Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

Nynkster

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:48

Ja ik erger me er helemaal rot aan :') En dan vaak ook nog zo laag hangen dat er wel vanalles stuk kan gaan als er wat mis gaat. Volgens mij is het tegenwoordig een wedstrijd wie met zo min mogelijk tuig een paard kan sturen ofzo

Bedankt! moeten nog even wat dingen aanpassen maar dan kunnen we hem gebruiken :j

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:19

Ja inderdaad. Die van mij zakt de hele tijd naar beneden, maar nu heb ik een elastiekje boven de knoop geknoopt en blijft hij zitten.

En ik vind het mateloos irritant dat iedereen zonder tuig aan het rijden is. Prima dat je het kan, leuk ook, dat begrijp ik. Maar ik vind het nog leuker als mijn paard zijn lichaam correct gebruikt :+

IG: @Equisophie.nl

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:38

Dankjewel allemaal, het is zeker een knappe merrie! Ik zei altijd ik wil geen bruin paard maar wat aparts.. en kijk waar we mee thuis komen :')

Ik hoop dat ze snel terug komt, het geluk is er natuurlijk dat ze alles al kent. Dus hij kan gelijk beginnen met het beleren.
Ik verwacht een maandje ongeveer?
Het is een super nuchtere merrie, vind alles best. Loopt echt super mak mee aan een touwtje, beenbescherming alles is prima. Helemaal niet kijkerig of ril.. wat ik totaal niet gewend ben, mijn pony had echt een heel ander karakter. Ben benieuwd hoe ze onder het zadel is :oo
Gelukkig staat ze ook nog eens om de hoek! We mogen ook gewoon heen om even te poetsen etc. dan kunnen we wel al beginnen aan een band opbouwen zeg maar. Vind ik wel belangrijk.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:51

Tja een apart kleurtje kan leuk zijn maar ik heb zelf liever een knap paard dan een aparte kleur. Ik denk dat die van jou straks genoeg bekijks gaat krijgen! Vooral als ze straks aan het werk is en spieren krijgt. Ben je van plan er ook mee te gaan springen?

Iedereen bedankt voor de tips voor het trailer laden! Ze is nu 1x op de trailer geweest (toen ik haar gekocht had en mee nam) maar dat ging niet heel geweldig. Maar ze kende natuurlijk ook nog echt helemaal niets. Dus ze bleef gewoon voor de klep stilstaan en ging echt geen pas voorruit. Maar ondertussen heb ik al veel met haar gewandeld en kent ze de “regels”. Dus ben echt benieuwd of ze straks wel zo mee op de trailer loopt!

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:59

Verstandige mensen zijn jullie :) wat betreft tuig ook. Een touwhalster is zeker niet bedoeld om je paard aan te longeren of vast te zetten, dat kun je met een gewoon halster prima doen, al gebruik ik er liever een sidepull of kaptoom voor. Ik ben geen voorstander van longeren met bit, stel paard springt een keer opzij, krijgen ze gelijk een ruk in de mond...... moet je neit willen imo.
Ik gebruik ook eigenlijk nooit een touwhalster, die dingen kunnen gruwelijk scherp inwerken. Om te rijden is het wel leuk, neck reining, maar dan moet je wel zeker weten dat je een onafhankelijke zit hebt, en niet aan die teugels gaat hangen......

En neckropes om mee te rijden...... kan wel, als je een goed zadel hebt, je kunt je paard op de zit over de rug rijden, en je kan super kleine signalen geven met de neck rope...... dan kan het best een toevoeging zijn. Zoals het heel vaak gedaan wordt, ben ik er van overtuigd dat het niet goed is voor je paard. Maar goed, ik ben ook geen voorstander van zonder zadel rijden, ik denk dat het niet voor niks is dat er zadels zijn, en dat is zeker neit alleen het comfort van de mens.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:12

Spoiler:
JumpingRider schreef:
Tja een apart kleurtje kan leuk zijn maar ik heb zelf liever een knap paard dan een aparte kleur. Ik denk dat die van jou straks genoeg bekijks gaat krijgen! Vooral als ze straks aan het werk is en spieren krijgt. Ben je van plan er ook mee te gaan springen?

Ik niet! Ben een echte dressuurmiep. Maar mijn zusje en ik delen altijd onze paarden. Wij hebben er in totaal al 3 gedeeld nu! Dit is altijd handig met werk, school etc.
Mijn zusje wil echt de springkant op, ik toch echt de dressuur kant.
We hebben dezelfde rijstijl, dus moet allemaal wel goed komen hoop ik.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:15

Wat cool dat dat goed samengaat! ik zou mn ponys echt niet kunnen delen.
Ik ben volgens mezelf de enige die er goed voor kan zorgen. Als ik er niet ben doet mijn vriend het maar ik heb hem alles geleerd dus hij doet het precies zoals het moet :')

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:23

Nynkster schreef:
Ik ben volgens mezelf de enige die er goed voor kan zorgen. Als ik er niet ben doet mijn vriend het maar ik heb hem alles geleerd dus hij doet het precies zoals het moet :')

Tja, ik ben super blij dat mn zusje ook rijd. Geen gedoe met bijrijders enz. Mijn zusje en ik rijden op hetzelfde niveau. Mijn zusje en ik kopen samen spullen etc.
Ik heb geen tijd om mn paard 5x per week te rijden, maar wil mijn paard wel op niveau houden. Zo doen we dat lekker samen haha *\o/*

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:42

Nynkster schreef:
Ik heb net hetzelfde... :')

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:55

Ik deel al jarenlang mijn fjord met mijn moeder en zusje en dat gaat opzich goed omdat mijn moeder de eindbeslissing altijd neemt. Maar mocht zij komen te overlijden zou ik nooit meer een paard willen delen. Het levert mij soms wel frustraties op.

Ik heb een verzorgster, maar die hoeft gelukkig niet zo veel. Van borstelen is ze al heel gelukkig :D

IG: @Equisophie.nl

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:00

Dat is toch wel een gave dan hahaha.
Soms komen er kinderen bij de weide en dan vind ik het eigenlijk al niet leuk dat ze er bij in gaan.
Maar dat is meer dat Lina dat vervelend vind, moet niet zo zijn dat ze steeds die kinderen moet ontwijken. Ze zal niks doen maar het is toch wel hun plekje. Kindjes mogen ze niet lastigvallen. Dan zeg ik altijd dat ze caia wel mogen aaien, die vind dat toch wel gezellig.

Heb ook altijd stalhouders die menen dat ze weten hoe ik met mn pony om moet gaan. Dat vind ik nog de minste :')

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:14

Avalanche, hier ook hoor :)

Longeren doe ik aan een halster wat onder het hoofdstel zit. Hij heeft al zo'n gevoelig mondje en wil niet dat hij een nare ervaring krijgt als hij een keer zijn evenwicht verliest oid.

Morgen ga ik proberen een slee achter hem te hangen. Goeie voorbereiding op een menwagen :))

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow
Max van stal Lingehorst

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:18

Ik baal zó dat ik morgen de héle dag school heb én geen slee heb := Had zo graag ook de slee achter Fflur gehangen :=

Longeren doe ik wel met bit. Ik wil haar wel kunnen bijzetten. Als ik snel zonder bijzet doe, neem ik wel eens gewoon het halster alleen.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:52

xZiva_ schreef:
Avalanche, hier ook hoor :)

Longeren doe ik aan een halster wat onder het hoofdstel zit. Hij heeft al zo'n gevoelig mondje en wil niet dat hij een nare ervaring krijgt als hij een keer zijn evenwicht verliest oid.

Morgen ga ik proberen een slee achter hem te hangen. Goeie voorbereiding op een menwagen :))

Ik ben zo blij dat andere mensen het ook doen :)

kreeg commentaar dat ik veel te voorzichtig met haar ben. Is niet per se zo, maar ik wil niet dat ze nare associaties krijgt met het bit. Bit moet gewoon fijn zijn en lekker zitten voor haar :)

Ik longeer eigenlijk maar zelden, ik vind loswerken zonder iets veel leuker. Paard los, lead rope, touwhalster om en let the games begin! :D je kan met je houding en ademhaling ook heel goed gang en tempo controleren, en het is voor je paard leuker, want ze moeten nadenken. En ze gaan ook echt hun lijf goed gebruiken.

Ik longeer alleen omdat ik vind dat een paard het moet kennen, maar vind er geen bal aan.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:00

Ik longeer wel met hoofdstel. Eerste keren wel halster erover gehad.
Lina vind longeren leuk volgens mij, ze doet altijd ontzettend haar best en tilt haar benen nog net wat hoger dan normaal.
En ik vind het ook leuk. Het is toch wel een nuttig iets als je geen basis in werken aan de hand hebt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-19 22:07

Jullie gaan hard! :oo

Ik ga beginnen met sidepull. Tot nu toe alleen "gelongeerd" (echt 3 keer pas) met halster. Binnenkort gaan we beginnen met dubbele lijnen. Niet dat ze een bijzet nodig heeft met de natuurlijke drive die ze heeft:
Afbeelding
Afbeelding

Maar ik wil de dubbele lijnen vooral gebruiken om een stuur/rem erop te zetten voor ze onder het zadel gaat. En het gymnastiseren is meegenomen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:28

Longeren doe ik idd vaak los in een grote paddock. Hij heeft geleerd om op mijn lichaamstaal te versnellen en te vertragen.

Loop ik richting zijn schouder gaat hij stil staan (vanuit elke gang). Nog verder naar voren = andere kant op.

Bij zijn kont is versnellen :)) leuke oefening om vanuit halt weg te draven/galloperen. Activeert de achterhand :))

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow
Max van stal Lingehorst

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 18:25

Joy kent dat idd ook al. Klikken is draf, galop is kusgeluidje en "easy" is een gang terug. Als ik naar haar achterhand buig komt ze naar het midden. Wijs ik de andere kant op na het buigen, verandert ze van hand.

Maar dst is meer grondwerk. Ik doe dat ook zonder lijn

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:07

Duke vond het al dramatisch dat hij niet mocht eten aan de longe. Wij zijn niet verder geraakt dan 2 cirkels zonder uitbreken met mij gewoon langs hem. Had hem op een slechte dag denk ik :=

BrightBren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:07

Hoi allemaal!

Ik zou me graag ook willen melden in dit topic. Lijkt me leuk om te zien hoe iedereen met zijn puppy aan de slag gaat. Heb al veel leuke beestjes voorbij zien komen!

Zelf heb ik een 3,5 jarige ruin(wordt eind maart 4). De bedoeling is om hem in maart te laten beleren onder het zadel. Het afgelopen jaar hebben we al veel voorwerk gedaan aan de hand.

Ik heb Bo gekocht toen hij 7 maanden was. Het is echt een heerlijk dier <3.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:14

Mooie Bo :+:

Hahahaha Granoek :')

Ik wil nog steeds een topic met alle Dukes erin, tot nu toe bevallen ze me erg :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:47

Welkom nieuwe mensen!

Zag iets langs komen over paard delen, wat super fijn dat je dat kan! Ik kan het niet. Met niemand.. Best jammer want ik haal me soms veel werk op de hals.
Ik hou ook van aparte paarden! Die standaard bruine of zwarte paarden zonder aftekeningen waar er al tig van lopen op de wedstrijden vind ik maar niks aan. Gelukkig koop ik liever kwaliteit dan kleur. Dus ik heb ook een gewoon saaie bruine staan. En ook gewoon saaie bruine gefokt _O-

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 23:05

Cioccolato schreef:
Welkom nieuwe mensen!

Zag iets langs komen over paard delen, wat super fijn dat je dat kan! Ik kan het niet. Met niemand.. Best jammer want ik haal me soms veel werk op de hals.
Ik hou ook van aparte paarden! Die standaard bruine of zwarte paarden zonder aftekeningen waar er al tig van lopen op de wedstrijden vind ik maar niks aan. Gelukkig koop ik liever kwaliteit dan kleur. Dus ik heb ook een gewoon saaie bruine staan. En ook gewoon saaie bruine gefokt _O-

Ha! Ik heb dat vaker gehoord... <<)
Afbeelding
Kijk hier mijn pikzwarte quarterruin met reininghoogte en bouw! :') :o

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:09

Zie hier mijn vos met 4 witte benen en een bles. Als bonus nog een onwijs gave buikvlek en een witte snoet!
Afbeelding
_O-

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:14

Cioccolato,ik moest even 3 keer kijken :') of dat nou geen donkere vos was

Ach. Ik wilde ab-so-luut geen schimmel :')
Toen kwam er als eerste een roan. Nou ja, dat is een halve schimmel. En daarna een valkje, met heel erg veel duimen dat die zo bleef. Helaas :')
Beide trouwens op de gok want ik wist dat de vaders schimmels waren, alleen niet of de veulens zouden gaan verschimmelen :+

Ik heb wel mijn vosje die ik graag wilde hebben *\o/* Want tot mijn 15e alleen maar bruine ponies gehad :+

Ik wil uit Fflur nog heel graag een zwarte fokken <3

Nu hebben we 3 bruine staan en mijn 2 aparte *\o/*

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe