Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

MirandaFuego

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:34

Nou ja ik heb liever dat ze het leuk vinden, als ze het helemaal niks zouden vinden zou ik bijv. gaan oefenen met appelmoes, anders wordt het alleen maar weer een slechte ervaring en steeds moeilijker.
Maar heb ik tot nu toe niet nodig gehad, kan ze gewoon zonder halster geven.
Probeer alles zo positief mogelijk te leren, dan willen ze graag meewerken!
Mijn andere kleine ponnietje was heel bang toen we hem kregen, wilde niks met me te maken hebben en je kon niet bij hem in de buurt komen.
Maar die is ook al goed meewerkend nu, kan nu zijn eerste trucje ook al, lachen.

Afbeelding

De arab is gewoon heel braaf, die moet ik nu elke dag behandelen aan een wond die open moet blijven en een sarcoïd die ik moet insmeren, hoewel dat allemaal pijn doet laat hij het braaf toe, dat is echt een schat.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:47

Voordat de tandarts geweest was, was het bij Joy ook geen probleem. Van veulen af aan altijd gewoon lekker mee geoefend. Zo zie je maar dat iemand zomaar in 1x kapot kan maken wat je opgebouwd hebt.

Het leven is top met een Welsh Cob

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:58

Lina vreet de wormenkuren nog net niet op :')
Caia vind het wat minder leuk maar als ik haar goed vast heb lukt het wel

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:14

Nynkster schreef:
Lina vreet de wormenkuren nog net niet op :')
Caia vind het wat minder leuk maar als ik haar goed vast heb lukt het wel

Die van mij vreet ze op als ik ze niet goed vast houd. Hij staat dan ook te drammen voor meer. _O-
Bit is ook geen probleem, als ik niet uitkijk pakt hij de neusriem er ook maar bij. Maar ben vooral bitloos bezig met hem, bit is meer zodat hij het kent.

Vandaag de sidepull neusriem van barefoot binnen, helemaal blij mee. Moet alleen nog vormen, maar dat komt wel.
Afbeelding

Ben erachter gekomen dat ik mijn paard erg goed opgevoed heb. Had een woeste puber knol mee op wandeling twee dagen terug en dan was het ook nog eens speelkwartier. 1 Bom energie en sprong alle kanten op, wilde rennen etc. Maar zei ik dat hij moest stappen, deed hij dat keurig. Vroeg ik om rustig te draven, deed hij dat ook zonder te gekke dingen. Moest even uitproberen of hij op zulke dagen ook zou luisteren. Ben niet zo'n held met rijden en zeker met dit soort dingen. Maar het geeft goede hoop. Geen getrek niks, gewoon allemaal normaal op commando luisteren en keurig bij mij blijven. En het is fijn dat ik weet dat hij niet naar huis zou rennen als hij zoveel energie heeft. Dus helemaal blij met meneer! :D

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:31

Orchidee14 schreef:
Voordat de tandarts geweest was, was het bij Joy ook geen probleem. Van veulen af aan altijd gewoon lekker mee geoefend. Zo zie je maar dat iemand zomaar in 1x kapot kan maken wat je opgebouwd hebt.

Ja dat is zonde.
Maar meestal komt het wel weer goed, kost wat tijd.
Was je paard verdoofd?
Bij mij worden ze altijd elektrisch gedaan en verdoofd, die weten na afloop nergens meer van. :')

Puppy1128, dat is super!
Bij mijne is dat nog wat wisselend, de ene keer wel rustig, de andere keer niet.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:33

MirandaFuego schreef:
Orchidee14 schreef:

Ja dat is zonde.
Maar meestal komt het wel weer goed, kost wat tijd.
Was je paard verdoofd?
Bij mij worden ze altijd elektrisch gedaan en verdoofd, die weten na afloop nergens meer van. :')

Puppy1128, dat is super!
Bij mijne is dat nog wat wisselend, de ene keer wel rustig, de andere keer niet.

Ja wel verdoofd maar blijkbaar niet genoeg of heel veel napijn gehad.

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:23

Orchidee14 schreef:
Ja wel verdoofd maar blijkbaar niet genoeg of heel veel napijn gehad.

Vervelend. :(

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:30

Lastig als je paard al zo'n vervelende ervaring heeft gehad met de tandarts. Kan het niet zijn dat er nog een stukje wolfstand zit? Sommige paarden reageren daar heel heftig op.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:32

Sydney mag binnenkort voor het eerst naar de tandarts ... wormenkuren zijn niet zo geliefd aangezien ze als veulen elke dag tranquigel moest krijgen om haar been wond te verzorgen. Maar bitje in en uit doen vind ze dan gelukkig niet vervelend!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 22:39

Vervelend ja... zo'n eerdte ervaring hakt erin dan gelijk :(:)

Eerdte keer tandarts bij Joy ben ik niet bij geweest. Dat was in de kliniek. Oh tweede ook niet bedenk ik me net |o . Toen was de staleigenaar me vergeten te bellen.

Derde keer wel en dat ging goed. Ik heb ook een supertandarts!

Hoe heb je dat bitje in/uit gedaan Candalisa? Ik wil er met Joy binnenkort ook mee gaan beginnen.

Dit was vanavond... 10 minuten oefenen en mevrouw heeft het piekfijn in de gaten... :+ :):)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:12

nicky_rilana schreef:
Lastig als je paard al zo'n vervelende ervaring heeft gehad met de tandarts. Kan het niet zijn dat er nog een stukje wolfstand zit? Sommige paarden reageren daar heel heftig op.

Nee, een paar maanden erna is er een andere tandarts bin geweest en toen was alles goed. Geen enkele reden om er geen bit in te doen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:20

GJ ik had haar op de poetsplaats vast staan en gewoon aangeboden even laten knabbelen en weer eruit zo paar keer achter elkaar en toen gewoon hoofdstel over dr oren gedaan en madam stond me aan te kijken uhm waar blijft Mn snoep ... 1x mee gelongeerd en rondgestapt en eigenlijk geen reactie behalve nog wat uitbundig kouwen ...

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:10

Afbeelding

De enige manier die werkt bij Duke :+
Dexter is niet zo’n moeilijke gelukkig haha

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:19

Granoek, vind je het erg dat ik even heel erg moest lachen om die foto? Dirty mind :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 06:45

Whaha granoek!

Ik heb 6 pony’s, de meest brave kan ineens met een wormenspuit lastig doen, de heetste waar ik meeste gedoe van verwacht kan ineens haar mond open doen alsof ik er appeltjes in stop... en het verschilt ook echt per keer :=
Maar ontwormen is iets wat je niet dagelijks doet dus ze mogen ook allemaal op hun eigen manier reageren.

Orchidee, Wat ik nu ga zeggen gaat me waarschijnlijk nier in dank worden afgenomen, maar los van het bit, zou ik niet accepteren dat ik niet aan een neus of mond mag zitten. Dat is namelijk wél iets wat ik bij dagelijkse dingen vind horen. Ik wil mijn paarden altijd, overal kunnen aanraken. Je zult het maar nodig hebben voor een DA. Ik heb geen ervaring met paarden die het bit niet in willen maar ik ben fokker en hier is het aanraken van uier dus erg belangrijk terwijl ze dat lang niet allemaal leuk vinden. Ik raak het dan gewoon elke dag aan. Ik beloon of straf alleen bij extreem gedrag! Dus ik straf alleen als ze slaan, ik beloon alleen als ze het niet kennen en toch heel braaf toelaten. Verder doe ik gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is net zoals een borstel over de rug halen bij wijze van spreke. Ik zou denk ik gewoon elke dag mijn vingers in zijn mond stoppen, net zo lang tot hij het de normaalste zaak van de wereld vind....
misschien heb je er iets aan. :)

Edit; ik heb nu een veulen die het bijvoorbeeld mega vervelend vind dat ik aan haar oren zit. Sorry, maar jammer dan! Ik haal nu elke dag mijn hand over haar oren. Niet te lang, ik maak er geen heel ding van. Ik beloon niks, straf niks, besteed geen aandacht aan haar reactie. Gewoon even snel een aai over haar oor, die ze nu dus mega irritant vind, maar over een maand weet ze niet beter ;)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 06:58

Dat doe ik inderdaad ook. Ik vind dat heel belangrijk. Ik wil ook gewoon alles kunnen schoonmaken in geval van nood zonder dat het licht uit mijn ogen gemept wordt.

Joep is nog geen fan, maar mijn fjorden merrie heb ik voor me gewonnen. Zij is een ex fokmerrie met bijbehorend uiterlijk (cup F uiers :') ) en dat wil ik goed schoon kunnen maken en inmiddels mag dat.

Maar goed ook want een jaar geleden kreeg ze een flinke trap op haar vulva waardoor die helemaal open lag . Ik mocht dat toen van haar schoonmaken terwijl mijn moeder en zusje dat niet mochten :n

IG: @Equisophie.nl

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:54

Linda2008, ik denk dat je of niet goed gelezen hebt of ik ben niet duidelijk geweest. Ik kan hem namelijk gewoon overal aanraken ( na de tandarts is dat even minder geweest maar na veel oefenen is dat geen probleem). Stop mijn vingers in zijn mond, geen enkel probleem. Ik kan het bit ook gewoon bij zijn mond houden. Hij houdt alleen de kaken stijf op elkaar of gooit zijn hoofd omhoog waardoor ik er niet meer bij kom. Maar verder mag ik hem gewoon overal aanraken. Ben daar ook van veulen af aan al mee bezig.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:55

Ik bind de echt lastige altijd vast aan de tralies in de stal en dan doe ik het hoofdstel in over het halster heen.Doen ze hun hoofd te hoog dan zet ik er een krukje naast.
Eventueel een snoepje er in daarna maar als ze eenmaal weten dat ze niet kunnen ontkomen is er meestal na een paar x geen probleem meer.
Gelukkig nog maar weinig hoeven doen maar mijn 5 jarige is ook heel lastig bij de mond.Wormenkuur en bit waren ook een probleem vanwege aanraking aan de lippen.Hard geoefend en gaat gelukkig stukken beter nu.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:08

ambre schreef:
Ik bind de echt lastige altijd vast aan de tralies in de stal en dan doe ik het hoofdstel in over het halster heen.Doen ze hun hoofd te hoog dan zet ik er een krukje naast.
Eventueel een snoepje er in daarna maar als ze eenmaal weten dat ze niet kunnen ontkomen is er meestal na een paar x geen probleem meer.
Gelukkig nog maar weinig hoeven doen maar mijn 5 jarige is ook heel lastig bij de mond.Wormenkuur en bit waren ook een probleem vanwege aanraking aan de lippen.Hard geoefend en gaat gelukkig stukken beter nu.

Die van mij staat in een open stal zonder tralies.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:15

Vastbinden kan altijd wel ergens.Als ze maar een muur achter hun kont hebben ivm hangen.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:24

ambre schreef:
Vastbinden kan altijd wel ergens.Als ze maar een muur achter hun kont hebben ivm hangen.

Ja precies en die is er dus niet. Is een heel breed pad met 2 kanten boxen. Ik heb twee ringen aan de boxwand gemaakt maar ben bang dat hij de planken er uit trekt als hij wel gaat hangen.

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:55

Gewoon bitloos verder gaan Orchidee 14, probleem opgelost! :D
Maar het kan soms ook werken om het een tijdje te laten zitten, als het niet meer zo vers is gaat het misschien weer.

Hahahaha die foto Granoek! _O-

Gimme_Joy leuk bezig! :))

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:33

linda2008 schreef:
Edit; ik heb nu een veulen die het bijvoorbeeld mega vervelend vind dat ik aan haar oren zit. Sorry, maar jammer dan! Ik haal nu elke dag mijn hand over haar oren. Niet te lang, ik maak er geen heel ding van. Ik beloon niks, straf niks, besteed geen aandacht aan haar reactie. Gewoon even snel een aai over haar oor, die ze nu dus mega irritant vind, maar over een maand weet ze niet beter ;)

Mijne was toen ik hem kreeg ook oortjes schuw, een maand later op zijn verjaardag stond hij er zo bij. :D

Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:45

De mijne vindt het juist heerlijk als ik eens in haar oren wrijf/krab. :D Daar kan ze echt van genieten! :))