Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:11

Wat fijn Puppy, dat hij zo braaf is! Belooft veel goeds in ieder geval :D Het bit lijkt hoog, maar in werkelijkheid kantelt het wat naar voren, dus valt het reuze mee.
Dit is als het bit aan het hoofdstel vast zit, dan heb je een beetje een idee van hoe het in de mond ligt:

Afbeelding

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:18

MirandaFuego schreef:
Ja ik doelde meer op het alleen stappen, je bent dan voorzichtig bezig en dan lopen ze zelf te rennen op die harde ondergrond. :=
Misschien valt honing meer in de smaak?

Oh, haha,ja klopt, zelf doen ze niet zo voorzichtig. Honing wil hij ook niet. Hij is vast bang dat hij gaatjes krijgt en de tandarts weer moet komen

Het leven is top met een Welsh Cob

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:58

Orchidee, sinasappel(sap) misschien werk dat?

Wat een braaf paardje die zwarte, fijn dat alles zo makkelijk gaat.

Heeft er iemand tips voor een boom dressuurzadel? Het moet wel een vrij kort zadel zijn anders past het niet op mijn paard. Ik twijfel namelijk nog een beetje wat ik straks moet gaan doen. Heb wel een springzadeltje om hem zadelmak te maken, maar wat moet ik er dan op leggen......

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:05

Mijn paard heeft ook een korte rug. Ik heb hem zadelmak gemaakt met een Wintec. Helaas lag dat niet helemaal lekker omdat mijn paard nogal breed is. Maar was wel een kort zadel. Nu heb ik een chamberlain. Die is net aan kort genoeg. Mijn volgende zadel zal er een met franse kussens worden, een Massimo of zo. Helaas hangt daar wel een ander prijskaartje aan. Maar misschien ligt een Wintec dus wel goed op die van jou?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:07

Fflur stond gisteren ineens heel gevoelig op de voeten. Had verwacht dat het door de bevroren ondergrond kwam. Vanmorgen liep ze nog zo. Net alsof ze bevangen stond, maar net wat anders. Stijf.
Dus maar even een flink stuk gelopen. Daarna liep ze veel soepeler, gelukkig.
Maar goed. Fflur zou Fflur niet zijn als ze totaal geen zin heeft om te moeten lopen. Totaal geen pit in te krijgen 8)7 Hele end mee gesleurd dus :') Tussendoor was ik er zó moe van. Even rusten op bankje. :+
Pony liep toch niet. Dus ook niet weg :')

Afbeelding

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:14

Hihi die uitdrukking ook :')

Wij zijn vandaag mt een clubje van stal gaan wandelen, de straat uit en toen vond ik het wel spannend worden. Ik bouw meer spanning op dan Eureka. Die was haast de braafste van het stel. Ik moet zelf echt wat stoerder worden.
Einde van de straat komen we ook bij een pensionstal dus dan gaat het koppie r op en zakt ze wat minder makkelijk in de ontspanning. Gewoon omdat ze het allemaal zo interssant vind <3

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:22

Ik wil mij ook melden! Gisteren weggebracht om professioneel zadelmak gemaakt te worden! Kent het zadel hoofdstel etc. voor de rest weet ze alles maar alleen nog niemand opgezeten.

Speciaal voor gekozen om professioneel te laten doen en door iemand die er echt verstand van heeft.
Verder ga ik haar helemaal opleiden.
4 jarige merrie Floris TN x Feenspross

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:33

Mooie merrie!

IG: @Equisophie.nl

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:18

KittyDylan schreef:
Fflur stond gisteren ineens heel gevoelig op de voeten. Had verwacht dat het door de bevroren ondergrond kwam. Vanmorgen liep ze nog zo. Net alsof ze bevangen stond, maar net wat anders. Stijf.
Dus maar even een flink stuk gelopen. Daarna liep ze veel soepeler, gelukkig.
Maar goed. Fflur zou Fflur niet zijn als ze totaal geen zin heeft om te moeten lopen. Totaal geen pit in te krijgen 8)7 Hele end mee gesleurd dus :') Tussendoor was ik er zó moe van. Even rusten op bankje. :+
Pony liep toch niet. Dus ook niet weg :')

[ [url=m/x3kgXt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Winterbevangenheid komt ook veel voor, zou daar maar even naar kijken...

Wintec is idd een veelgebruikt zadel voor korte paardjes, zelf heb ik een barnsby, is 43 cm, maar ook geen goedkoop zadel.
Franse kussens zijn korter maar ook niet voor elk paard geschikt.
Je kan eens de zoekfunctie gebruiken want het is wel eens vaker gevraagd, arabieren hebben ook vaak een korte rug.

Orchidee, gewoon maar van alles proberen, kijken wat hij wel lust, misschien iets hartigs? :')

Duplo, wat goed zo'n braaf dier!
Als je het vaker doet wordt je zelf ook wat zekerder, komt wel goed!

Deempje, leuk paard!
Ben benieuwd hoe het beleren gaat!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:42

Of een verstelbaar zadel zoals een Trekker. Die kussen kan je zo instellen dat jij er met je kont nog inpast zonder dat het voor je paard vervelend is :j

Gisteren ben ik voor het eerst op de trailer geweest. Hij was echt nog braver dan ik had kunnen verwachten. Hij liep er in een keer op en ook buiten was hij super super braaf. Hij vond het allemaal prachtig <3

Afbeelding
Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:44

Wat goed isabel! je had m niet aan t touwhalster vast staan hoop ik? O:)

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:03

Nee natuurlijk niet haha :D

Hij had wel zijn normale halster om het touwhalster want ik had geen zin in ontsnappingspogingen tijdens de halsterwissel *\%/*

Maar het touwhalster is wel mijn noodremmetje. Het leven met een jong paard is ingewikkeld :')

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:07

Isabel_k schreef:
Het leven met een jong paard is ingewikkeld :')

:D

"Hey, I saw that..."
~ Karma

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:29

En toch zou ik niet graag meer een ouder paard nemen :=

Als ik later wat centjes heb, op mezelf woon en misschien een eigen stuk grond oid komt er een jonge rijpony bij. Fijn naar eigen hand te zetten.

Winterbevangenheid ken ik niet. Ga even googlen

Kitty

Joppe

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:43

Orchidee, gewoon maar van alles proberen, kijken wat hij wel lust, misschien iets hartigs? :')

Ik zal vanavond eens een stuk pizza proberen :)

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:33

Deempje, wat een knappe merrie!

Isabel, fijn dat de eerste trailer ervaring meteen goed was. Heel belangrijk! En idd prachtige omgeving!

Mijn jonkie heb ik eindelijk echt goed halstermak. :D Ik mag haar nu ook overal poetsen en ik heb afgelopen weekend voor het eerst een fleecedekentje opgehad. Ze vindt het wel nog heel spannend maar laat het wel toe. Volgende stap is leren voetjes geven voor het hoeven krabben. Vergeleken met jullie ben ik nog niet zo ver, maar ik ben wel erg blij met deze vooruitgang!

Hoe zijn jullie begonnen met oefenen op de trailer? Ik wil in het voorjaar ook vast een keer oefenen aangezien ik haar in de zomer ook weg wil brengen voor zadelmak maken (en dan is de bedoeling dat het meteen relaxed gaat ;) ). Maar beginnen jullie gelijk met de trailer of doen jullie eerst andere oefeningen?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:58

Pony moet op de trailer, pony gáát op de trailer :j

Fflur is vorig jaar de eerste keer op de trailer geweest. Ben wel vaker met haar op en af gelopen. (Eerste keer buiten halen dan)

En de 3 jarige van mij hebben we er ook gewoon op gezet zonder van te voren te oefenen (meerdere malen ritjes kliniek). Die is voor haar 1e verjaardag 4 maal op de trailer naar kliniek geweest.

Allemaal zonder problemen.

Kitty

Joppe

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:26

Gewoon met een emmer voer de kar op lopen.
Ik doe het zonder druk van weg moeten dus echt oefenen.Schot ff schuin zetten.
Als ik een jong paard meeneem dan neem ik ze het 1ste jaar altijd naast een ervaren paard mee, tenzij het echt niet anders kan.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:31

Ik zal eens kijken of ik foto's heb van mijn trailerlaad-oefeningen. Mijn paard is negen jaar dus ik wist dat hij al vaker op de trailer had gestaan en van wat ik had gehoord ging dat eigenlijk altijd goed. Dus ik hoopte dat hij het bij mij ook zou doen.

Wel heb ik getraind met de beenbescherming (hij kan enorm panikeren al zou je dit nu niet zeggen). Ook heb ik een parcours opgezet met smalle doorgangen en andere ondergronden. Op deze manier leerde ik hem dat hij gewoon op, over, door et cetera alles kon lopen.

Ook heb ik hem meegenomen een heel donker schuurtje in, en achteruit weer terug. Zo heb ik een paar weken spelenderwijs enge dingen meegenomen.

Toen we voor het eerst (nog thuis) gingen laden keek hij wel even naar de laadklep hoor. Maar hij liep liever met mij dan dat hij alleen achter zou blijven. Op de terugweg keek hij niet eens meer naar de laadklep.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:17

Ik oefen niet met de trailer, maar neem ze gewoon mee. Wij hebben een fokkerij, dus veel jonge paarden en ik leer ze vanaf het begin al aan dat ze mee moeten lopen als ik druk op het halster zet. Ik zet dan gewoon een constante druk op het halster, ook als hij achteruit gaat of stil blijft staan. Iedere pas voorwaarts laat ik die druk volledig los, dat is dan de beloning. Soms kan dat ook al zijn als het paard de intentie heeft om voorwaarts te gaan. Ik laat dan de druk er voor een paar seconden af en dan zet ik weer druk op het halster, nog een pas voorwaarts is druk eraf. Ik straf niet, maar laat gewoon de druk erop staan. Ook als het paard 5 passen achterwaarts doet en dan weer 1 naar voren beloon ik dat door de druk eraf te halen. Doordat de paarden dit op de grond al kennen is de trailer geen uitdaging meer. Ik doe daar precies hetzelfde. Als een paard het heel eng vind mag ie best even ruiken, maar hij mag niet achterwaarts.

Het enige wat ik in dit proces wel bestraf is als ze zich los proberen te trekken. Dan zet ik ze een heel stuk achterwaarts. Maar dat komt niet vaak voor. Met deze manier kan ik ook prima zelf laden, want ik heb geen druk van achteren nodig.

Als een paard trouwens braaf meeloopt zet ik helemaal geen druk op het halster :)

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:44

goldenarrow schreef:
Ik oefen niet met de trailer, maar neem ze gewoon mee. Wij hebben een fokkerij, dus veel jonge paarden en ik leer ze vanaf het begin al aan dat ze mee moeten lopen als ik druk op het halster zet. Ik zet dan gewoon een constante druk op het halster, ook als hij achteruit gaat of stil blijft staan. Iedere pas voorwaarts laat ik die druk volledig los, dat is dan de beloning. Soms kan dat ook al zijn als het paard de intentie heeft om voorwaarts te gaan. Ik laat dan de druk er voor een paar seconden af en dan zet ik weer druk op het halster, nog een pas voorwaarts is druk eraf. Ik straf niet, maar laat gewoon de druk erop staan. Ook als het paard 5 passen achterwaarts doet en dan weer 1 naar voren beloon ik dat door de druk eraf te halen. Doordat de paarden dit op de grond al kennen is de trailer geen uitdaging meer. Ik doe daar precies hetzelfde. Als een paard het heel eng vind mag ie best even ruiken, maar hij mag niet achterwaarts.

Het enige wat ik in dit proces wel bestraf is als ze zich los proberen te trekken. Dan zet ik ze een heel stuk achterwaarts. Maar dat komt niet vaak voor. Met deze manier kan ik ook prima zelf laden, want ik heb geen druk van achteren nodig.

Als een paard trouwens braaf meeloopt zet ik helemaal geen druk op het halster :)

Eens hoor. Ik geef ook druk als ze niet verder lopen, maar ik weet dat bij mijn paard alles even geoefend moet worden. Hij is in staat om een zadel in de bak okay te vinden, maar niet buiten. Hetzelfde geld voor een touwtje om zijn nek of beenbescherming bijvoorbeeld {:)-:( :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:47

Nou ja, wat ik heel vaak zie is dat mensen kleine rukjes geven aan het touw, of druk geven en loslaten als het paard naar achteren loopt. Ik laat de druk pas los als het paard naar voren komt, niet eerder en zeker niet later. De druk is dus constant wanneer het paard niet het juiste antwoord geeft.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:48

Dat bedoel ik inderdaad ook. Anders ga je verkeerde dingen belonen en straffen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:24

Mooie merrie heb je Deempje! Wanneer verwacht je haar terug?

Goldenarrow : ik vind die trust bitjes wel erg mooi. Maar zo onaardig duur :')

Kittydylan : Wel handig zo als ze niet weg loopt 8)7 De terugweg heeft wel lang geduurd zeker

Isabel : gelukkig maar :+ :+ Ken zoveel mensen die zon touwhalster overal voor gebruiken. Longeren met hulpteugels, vastzetten op allerhande plekken en ga maar door.

Mijn merrie loopt niet direct achter je aan de trailer op. Maar vaak gaat mijn vriend voorop en ga ik achter haar staan. Dan geef ik commando stap en dan loopt ze er wel op. Maar moet eigenlijk gewoon een keer een dag oefenen dan komt het ook wel goed. Maar als je geen eigen trailer hebt is dat niet heel vanzelfsprekend :')

Ik heb vandaag een kaptoom gekocht, ben benieuwd wat we daar mee kunnen. Wil misschien wel iets van lange teugelen doen als variatie in training. En omdat ze nu natuurlijk drachtig is kan ze niet meer zoveel :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:45

Mooie kaptoom!

En ja helaas weten veel mensen niet hoe je een touwhalster CORRECT gebruikt. Vastzetten, rijden. Ik penny's dat ook altijd op Instagram doen. En dan noemen ze het NH.

Net als crossen op een neckrope en hopen dat je de luchtpijp van je paard niet sloopt én hopen dat je nog ergens een keertje kan remmen :?