

Als ik je laatste post in ogenschouw neem zou ik het niet doen. Privé tijd is ook heel waardevol. Als er blijkbaar zoveel werkgelegenheid is zou ik rustig doorzoeken naar wat anders.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:31

Als je zo gewild bent, waarom niet de voorwaarden die je zo prettig aan je huidige werk vindt eisen? Anders verder zoeken, totdat je het wel aangeboden krijgt wat je zoekt. Is er in overleg mogelijk meer uitdaging op je huidige werk plek te creëren?
Lijkt me als werkgever ook niet prettig om zo'n jobhopper in dienst te hebben, dus die hebben er ook niets aan als je dadelijk al weer weg wil.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:36

En in die nieuwe baan minder uren werken? Dan heb je soms wel die lange dagen, maar kun je dat compenseren? Ik werk bijvoorbeeld 36 uur terwijl 40 bij ons normaal is. Die ene dag in de 2 weken vrij vind ik erg fijn :j

Want ik lees toch wel dat je heel erg die uitdaging zoekt en het geeft idd veel onrust als je in een baan zit waar je niet tevreden mee bent.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:38

jammer dat je geen uitdaging in je huidige baan vind, want die klinkt in al het andere wel heel goed. Kan je geen uitdaging zoeken in iets naast je baan?

Interesse in Etherische oliën? En wil je ze 10 dagen gratis uitproberen? https://www.bokt.nl/markt/ad/498157/14- ... sche-olien

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:41

Best een lastige situatie- maar dit lijkt ook niet helemaal wat de zoekt. Als je niet op de schopstoel zit (en dat zit je niet), zou ik denk ik zelf eerder wat langer zoeken naar een nog beter passende baan. Als je cv jobhopper schreeuwt werkt dat niet in je voordeel inderdaad...

Overigens denk ik dat dit topic beter past in 'School, studie en werk', ik verplaats het daarom daarnaartoe :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:42

Persoonlijk zou ik het niet doen, althans, deze baan niet.

Waarom niet op je gemak verder kijken naar een functie die je leuk lijkt én betere tijden/flexibiliteit biedt? Als werkzoekende is de markt nu best leuk, er komt vast wel iets wat beter bij jouw situatie past :)

Andere optie is om dit aan te kaarten bij je werkgever om te zien of er geen mogelijkheid is om je werkzaamheden bijvoorbeeld uit te breiden.

[o]

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:42

Je maakt dus dagen van 9 uur? Is het dan geen optie om 4 dagen te werken, 3 dagen vrij om te rijden en na werkdagen even te longeren/losgooien/vrij?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:44

Er is niet in je huidige baan optie tot extra taken of iets waardoor je wat meer uitdaging kan vinden? Kerngroepen of iets dergelijks?

Ik zou alleen voor 2 gaan als je huidige baan je echt ongelukkig maakt, of als 2 echt jouw droombaan zou zijn. De uitdaging is leuk, maar je vrije tijd opgeven kan ook wel pittig zijn.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:45

Lastige situatie! Ik zit eigenlijk in situatie 2, lange reistijd en paard staat ook relatief ver weg. Eerlijk? Het is dat ik in de detachering werk en deze opdracht dus 'tijdelijk' is, want ik zou dit absoluut niet willen als vaste baan. Ik heb er overigens wel zelf voor gekozen om 's morgens tussen 7:00 en 7:30 te beginnen (dus ik zit 5:45 - 6:00 in de auto) en dan tussen 15:00 en 16:00 weer naar huis te rijden. Meestal ben ik rond etenstijd wel thuis en kan ik de avond besteden aan mijn paard. Alleen, tegen de tijd dat ik dan thuis kom heb ik nog hooguit een uurtje vrije tijd voor ik weer naar bed kan om aan mijn uren slaap te komen. Daardoor schiet het paardrijden er vaak bij in, ik heb geen zin of tijd ervoor. Dat vind ik zelf echt enorm zonde -O-

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:01

Wellicht is er straks de mogelijkheid om ipv 5x8 4x9 uur te werken?

Dan heb je een hele dag om met de paarden bezig te zijn.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 12:03

In mijn huidige baan ben ik al maanden bezig iets te zoeken dat meer uitdaging biedt. Op een gegeven moment was er wat meer uitdaging, maar door heel wat politiek binnen het bedrijf is dat inmiddels helaas van de baan. Al moet ik wel zeggen dat ook die uitdaging voor mij niet voldoende was en ik onrustig bleef. Als na maanden niet iets kan worden gevonden dat meer uitdaging biedt, dan is het er misschien gewoon niet denk ik dan.

Ergens werd ik als jobhopper omschreven; precies dat wil ik dus niet. Ik wil dolgraag meerdere jaren bij een bedrijf werken. Alleen ik krijg het gewoon echt niet gevonden in mijn huidige baan. Ook mijn vorige baan bood me niet voldoende uitdaging. Helaas ben ik dan zo'n type, die gewoon vertrekt :D Opzoek naar iets wat beter bij me past.

Overigens is die 'nieuwe baan' wel dicht bij huis. Ik denk 7 minuten met de auto. De paarden staan wel een half uur verderop.
Mijn huidige baan is een half uur heen, een half uur naar de paarden en een half uur naar huis.

Relaxed schreef:
En in die nieuwe baan minder uren werken? Dan heb je soms wel die lange dagen, maar kun je dat compenseren? Ik werk bijvoorbeeld 36 uur terwijl 40 bij ons normaal is. Die ene dag in de 2 weken vrij vind ik erg fijn :j

Want ik lees toch wel dat je heel erg die uitdaging zoekt en het geeft idd veel onrust als je in een baan zit waar je niet tevreden mee bent.

Ik denk even dat dit geen optie is, maar ik zou het moeten overleggen.

De nieuwe baan wil mij zo graag daar hebben, dat ik denk ik behoorlijk wat kan eisen.
Zoals ik al zei, heb ik bij mijn huidige werkgever hele goede voorwaarden: goed pensioen, een auto, 35 vakantiedagen, goed salaris etc. En, saai werk.
Bij de nieuwe werkgever, geen pensioen, geen auto, en 25 vakantiedagen. Pensioen en auto wordt wel financieel gecompenseerd. Dit werk zal wel uitdagend zijn.
Maargoed, dat gaat maar om geld. In beide gevallen kan ik goed leven :)

Uiteraard kan ik ook verder zoeken en gewoon afwachten wat op mijn pad komt en wellicht aan alle scenario's voldoet; uitdagend en werk/prive balans. Enige dat lastig is, is dat veel banen in de randstad zijn en ik daar niet woon. :Y)

Overigens: ik rijd slechts recreatief, en geen wedstrijden. Een bijrijder hoort wat mij betreft prima tot de mogelijkheden, of ik kan de pensionhouder vragen mijn paarden een keer in de week beweging te geven. Met 3 of 4 keer in de week naar stal moet ik het dan kunnen redden.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:26

zou kunnen dat de onrust niet vanuit de uitdaging in het werk komt, maar vanuit jezelf. Dat heb ik helaas ook. Nu weet ik dat en kan ik er rekening mee houden.

Interesse in Etherische oliën? En wil je ze 10 dagen gratis uitproberen? https://www.bokt.nl/markt/ad/498157/14- ... sche-olien

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:29

Zal dit werk echt uitdagend voor je zijn? Of dacht je dat van je huidige en vorige baan ook en is het toch tegengevallen?
Het klinkt alsof je de uitdaging snel mist, het kan ook zijn dat je hier zelf op de 1 of andere manier mee aan de slag moet gaan, en dat je dit anders bij elke baan tegen gaat komen.
Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, dat kan ik niet weten, het is gewoon iets om over na te denken :)

Is time the wheel that turns, or the track it leaves behind?
*Robin Hobb*

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:26

als je echt zo gewild bent, dan kan je imo wel wat eisen stellen.
De andere werken van 9-18.30. Dienen jullie constant samen te werken, of heb je ook gewoon jullie eigen werk?
In het laatste geval lijkt me het geen probleem als je 1-2 uur vroeger begint en dan ook vroeger stopt (pakweg ma-woe-vrij. Op din en don kan je bv standaard inplannen dat je wat later start en blijft tot 18-19 uur).
Of misschien kan je wel een uurtje vroeger stoppen en bv 2-3 uur middagpauze nemen (kan je lekker dan naar je paard, bij ons zijn er bv douches op het werk, ik zou prima tussendoor naar de paarden kunnen, douchen en terug aan het werk gaan tot in de avond wat later.).

Als zij je graag willen kan je imo best wel wat eisen stellen.

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:35

Als de nieuwe baan meer uitdaging biedt en slechts op 7 minuten van huis is dan zou ik gaan voor je nieuwe werk. Wat de anderen ook zeggen, moet je echt van 9 tot 18:30 aanwezig zijn als de mensen uit Duitsland er zijn? Of kunnen zij ook zelfstandig aan het werk? Dan kun je altijd nog eerder beginnen en eerder weg.

Voor wat betreft paarden kun je altijd nog kijken naar de mogelijkheid om de paarden dichter bij huis te zetten?
Als je echt om 9 uur moet beginnen dan kun je bijvoorbeeld in de zomer ook al voor het werk even bij de paarden langs en wat klusjes doen en dan na het werk bijvoorbeeld rijden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:38

Je geeft aan niet te weten wat juist is, maar is er wel een juist? Of een baan bij je past, kom je pas in de praktijk achter, op papier ziet het er altijd anders uit.

En een boreout is net zo erg als een burnout, dus als je echt uitdaging mist in je werk en je kunt die behoefte niet buiten je werk om bevredigen zou ik het in een nieuwe baan zoeken. Inhoudelijk is dit blijkbaar precies wat je zoekt, anders zou je het niet eens in overweging nemen. Kijk of je kunt onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden (flexibele werktijden idd, later starten, 4 dagen werken ipv 5, enz) en go for it.

En is het niks, dan is dat in de huidige markt ook weer niet zo'n probleem en zeker niet als jouw skills gewild zijn.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 13:40

Dank voor jullie inzichten. Helpt ook weer!
Ik ga gewoon volgende week koffie drinken met potentiële nieuwe werkgever en werktijden bespreken. Als ik om 8u begin, en om 17u wegga op sommige dagen, dan lijkt het me gezegend :)
Hoop dat het tot de mogelijkheden behoort!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:43

Ik werk 40 uur en 2/3 uur reistijd. In praktijk vaak 50 uur werken per week, en s'avonds rond 19:30 thuis. Mijn man is eerder thuis en zorgt dat het eten klaar staat zodat we om 20:00 naar stal kunnen. 22:00 thuis, douchen en op bed.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 03-07-19 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Life is what happens to you while you’re busy making other plans
--
[MD] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:43

De Duitsers waarmee je zou gaan moeten samen werken in je nieuwe baan, hoe vaak zijn die in Nederland? Als zij er zijn moet je je werktijden aan hen aanpassen, nou ja moeten ... Op de dagen dat zij er niet zijn kan je wel je eigen werktijden aanhouden of misschien zelfs thuis werken?

Overigens moest ik jouw topic lezend denken aan een ander topic, over de creatieve generalist. Dat is misschien ook een interessant topic voor jou.

"Keep Buggering On" "Under a cherry tree there are no strangers"
W. Churchill en Appleman, Leiden, 3 december 2019 Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 13:44

Kaka schreef:
Je geeft aan niet te weten wat juist is, maar is er wel een juist? Of een baan bij je past, kom je pas in de praktijk achter, op papier ziet het er altijd anders uit.

En een boreout is net zo erg als een burnout, dus als je echt uitdaging mist in je werk en je kunt die behoefte niet buiten je werk om bevredigen zou ik het in een nieuwe baan zoeken. Inhoudelijk is dit blijkbaar precies wat je zoekt, anders zou je het niet eens in overweging nemen. Kijk of je kunt onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden (flexibele werktijden idd, later starten, 4 dagen werken ipv 5, enz) en go for it.

En is het niks, dan is dat in de huidige markt ook weer niet zo'n probleem en zeker niet als jouw skills gewild zijn.

Ja vreselijk, het is echt inhoudelijk zo saai. Ik word een jaar al niet meer (intellectueel) uitgedaagd. Dit heb ik al zo’n 100 keer aangegeven en daarbij de vraag gesteld waarom ze mij in hemelsnaam hebben aangenomen en niet Jantje of pietje of klaasje. Ze hebben geen idee, komen niet met een antwoord.
Wellicht ben ik zo’n typische generatie Y die zich nuttig wil voelen en echt iets wil bijdragen :Y)