Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:19

Lootje1991 schreef:
Sheran en absolem ik heb bij beide op het profiel gekeken maar beide geen advertentie op de bokt markt waar adverteren jullie dan wel? Ik heb bijvoorbeeld geen Facebook en lees dan mee in dit topic en dan vind ik het jammer dat ik geen info kan vinden en misschien ben ik hierin niet de enige?

Ik adverteer ook nog niet omdat ik nog niet weet waar ik ga wonen. Ik ben op zoek naar een drastisch goedkoper huis. En titus is nog niet verkocht.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:40

Gizeppie schreef:
Sheran schreef:
Ik vind het nog allemaal best zwaar, ik zou met mijn 53 kilo niet standaard op een iele D-pony gaan rijden, en zou zelf ook geen bijrijder nemen die aan de zware kant is. De rug van het paard vind ik gewoon erg belangrijk, heb er al genoeg narigheden mee gehad. Voor mijn KWPN van 1.70 had ik eerst een limiet van 70kg, maar toen ze rugproblemen kreeg werd dat 65.

Ik ben nog steeds op zoek naar een bijrijdpaard, het heeft nog nooit zo lang geduurd! :o Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik gewoon echt geen geld kan missen voor het paard, maar dit is nog nooit eerder een probleem geweest, ik heb het altijd gratis gedaan en betaalde hooguit privélessen. Wel erg jammer, ik mis het echt :)

Het is wel mogelijk. Ik heb een paard die ik bij rijd zonder te betalen..

Ik vind het ook wel een echt verschil of er (veel) klusjes gedaan moeten worden of niet en dus de luxe van de stalling. Als je eerst een half uur of uur moet 'werken' vind ik het niet heel raar dat je als tegenprestatie mag rijden. Dan zou ik als eigenaar prima genoegen nemen met investeren in lessen. Maar als je volpension(en dus vele malen duurder) staat en je als bijrijder het paard verder niet verbetert, dan vind ik het vrij normaal dat je een bijdrage in de kosten levert. Dan is een manege toch veel minder leuk en leerzaam en daar betaal je ook voor. Ander verhaal zoals bij mij, als je bijrijdster het paard echt traint en verbetert. Als het paard niet gereden kan/mag worden zou ik het wel absurd vinden als je daar voor geld gaat vragen. Ik zag laatst zo'n advertentie staan, was een jong dier 'waar je veel van kon leren van het hele opgroei proces' . Je mocht poetsen, wandelen, longeren, uitmesten en stalklusjes doen. Een unieke kans om samen te groeien, later mocht er misschien gereden worden en er werd wel een bijdrage verwacht. Dan heb je wel lef... :(

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:49

Sheran schreef:

Ik vind het ook wel een echt verschil of er (veel) klusjes gedaan moeten worden of niet en dus de luxe van de stalling. Als je eerst een half uur of uur moet 'werken' vind ik het niet heel raar dat je als tegenprestatie mag rijden. Dan zou ik als eigenaar prima genoegen nemen met investeren in lessen. Maar als je volpension(en dus vele malen duurder) staat en je als bijrijder het paard verder niet verbetert, dan vind ik het vrij normaal dat je een bijdrage in de kosten levert. Dan is een manege toch veel minder leuk en leerzaam en daar betaal je ook voor. Ander verhaal zoals bij mij, als je bijrijdster het paard echt traint en verbetert. Als het paard niet gereden kan/mag worden zou ik het wel absurd vinden als je daar voor geld gaat vragen. Ik zag laatst zo'n advertentie staan, was een jong dier 'waar je veel van kon leren van het hele opgroei proces' . Je mocht poetsen, wandelen, longeren, uitmesten en stalklusjes doen. Een unieke kans om samen te groeien, later mocht er misschien gereden worden en er werd wel een bijdrage verwacht. Dan heb je wel lef... :([/quote]

Dat vind normaal hoor. Ik zit nu met hetzelfde en als mijn paard door mij en door anderen gereden kan worden, ga ik ook een bijdrage vragen :j

Dat is toch niet raarder dan vanaf moment 1 betalen om te rijden?

IG: @Equisophie.nl

Golden_Angel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:06

zo ben ik ook wezen kijken bij een paardje, enkel grondwerk + mesten werd achteraf wel even 75 euro per maand verwacht. Koekoek :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:10

Isabel_k schreef:
Sheran schreef:

Ik vind het ook wel een echt verschil of er (veel) klusjes gedaan moeten worden of niet en dus de luxe van de stalling. Als je eerst een half uur of uur moet 'werken' vind ik het niet heel raar dat je als tegenprestatie mag rijden. Dan zou ik als eigenaar prima genoegen nemen met investeren in lessen. Maar als je volpension(en dus vele malen duurder) staat en je als bijrijder het paard verder niet verbetert, dan vind ik het vrij normaal dat je een bijdrage in de kosten levert. Dan is een manege toch veel minder leuk en leerzaam en daar betaal je ook voor. Ander verhaal zoals bij mij, als je bijrijdster het paard echt traint en verbetert. Als het paard niet gereden kan/mag worden zou ik het wel absurd vinden als je daar voor geld gaat vragen. Ik zag laatst zo'n advertentie staan, was een jong dier 'waar je veel van kon leren van het hele opgroei proces' . Je mocht poetsen, wandelen, longeren, uitmesten en stalklusjes doen. Een unieke kans om samen te groeien, later mocht er misschien gereden worden en er werd wel een bijdrage verwacht. Dan heb je wel lef... :(

Citaat:
Dat vind normaal hoor. Ik zit nu met hetzelfde en als mijn paard door mij en door anderen gereden kan worden, ga ik ook een bijdrage vragen :j

Dat is toch niet raarder dan vanaf moment 1 betalen om te rijden?
[/quote]

Ik snap je antwoord/quote niet helemaal maar zie dat ik het misschien wat raar opschreef. Ik bedoelde dat het paard 2 jaar was en er voorlopig dus alleen klusjes gedaan moesten worden. Dus niet rijden vanwege de leeftijd. . Maar ook voor het verzorgen en de klusjes moest je betalen 'want je kon er veel van leren' .

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:08

@ dat ben ik nou

Ik doe geen klusjes, sta op een volpension en hoef niks te betalen. Heb jarenlang een eigen paard gehad dus ik weet hoe duur het paarden houden is..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:52

@datbeniknou,

Oh, ik dacht dat er betaald moest worden zodra het paard ingereden was. Maar als er inderdaad betaald moest worden voor klussen is dat wel bijzonder :-))

Betalen als je kan rijden, vind ik niet gek. Je betaald ook op de manege en voor je auto :j

IG: @Equisophie.nl

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:43

65kg is echt heel weinig voor een volwassen vrouw. Ik ben 1,63 en weeg rond de 62 kg en heb geen overgewicht. Maar een klein beetje buikvet (overgehouden na meerdere zwangerschappen, voorheen was ik erg slank maar wel gespierd en 56 kg) en maat 36/38 qua kleding.

Iemand met mijn postuur maar dan 10 cm langer is echt niet lang op een paard van 1,70. En diegene zal al snel 70kg wegen. Iemand van 1,80 al snel richting de 75/80 kg

Voor mijn paard van 1,64 zou ik denk ik 75/80 kg als de max aanhouden.

Een man van 1,75/1,80 met normaal postuur weegt dat ook wel.

Waar baseer je die 65 of op? Op je eigen lengte/gewicht? En dan een klein beetje er op? Of heb je gevraagd naar wat mensen wegen en hoe slank of dik ze er uit zien?
Op hoe je paard loopt onder mensen met een bepaald gewicht?

Sheran schreef:
Ik vind het nog allemaal best zwaar, ik zou met mijn 53 kilo niet standaard op een iele D-pony gaan rijden, en zou zelf ook geen bijrijder nemen die aan de zware kant is. De rug van het paard vind ik gewoon erg belangrijk, heb er al genoeg narigheden mee gehad. Voor mijn KWPN van 1.70 had ik eerst een limiet van 70kg, maar toen ze rugproblemen kreeg werd dat 65.

Ik ben nog steeds op zoek naar een bijrijdpaard, het heeft nog nooit zo lang geduurd! :o Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik gewoon echt geen geld kan missen voor het paard, maar dit is nog nooit eerder een probleem geweest, ik heb het altijd gratis gedaan en betaalde hooguit privélessen. Wel erg jammer, ik mis het echt :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:34

JoyceB
Zoals ik al zei: wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat er 15 tot 20% van het lichaamsgewicht van het paard genomen wordt als maximale belasting. Je kan dat niet even persoonlijk oprekken en aanpassen zodat het beter past bij je eigen gewicht en het feit dat een groot deel van de bevolking niet aan die norm kan voldoen? 9

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:47

DatBenIkNou schreef:
JoyceB
Zoals ik al zei: wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat er 15 tot 20% van het lichaamsgewicht van het paard genomen wordt als maximale belasting. Je kan dat niet even persoonlijk oprekken en aanpassen zodat het beter past bij je eigen gewicht en het feit dat een groot deel van de bevolking niet aan die norm kan voldoen? 9

Sorry maar dat is echt onzin... Dat kan je niet aantonen namelijk. Wat is op fysiek vlak overbelasting en hoe meet je dat? Daar is vooralsnog geen maat voor. Er zijn wat studies gedaan naar afbraakproducten in de spieren die wijzen op max 25% maar met een kleine groep paarden en ruiters, dus totaal niet representatief plus dat het nog maar de vraag is of dat de ultieme maat is voor overbelasting. Tot iemand minstens 100 paarden random belast voor meerdere jaren, gecontroleerd traint en kijkt wat het doet met het paardenlijf (en dat kan simpelwrg niet..) kan je er bijzonder weinig over zeggen en blijft het een kwestie van persoonlijke voorkeur en gevoel. Daar heeft wetenschap echt niks mee te maken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:58

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:07

DatBenIkNou schreef:

Precies wat ik bedoel, das geen wetenschappelijk onderzoek te noemen. Vol met gaten..

Er staat ook dat het een ‘suggestie’ is gebaseerd op een ‘aanname’ gebaseerd op cijfers uit een ‘beoefenaar van de industrie’. Das niet een beste basis voor onderzoek hoor -O-

En ik vind dit soort berichten dus echt kwalijk. Niet onderzoekers nemen het aan voor waar (logisch!) en zo komt er onzin in de wereld waarvan mensen denken dat het klopt!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:32

Jij mag het onzin noemen hoor en interpreteren zoals je wilt. Ook prima, ik en gelukkig meer mensen vinden het een mooie leidraad.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:35

Ik vind 17% van het paarden gewicht een mooie nastreefpunt.. Ik denk dat je eigenlijk alles moet bekijken (bespiering paard, kundigheid ruiter).

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:36

DatBenIkNou schreef:
Jij mag het onzin noemen hoor en interpreteren zoals je wilt. Ook prima. Gelukkig zijn er ook veel mensen die het welzijn en comfort van hun dier boven hun eigen belang stellen.

Nou ja! Ik zeg niet dat je met 100 kg op een pony moet kruipen. Ik zeg alleen dat er nul wetenschappelijke onderbouwing voor welke grens dan ook. We zijn (helaas?) aangewezen op onze intuitie. Gelukkig werkt die bij veel mensen prima heb ik de indruk.

Enne, ik begon de discussie juist, ben heel voorzichtig hiermee, niet omgekeerd..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:19

Ja, uiteraard baseer ik dit ook op mijn eigen gewicht. Als ik bv 75 kilo zou zijn en ik zoek een bijrijder is het geen probleem als die ook 75 is, want ik heb dan toch al besloten dat mijn paard dergelijke gewichten aankan, omdat ik er immers zelf op rijd. Maar ik vind wel: hoe lichter hoe beter en als ik zelf 53 ben vind ik het, uitzondering daargelaten, niet echt nodig om een bijrijder te vinden die 20 kilo zwaarder is, gewoon voor de rug van mijn paard. Natuurlijk speelt rijstijl ook mee (liever een goed zittend iemand van 70 dan een hobbelende van 60) maar alles komt wel neer op je paard en daar was ik zuinig op :)

Ik ben zelf overigens 1.78 en heb drie bijrijders gehad die ongeveer even lang waren en ook ruim binnen dit gewicht vielen, dus het kan prima.

joyce B schreef:
65kg is echt heel weinig voor een volwassen vrouw. Ik ben 1,63 en weeg rond de 62 kg en heb geen overgewicht. Maar een klein beetje buikvet (overgehouden na meerdere zwangerschappen, voorheen was ik erg slank maar wel gespierd en 56 kg) en maat 36/38 qua kleding.

Iemand met mijn postuur maar dan 10 cm langer is echt niet lang op een paard van 1,70. En diegene zal al snel 70kg wegen. Iemand van 1,80 al snel richting de 75/80 kg

Voor mijn paard van 1,64 zou ik denk ik 75/80 kg als de max aanhouden.

Een man van 1,75/1,80 met normaal postuur weegt dat ook wel.

Waar baseer je die 65 of op? Op je eigen lengte/gewicht? En dan een klein beetje er op? Of heb je gevraagd naar wat mensen wegen en hoe slank of dik ze er uit zien?
Op hoe je paard loopt onder mensen met een bepaald gewicht?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:18

DatBenIkNou schreef:
JoyceB

Ik zou op mijn eigen paard van 600 kg en 1,65 hoog geen 120 kg willen en ook liever geen 90 kg.

Maar ik reageerde op jouw 65 kg.
Jouw paard van 1,70 zit waarschijnlijk tussen de 600 en 700 kg in. Met 15% kom je dan op 90-100 kg.
Die 65 kg zal eerder 10 % zijn.

Dat geeft niet, alleen waarom denk je dat dat de max is voor jouw paard? En hoe zwaar denk jij dat een volwassen vrouw is van 1,70/1,75 met een normaal postuur zonder overgewicht?

Als jij met 1,78 53 kg weegt heb je flink ondergewicht... BMI is dan minder dan 17.
BMI 20-25 is gezond gewicht. Bij 1,75 lengte kom je dan op 61-76kg.

Met jouw limiet ben je beperkt tot een super slanke vrouw van 1,75, of een slank kleiner/jonger iemand of een slanke en erg kleine man of tienerjongen.

Een slanke kleine D pony zal zo'n 400kg wegen, dus dan zit je met 15% op 60kg. Dat is denk ik wel de max. 80 kg is echt te zwaar.

Ik zeg dus niet dat je met een te zwaar gewicht op een te tenger en klein paard moet gaan zitten, ik zeg juist dat de 20% norm voor mijn gevoel wat te ruim is. Maar... Als er een man van 1,80/1,90 kg met normaal postuur op mijn paard stapt zou ik er niet over nadenken dat die man misschien wel 90-100 kg weegt... Gewicht is niet altijd goed in het schatten.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-01-19 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:26

Heb je het nu over mij of over DatBenIkNou?

Ik geloof dat ik het wat betreft mezelf in mijn post hierboven vrij duidelijk heb uitgelegd: hoe lichter hoe beter op mijn paard (even daargelaten dat hij op latere leeftijd Kissing Spines ontwikkelde na een verkoop en alles natuurlijk sowieso anders werd) en omdat ik zelf licht ben vind ik het dan niet nodig om een redelijk zwaar iemand erop te zetten. Er zijn zat zeer slanke vrouwen te vinden, binnen de mannen wordt het inderdaad iets lastiger :). Ik denk dus niet dat het de max is voor mijn paard, maar het is míjn max voor mijn paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:36

Misschien liegen mensen ook wel geregeld over hun gewicht.

Om op de vraag terug te komen...
Ik zet in elk geval in de advertentie al een gewichts limiet.

En als iemand komt check ik nog wel even of het postuur klopt bij het gewicht voor zover ik dat in kan schatten en of diegene in het zadel past. 17 inch past niet iedereen in.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:19

Ben het met je eens JoyceB. Heb dus zelf een iele d pony en ben 53 kilo, dan hoor ik hier dat dat te zwaar is terwijl je dan idd niet aan de grens zit.
Zou ook betekenen dat alleen maar kleine kinderen op d pony's kunnen rijden.

Nee te zwaar is nooit goed en het is belangrijk dat mensen op het gewicht letten maar ik denk dat we ook zelf goed moeten blijven kijken en inschatten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:18

Hier inmiddels weer voorzien van een fijne Bijrijdster erbij. Heeft een eigen pony gehad dus al behoorlijk wat ervaring, wat ook meteen bij kennismaking al te zien was aan de reactie van mijn paarden.

Ik vraag geen bijdrage, maar wel investering in lessen.

Ook hier hanteer ik trouwens een gewichts en lengte limiet. Simpelweg voor behoud van de paarden en dat men in een 17,5” zadel moet passen :) maar idd liever iets zwaarder iemand die niet het paard in de weg zit, dan andersom.
Er had iemand kennis gemaakt, maar die duwde zo erg haar zit erin dat paardlief hele rug weg ging drukken en niet durfde te ontspannen. Nu iemand die net tegen limiet aan zit, maar fijn mee is in De beweging en weer ontspannen en blij paard. Dus totaalplaatje zeker belangrijk.

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:58

Over vergoeding gesproken

Ik zie net iemand op fb met een advertentie die een ruiter zoekt om haar paard zadelmak te maken en goed door te rijden beestje kent een zadel, hoofdstel en dat iemand op en afstijgt that's it.

Word nog een vergoeding voor gevraagd ook _O-

Maar ik vind het ook medeverantwoordelijkheid van de ruiter om in te schatten of jij wel of niet op een paard kunt gaan zitten omtrent gewicht en postuur

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:08

Golden_Angel schreef:
Over vergoeding gesproken

Ik zie net iemand op fb met een advertentie die een ruiter zoekt om haar paard zadelmak te maken en goed door te rijden beestje kent een zadel, hoofdstel en dat iemand op en afstijgt that's it.

Word nog een vergoeding voor gevraagd ook _O-

Ik zie de laatste tijd sowieso heel veel mensen een paard aanbieden om doorgereden te worden met een mooi verhaaltje erbij en dan inderdaad nog moeten betalen ook. Zul je net zien dat je daarna weer op mag zouten :Y)

...
Ik ben gerpiegorp

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:14

Ik heb het zelf nooit laten doen bij gebrek aan een eigen paard, maar wat kost zadelmak laten rijden tegenwoordig? Eurootje of 3 a 400?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:40

Golden_Angel schreef:
Ik heb het zelf nooit laten doen bij gebrek aan een eigen paard, maar wat kost zadelmak laten rijden tegenwoordig? Eurootje of 3 a 400?

Incl stalling ben je bij mij in de buurt tussen de 600 en 700 euro kwijt, maar dan zijn het niet de ruiters die net van de manege afkomen maar die in de basissport toch leuk meedraaien in de regio.

[o]