Dilemma: welke studentenjob moet ik kiezen?

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

CalipsoLover

Dilemma: welke studentenjob moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 08:24

Ik ben al een tijdje op zoek naar weekendwerk/doordeweeks omdat ik volop aan het sparen ben en een extra centje kan gebruiken. Ik heb mijn CV rond gestuurd en ben op 1 week tijd bij 2 bedrijven aangenomen. Het ene bedrijf (2) is op de hoogte dat ik ook ergens anders mag beginnen, het andere nog niet. Op het bedrijf (1) dat dit nog niet weet heb ik vandaag een proefdag. Helpen jullie mee?

Bedrijf 1: Ijssalon:
- €11,90 per uur
- Bonussen voor zondagen, dubbel betaald op feestdagen
- Vaak heel druk dus echt wel echt heel hard werken
- Vaste uren/dagen
- Altijd lange shifts
- 1 van de 3 bazen staat er om bekend niet zo vriendelijk te zijn, dit merkte ik ook meteen al op de sollicitatie
- Een half uur onbetaald pauze

Bedrijf 2: Cinema:
- €11,30 per uur
- Geen bonussen voor zondagen of feestdagen
- Afwisselend druk met stiltes (wanneer de film bezig is)
- Veel andere studenten
- Flexibele uren zelf in te vullen wanneer je kan en wanneer niet
- Je kan zelf kiezen hoe lang je shift is
- 1 uur onbetaald pauze

Beide zijn vaak avondshifts, ongeveer even ver van mij thuis en vlot bereikbaar. Hoewel het loon van job 1 aantrekkelijker is en ook een mooie reputatie heeft, zijn de flexibele uren van job 2 voor een student wel veel handiger, zo kan ik ook, als ik eens een lesvrije dag heb, ook gaan werken wat moeilijker is op job 1. Volgend semester heb ik bijvoorbeeld heel de dag op woensdag vrij, maar dan is job 1 gesloten dus zou ik altijd in het weekend moeten werken.

Wat denken jullie?

Diallo VW♥

Bommeltje_

Re: Dilemma: welke studentenjob moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:28

Zonder twijfel de cinema, maar ik hoor van medestudenten dat het sowieso een hele leuke werkplek is om bij de cinema te werken. En de flexibiliteit en leuke werksfeer zijn dan misschien meer waard dan die dubbel uitbetaalde zondagen.

Werkelijke liefde begint
waar niets wordt terugverwacht.
[o]

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 08:31

Bommeltje_ schreef:
Zonder twijfel de cinema, maar ik hoor van medestudenten dat het sowieso een hele leuke werkplek is om bij de cinema te werken. En de flexibiliteit en leuke werksfeer zijn dan misschien meer waard dan die dubbel uitbetaalde zondagen.

Ik heb ook veel vrienden die in die in de cinema gewerkt hebben en jou reactie kan ik dus ook alleen maar beamen. Ik heb echter ook wat vrienden die in het ijssalon werken/werkte. Er zijn er die het wel oké vonden en er is nog iemand die het al enkele jaren doet en het ook echt leuk vind. Maar het is zonder twijfel wel heel hard werken daar.

Diallo VW♥

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:32

Gaat de ijssalon 's winters nog een paar maanden dicht? Het voordeel van de bioscoop/cinema is dat zij het hele jaar door ongeveer dezelfde hoeveelheid mensen nodig hebben, met in het weekend/vakanties nog iets meer. Hoe zijn de leidinggevenden bij de cinema?
Krijg je nog andere bonussen, zoals eindejaarsuitkeringen etc. Dat kan dan eventueel het verschil in uurloon weer opheffen of zijn er doorgroeimogelijkheden? Dat zou ik ook allemaal laten meewegen, want dan is het verschil in uurloon misschien zelfs verwaarloosbaar.

[o]

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:36

Ik hecht als student voor puur een bijbaantje de meeste waarde aan flexibiliteit. Het is fijn als je het werk naast je studie een beetje zelf in kan plannen en in drukke periodes met tentamens even wat minder kan werken.
Tenzij je vooral of alleen van plan was om op dagen/uren te werken waar potentiële toeslag op is, dan zou ik wel voor een baan kiezen die dat heeft omdat het anders gewoon teveel inkomen scheelt.

"Nobody exists on purpose
Nobody belongs anywhere
Everybody's gonna die
Come watch TV?"
~ Rick and Morty

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:41

Ik vond in mijn studententijd standvastigheid juist belangrijk. Dat ik ongeveer een vast schoolrooster en werkrooster had, en dat ik de tijd daarrond dan kon indelen met hobby's, sociaal doen, schoolwerk maken etc.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:46

Ik zie bij mijn dochter dat ze nu niet meer doordeweeks moet werken, dus is zij in het weekend gaan bezorgen bij de Chinees.

Anderhalve pony in bezit

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 08:57

Gini schreef:
Ik vond in mijn studententijd standvastigheid juist belangrijk. Dat ik ongeveer een vast schoolrooster en werkrooster had, en dat ik de tijd daarrond dan kon indelen met hobby's, sociaal doen, schoolwerk maken etc.

Maar dat is helaas zo niet op de unief. Mijn lessenrooster veranderd om het semester, en hier en daar gebeuren regelmatig dingen door het uitvallen van een docent etc. Ik heb zo nu al 3 weken geen les op maandag maar binnenkort weer wel.

Memories schreef:
Ik hecht als student voor puur een bijbaantje de meeste waarde aan flexibiliteit. Het is fijn als je het werk naast je studie een beetje zelf in kan plannen en in drukke periodes met tentamens even wat minder kan werken.
Tenzij je vooral of alleen van plan was om op dagen/uren te werken waar potentiële toeslag op is, dan zou ik wel voor een baan kiezen die dat heeft omdat het anders gewoon teveel inkomen scheelt.

Nee dat was ik niet van plan. Ik wil echt ergens op wekelijkse basis aan de slag gaan.

daffieduck83 schreef:
Gaat de ijssalon 's winters nog een paar maanden dicht? Het voordeel van de bioscoop/cinema is dat zij het hele jaar door ongeveer dezelfde hoeveelheid mensen nodig hebben, met in het weekend/vakanties nog iets meer. Hoe zijn de leidinggevenden bij de cinema?
Krijg je nog andere bonussen, zoals eindejaarsuitkeringen etc. Dat kan dan eventueel het verschil in uurloon weer opheffen of zijn er doorgroeimogelijkheden? Dat zou ik ook allemaal laten meewegen, want dan is het verschil in uurloon misschien zelfs verwaarloosbaar.

Nee, het ijssalon gaat in de winter niet dicht maar is wel een dag minder geopend, maar dat maakt voor mij weinig verschil. Als student heb je geen recht op een eindejaarspremie denk ik, we werken al onbelast dusjha...

Diallo VW♥

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:02

Reken er maar op dat je in de winter weinig word ingezet en je in de zomer uit de naad moet werken in de ijssalon. Mijn zoon heeft ook cinema gedaan en vond het heel prettig.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:04

Ik zou zelf voor de bioscoop gaan. Ik heb een tijdje in een ijssalon gewerkt en mijn polsen vonden dit geen pretje. Echt veel pijn gehad! Dit heb ik wel vaker voorbij horen komen. Maar goed, er zijn ook genoeg mensen die hier helemaal geen last van krijgen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:07

Ik zou ook voor de bios gaan. Daar komen het hele jaar door mensen (in de winter om op te warmen en in de zomer om af te koelen :') ) en wat ik hier hoor is dat wel een hele toffe bijbaan!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:09

Ik zou ook voor de cinema zijn gegaan. Het uurloon is wat minder en geen bonus op zon- en feestdagen, maar dat zal ik voor lief nemen. Puur omdat je flexibel je werktijden kan plannen. Ik zit nu op de hbo, zelfde probleem als jij met het wisselende rooster. Vaste dagen zijn voor mij dan ook moeilijk. Dus flexibiliteit is prioriteit bij mij. Maar wat een hoog uurloon! België toevallig? Ik werk in de zorg, waar ik zelfs hoger in ben geschaald omdat ik hbo verpleegkunde doe en in principe op hoger niveau zit dan mijn functie, en krijg 10.70 per uur. :') en dat is voor een studentenbaantje vrij hoog dacht ik altijd haha. Als ik bijvoorbeeld ga schoonmaken krijg ik 9 euro of zoiets.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 09:25

Calixae schreef:
Ik zou ook voor de cinema zijn gegaan. Het uurloon is wat minder en geen bonus op zon- en feestdagen, maar dat zal ik voor lief nemen. Puur omdat je flexibel je werktijden kan plannen. Ik zit nu op de hbo, zelfde probleem als jij met het wisselende rooster. Vaste dagen zijn voor mij dan ook moeilijk. Dus flexibiliteit is prioriteit bij mij. Maar wat een hoog uurloon! België toevallig? Ik werk in de zorg, waar ik zelfs hoger in ben geschaald omdat ik hbo verpleegkunde doe en in principe op hoger niveau zit dan mijn functie, en krijg 10.70 per uur. :') en dat is voor een studentenbaantje vrij hoog dacht ik altijd haha. Als ik bijvoorbeeld ga schoonmaken krijg ik 9 euro of zoiets.

België inderdaad haha, nu zijn deze twee wel twee jobs die heel goed betaald zijn. Op mijn vakantiejob verdien ik ook iets meer dan 10 euro, vorig weekendwerk maar 9. Je moet sowieso geluk hebben als je meer dan 11 verdient. Maar hier verdient het rusthuis echt bakken geld, daar krijg je als student soms wel 15 euro per uur.

Diallo VW♥

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:28

Absoluut de cinema, vanwege bovenstaande reacties. Tevens, als je nu al merkt dat je je niet prettig voelt bij je baas zou dat voor mij al exit zijn. Dan ga je waarschijnlijk niet prettig werken :j

+ 01.03.2018
Ik mis je, grote vriendin
♥♥♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 09:33

Autumnn schreef:
Absoluut de cinema, vanwege bovenstaande reacties. Tevens, als je nu al merkt dat je je niet prettig voelt bij je baas zou dat voor mij al exit zijn. Dan ga je waarschijnlijk niet prettig werken :j

Ja, een vriend van mij had mij gewaarschuwd voor de schoonmoeder van de bazin die dus ook altijd aanwezig is. Toen ik aan kwam voor mijn sollicitatie met de bazin (die wel heel vriendelijk was) vroeg de schoonmoeder mij al heel onbeleefd wat ik kwam doen. Gevolgd door “wij hebben bijna geen studenten meer nodig” en nog wat zure opmerkingen. Echter vertelde de bazin mij achteraf tijdens de sollicitatie dat er dus wat studenten op erasmus vertrekken en er een paar ook weggaan.

Diallo VW♥

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:36

CalipsoLover schreef:
Gini schreef:

Maar dat is helaas zo niet op de unief. Mijn lessenrooster veranderd om het semester, en hier en daar gebeuren regelmatig dingen door het uitvallen van een docent etc. Ik heb zo nu al 3 weken geen les op maandag maar binnenkort weer wel.

Vandaar dat ik ook ongeveer zei. :D
Maar ik denk dat je zelf meer neigt naar de cinema, dus ik zou daar voor gaan. En dat snap ik wel. Ik zou niet in de horeca willen werken als jobstudent.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:47

Als ik mocht en kon kiezen tussen een baan met normale werkgever en een niet aardige, was voor mij de keuze snel gemaakt.
Ik zou dus ook voor de bioscoop kiezen.

Doe wel en zie niet om

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:49

Ik zou ook voor de cinema gaan.
Flexibele uren zijn echt van goudwaarde als je nog studeert.
En een niet zo vriendelijke baas kan je ook wel missen denk ik :=

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:50

Ik zou ook voor de cinema gaan om bovenstaande redenen. :j

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:56

Ik zou ook voor die bioscoop gaan! Lijkt mij persoonlijk ook leuk werk, behalve het schoon maken dan, en die flexibele uren zijn wel heel fijn te combineren met je studie! Daarnaast lijkt het mij ook afwisselend werk en minder hard werken, aangezien het in de zomer bij een ijssalon best wel eens heel druk kan zijn.
Ik zou zeker eens informeren bij de vakbond ofzo want ik vind het raar dat je geen weekendpremie krijgt? Volgens mij is dit namelijk verplicht (maar ik ben geen vakbond he!).
Ik zou ook vragen of je dat uur pauze ook mag op splitsen in bv 2x een kwartier en 1x een half uur want 1 uur is echt super lang en saai!

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Instagram - B&b in de Belgische Ardennen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 09:59

Ik denk dat het inderdaad de cinema wordt. Flexibele uren zijn idd goud waard als student. Ik heb vandaag een proefdag nog bij het ijssalon, deze moet ik dus sowieso nog even afwachten. Ik had deze kunnen afzeggen maar dat vind ik dan ook weer niet zo netjes om dat last minute te doen.

Dat van de baas hebben jullie inderdaad een punt: ik heb op mijn vorig weekendwerk een verschrikkelijke collega gehad die mij alleen maar kon afblaffen en ben daardoor ook gestopt.
Laulitz schreef:
Ik zou ook voor die bioscoop gaan! Lijkt mij persoonlijk ook leuk werk, behalve het schoon maken dan, en die flexibele uren zijn wel heel fijn te combineren met je studie! Daarnaast lijkt het mij ook afwisselend werk en minder hard werken, aangezien het in de zomer bij een ijssalon best wel eens heel druk kan zijn.
Ik zou zeker eens informeren bij de vakbond ofzo want ik vind het raar dat je geen weekendpremie krijgt? Volgens mij is dit namelijk verplicht (maar ik ben geen vakbond he!).
Ik zou ook vragen of je dat uur pauze ook mag op splitsen in bv 2x een kwartier en 1x een half uur want 1 uur is echt super lang en saai!

Gelukkig is het echt op 5min van mij thuis fietsen, dus als ik een uur pauze heb kan ik zelfs even naar huis om te eten wat dan wel weer positief is.

Diallo VW♥

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:01

CalipsoLover schreef:
Ik denk dat het inderdaad de cinema wordt. Flexibele uren zijn idd goud waard als student. Ik heb vandaag een proefdag nog bij het ijssalon, deze moet ik dus sowieso nog even afwachten. Ik had deze kunnen afzeggen maar dat vind ik dan ook weer niet zo netjes om dat last minute te doen.

Heel netjes van je :j Misschien vind je het achteraf toch super leuk!

CalipsoLover schreef:
Laulitz schreef:

Gelukkig is het echt op 5min van mij thuis fietsen, dus als ik een uur pauze heb kan ik zelfs even naar huis om te eten wat dan wel weer positief is.

Oh, dat is wel heel fijn! Dan is een uur pauze in principe geen probleem.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Instagram - B&b in de Belgische Ardennen

brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:03

ik heb ook een tijdje bij de bioscoop gewerkt, vond het niet heel fijn omdat je na de laatste film nog gaat schoonmaken ect. dit maakte dat je soms wel erg laat klaar bent

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:03

Ik zou ook de cinnema doen, ik ken enkele mensen die daar werken hier in de buurt en die zijn allemaal enthousiast! :j

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 10:36

brokjes schreef:
ik heb ook een tijdje bij de bioscoop gewerkt, vond het niet heel fijn omdat je na de laatste film nog gaat schoonmaken ect. dit maakte dat je soms wel erg laat klaar bent

De laatste shift eindigt om 23u, dus wanneer de laatste film begint. Afsluiten wordt dan gedaan door de manager en het opkuisen pas de volgende ochtend. In het ijssalon is het vaak ook tot 22-23u

Diallo VW♥