[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance

Sintara

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:10

Oh voor een eng ding zelf is kijken en soms stilstaan wel genoeg hoor :P Maar áls het englevel eenmaal volraakt zeg maar, dan is er gewoon meer nodig. Dan gaat het niet meer om iets specifieks, maar om 'ik ben gewoon ongerust en weet het niet meer'.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:22

[quote="Monique1963"]Ja precies dat, bumper. Zo moeilijk aan dieren uit te leggen wat wij mensen voor gekke dingen bezitten.

Dan is alles wat niet aan bovenstaande beschrijving voldoet een mogelijk gevaar omdat het niet in je instinct zit. Dus hoe ontzettend knap is het dan eigenlijk dat deze lieve dieren zich in onze maatschappij weten aan te passen. En kunnen we het ze dan kwalijk nemen dat ze een roze krukje niet snappen.

En dan moeten we ook geduldig zijn om dat alles te kunnen verwerken in het koppie. Want het moet ook kunnen "landen"
Daarom vind ik soms schriktraining ook zo'n overkill. In de psychiatrie gebruiken we natuurlijk ook exposure, maar dat gaat ook stapje voor stapje en moet de angst verminderen zonder te compenseren. Dat is ook heel vermoeiend en dat kun je nog uitleggen. En mensen zijn nu eenmaal geen vluchtdieren. Wel bevriezen,vluchten of vechten we. Bij gevoelige dieren moet naar mijn inziens ook hersteltijd een belangrijk onderdeel zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-19 10:31

Sintara schreef:
Oh voor een eng ding zelf is kijken en soms stilstaan wel genoeg hoor :P Maar áls het englevel eenmaal volraakt zeg maar, dan is er gewoon meer nodig. Dan gaat het niet meer om iets specifieks, maar om 'ik ben gewoon ongerust en weet het niet meer'.

En dan moet je paard: take off his shoes, and Bilbo it up. ;-)

bumper schreef:
Bij gevoelige dieren moet naar mijn inziens ook hersteltijd een belangrijk onderdeel zijn.

Klopt Bumper. Ik bestook de mensen van TRT met van allerlei vragen en dit was een van de antwoorden: "Je kan elke dag TRT oefenen, of een paar keer in de week. Dit ligt er een beetje aan hoe snel jouw paard het oppikt en hoeveel ze 'aan kan'. Dat klinkt wat heftig, maar daar bedoel ik meer mee te zeggen dat het voor sommige paard heel veel kan zijn om te verwerken. Dus dan kan je beter kleine sessies van 10 minuten per dag doen en zodra ze een goed antwoord geven zijn ze ook klaar. Andere paarden vinden het een eitje en daar kan je wat meer achter elkaar mee doen. Kijk dus goed naar je paard!"

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:37

Dat klinkt idd als een weloverwogen op het paard aangepaste manier *\o/*

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-19 10:43

Ja Bumper ik ben ook blij met deze tip van Peetstap. Ben me nog steeds aan het inlezen en inkijken, maar ik zie veel logica in deze methode, die net het staartje bij Bruno had moeten zijn. Ik denk echt dat ik het ga doen. Hik nog een beetje tegen het geld aan, maar ik heb gelezen dat er een korting van 20 euro mogelijk is en dat er een minicursus gratis beschikbaar is. Dus mogelijk dat ik die eerst doe. Ik wacht op weer een aantal antwoorden en houd jullie op de hoogte.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-19 10:47

Vandaag heeft mijn vriend ivm de sneeuw de paarden bij het huis gezet met hooi in de uitloopstallen en nu kan ik ze eindelijk weer zien. heb ze 6 dagen niet gezien! En ik kan al zonder krukken schuifelen, gaat goede kant op!

Callas is mijn alles

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:58

Monique1963 schreef:
En dan moet je paard: take off his shoes, and Bilbo it up. ;-)
[/i]

Ja klopt, maar eerst weer rustig en dan weer verder. Ontspannen is het moeilijkste wat ik dan van m kan vragen. En anders kan ik de hele rest van de rit op zo'n nerveus stuiterballetje blijven zitten :( . Die paar keer per jaar dat het voorkomt moet ik maar gewoon geduld hebben vind ik

Ik vind het trouwens wel een goed antwoord van de TRT mensen. En met verwerkingstijd kan alsnog de snelste manier blijken, net afhankelijk van het dier

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-19 12:26

Sintara schreef:
Ik vind het trouwens wel een goed antwoord van de TRT mensen. En met verwerkingstijd kan alsnog de snelste manier blijken, net afhankelijk van het dier

Ja ik heb ook een goed gevoel bij deze mensen en deze techniek. En ik heb geen haast. Vind het écht zo jammer dat Bruno dit inzicht niet had, dan had ik misschien al veel verder geweest. Maar goed, het is gewoon weer een leerschool.

Sintara schreef:
Ontspannen is het moeilijkste wat ik dan van m kan vragen.

En ontspannen is waar deze gehele methode om draait. Fascinerend om te zien hoe paarden zelf hun hals laten zakken bij spanning. Heel mooi. En dat is dan hun eigen beloning.

Callas is mijn alles

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:07

Monique1963 schreef:
En ontspannen is waar deze gehele methode om draait. Fascinerend om te zien hoe paarden zelf hun hals laten zakken bij spanning. Heel mooi. En dat is dan hun eigen beloning.

Het hals laten zakken is de laatste fase in uiting onspanning, daarvoor zit nog een hele reeks signalen die je juist in de trainingen benut en terug koppelt naar je paard.
Hals laten zakken aanleren is overigens soms ook verhipte lastig als je ohz bezig bent. :D

Zowel in op als afbouw van spanning zie je de eerste subtiele signalen rond de oog-zone, ook bij extreem introverte paarden (zeer moeilijk)
Fijnste is om es te gaan trainen met een extrovert paard of pony, die zijn lekker te lezen en leer je veel van.

In je training ga je in opbouw spanning en dus ook in de afbouw leren reargeren op de subtiele signalen en die beloon je door rust.
Geloof me, dat zien van subtiele signalen leer je niet van een video of uitleg, ook niet bij Tuckie dat moet je zelf doen en door ervaring leren.
Gelukkig krijg je bij paardjes tientallen kansen _/-\o_

Ja, en soms is angst opbouw reactie zo heftig en razendsnel dat je zelf aan de lijn hangt of dat paard omhoog komt, dus fysiek moet je soms wel sterk kunnen staan.
zal es kijken of ik wat video materiaal voor je kan vinden, jij hebt nu wel mooi detijd om vanuit je verplichte rust, te neuzen op internet.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-19 14:30

Klopt Peetstap, ik ben heel erg benieuwd wat ik allemaal kan gaan zien aan Callas en vooral wat zij laat zien. Ik ben wel van plan haar maantop in te vlechten, anders kan ik haar oog niet zien.

Heb jij alle 3 de modules doorlopen?

En inderdaad ik heb ook al heel veel videos gevonden, ik verveel me niet. Maar nog meer linken zijn altijd welkom.

Maar ik zit ook te werken op bed hoor ;-) Zometeen verhuis ik weer naar de bank beneden, kan ik weer iets meer werk doen.

Callas is mijn alles

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 18:31

Je topic weer bij gelezen en ik schrik heel hard. Begon er zelfs van te huilen. Je was nu al zover met haar.
Alleszins een spoedig herstel gewenst en hoedje af hoe vergevingsgezind je bent op Callas. Ook al weet iedereen dat ze niet stout is en geen echte schuld treft. Menige zouden er toch heel anders mee omgaan. Siert je. Waren alle mensen maar zo.

Ik duim dat die nieuwe methode je heel hard gaat helpen.

En begrijpelijk dat je op het erf wil blijven voorlopig. Das denk ik de reden waarom ik zo een echte pistemens ben. Nooit zelf echt veel gevallen ofzo maar ik heb accidenten gezien als kind die gebrand staan op men netvlies, dat ik best wel voorzichtiger ben geworden bij het rijden.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-19 18:41

O Fotsy wat lief dat je mee moest huilen. Je bent de vierde inmiddels. Ik heb in mijn inbox ook lieve reacties gehad. Ik heb zelf ook hard moeten huilen. In het ziekenhuis zag ik het zó niet meer zitten, de dag erna ook telkens huilen. Maar dat heeft geen zin. Dus ben ik oplossingsgericht gaan denken en geen idee of alles wat ik bedacht heb gaat werken, maar op dit moment ben ik heel positief. Niet zozeer voor buiten rijden, maar wel op ons terrein en leuke dingen met haar doen. Ik moest even een knop omzetten maar ik wil graag dat zij het leuk heeft, want dan heb ik het ook leuk. Dus ik ga jullie in de toekomst dagelijks op de hoogte houden van hoe TRT werkt bij haar.

Callas is mijn alles

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:03

Echt, daar kan je alleen maar naar opkijken, jouw vallen en gewoon weer opstaan! +:)+ Heel veel beterschap gewenst, ik hoop zo voor je dat je weer snel aan de slag kunt.

Door jou is mijn interesse in TRT ook wel aan geflakkerd, ik kende het wel een beetje, maar lijkt me interessant om eens te onderzoeken bij mijn stress-kip van een ruin. (Met o.a. echt een fobie voor koeien }:0 )

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:06

Fotsy, wat een mooie post. Uit het hart gegrepen.
Mo, lekker beter worden en doen wat je hart je ingeeft❤️ .

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-19 20:00

Dank jullie wel. Laten we hopen dat mijn ideeën uitwerken. Zo niet dan hebben we over een half jaar een hele grote barbecue op de braai bij Pien volgens mij.

Maar eh, meiden, ik zie net iets bijzonders, we hebben in slechts 1.5 jaar tijd 100 bokt blz volgebept... Zou het een record zijn? Dank voor jullie opbouwende reacties en vooral steun al die tijd!!!

Eigenlijk tijd voor een feestje. :)F Ik mag geen alcohol ivm de pijnstillers, ik maak een pot thee voor ons klaar, wat brengen jullie mee?
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 25-01-19 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Callas is mijn alles

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:01

Ik heb al een tijd niet gereageerd naar ik lees nog steeds mee.
Echt respect voor jullie zeg !

~Always~ Volwaardige tijger [o] #krabt.nl
https://www.facebook.com/AndreaMongolDerby/
Ozosnel zette ik mijn Schoen kijk sinterklaasje geef maar wat poen.
https://www.facebook.com/StapvStap/

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:36

Thee? Lekker hor... met scones. En clotted Cream. Maar ik ben meer van de witte wijn .
100 pag. ❤️❤️❤️❤️

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:43

Ik lees ook nog steeds mee hoor! Ik snap je helemaal dat je Callas niet opgeeft!
Hoop dat je snel genoeg opknapt om weer ‘normaal’ te kunnen functioneren!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:45

Zo ik ben ook weer bijgelezen, hèhè Monique toch, wat een nare val en gewoon vervelend hoe het is gebeurd. Ik wens je een spoedig herstel! Ben zelf ook van een paard gevallen waarbij ik m'n stuitje had gekneusd en een scheur in m'n ruggenwervel had opgelopen en het heeft mij heel lang geduurd voordat het hersteld was maar ik wist het toen niet en ben er heel lang mee doorgelopen.

Ik ben benieuwd als het straks voorjaar is en jullie de bak gaan aanleggen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:50

Ik breng tjoepkes mee dat kennen jullie niet in Nederland en Frankrijk denk ik
Mmm lekker thee, voor mij Ice-tea :')

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 00:02

Warme chocolademelk :D Daar is het wel weer voor :j

Of everyone I knew
I'm sure you knew me best
And I'll never think of you
as someone from the past

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-19 09:04

OW ja lekker chocola! Nou ik denk dat ik er vanavond een whiskietje bij pak. Mag nu geen pijnstillers meer, maar heb wel pijn...

Callas is mijn alles

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:28

Waarom mag je geen pijnstillers meer? Ik heb 2.5 jaar geleden mijn bekken zwaargekneusd. Ik heb toen bijna 3 weken aan de morfine gezeten. Zonder kon ik niet op of neer van de pijn.