Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:51

Dat (website bekeken) heb ik net gedaan en deze vrouw zou ik dus helemaal niet aandurven. Deze vrouw heeft geen enkele medische achtergrond (regulier), maar heeft cursus gedaan en werkt met mensen. Dus al helemaal geen reguliere dierenopleiding. Ze komt uit het onderwijs en dat is toch echt een ander vak.

Ik geloof wel degelijk in de werking van alternatief, maar in principe wel door mensen die ook regulier opleiding hebben en ervaring cq samenwerken met reguliere (dieren)arts. Daarnaast vind ik haar prijzig voor een niet arts.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:25

piendumaitre schreef:
Dat (website bekeken) heb ik net gedaan en deze vrouw zou ik dus helemaal niet aandurven. Deze vrouw heeft geen enkele medische achtergrond (regulier), maar heeft cursus gedaan en werkt met mensen. Dus al helemaal geen reguliere dierenopleiding. Ze komt uit het onderwijs en dat is toch echt een ander vak.

Ik geloof wel degelijk in de werking van alternatief, maar in principe wel door mensen die ook regulier opleiding hebben en ervaring cq samenwerken met reguliere (dieren)arts. Daarnaast vind ik haar prijzig voor een niet arts.

Eens.

Ik heb nog iemand gevonden in mijn buurt die humaan behandeld. Maar die heeft de 4-jarige opleiding, was daarvoor al fysio ennis aangesloten bij een beroepsvereniging waar de toelatingseisen in mijn ogen ook best fors zijn. Wordt ook door verzekering vergoed.

Heb ook gezocht naar wat voor opleidingen zijn op paarden (en honden)gebied. En dan erkent, maar het meeste wat daarbij in de buurt komt is dit: https://www.hipposofia.education/cranio ... rapie.html

Er staat geaccrediteerd. Maar dat is een woord dat onbeschermd is. Door wie of wat geaccrediteerd is mij volledig onduidelijk. Je hebt ook geen vooropleiding nodig of een beroepsvereniging waar je je bij kan aansluiten, of heb ik dat verkeerd?

Kortom: hoe is het kaf van het koren te onderscheiden op paarden gebied?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:43

Geen idee. Een collega is de opleiding aan het doen (volgens mij hippo Sofia) en zocht oefenmateriaal en heeft zodoende mijn ruintje behandeld. De eerste keer bij een bepaalde “greep” stonden mijn nekharen overeind, aparte ervaring, en na de tweede keer lagen zijn lendenwervels niet meer op zijn rug maar gewoon in lijn met de rest. Na drie keer is ze een poos niet geweest tot vorige week, mijn bijrijdster klaagde dat hij constant de rem erop gooide met rijden om te mesten of te doen alsof, en na z’n paar dagen vrij loopt hij nu gewoon door. Schiet mij maar lek wát het doet, maar het doet íéts. Wat ik zie is een andere lichaamshouding, hij staat graag wat kort, wat onderstandig, na zo’n behandeling pakt ie meer bodem.
Grappig is dat ik mezelf nav de behandeling van mijn paard ook door een humane CST heb laten behandelen, merkte niet heel veel effect behalve pijn in mijn rug, helaas. Wel was het een goeie semi-psychotherapiesessie, spelen met gedachtes en spierspanning, daar kon ik wel wat mee.
Maar voor mijn paard is het zeker to be continued.

En voor de geïnteresseerden: ze werkt in regio Arnhem/Nijmegen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 06:53

BigBen schreef:
Mind over matter.
Het geloof verzet bergen.
Cranio heeft jou niet genezen van migraine.
Dat heb je zelf gedaan.

Gebruik die motivatie voor iets dat wél betekenis heeft en zinvol is.

Dat is jouw mening BigBen, maar waar zijn je wetenschappelijke feiten over dat mind over matter gaat? Waarom geneest mind geen kanker? Of spierziekten? Willen die patiënten volgens jouw bewering niet beter worden?
Ik wilde heel graag van de migraine af. Maar dat wilde ik al voordat ik een cranio behandeling kreeg, ik ben van arts naar arts geweest ziekenhuis in, alle medicatie geprobeerd. Ik heb het hele reguliere pad afgewandeld. Daarna alternatief gaan proberen maar net als met de wel wetenschappelijke onderlegde weg waar jij zo aan vast houd, hielp niets.
Uiteindelijk heb ik me er bij neer gelegd dat ik er mee moest leren leven.
Tot iemand vroeg of ze mij cranio mocht geven.
Ik stond er bijna net zo in als jij BigBen. Wat een onzin maar toe maar.
Ik was dus erg aangenaam verrast toen ik na de behandeling migraine kreeg die voor het eerst in Mn leven in de categorie licht kon worden ingedeeld. Na de 2e behandeling kreeg ik overduidelijk veel minder aanvallen en na de 3e behandeling zijn ze nagenoeg over.

Want ja zoals je hebt gelezen heb ik er af en toe 1 maar die is met simpele pijnstillers te onderdrukken.

BigBen ik vraag me oprecht af waarom je zo anti bent. Ik snap dat je kritisch bent, das goed en dat mag uiteraard. Maar waarom mensen niet in hun waarde laten. Ik heb zoveel mooie dingen gezien bij mij, bij dieren maar ook bij andere mensen die geholpen zijn.
Als jij mind over matter noemt. Waarom zie jij liever dat mensen/dieren die niet geholpen worden/kunnen worden geholpen door wetenschappelijk onderbouwde manier pijn lijden dan dat ze andere wegen bewandelen?

Wie ben jij om voor mij te bepalen wat voor mij betekenis en zinvol zou zijn?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

janouk

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 07:18

@nimber gelukkig hoef je geen toestemming te hebben van bigben om te profiteren van de behandelingen tegen migraine. Zo top dat je geen migraine meer hebt, daar gaat het om.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:50

Nimber schreef:
Dat is jouw mening BigBen, maar waar zijn je wetenschappelijke feiten over dat mind over matter gaat? Waarom geneest mind geen kanker? Of spierziekten? Willen die patiënten volgens jouw bewering niet beter worden?

Het psychische heeft impact op het fysische, daar is ook wel wat onderzoek naar gedaan, maar ik wil absoluut niet beweren dat de mind kanker geneest, of dat andere patiënten niet beter willen worden. Absoluut niet. Ik heb alleen willen aangeven dat er ook andere verklaringen te bedenken zijn voor jouw genezing van migraine. Niets meer, maar ook niets minder.

Nimber schreef:
BigBen ik vraag me oprecht af waarom je zo anti bent. Ik snap dat je kritisch bent, das goed en dat mag uiteraard. Maar waarom mensen niet in hun waarde laten.

In hun waarde laten ? Dat snap ik niet. Cs is in mijn ogen waardeloos, en ik heb ook met duidelijke en feitelijke argumenten aangegeven waarom dat het geval is. Ik noteer trouwens dat jij mijn argumenten niet tegenspreekt. Dat neemt niet weg dat iedereen het recht heeft om te doen en te laten wat hij wil.

Nimber schreef:
Wie ben jij om voor mij te bepalen wat voor mij betekenis en zinvol zou zijn?

Ik bepaal niets. Ik heb je alleen een goed bedoeld advies gegeven. Dat is alles.

il faut d'abord durer

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:00

Albert Einstein;
“Het schoonste en diepste gevoelen dat wij kunnen ondergaan, is het ervaren van het mystieke. Het is de kracht van alle ware wetenschap. Wie dit gevoelen onbekend is, wie niet langer in verwondering en verbijstering kan staan, is zo goed als dood“

@BigBen;
Omdat jij zo wetenschappelijk ingesteld bent ben ik heel nieuwsgierig hoe jij hier tegenover staat;

https://youtu.be/Bm2WievRZWA

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:15

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:30

bumper schreef:
Tot pagina 2 leek het on topic te gaan.
Nu worstel ik me door discussies heen.
Iemand nog reactie op de vraag van ts zoals die volgens mij bedoeld was?
Ervaringen en namen van therapeuten die goed bevallen zijn?

Hahaha precies :+

Ik probeer nog te blijven volgen, maar met bovenstaande discussie welke mijn inziens niet hier thuis hoort, is het lastig..

Bruinderink's Arno; RoyalWelshDriving kampioen sectie a+b 2010 & RoyalWelshDriving Overall Reserve Champion 2011 :D
Zwaluwenburgs Just in Time aka Chester; M1 + 6 dressuur tussen de grote paarden :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:54

Clasical schreef:
Albert Einstein;
“Het schoonste en diepste gevoelen dat wij kunnen ondergaan, is het ervaren van het mystieke. Het is de kracht van alle ware wetenschap. Wie dit gevoelen onbekend is, wie niet langer in verwondering en verbijstering kan staan, is zo goed als dood“

Mooi citaat hoor (kun je alle kanten mee op), maar wat wil je hiermee zeggen in de context van dit topic?

Jullie mogen BigBen dan een dramkont vinden, maar je kunt niet zeggen dat hij maar wat roept of niet inhoudelijk reageert. Hij neemt de tijd om zijn standpunt te onderbouwen en speelt niet op de man. Terwijl bepaalde verdedigers van CS-therapie/alternatief in het algemeen hier zelf wel behoorlijk vervelend reageren richting BB.

Zelf blijf ik bij mijn standpunt dat CS naar mijn idee wel degelijk iets teweeg kan brengen, maar dat dit vooral te maken heeft met de fijngevoeligheid/focus van de behandelaar; de intentie om een mens/dier ècht willen helpen, die de behandelaar in meerdere of mindere mate in staat stelt om via aanraking het zelfhelend vermogen van het organisme te stimuleren. Mind over matter op afstand, zeg maar.
De hele theorie over pulserend hersenvocht en bewegende schedeldelen lijkt mij echter onzinnig want niet wetenschappelijk onderbouwd/bewezen/toetsbaar. Maar wellicht helpt het geloven in die theorie de behandelaar bij het behandelen. Dat is ook weer een kwestie van mind over matter, in wezen.

Stal Skýjafar, Tölt in Balans Tölt- en Centered Riding lessen op goed getrainde IJslandse paarden
Meer weten over mijn visie op rijden en trainen? Bezoek mijn vernieuwde site http://www.stalskyjafar.nl
Always learning

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:02

Kan er aub een discussie topic worden geopend want dit is zo interessant maar ik wil echte ervaringen lezen en geen meningen..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:28

...ik moet eerlijk bekennen dat ik Sutherlands naam niet kende.

Maar de man wordt gewoon genoemd op pubmed :
"dv Mind Body Med. 2015 Spring;29(2):15-21.
Sutherland's legacy in the new millennium: the osteopathic cranial model and modern osteopathy"

(En iedereen heeft recht op een eigen mening - maar ik doe niet aan "eigen feiten ". - Als mensen en technieken in de wetenschappelijke literatuur, oa op pubmed, gewoon worden besproken mag je het 'aan mijn lijf geen polonaise' vinden, maar geen onzinnige kwestie die niet wetenschappelijk onderbouwd of zelfs maar toetsbaar zou zijn.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:17

Janneke, pubmed is een database, geen evaluatieprogramma.
Zelfs Paracelsus heeft een vermelding op pubmed.

il faut d'abord durer

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:39

Het blijkt lastig te zijn om dit topic te splitsen in twee topics kreeg ik terug van het moderator team, daar er dan reacties tussen wal en schip vallen.
Vandaar aan diegene die graag willen discussiëren en in feite daarmee voorbij gaan aan de vraag van TS, willen jullie een nieuw topic starten en daar deze discussie gaan voeren?
Dan kan dit topic verder gaan met ervaringen met Cranio Sacraal therapie waarvoor TS dit topic opende.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:03

Bij mij komt vandaag een cranio voor mijn zware headshaker. Wij zijn in de reguliere medische wereld uitbehandeld. Ik ben zelf heel nuchter hierbij maar lees zo veel goede verhalen dat ik het wel moet proberen. Ik ben erg benieuwd ze komt 3 keer. Bij de mijne is het dan geen kwestie van placebo of het zit tussen je oren want het schudden dat ze heeft is zo extreem, dat ziet een klein kind nog of dat beter wordt of niet.

Ik ben erg benieuwd!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:13

De hond bij ons op stal is ook behandeld met cranio. Je ziet serieus verbetering van een manke achterhand naar rennen over het erf.
Mijn paardje is ook veel vrolijker en soepeler in zijn lijf na de behandeling.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:36

Mijn pony is (cranio-sacraal) behandeld door Linda van Diepen. Ik zag duidelijk verbetering na haar behandeling. Zij is dierenarts en osteopaat. Dus niet iemand die zweverig is. Zij heeft ervaring en heeft goede, bewezen inzichten, zoals bv dat toestand vd kaak en gebit verband houdt met bekken.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:25

Ik vraag me eigenlijk af wat het verschil is tussen cranio en gewone behandeling? Misschien stom hoor.... :+

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:05

Banyu schreef:
Ik vraag me eigenlijk af wat het verschil is tussen cranio en gewone behandeling? Misschien stom hoor.... :+

Welke “ gewone” behandeling doel je op?

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:17

Kelly, hoe is de eerste behandeling verlopen?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:53

Clasical schreef:
Banyu schreef:

Welke “ gewone” behandeling doel je op?

Van een osteo bv. :)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:27

Debby34 schreef:
Mijn pony is (cranio-sacraal) behandeld door Linda van Diepen. Ik zag duidelijk verbetering na haar behandeling. Zij is dierenarts en osteopaat. Dus niet iemand die zweverig is. Zij heeft ervaring en heeft goede, bewezen inzichten, zoals bv dat toestand vd kaak en gebit verband houdt met bekken.

Bij mijn weten bestaat er geen verband tussen toestand kaak/gebit en bekken.

il faut d'abord durer

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:49

BigBen schreef:
Debby34 schreef:

Wanneer je zelf aardig in de kreukels zit, begrijp je dat iets dat vast zit... zich op termijn uit in andere onderdelen.
Zoals men in China zegt: "heb je pijn in je hoofd? Laat iemand naar je voeten kijken".

Het is allemaal volstrekt logisch. Het is juist een beetje gek dat de huidige medische wetenschap de mens als machine benadert en bij klachten alleen de locatie van de klacht aanpakt, waardoor je veel draaideur-klandizie creëert.

Ik ben overigens met je eens dat 'mind over matter' 1 van de krachtigste wapens is in de strijd tegen ziekten.... ja, ook tegen dodelijke ziekten.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:25

Over flexibiliteit van o.a. Schedelplaten;

Ondanks de hardheid is het botweefsel (ook in volwassen toestand) sterk dynamisch.
Onder invloed van druk en trekkrachten wordt het bot voortdurend geremodelleerd, door opbouw en afbraak van het botweefsel.
Na een botbreuk weet het zich effectief te herstellen en tijdens de groei van het lichaam ondergaan de botten grote veranderingen in vorm.
Botmatrix is hard doordat het gemineraliseerd is, dat wil zeggen dat er in grote hoeveelheden zouten van calcium en fosfor (hydroxyapatiet) zijn afgezet.
Ook bevat botmatrix grote hoeveelheden collagene vezels.
Zonder deze zeer trekvaste elementen zouden onze botten wel heel hard zijn, maar ook uiterst bros en breekbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:32

Citaat:

De laatste jaren wordt er veel gepubliceerd (gewone, reguliere/ gebruikelijke medische wetenschap) over de functies (meervoud) van de verschillende bindweefsels / fascia.

Een van degene die dit onder de aandacht van het grote publiek heeft gebracht is Tom Mylers met het boek 'Anatomy Trains'. (Waarbij 'a train' zoiets is als een brede band fascia die op een specifieke manier invloed uitoefent.)

(En in de jaren 1990 volgde ik cursus bij Linda Tellington, die had de observatie dat 'poll' en kaak enerzijds samenhingen met het bekken 'and haunches'.)

Dus nee, hoe zeer ik ook kan geloven in mind over matter, ik neem het lichaam serieus en dit is gewoon lichamelijk.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-01-19 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )