Motivatie topic; studeren

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:26

Ik meld mij hier ook :+
De motivatie is zeer ver te zoeken, terwijl ik juist in een best leuk blok zit qua inhoud. Het is alleen zo veel werk en ik moet leerstof bijhouden voor de toets die eind dit blok komt. 1 week na de toets heb ik een eindopdracht met projectgroep en de dag daarna een herkansing.. Vooral door die herkansing raak ik gedemotiveerd.

Ik ben ook buiten school bezig met nieuwe dingen die ik nu leuker vind en stiekem hoger zet dan school.

De app forest ga ik ook maar eens downloaden,zal hopelijk al helpen met toetsstof leren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:29

Ik heb een storende factor gevonden voor studeren;
Een hyperactief konijn in huis :').
Heb 1 rustige en 1 ADHD konijn, erg leuke combi :')

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:34

Ik zit in de trein naar school, heb mezelf er echt toe moeten zetten want ik had zo geen zin. Moet voor 2 uurtjes naar school midden op de dag en vind dat zo waardeloos. Heb zelf een lange reistijd waardoor ik nu heel veel tijd kwijt ben aan reizen terwijl ik die tijd thuis ook veel beter had kunnen besteden. In de trein leren krijg ik dus niet voor elkaar. Moet dus nog even een manier gaan vinden waarop dit wel lukt en ik mijn tijd beter kan indelen.
Volgende blok het concept rooster gezien en moet dus heel vaak voor enkele lesjes naar school. Hebben jullie een speciale manier of methode waarbij je makkelijker in de trein/bus kan leren? Ik ben absoluut niet wagenziek, dus stukken lezen is voor mij op zich geen probleem.
Mijn probleem met leren in de trein is meestal dat ik te weinig ruimte heb :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:45

Ik sleep mn samenvatting mee als ik ga leren. Laptop in de trein vind ik vaak nog wel te doen, maar een samenvatting typen doe ik niet :') . Kan geen boek en laptop kwijt haha.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:04

taartjee schreef:
Ik vind het juist heerlijk dat ik mijn planning makkelijker aan kan passen. Ik heb niet altijd even veel concentratie en mijn concentratie boog op zich is iedere dag echt compleet verschillend. Ik heb dagen dat ik echt alleen maar in een staat van hyperfocus zit en ik dus echt heel veel voor elkaar krijg, maar ik heb ook dagen dat het gewoon niet gaat, geen concentratie te bekennen. Had hier vroeger echt heel veel moeite mee en had regelmatig dat ik dan zwaar teleurgesteld in mezelf was. Nu kan ik er beter mee omgaan en hou ik er in planningen ook rekening mee dat ik een dagje een dip kan en mag hebben en dat het in de planning uiteindelijk niet voor problemen zorgt. Heb ook liever een weekplanning zodat ik kan kijken wat ik wanneer doe. Vandaag had ik bijvoorbeeld totaal geen motivatie om aan mijn labjournaal te zitten, maar heb wel dik anderhalf uur aan een samenvatting zitten typen. Plan was dus het labjournaal, maar omdat ik mezelf een soort van "dwing" flexibel te zijn in de planning krijg ik meer gedaan dan wanneer ik een dagplanning maak. Dan zit ik tegen dingen op te hikken en gebeurt er uiteindelijk niets.

Ik gebruik een fysiek boekje:
[ [url=m/gEPYue.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hierbij gebruik ik de app "camscanner" om dingen op te kunnen slaan en later terug te kunnen kijken. App is gewoon helemaal gratis en je kan je dingen sorteren en een naam geven zodat je ze makkelijk terug kan vinden. Heb het boekje via deze site gekocht: https://nl.ourgreenstory.com/.
Wat ik zelf dan ook wel belangrijk vind is dat dit bedrijf duurzaam is. Vond het zelf altijd ontzettend zonde om al dat papier weg te moeten gooien en dit kan ik keer op keer hergebruiken. Boekje is dus ook helemaal naar je eigen wensen samen te stellen.

In principe is mijn boekje een soort mini whiteboard, voordeel is dat met de speciale pennen die erbij zitten, je geschreven teksten niet snel uitwissen. je hebt er echt een doekje met water voor nodig om het goed uit te wissen.

Even als voorbeeld, mijn maandplanner voor de maand februari:
[ [url=m/Crmd9S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb het grootste deel hiervan in begin december geschreven en alles staat nog precies zoals ik het heb opgeschreven :D

Ik gebruik dit ding ook echt dagelijks, het is voor mij alles in 1. Gebruik het ook voor aantekeningen die ik tijdens colleges maak en die ik even snel op wil schrijven omdat schrijven soms makkelijker is dan typen, zeker bij vakken als chemie, van die structuurformules in word maken is echt verschrikkelijk :')

Dank je wel taartjee :)
Dit is inderdaad iets zoals ik zou kunnen gebruiken. Alleen de app daar ben ik voor mezelf nog niet uit, heb er weinig mee, en als er iets uitvalt kan je nergens bij. Noem me ouderwets, maar soms kan een papieren versie voordelen hebben 8-)

Hier ga ik eens even verder naar kijken, want daar zou ik inderdaad wat mee kunnen. Heerlijk dat uitwisbare, zodat je alles wat af is letterlijk uit je lijst kan halen :j

PS, heb je geen ChemDraw? Daarmee kan je heel makkelijk structuurformules maken, en vrij makkelijk in word zetten (zelf nog niet hoeven uitproberen, maar schijnt te kunnen). Hier moesten alle labjournaals met de hand geschreven/getekend worden, alleen verslagen mochten getypt en/of handgeschreven zijn.

Winter Nat, glad en misschien nog koud

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:19

@siamsmeesje, de app kan je koppelen aan meerdere "clouds". Ik heb de mijne gekoppeld aan mijn Google drive, evernote en onedrive. Zo heb ik altijd meerdere back-ups staan dat mocht je telefoon ooit falen, dat je er op een ander apparaat altijd bij kunt. Je maakt namelijk een account aan met je emailadres. De foto's die je met die app maakt zijn echt fantastisch scherp en helder.
Even een voorbeeldje van een van mn aantekeningen (bokt upload maakt het een stuk minder scherp dan het in werkelijkheid is):
Afbeelding

HappyBuddha

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:34

Ik ben echt helemaal klaar met de komende tentamens. 2 tentamens waarvan 1 tentamen 2 vakken bevat die totaaal niet op elkaar lijken en me niet liggen. En een tentamen van een vak die me wel ligt.
Ben gewoon te laat begonnen, eerste keer dat ik zo weinig motivatie heb voor tentamens. Heb mijn verslagen gelukkig wel allemaal al af.

Love is our resistance

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:12

taartjee schreef:
@siamsmeesje, de app kan je koppelen aan meerdere "clouds". Ik heb de mijne gekoppeld aan mijn Google drive, evernote en onedrive. Zo heb ik altijd meerdere back-ups staan dat mocht je telefoon ooit falen, dat je er op een ander apparaat altijd bij kunt. Je maakt namelijk een account aan met je emailadres. De foto's die je met die app maakt zijn echt fantastisch scherp en helder.
Even een voorbeeldje van een van mn aantekeningen (bokt upload maakt het een stuk minder scherp dan het in werkelijkheid is):
[ [url=m/umaITM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Clouds gebruik ik niet (iets met nooit helemaal zelf kunnen bepalen wie erbij kunnen komen), los van het feit dat de universiteit bij inschrijving iedereen gelijk waarschuwde om niets in de cloud te zetten :=
Daarbij blader ik ook nog graag door mijn eigen aantekeningen :D

Maar ik snap wel wat je bedoelt :j
Voor sommigen kan het werken, maar mij lijkt het toch een wat kwetsbaar systeem. Bovendien, als ik klaar ben met studeren, kan ik weleens zomaar op plekken terecht komen waar internet werkelijk zero is, en normale mobiele telefoons nergens een contact kunnen vinden. Dan vind ik het voor mezelf wel zo praktisch om iets te hebben wat niet afhankelijk is van digitale en electronische zaken.
Beetje vooruitzien eigenlijk, en dan is zo'n boekje als van JawEmm heel praktisch, en dat in combinatie met zo'n uitwisbaar boekje als het jouwe maakt waarschijnlijk een mooi systeem :j

Winter Nat, glad en misschien nog koud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:03

Ik heb al mijn aantekeningen in een map en daarnaast in de cloud staan. Ik bedoel, het is algemene informatie so I don't care wie het leest. Onderzoeksresultaten houd ik wel lokaal.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:10

taartjee schreef:
Ik zit in de trein naar school, heb mezelf er echt toe moeten zetten want ik had zo geen zin. Moet voor 2 uurtjes naar school midden op de dag en vind dat zo waardeloos. Heb zelf een lange reistijd waardoor ik nu heel veel tijd kwijt ben aan reizen terwijl ik die tijd thuis ook veel beter had kunnen besteden. In de trein leren krijg ik dus niet voor elkaar. Moet dus nog even een manier gaan vinden waarop dit wel lukt en ik mijn tijd beter kan indelen.
Volgende blok het concept rooster gezien en moet dus heel vaak voor enkele lesjes naar school. Hebben jullie een speciale manier of methode waarbij je makkelijker in de trein/bus kan leren? Ik ben absoluut niet wagenziek, dus stukken lezen is voor mij op zich geen probleem.
Mijn probleem met leren in de trein is meestal dat ik te weinig ruimte heb :+

2 meiden bij mij in de klas moeten ook 2 uur reizen en als we een bespreking met de hele klas hebben over ons verslag(1 keer in de week) en dat is dan het enige die dag, dan gaan we altijd met ze skypen/facetimen.

Paletti-Anouk-Hugo-Bente

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:28

Hoi sorry late reactie, maar thanks voor jullie supportive reacties op mn stress bericht! Rustig ademhalen en mezelf proberen wijs te maken dat ik excited ben in plaats van doodsbang hielp goed!

Heb hem wel gehaald! Was wel even flink de draad kwijt van mn eigen verhaal, maar gehaald is gehaald. :')

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:40

Fellow schreef:
Hoi sorry late reactie, maar thanks voor jullie supportive reacties op mn stress bericht! Rustig ademhalen en mezelf proberen wijs te maken dat ik excited ben in plaats van doodsbang hielp goed!

Heb hem wel gehaald! Was wel even flink de draad kwijt van mn eigen verhaal, maar gehaald is gehaald. :')

Superknap! Echt een hele goede prestatie, niet alleen door de mondeling zelf maar vooral dat je je zenuwen de baas kon zijn. Mag je echt trots op zijn!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:21

Nu ga ik even iets opbiechten. Ik heb tijdens mijn studie nooit geleerd... Ik ging naar alle colleges en practica, deed de opdrachten en maakte van tijdens alle colleges uitgebreid aantekeningen. Voor een examen nam ik dat misschien een keer een uurtje door, maar ik heb dus nooit leren leren. Ook op de middelbare school minimal effort voor huiswerk en leren... Maar dat komt dus keihard terug, doordat mijn zelfdiscipline gewoon belabberd is :=
Maar ik ben aan het leren! Het voelt toch wel heel fijn om een hoop extra tijd te besteden aan manuscripten en langzaam aan het resultaat te zien! Misschien leer ik het dan toch ooit :):)

Vandaag aardig wat gewerkt. Hoop afgekregen. Wanneer m'n promotor en de promotor van m'n collega een "go" geven, kunnen we ons manuscript (samen geschreven) in gaan dienen! Alle commentaar dus verwerkt nu.
Ook het hoofdstuk waar ik nu aan werk gaat lekker. Nog een paragraaf in de introductie na gaan, en dan de discussie nog eens doorlopen en dan kan die hopelijk zaterdag naar m'n co-auteurs.
En het commentaar op een ander hoofdstuk dat ik maandag terug gestuurd kreeg heb ik nu voorbereid om het morgen uitgebreid te bespreken.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:20

Ik heb ook nooit geleerd om te leren. Best jammer is dat :') want op t hbo ga je dan redelijk op je bek :')

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:56

Wat goed Fellow!

Ik heb vanavond mijn eerste tentamen (herkansing van vorige periode) en ergens begin ik nu wel een beetje bang te worden. De afgelopen dagen heb ik niet zoveel kunnen doen i.v.m. een griepje. Maar ik weet waar ik de vorige keer op mijn bek ben gegaan in verband met te weinig tijd, dus vanavond ga ik van achter naar voren werken, want de laatste opgaven leveren de meeste punten op.

Waldy (v. Wallenstein)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:08

Ik heb op de middelbare en op het HBO ook nooit echt hoeven studeren. Goed meedoen in de lessen en projecten was voldoende. Dan voor het tentamen even aantekeningen bekijken en dat ging prima. Dat was dus wel even flink slikken op de universiteit, heb echt cursussen gevolgd hoe te moeten studeren... Al heb ik nog steeds de concentratieboog van een goudvis...

Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:21

Ego post; ik heb mn eerste voldoende binnen *\o/* !
Met een compliment voor mijn leuke en levendige schrijfstijl.
Was een psycholgie opdracht, waarbij je de theorie moest verwerken in je dagelijks leven. En mijn voorbeelden waren blijkbaar erg leuk en levendig!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:21

Gefeliciteerd!

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:06

Gisteren voor 2 tentamens een 6.5 binnen gekregen. Dat betekent dat ik tot nu toe alles van de eerste kans gehaald heb :D. Wel echt alleen maar 6jes, ben geen 8enstudent helaas. Maargoed, ik mag niet klagen. Nog 1 tentamen te gaan en nog 3 resultaten die ik moet terug krijgen dus we gaan er nog even tegen aan.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:15

Goed bezig jongens! Het wordt blijkbaar erg koud dit weekend dus mocht je nog iets buiten te doen hebben, beter vandaag of morgen en dan in het weekend weer goed leren haha. Hier ook een 6.5 binnen voor mijn tentamen half december. Ik baal wel want dacht echt dat het beter ging, maar vooruit :=

Ik deed inderdaad ook altijd gewoon mee met de colleges, maakte aantekeningen en deed mijn huiswerk. Dat is altijd voldoende geweest om gewoon 8en te halen, behalve dus voor 1 stom vak van 3ect. Ik haaat wiskunde :') Zelfs nu ik er elke dag mee bezig ben, snap ik het nog steeds niet echt. Maar ik stel het al een half jaar uit, dus het moet nu toch echt een keer klaar zijn..

No matter where we go, we take ourselves and our damage with us
So is home the place we run to or is it the place we run from?

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:45

Iedereen is aardig op weg zo te horen!
Ik heb voor mijn tentamen van maandag een 4,3 gehaald %) Super balen, had echt goed geleerd, maar de toets was erg moeilijk en de normering ook hoog. 6 mensen uit onze klas hebben hem gehaald (van de ong. 25) dus dat zegt ook wel weer wat natuurlijk.

Morgen mijn laatste tentamen, heb het samengevat maar krijg de stof maar niet in mijn hoofd... Iemand die tips heeft? :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:53

horsiegek schreef:
Ik heb op de middelbare en op het HBO ook nooit echt hoeven studeren. Goed meedoen in de lessen en projecten was voldoende. Dan voor het tentamen even aantekeningen bekijken en dat ging prima. Dat was dus wel even flink slikken op de universiteit, heb echt cursussen gevolgd hoe te moeten studeren... Al heb ik nog steeds de concentratieboog van een goudvis...

Ik merk dat ik in middelbare juist veel meer zenuwen had en vaak ook slechter presteerde daardoor, maar wel juist meer gefocust studeerde dan nu :') Ik heb dat ook, echt het concentratievermogen van een vis. Maar eenmaal ik gefocust ben slaag ik alles wel heel snel op.

Juliette schreef:
Iedereen is aardig op weg zo te horen!
Ik heb voor mijn tentamen van maandag een 4,3 gehaald %) Super balen, had echt goed geleerd, maar de toets was erg moeilijk en de normering ook hoog. 6 mensen uit onze klas hebben hem gehaald (van de ong. 25) dus dat zegt ook wel weer wat natuurlijk.

Morgen mijn laatste tentamen, heb het samengevat maar krijg de stof maar niet in mijn hoofd... Iemand die tips heeft? :)

Wat rot :(:)

Ik zet mijn mobiel uit, computer weg en lees alles luidop voor, na elke pagina ondervraag ik mezelf om te kijken of ik de leerstof te pakken heb. Als ik zo alles gedaan heb begin ik met herhalen. Welk vak heb je?

Zo, hier is het even nu twee dagen chillen, heb een samenvatting en maandag heb ik mijn laatste examen. ZO BLIJ! Gisteren had ik mijn voorlaatste, ik kende de leerstof echt heel goed maar het was toch geen gemakkelijk examen. Heb een paar dingen puur gegokt, 1 vraag ook niet kunnen invullen maar dat heeft de meerderheid blijkbaar niet ingevuld, maar de vragen die op de meeste punten stonden heb ik wel allemaal juist (denk ik) dus normaal moet dat wel goed zitten.
Dus ik denk dat ik 1 herexamen ga hebben in totaal, 1 februari krijg ik mijn uitslag.

Diallo VW♥

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:56

Komt vast goed Calipso! :D

Vak is Ondernemingsrecht.. Ligt mij totaal niet maar is gelukkig niet heel veel stof. Bedankt voor je tip!

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:00

Ik meld me ook :)

Moet nu nig huiswerk maken en studeren voor wiskunde maer motivatie zit heeeel ver -O-

Ik
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Motivatie
Om maar even een beeld te geven :+

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:49

"gewoon" DOEN! Voelt super fijn wanneer je er vanaf bent!

Erg balen van je onvoldoende... Tips voor je volgende examen kan ik je helaas niet geven.

Ik heb heerlijk geschreven (en besproken) vandaag. Introductie van m'n manuscript is af. Morgen de discussie. misschcien dat ik vanavond nog wat prutswerk ga doen (layout, literatuur lijst maken). Maar ik geloof dat ik deze avond wel een avondje rust verdiend heb :) (los van dat het huis morgen schoon moet zijn...)

Voor de Gentenaren die morgen vroeg op willen staan en toch even iets anders willen doen: van 8:30 tot 9:00 de wekelijkse klimaatbetoging van UGenters voor het rectoraat _O- Voor mij iig een reden om goed op tijd fris en fruitig te zijn, om daarna harder te kunnen werken!